PDA

View Full Version : Welke 2x12" bij een Triple Recto



dml
21 november 2009, 10:42
Zachter kan niet maar soms is compacter wel handig, helemaal met een Mesa Recto 4x12" std. Dus welke compacte, niet oversized, 2x12" is volgens jullie een goede partner voor een 3ch. Triple Recto?

caliban
21 november 2009, 14:54
Geen idee of hij goed past bij een recto maar van de goedkope cabinets vind ik die 2*12 framus v30 cabinet heel mooi klinken. Wat is jouw budget?

dml
21 november 2009, 14:58
Budget maakt niet zo heel veel uit. Bij de Framus zou ik me meer zorgen maken over het wattage, of is dat onterecht?

iWishmaster
21 november 2009, 15:06
Op zich kan het niet direcht kwaad wanneer je speakers een (iets) lager wattage hebben dan je versterker, maar als 'veilig' wilt zitten zul je op zoek moeten naar 2 speakers die samen minimaal 150W zijn. Twee V30's zijn samen 'maar' 120W, dus zou in principe altijd afvallen.

Wat vinden de gitaarnet versterker experts over vermogens van speakers en amps?

caliban
21 november 2009, 16:27
Voor zover ik weet koopt Mesa/Boogie celestion v30's, herlabelt ze als black shadow speakers, en geeft ze dan een vermogen van 70 watt. Zij zullen wel elke speaker checken of die naar hun normen een goeie is, maar ik denk dat over het algemeen elke v30 wel 70 watt moet aankunnen.
Bij een Rectifier denk ik direct aan een V30 cabinet, en met een 2*12 zou je dan altijd met het 'vermogen-probleem' zitten. Twee classic leads of bij boogie twee c90's, kunnen 160 of 180 (respectievelijk rating door celestion en boogie) watt aan. Waarom ik aan de c90's denk: omdat ze in de roadking-cab zitten, weliswaar in combinatie met 2 V30's. Ik vraag me af of 2 c90's alleen leuk gaan klinken bij een recto. Voor een groot deel smaaak gerelateerd.

dml
21 november 2009, 17:13
Ik ben bang dat twee V30's fout gaat. In het verleden heb ik een Koch Multitone 100 combo gehad, deze was voorzien van twee V30's, maar deze gingen op gigvolume clippen/ klapperen. Ik kon ze toen kosteloos bij Koch omwisselen voor VG12-90's. En misschien is dat ook nog een idee, een Koch TS212??

iWishmaster
21 november 2009, 17:40
Voor zover ik weet koopt Mesa/Boogie celestion v30's, herlabelt ze als black shadow speakers, en geeft ze dan een vermogen van 70 watt. Zij zullen wel elke speaker checken of die naar hun normen een goeie is, maar ik denk dat over het algemeen elke v30 wel 70 watt moet aankunnen.
Bij een Rectifier denk ik direct aan een V30 cabinet, en met een 2*12 zou je dan altijd met het 'vermogen-probleem' zitten. Twee classic leads of bij boogie twee c90's, kunnen 160 of 180 (respectievelijk rating door celestion en boogie) watt aan. Waarom ik aan de c90's denk: omdat ze in de roadking-cab zitten, weliswaar in combinatie met 2 V30's. Ik vraag me af of 2 c90's alleen leuk gaan klinken bij een recto. Voor een groot deel smaaak gerelateerd.

Marshall doet dat ook. Ik betwijfel of ze echt elke speaker gaan checken trouwens, maar dat maakt niet zoveel uit.

Een classic lead + V30 zou ook nog kunnen, is volgens Mesa samen 160W.

Mitch
21 november 2009, 17:44
Als je twee speakers met verschillend vermogen combineert kun je niet gewoon de twee vermogens optellen, je moet de 'zwakste' maal twee doen. Jaag voor de grap eens 100W door een cab met een Alnico Blue en een H100, kijken hoe lang het goed gaat :D

iWishmaster
21 november 2009, 17:51
Als je twee speakers met verschillend vermogen combineert kun je niet gewoon de twee vermogens optellen, je moet de 'zwakste' maal twee doen. Jaag voor de grap eens 100W door een cab met een Alnico Blue en een H100, kijken hoe lang het goed gaat :D

Doh, gelukkig komt mijn oudleraar energietechniek hier nooit :soinnocent:. Je hebt helemaal gelijk.

Mitch
21 november 2009, 18:00
Ach, ik had op de eindlijst van mijn middelbare school een 5 voor natuurkunde :dontgeti: Dit soort dingen lukt nog net...

caliban
21 november 2009, 18:10
Als je twee speakers met verschillend vermogen combineert kun je niet gewoon de twee vermogens optellen, je moet de 'zwakste' maal twee doen. Jaag voor de grap eens 100W door een cab met een Alnico Blue en een H100, kijken hoe lang het goed gaat :D

Nooit echt bij nagedacht, hoe is de formule? P=((P'*2)+P'')/2 of something different.
Hangt het ook niet van de parallel of de seriële schakeling af ?

JeanPaul du Vinnie
21 november 2009, 20:01
Ik heb een Orange 2x12 onder mijn Dual Recto staan. Geeft de versterker de oompf die hij nodig heeft en die standaardkastjes als de Marshall 1936 niet hebben.

up-guitarman
22 november 2009, 10:51
Ga in Gent eens wat speakers testen bij FAD !!! Hij heeft een aantal eigen speakers waaronder een FAD V120, soort V30 op hoger vermogen.
Voor de rest liggen daar nog een aantal heel leuke speakers van Jensen enz. Zeker eens bekijken !!!

http://www.freeqi.be/

Shaggy
22 november 2009, 11:40
Mss kun je ook uitkijken naar electrovoice speakers icm met een thiele kast ofzo, Icm met een mesa heb je een superklinkende sound met strak laag en voldoende power. Die evm12l kun je flink op hun lazer geven en blijven desondanks strak klinken.

marc_o
22 november 2009, 11:43
Er is toch gewoon een 2 keer 12 kast voor de recto's verkrijgbaar? Probeer die eerst eens uit zou ik zeggen.

Jimwoud
22 november 2009, 12:32
2 V30's moet echt wel goed gaan, je gebruikt je amp toch maar hoogstens 50% van z'n vermogen. Maar als ze echt gaat flubberen ligt dat misschien aan de kast of waren de speakers niet goed. Maar je kunt anders 2 eminence govenors erin zetten. die zijn 75watt en lijken erg V30.

Koch 2x12 vond ik echt een hele slechte kast, door die kast heb ik heel veel versterker versleten omdat ik het steeds niks vond totdat ik een andere kast ging proberen. Bij Koch versterkers klinken die kasten erg goed. Maar het is altijd smaak, maar ik vind die Jensens helemaal niks.

Toaster
22 november 2009, 13:18
2 V30's moet echt wel goed gaan, je gebruikt je amp toch maar hoogstens 50% van z'n vermogen. Maar als ze echt gaat flubberen ligt dat misschien aan de kast of waren de speakers niet goed. Maar je kunt anders 2 eminence govenors erin zetten. die zijn 75watt en lijken erg V30.

Koch 2x12 vond ik echt een hele slechte kast, door die kast heb ik heel veel versterker versleten omdat ik het steeds niks vond totdat ik een andere kast ging proberen. Bij Koch versterkers klinken die kasten erg goed. Maar het is altijd smaak, maar ik vind die Jensens helemaal niks.

Dan vind je dus de speakers slecht. Dat zegt dus niks over de cab...

Jimwoud
22 november 2009, 13:22
Dan vind je dus de speakers slecht. Dat zegt dus niks over de cab...

Ja klopt, maar ik ga van het geheel uit. Ik had het even beter moeten omschrijven. Die kasten zijn wel goed.

maestro_nl
22 november 2009, 22:21
Laboga Mr. Hector 2x12.
EV + V30 = best of both worlds (of vervang de V30 voor een Gold)

Marc Oblivian
23 november 2009, 14:29
Zet TS z'n Triple Rec zo hard dat twee V30's het niet aankunnen? Is 120 watt, dus voor de meeste situaties zal dat voldoende zijn.
Anders een Kool en Elfring met twee celestion G12-K100? Maakt 200 watt...veilig genoeg voor een 150 watt amp lijkt mij zo. Die k100 vond ik ook wel lekkere speakers en de K&E kasten zijn ook goed.

Baco
23 november 2009, 15:11
Ga in Gent eens wat speakers testen bij FAD !!! Hij heeft een aantal eigen speakers waaronder een FAD V120, soort V30 op hoger vermogen.
Voor de rest liggen daar nog een aantal heel leuke speakers van Jensen enz. Zeker eens bekijken !!!

http://www.freeqi.be/

Yep, ik heb zo'n (de eerste?) FAD V120 2x12 cab. Klinkt idd als een V30 (iets minder scherp trouwens), maar met 120W vermogen. Zeker een aanrader! Hij heeft trouwens nog wel een paar leuke cabs staan met verschillende combinaties, je vindt er vast wel iets ;)

caliban
23 november 2009, 23:41
Zijn dat niet gewoon herlabelde Jensen-speakers? Een eigen speaker-lijn lijkt me duur...

EpiCenturiesAWAy
24 november 2009, 08:44
van de site : " 100% handmade speakers custom build for us by Tayden in the UK."

Lijkt me niet echt op made by Jensen in Italy ?

Lijkt me anders ook wel een goeie keuze voor bij deze mesa..
Heb een FAD cab gehoord met een roadking en dat klonk echt megavet!

Doc_Rock
24 november 2009, 10:22
Yep, Freeqi heeft die V 120 zelf ontwikkeld met als concept een v 30 klank met iets meer headroom en meer power. Voor mij is die iets teveel broekgewapper maar ik ben zeker dat downtuners en mannen die in een zwaardere stijl spelen hun hartje der in kunnen ophalen.
Maar oppassen kerels: threads over deze cabs zijn gevaarlijk :seriousf:

up-guitarman
24 november 2009, 10:40
Ik heb de FAD speaker-lijn nog niet gehoord, moet dringend eens checken eigenlijk.
Maar ik ben nu eenmaal tevreden met mijn FAD 2*12 met Webers... (Fane Crescendo clones)


Maar oppassen kerels: threads over deze cabs zijn gevaarlijk :seriousf:

Zo blijkt maar weer eens !!! ;-)