PDA

View Full Version : Grote vs kleine cabinets



Misery Signals
20 november 2009, 01:33
Je ziet tegenwoordig heel wat merken die met een XL kast op de proppen komen, zoals Mesa, Marshall, Engl, K&E,...

Ben ik de enige die zo'n kasten net niet beter vind klinken? Ik hou net meer van kleine kasten, zoals Orange, Koch en en de oude Mesa Boogie kasten met metalen grill (closed back gemaakt dan wel)... Strakker, directer geluid met veel punch ipv dat vervelend laag van die grotere kasten.

Waarom komen er eigenlijk niet meer merken met net een kleinere ipv een grotere kast?

MS

deefke666
20 november 2009, 06:30
ik denk dat het te maken heeft met wat je zelf graag hoort en vooral in welke situatie....
ik persoonlijk vind het gewoon afgrijselijk als ik naar een bandje ga luisteren in een kleine kroeg en ze staan daar met twee gitaristen over één of twee 4-12 kasten te spelen, waar dan niemand ook maar een goed geluid uit krijgt zonder de ramen eruit te blazen....

on the other hand vind ik op een groter podium een stack dan weer nice...

ik zelf speel het liefst over combo's (al dan niet met een extra 1-12 kastje erbij), wat voor de geluidsman ook weer veel aangenamer is, waardoor je dikwijls beloond wordt met een goed pa geluid....

maar volgens mij zijn er toch wel wat goeie kleine kastjes te vinden ook hoor ;)

grtz d

Midwolda
20 november 2009, 07:07
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Ben zelf ook meer van de combo's, want die vind ik handiger.
( Voor m'n Princeton Chorus zelf een losse backplate gemaakt, kan ik dus open of closed spelen.
Het geluidsverschil is erg duidelijk, je hebt eigenlijk gewoon twee verschillende versterkers. )
Zo'n grote kast vind ik al snel te veel, te hard, te zwaar, te laag klinken.
In een cafè sta je er meestal te dicht op en dan is zo'n ding al heel snel overkill.
Dan liever een combo en een kleine PA met een goede knoppenschuiver er bij.
Moet er wel bij zeggen dat ik inmiddels van de leeftijd "liever zuiver dan hard" ben.

Heb hier nog twee 10" Eminence's liggen, daar ben ik nu een kastje voor aan 't bouwen.
Niks 18mm gezwaluwstaart berkenmultiplex maar een simpele 12mm MDF gelijmde doos.
Baffle's onder een kleine hoek, baspoorten erin, tussenschot en verwijderbare achterplaat,
en voor de rest wat steunlatten voor een stevige constructie en ik vind het wel best.
Het verschil zal ik niet echt waar kunnen nemen omdat ik daarvoor niet hard genoeg speel.

Misery Signals
20 november 2009, 09:12
Ik bedoelde eigenlijk waarom er niet meer merken met een kleiner gemaakte 4x12 kast op de proppen komen ipv met een XL gemaakte 4x12 kast. Orange kasten zijn dus zo en ook Koch en de vroegere Mesa kasten.

MS

the sure thing
20 november 2009, 09:13
Ik vind de brunetti 2x12 echt nog een va de beste kleine 2x12 kastjes die ik gehoord heb,.

Les Paul R8
20 november 2009, 09:23
Ik bedoelde eigenlijk waarom er niet meer merken met een kleiner gemaakte 4x12 kast op de proppen komen ipv met een XL gemaakte 4x12 kast. Orange kasten zijn dus zo en ook Koch en de vroegere Mesa kasten.

MS

Ik ken alleen de XL kast van K&E. Die vond ik niet geweldig. Hij miste het strakke geluid van de 2x12. Was mij te blubberig in het laag. De gewone 4x12 van K&E heb ik niet gehoord. Maar de XL kast is wat mij betreft een afrader, terwijl ik de 1x12 en 2x12 geweldig vind.

Mitch
20 november 2009, 10:16
Traditioneel gevormde kasten als de Koch en de Brunetti vond ik erg goed kllnken. Mijn eigen Vernet 2x12MK, minder traditioneel qua afmetingen (je zou 't oversized kunnen nomen tot op zekere hoogte) vind ik echt geweldig klinken en ik ben niet de enige. Een K&E, wel traditioneel qua afmetingen maar wel zeer stevig en zwaar geconstrueerd, klinkt ook uitermate goed.
Laatst hoorde ik een amp die vrij stevig was in het laag, klonk met mijn eigen Vernet 2x12 niet zo denderend (terwijl die kast echt een allemansvriend is) en die klonk grappig genoeg prima op een Marshall 1922. Da's een erg kleine 2x12 die ik normaal gesproken niet geweldig vind klinken (scherp, dun) maar die combinatie werkte juist weer prima.
De grotere, al dan niet met baspoorten uitgeruste kasten (Bogner, Genz Benz, oude Mesa Boogie) vond ik zonder uitzondering slecht door vooral een irritant, ongedefinieerd laag.

casper innosence
20 november 2009, 10:37
Ik bedoelde eigenlijk waarom er niet meer merken met een kleiner gemaakte 4x12 kast op de proppen komen ipv met een XL gemaakte 4x12 kast. Orange kasten zijn dus zo en ook Koch en de vroegere Mesa kasten.

MS

Trouwens, zijn de Orange kasten wel zoveel kleiner dan de standaard (over inhoud hebben we het dan denk ik?) Want zet m naast een standaard marshall B kast dan is ie aan alle kanten toch groter. En helemaal in vergelijking met n Koch.

Ik ben zelf ook niet zo van t oversized of XL voor gitaar kasten. Maar wel fan van de druk van n 4x12. De Koch 4x12 (jensen speakers) vond ik niet zo geweldig, vrij kil.

iWishmaster
20 november 2009, 11:02
Ik vind vaak 2x12" cabs lekkerder dan 4x12", behalve op standje oorlog, maar zelf nou zelf: hoe vaak krijg je die kans?

Ik vind de oversized 2x12" van Bogner daar een goed aternatief in. Niet perse erg strak, maar wel veel druk en redelijk wat laag. Goed compromis tussen beide vind ik. Binnenkort ga ik weer een rijtje cabs testen en een keus maken, maar bogner staat hoog op het lijstje.

Ibanez666
20 november 2009, 11:06
Ik heb een 2x12 in 2x12 formaat en een 2x12 in 4x12 formaat, snapt u het nog?

Les Paul R8
20 november 2009, 11:26
De grotere, al dan niet met baspoorten uitgeruste kasten (Bogner, Genz Benz, oude Mesa Boogie) vond ik zonder uitzondering slecht door vooral een irritant, ongedefinieerd laag.

De oude Mesa kasten ken ik niet, maar de GB en de Bogner wel. Beide hebben baspoorten. Dat heeft als nadeel dat je niet op elk volume dezelfde sound hebt. Als het harder gaat, worden dit soort kasten snel bonkerig, wat er ook niet zomaar uit te draaien is. Met de K&E kasten merk ik dat het op elk volume lekker klinkt. Overigens kan ik wel zeggen dat mijn 2x12 K&E met pre-rola M25's ook een allemansvriend is. Zowel met Marshall achtigen als met de Fender Bandmaster van Bernd klinkt het heerlijk (en dat laatste had ik eigenlijk niet verwacht).