PDA

View Full Version : Fretboard binding



Hiro
20 november 2009, 11:39
Hey iedereen,

ik ga binnenkort een nieuw fretboard leggen op mijn ouwe 12 snarige gitaar.

Nu heb ik een 12" radius fretboard met crowninlay, en bindingen besteld.

Nu wil ik deze op mijn bestaande neck plaatsen, maar hoe kan ik dit het beste op maat krijgen.
Ik zit hier nu al ff over te piekeren, want als je de nek nog moest shapen dan kon je de binding eerst aanbrengen en de nek op breedte brengen.
Maar angezien de nek dus klaar is, lijkt mij dat ik dan eerst de binding vastlijm op de nek en met een frees de binding erin frees.

Maar hoe kan ik dit het beste doen, omdat er geen rechte stukken zijn waar ik bijvoorbeeld een kopieerfrees tegen zou kunnen leggen.

barno
20 november 2009, 11:44
da's vrij simpel:

Meet de uiteindelijke breedte die je nodig hebt voor je fretboard, meet de dikte van de bindings. Zaag dan je fretboard op de juiste breedte waarbij je de breedte van de binding (x2 uiteraard) ervan aftrekt.

Dan binding tegen het fretboard lijmen. en dan op de hals lijmen, met veel aandacht voor goede uitlijning en dat er niets gaat schuiven tijdens het lijmen.

Hiro
20 november 2009, 12:22
Okay gewoon heel goed meten en zagen in t begin dus ;)

dan ga ik het op die manier doen, ik zat er zelf ook al over na te denken maar dacht misschien weten jullie daar een hele goeie oplossing voor.

Bedankt Barno :soul:

Hedge
20 november 2009, 13:32
Hoe ik het doe (voor wat het waard is).
Toets grof op maat zagen, mal maken voor de vorm en met de volgfrees de toets netjes maken. Fretsleuven zagen, inleg en radius maken en de binding erlangs. Een en ander netjes vlakken en toets verlijmen.

Voor de mal heb ik een tooltje gemaakt. Vaak plak ik hier gewoon de toets op, dan heb ik geen eens een mal nodig.
De tool is een plankje met twee alu pijpjes. Deze zijn verstelbaar om zo de juiste maat te bepalen. In jouw geval zou je het tooltje op de hals kunnen instellen. Vervolgens MDF of de toets erop plakken en je kunt er met de volgfrees langs. Werk super goed.
Niet een hele duidelijke foto, maar hierbij de tool in gebruik.
http://i473.photobucket.com/albums/rr99/misterguitarman/2009-01-26005.jpg

barno
20 november 2009, 15:16
correctie: ik zei in mijn post: fretboard zagen, maar net zoals Hedge maak ik ook eerst een mal en gebruik die om fretboard met bovenfrees op maat te brengen

stijnkenens
20 november 2009, 17:28
Over hoe je de toets op maat maakt ga ik hier niets meer zeggen, keuze genoeg.

maar nog een truukje om het drijven van de toets tegen te gaan als je gaat lijmen:

eerst klem je de toets droog op de hals, let op dat de lijmklemmen geen afdruk nalaten in de verniste hals.

Daarna pak je drie kleine nageltjes (doorsnede 1,5 mm)

En boor je 3 gaatjes (1,5 mm doorsnede) door de toets in de hals (niet er doorheen !i!).
1 gaatje in de eerste fretsleuf, en 2 in de 10e of 11e, of ...
Zorg wel dat je niet in het trussrod kanaal zit.
Nageltjes er zachtjes in hameren
Dan alles demonteren, maar nageltjes laten zitten in de toets.

lijmen:
Als het een open trussrod kanaal is kan je die afschermen met papier tape.
dan lijm aan de hals, niet teveel, en goed uitstrijken.
papier tape verwijderen (heel belangrijk !i!).
Toets erop, en zorgen dat de nageltjes in de voorziene gaatjes passen, en klemmen maar.

Kan niet verkeerd gaan.


s.

Hiro
20 november 2009, 20:23
mooi, bedankt voor de tips iedereen, alleen hedge ik kan je constructie er niet echt uithalen, sorry

barno
20 november 2009, 23:54
wat Stijn zegt over het voorkomen van verschuiven, is uiteraard zoals het hoort. Ik heb het ook al zo gedaan. Tegenwoordig doe ik het op een nogal onorthodoxe manier die bij mij even goed resultaat geeft, maar een pak sneller gaat

ik zet aan de twee uiteinden een klem op de naad tussen toets en hals. de toets kan dan echt geen kant meer uit.

niekb
21 november 2009, 00:15
Met spijkertjes werkt idd goed.
Wat ook goed werkt is het board verlijmen en dan met een binnenband omwikkelen. Dan zit ie zeker in het midden en je hebt druk aan de zijkanten. Wat je wel moet proberen is om overal met dezelfde kracht de band om het geheel te wikkelen. Ik vind het een fijne methode. Je hebt dan wel de lijmresten die je weg moet werken omdat dat niet kan zoals bij klemmen.

Javaca
21 november 2009, 08:09
Om de nageltjes later goed te kunnen verwijderen, steek ik ze eerst nog even in een potje met vaseline.

Hiro
24 november 2009, 09:17
Ik heb trouwens je mal heb ik door, ben er nu zelf ook een aan het fabriceren, maar aangezein ik geen frees in mn achtertuin heb staan ga ik t even op een andere mnanier doen, nl met een schaaf.

Maar verder een andere vraag heb alles via guitarsupplies besteld maar die hadden geen titebond lijm meer.
Kunnen jullie me vertellen waar ik het anders kan halen in de buurt van Eindhoven/helmond, en nee feedback en die andere zaak heeft het ook niet te koop.
Of kan ik van de bouwmarkt een bepaald soort lijm gebruiken?
Ik heb straks ook nog lijm nodig voor een andere gitaar die ik aan het bouwen ben.

Hedge
24 november 2009, 11:43
Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik werk net zo lief met witte houtlijm (niet de super/waterbestendige versies) als met titebond.

Hiro
24 november 2009, 11:53
haha wie is t er niet mee eens?

Maar is dat wel sterk genoeg voor bindingen en het fretboard, of kan ik voor bindingen beter met epoxy werken?

Ike57
24 november 2009, 11:57
Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar ik werk net zo lief met witte houtlijm (niet de super/waterbestendige versies) als met titebond.

Jawel hoor, ik ben het met je eens :D
Zelf gebruik ik ook de witte houtlijm van Bison (grote gele fles) en de laatste tijd ook wel de P300 van Pattex (deze werkt ook goed voor het verlijmen van teak).

De droogtijd is over het algemeen wat langer - maar ik heb de tijd :D

Hedge
24 november 2009, 12:21
Maar is dat wel sterk genoeg voor bindingen en het fretboard, of kan ik voor bindingen beter met epoxy werken?

Trekkracht van 60kg per cm2. Ik zie geen enkel probleem.

Mattia
24 november 2009, 18:24
Aat een druppel bison witte houtlijm en eentje van titebond ergens opdrogen, zie je snel het veschil. De witte hard nooit helemaal goed uit, en ik heb zelf geen vertouewen dat het zo kruipbestendig is als titebond. Maakt niet voor alles uit, maar toch.

Wat betreft toets op maat maken: ik heb 4 bovenfrezen maar gebruik toch echt liever de schaaf.

gengar
24 november 2009, 19:45
op een of andere manier is titebond gewoon de standaard waar alle bouwers mee werken als ze deze soort lijm gebruiken. Ik gebruik ook de pattex en nog een andere, maar voor de standaard lijm verbindingen gebruik ik meestal de gewone titebond. Ik vind het ook belangrijk dat ik een verbinding weer los kan krijgen en dat is natuurlijk een interessante combinatie, iets wat muurvast zit maar vrij eenvoudig weer los te krijgen is, en dat is bij deze lijm wel het geval. Daarom is een neckreset bij dure gitaren bijvoorbeeld vaak een optie en bij sommige goedkope gitaren bijna onmogelijk omdat het met een lijm is vastgezet die gewoon niet meer los te krijgen is.
Je kunt titebond gewoon bestellen bij baptist bijvoorbeeld.

Je vraag of het wel sterk genoeg is: absoluut. Waar ik bijvoorbeeld een epoxy gebruik is wanneer ik op de kopse kant van het hout moet lijmen, wat ik in principe probeer te vermijden. Bindingen doe ik meestal met secondelijm, maar er zijn veel wegen die naar rome leiden. ik denk dat een 20 minuten epoxy ook wel kan en houten bindingen kunnen ook goed met houtlijm. Controleer wel dat er geen verkleuring van het hout optreedt bij de lijm die je gebruikt of ga dit tegen door bijvoorbeeld laagje shellac aan te brengen voor het verlijmen.

McVenco
24 november 2009, 20:05
Hier ook maar een +1 voor Titebond. Als je een druppel tussen je vingers wrijft voel je al verschil: gewone houtlijm (Pattex of Bison bijvoorbeeld) voelt aan als yoghurt, terwijl Titebond direct als een bezete gaat plakken.

ziekdier
24 november 2009, 20:16
sorry dat ik even de topic overneem, maar ik heb een vraagje aansluitend op dit onderwerp, en om nou een heel nieuw draadje aan te maken...

die kunststof binding, die kan je met dat plastic cement lijmen? is dat niet gewoon bouwpakket lijm? ik ben bang dat dat niet hecht aan hout...

en houtlijm niet aan kunststof...

tips?
gr
@je

Hiro
24 november 2009, 21:53
sorry dat ik even de topic overneem, maar ik heb een vraagje aansluitend op dit onderwerp, en om nou een heel nieuw draadje aan te maken...

die kunststof binding, die kan je met dat plastic cement lijmen? is dat niet gewoon bouwpakket lijm? ik ben bang dat dat niet hecht aan hout...

en houtlijm niet aan kunststof...

tips?
gr
@je

Geeft niets hoor als t kan helpen dan ben ik blij ;)
Hier zullen vast wel mensen zijn met ervaring daarin maar anders even uitproberen op wat afvalstukken

gengar
24 november 2009, 22:21
je moet echt even kijken wat het precies voor lijm is, want dat bepaald wat er mee gelijmd kan worden. Ik verwacht dat jouw plastic cement geschikt is voor het lijmen van bindings op hout aangezien het voor dat doel onder die naam wel eens verkocht wordt. Maar de term plastic cement is niet eenduidig voor een type lijm (chemische samenstelling bedoel ik dan).
Dan de houtlijm: Normaal gesproken wordt die term gebruikt voor PVA , polyvinyl acetate, de witte houtlijm. In principe is die geschikt voor poreuze materialen (zoals hout :) en is dan ook niet de keus voor het verlijmen van plastic bindings. Hetzelfde geldt voor de gele houtlijm, de aliphetic resin wat eigenlijk een verbeterde PVA is.
Maar het proberen gaat waarschijnlijk sneller dan het lezen van dit bericht haha.

Ike57
24 november 2009, 22:39
Misschien was mijn reactie betreffende Bison en Pattex houtlijmen iets overhaast - ahum - misschien had ik de vraag beter moeten lezen :D (sorry)

Bij kunststof bindingen zou ik ook geen houtlijm gaan gebruiken. Ergens op het zelfbouw gedeelte van dit forum heb ik gelezen dat secondenlijm hiervoor wél goed werkt.

Zelf heb ik het al eens geprobeerd met twee componenten lijm van Bison en dat was in ieder geval geen succes hoewel de gebruiksaanwijzing mij probeerde wijs te maken dat het wél voor hout en kunststof zou werken :(

Voor de gewone houtverbindingen gebruik ik wél de houtlijmen van Bison en/of Pattex en dat bevalt me goed. Maar .... ik heb géén ervaringen met Titebond

Mattia
24 november 2009, 23:16
sorry dat ik even de topic overneem, maar ik heb een vraagje aansluitend op dit onderwerp, en om nou een heel nieuw draadje aan te maken...

die kunststof binding, die kan je met dat plastic cement lijmen? is dat niet gewoon bouwpakket lijm? ik ben bang dat dat niet hecht aan hout...

en houtlijm niet aan kunststof...

tips?
gr
@je

secondenlijm.

M.

gengar
25 november 2009, 09:21
ik doe mijn bindingen ook met secondelijm.

ziekdier
25 november 2009, 12:18
ok, ik heb een klein foutje gemaakt. het is deze lijm:

UHU Allplast binding cement en geen plastic cement...


wordt door guitarsupplies verkocht dit staat er bij:

Voor het verlijmen van binding aan de body.

dus dan zal het wel goed zijn, in elk geval geschikt. ik ga het gewoon proberen, bedankt voor jullie reacties..

gr
@je

Hiro
25 november 2009, 12:49
Als t er specefiek bij staat zal t wel goed zijn ;)

gengar
25 november 2009, 16:19
dit is op zich wel humor. Van alle duizenden lijmen staan er denk ik op maximaal 3 of zo: Voor het verlijmen van binding aan de body, dus dan zou ik er wel vanuit gaan dat deze daar voor geschikt is. :)
Maar je hebt de juiste instelling denk ik, neem niks zomaar aan tenzij je aannemer bent en dat zijn wij niet.

Ik vind het wel fijn om binding in plaats te kunnen brengen en dan de lijm er tussen te laten lopen, daarom ben ik ook wel fan van secondelijm. Kun je ook lekker netjes werken.
Check dit filmpje, van een van de mannen die echt supergoeie tips heeft op heel veel gebieden, maar vooral voor het maken van jigs en zo. Ik stel voor dat je al zijn videos bekijkt, echt supergoeie info.
http://www.youtube.com/watch?v=m9rzzTx-6Yc

Hiro
25 november 2009, 18:13
Is de manier van dat filmpje ook te gebruiken op t fretboard of kan ik dat dan beter vermijden?

gengar
25 november 2009, 20:12
dat kan. Waar je bij op moet letten en dat is iets wat hij precies goed doet is dat je de tape dusdanog aanbrengt dat de trekkracht in een hoek van 45 graden naar de bindinggroef werkt, vergelijkbaar met als je met je hand de binding naar het midden en naar onderen toeduwt. Als je dat niet goed doet kan de binding ietwat kantelen in de bindinggroef, maar dat is met je andere methode in principe ook.

Hiro
26 november 2009, 07:39
Ja maar ik bedoel met seconde lijm, gaat dat niet reageren op t hout van de fretboard of krijg ik dat ernog afgeschuurd?

gengar
26 november 2009, 14:14
jawel. Neem een ding van me aan, secondelijm is de beste vriend van de gitaarbouwer. En hideglue voor de ouderen onder ons!

Hiro
26 november 2009, 14:20
okay da wou ik ff weten *loopt naar de winkel*

oigun
26 november 2009, 16:57
En als je slim bent koop je het bij de action of zeeman. Dan heb je 20 tubetjes voor de prijs van één en zit je nooit zonder.:seriousf:

Hiro
28 november 2009, 11:35
Ja de spullen zijn binnen, zo snel mogelijk eraan beginnen, maar moet eerst nog een hoop voorbereiden ;)

Hiro
1 december 2009, 09:52
Ik heb gisteren met iemand besproken hoe ik de fretboard het beste op maat kan maken en toen zijn we op dit idee gekomen, is dit een beetje bruikbaar naar jullie ervaringen?
http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/fretboardmal1.jpg

Op de tekening word dus een mal van mdf op maat gemaakt, daar word het fretboard bovenopgelegd en met aluminium pijpjes langs dezelfde rand als de mal geklemt met lijmklemmen.
Vilt tussen de fretboard en de alu pijpjes om beschadiging tegen te gaan van het klemmen.
Ja natuurlijk niet aan de snijkant van de schaaf ;)
Kan natuurlijk ook al gelijk een paar kleine gaatjes boren zodat ik hem met spijkertjes vast kan zetten aangezien dat met lijmen ook moet gebeuren.

En dan met de schaaf de fretboard op maat maken.

Is dit idee goed?

barno
1 december 2009, 12:27
dat vilt is waarschijnlijk niet nodig aangezien je toch nog gaat schuren en radiussen enz.
ik zelf plak een mal van mdf met dubbelkleef op het fretboard en ga er met de frees met bovenlager langs.

Je zou zelfs kunnen zagen en daarna met de toets aan de kanten mooi vlak schuren (groot stuk schuurpapier met dubbelkleef of tafel enz...)

Noid
1 december 2009, 12:27
Ik heb gisteren met iemand besproken hoe ik de fretboard het beste op maat kan maken en toen zijn we op dit idee gekomen, is dit een beetje bruikbaar naar jullie ervaringen?
http://i242.photobucket.com/albums/ff122/hiro166/fretboardmal1.jpg

Op de tekening word dus een mal van mdf op maat gemaakt, daar word het fretboard bovenopgelegd en met aluminium pijpjes langs dezelfde rand als de mal geklemt met lijmklemmen.
Vilt tussen de fretboard en de alu pijpjes om beschadiging tegen te gaan van het klemmen.
Ja natuurlijk niet aan de snijkant van de schaaf ;)
Kan natuurlijk ook al gelijk een paar kleine gaatjes boren zodat ik hem met spijkertjes vast kan zetten aangezien dat met lijmen ook moet gebeuren.

En dan met de schaaf de fretboard op maat maken.

Is dit idee goed?
Kan het plaatje niet zien. Maar heb je geen frees?

Hiro
1 december 2009, 13:12
Nee ik heb dus geen frees vandaar dat ik wil gaan schaven.
Maar het fretboard is dus al voorgezaagd en geradiusd!

Hiro
8 december 2009, 08:20
Okay heb deze week een heleboel nieuwe gereedschappen erbij gehaald een dremel een bovenfrees een workmate een bankschroef een boorkolom schaf en nog wa meer dingen, dus ik ken als t weer een beetje mee zit (heb geen overdekte werkruimte) er eens aan beginnen.

Maar wat voor dubbelkleef gebruik je want ik krijg van een aantal houtbewerkers te horen dat je niet met dubbelzijdig plakband in de weer moet gaan omdat dat niet sterk genoeg zou zijn tegen de kracht van de bovenfrees.

En wat is een betere oefening?
Binding nubs zoals op een gibson of de frets over de binding laten lopen?

Mattia
9 december 2009, 23:07
Okay heb deze week een heleboel nieuwe gereedschappen erbij gehaald een dremel een bovenfrees een workmate een bankschroef een boorkolom schaf en nog wa meer dingen, dus ik ken als t weer een beetje mee zit (heb geen overdekte werkruimte) er eens aan beginnen.

Maar wat voor dubbelkleef gebruik je want ik krijg van een aantal houtbewerkers te horen dat je niet met dubbelzijdig plakband in de weer moet gaan omdat dat niet sterk genoeg zou zijn tegen de kracht van de bovenfrees.

En wat is een betere oefening?
Binding nubs zoals op een gibson of de frets over de binding laten lopen?

zo, jij pakt lekker door!

Dubbelzijdig plakband is ruim sterk genoeg om dingen vast te zetten. Teveel en je mal zal breken. Wel stevig aandrukken en je frees normaal gebruiken, dus geen belachelijke hoeveelheden in een keer weg proberen te frezen, want dan kan ie happen. Ik gebruik Tesa dubbelzijdig plakband, van dat doorzichtige spul met glasvezelversterking. Een van mijn belangrijkste stukjes gereedschap.

Re: binding - de Gibson manier is debiel, om multipele redenen. Eroverheen met die handel, met het oog op Lange termijn bespeelbaarheid en repareerbaarheid.

Hiro
9 december 2009, 23:14
ja maar het is een 12 snarige dus ik zal er niet veel overheen benden ;)
Maar het lijkt me veel mooier, maar laat ik eerst maar de makkelijkere manier doen, als dat al lukt ben ik alweer een stap dichterbij handig zijn :P