PDA

View Full Version : Beginnen



Samder
21 november 2009, 10:06
Hallo,

De laatste tijd interesseer ik me steeds meer in muziekproductie. Hoe je songs een bepaalde sound kan geven, verschillende opnametechnieken etc etc, vind het enorm interessant en ben nu eindelijk van plan een aantal dingen aan te schaffen. Weet wel, ik weet er nog weinig tot niks van af, ik stel deze vraag hier om gewoon wat advies te krijgen.

First of all ben ik van plan een Macbook te kopen, dit is al zo goed als zeker, dus liever geen MAC <--> PC discussie die ik overal op internet tegenkom.

Ik speel gitaar. In eerste instantie wil ik wat gaan experimenteren met akoustische gitaar en zang, gewoon als beginsel. Ik kan moeilijk direct een hele band gaan opnemen. Ik heb hier zoals ik begrijp een interface / converter voor nodig die ik mbv usb-aansluiting aan de Mac kan koppelen. Iemand een goede aanrader? Niet al te duur, maar hoeft ook niet goedkoopste van het goedkoopste te zijn.

Stel nou dat ik later ook bijv. drums op zou willen nemen. Ik neem aan dat je geen interfaces hebt met een stuk of 8 mic inputs... Hoe ga je dan te werk?

Ik hoor graag van jullie!

Mvg Sander

Han S
21 november 2009, 11:21
Kijk eerst even in de faq van Harrie en in de andere klevers bovenaan in de pagina van het subforum.

Wat drums betreft: soms neem ik een heel drumstel op met één microfoon ondanks dat ik 46 sporen tegelijk kan opnemen. Daarvoor heb ik een drumhok van 12 m² met een fantastische klank en als ik een 'organisch' drumgeluid zoek zet ik een enkele grootmembraan condensatormicrofoon in 'the sweet spot' en klaar is Arie. De reacties van mensen die dat horen zij zodanig dat ik daar heel blij van word.

Maar als ik een metalen drummer moet doen dan staan er zomaar 12 microfoons bij het drumstel en dan worden er nog samples aan toegevoegd. Maar ik persoonlijk ga voor dat organische geluid, daarvoor moet het drumstel wel erg goed klinken en de drummer ook een goede balans in zijn geluid hebben, maar dat spreekt voor zich.

Cmon
22 november 2009, 14:31
Hallo,

De laatste tijd interesseer ik me steeds meer in muziekproductie. Hoe je songs een bepaalde sound kan geven, verschillende opnametechnieken etc etc, vind het enorm interessant en ben nu eindelijk van plan een aantal dingen aan te schaffen. Weet wel, ik weet er nog weinig tot niks van af, ik stel deze vraag hier om gewoon wat advies te krijgen.

First of all ben ik van plan een Macbook te kopen, dit is al zo goed als zeker, dus liever geen MAC <--> PC discussie die ik overal op internet tegenkom.

Ik speel gitaar. In eerste instantie wil ik wat gaan experimenteren met akoustische gitaar en zang, gewoon als beginsel. Ik kan moeilijk direct een hele band gaan opnemen. Ik heb hier zoals ik begrijp een interface / converter voor nodig die ik mbv usb-aansluiting aan de Mac kan koppelen. Iemand een goede aanrader? Niet al te duur, maar hoeft ook niet goedkoopste van het goedkoopste te zijn.

Stel nou dat ik later ook bijv. drums op zou willen nemen. Ik neem aan dat je geen interfaces hebt met een stuk of 8 mic inputs... Hoe ga je dan te werk?

Ik hoor graag van jullie!

Mvg Sander

Ik heb gewoon een 2 kanalen USB interface (Alesis iO2), en als ik drums opneem pak ik mn 4-kanalen mixer erbij (behringer Xenyx1202) waar ik 4 mic's in doe. Vervolgens vanaf mixer via jack (L en R) naar interface, en dan via USB in laptop. Zal niet de beste manier zijn maar t werkt.