PDA

View Full Version : Class A/B- Class A?



FrankC
21 november 2009, 08:30
Regelmatig lees ik bij de specs van een buizenversterker class A/B of class A. Kan iemand mij uitleggen of dit voor een gebruiker interessant is. Ma.w. heeft het gevolgen voor de geluidskwaliteit? Of is dit alleen maar een technisch gegeven?

Ik heb onderstaande link bekeken maar die gaat mij iets teveel de diepte in.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier

Rutger
21 november 2009, 09:54
1. Het wordt als verkooppraatje gebruikt waarin wordt beweerd dat A-klasse het beste is
2. Wat niet het geval is, het is gewoon de wijze waarop de versterker is ontworpen
3. Het is dus een technisch verhaal waar je als gebruiker weinig mee hoeft te doen: wat jij mooi vind dat koop je

Op dit forum kun je met wat zoeken vast een goede uitleg vinden over klasse A-AB

Eko
22 november 2009, 18:36
Op mijn Clubreverb zitten twee standen, Class A en Class A/B. De eerste levert 28 watt en de tweede ongeveer 40 watt. Bij het overschakelen naar AB worden de basstonen iets strakker maar , naar mijn ervaring , levert de amp iets sprankelends in. Bij Class A is de amp , qua vervorming , mooier en reageert hij behoorlijk anders op aanslag.
Volgens de bouwer ( Marble amps ) heeft het met de werkspanning van de buizen te maken. Ik hoef er het fijne niet van te weten , maar vertrouw m`n oren.
Wat ik wel van Arie-Jan heb geleerd , is dat een Class A wel warmer wordt tijdens een optreden en dat een beetje vermogen dan wordt ingeleverd. Class A/B heeft dat niet.

guitarnijboer
22 november 2009, 19:02
Het verschil tussen een klasse a en een klasse a/b eindversterker is dat alle eindbuizen in klasse a het gehele signaal versterker en bij klasse a/b de buizen een gedeelte van het signaal versterken.

FrankC
22 november 2009, 19:39
Bedankt voor de info heren!