PDA

View Full Version : Versterker dood???



Jantje Poen
20 november 2009, 00:39
1 week geleden had ik nog een leuke versterker waar geluid uit kwam en nu vanavond op de repetitie komt er helemaal niets meer, helemaal stil.

De versterker heeft 6V6 buizen en die hebben misschien 200 speeluren er op zitten. De buizen hebben beiden, sinds vanavond een blauwe gloed/nevel van binnen in de buis.

Ooit heb ik eens gehoord dat dit een teken is dat ze op zijn, maar zo abrupt??? En heb je dan helemaal geen geluid meer?

Kan de oorzaak niet ergens anders liggen, misschien een trafo die de buizen opblaast??

Hopelijk herkent iemand dit probleem.

cluseau
20 november 2009, 07:36
De buizen hebben beiden, sinds vanavond een blauwe gloed/nevel van binnen in de buis.

Ooit heb ik eens gehoord dat dit een teken is dat ze op zijn, maar zo abrupt??? En heb je dan helemaal geen geluid meer?

Kan de oorzaak niet ergens anders liggen, misschien een trafo die de buizen opblaast??



Blauwe gloed is volkomen normaal, misschien niet eerder opgevallen. Dit is zeer zeker geen teken dat ze op zijn. Weer eens het bewijs dat er veel fabeltjes de ronde doen. En een trafo blaast ook geen buizen op hoor. Tenminste niet als hij eerst gewoon gewerkt heeft. Lijkt me geen zekering of zo iets simpels want gezien de blauwe gloed heb je hoogspanning. Als je een type / merk geeft kan er meer gericht geadviseerd worden.

Frans.

Eko
20 november 2009, 07:43
Kan van alles zijn. Van een kapotte kabel van je gitaar.............tot een kapotte gelijkrichterbuis in je amp. Ik neem aan dat je zaken hebt uitgesloten? Even zekering getest? Zonder gitaar , wel de kabel er in en even de tip aanraken van de kabel ( dan hoor je een klein geluid)? Even naar een ampdoctor.

nico verduin
20 november 2009, 07:49
Weer eens het bewijs dat er veel fabeltjes de ronde doen.
tik-tak-tik-tak...... waar hangt die klepel nou:???::seriousf::seriousf::seriousf:

cluseau
20 november 2009, 07:56
tik-tak-tik-tak...... waar hangt die klepel nou:???::seriousf::seriousf::seriousf:

Ehhh owja,....... hij heeft de kok horen fluiten maar weet niet waar de lepel hangt.......

Voor de duidelijkheid, dat slaat op degene die dit gerucht verspreid.

......dat dit een teken is dat ze op zijn.....
Kan trouwens wel zo zijn dat er een toename wordt geconstateerd als de buis een beetje luchtlek is maar blijft dan wel vrolijk doorwerken.
Wie moet je tegenwoordig nog geloven he?

Frans.

Jantje Poen
20 november 2009, 14:08
Even iets toelichten.

Met alles op 10 komt er een vieze halve watt volume uit.

Pre-amp buizen gewisseld, alles nieuw.

Gelijkrichter is goed, ook vrij nieuw

Eindbuizen waren altijd "mooi" van kleur (geel/oranje), nu zijn ze ondoorzichtig blauw, ik heb geen reserve/ nieuwe eindbuizen liggen. Is het de moeite waard dit te proberen? Of moet ik er helemaal niet aankomen, de versterker vooral niet meer aan zetten?

De versterker is een 20 watt/6V6 handmade , 11 maanden oud, met liefde verzorgd.

cluseau
20 november 2009, 14:17
Even iets toelichten.

Met alles op 10 komt er een vieze halve watt volume uit.

Pre-amp buizen gewisseld, alles nieuw.

Gelijkrichter is goed, ook vrij nieuw

Eindbuizen waren altijd "mooi" van kleur (geel/oranje), nu zijn ze ondoorzichtig blauw, ik heb geen reserve/ nieuwe eindbuizen liggen. Is het de moeite waard dit te proberen? Of moet ik er helemaal niet aankomen, de versterker vooral niet meer aan zetten?

De versterker is een 20 watt/6V6 handmade , 11 maanden oud, met liefde verzorgd.

Hmmm, ik geloof niet in kapotte eindbuizen. Niet in één keer alle twee tegelijk. Ik snap ook niet precies wat je bedoeld met "ondoorzichtig blauw", tis toch geen Delftsblauw hoop ik! Naar verwachting gaat een setje buizen je niet helpen. Handmade he? Zeker ook geen schema dan? En als je al een schema zou hebben ben je dan in staat zelf te solderen / meten indien nodig anders kun je hem beter gelijk wegbrengen natuurlijk.

Frans.

Rick trodat
20 november 2009, 14:31
Had jij niet die hook r20??

Dan gewoon ff Erik bellen.

Jantje Poen
20 november 2009, 14:46
Had jij niet die hook r20??

Dan gewoon ff Erik bellen.

Ik heb inmiddels contact gehad met hem, ik wacht nog op een antwoord.

Mijn voorkeur heeft zelf oplossen, een versterker brengen, kost een hoop benzine (700 km), tijd (heen terug heen terug + een aantal weken wachten), geld (1,5 tank)

Misschien dat ik de versterker kan opsturen, wacht nog op toestemming.

DeiDRagonas
20 november 2009, 15:00
Ik ben verre van een techneut (kan wel solderen, maar dan houdt t ook snel op..), maar mijn boeren verstand zegt me dat je gewoon 2 nwe buizen moet proberen. Als die eerst mooi oranje gloeiden en ineens komt er geen geluid meer uit nu ze blauw brandden... Tja..

:hippie:

cluseau
20 november 2009, 15:09
Ik ben verre van een techneut (kan wel solderen, maar dan houdt t ook snel op..), maar mijn boeren verstand zegt me dat je gewoon 2 nwe buizen moet proberen. Als die eerst mooi oranje gloeiden en ineens komt er geen geluid meer uit nu ze blauw brandden... Tja..

:hippie:


Begint nu pas tot me door te dringen, tis toch niet zo dat je plate roodgloeiend stond he. Zo ja dan is er wel degelijk iets mis en worden nieuwe buizen ook geroosterd.

Frans

iWishmaster
20 november 2009, 15:20
Branden ze met 'blauw licht'? Of zit er een blauwe mistige waas op het glas van de buizen? In laatste geval zijn ze sowieso gefrituurd ...

Rick trodat
20 november 2009, 16:10
Begint nu pas tot me door te dringen, tis toch niet zo dat je plate roodgloeiend stond he. Zo ja dan is er wel degelijk iets mis en worden nieuwe buizen ook geroosterd.

Frans

Klopt zeker. Maar bij een versterker van 11 maanden oud? Dan is er iets goed mis...

Dikke kans dat er iets mis is met de buizen. Zet de versterker aan en tik tegen de buizen. Als een eindbuis rot is zal die gaan knetteren. Eerlijk gezegt denk ik dat de de buizen niet genoeg vacuum zijn. Een beetje is niet erg. Maar als ze niet genoeg vacuum zijn komt er nagenoeg geen geluid meer uit. In dat geval nieuwe eindbuizen en opnieuw afstellen.

cluseau
20 november 2009, 18:26
Klopt zeker. Maar bij een versterker van 11 maanden oud? Dan is er iets goed mis...

Naja, hoeft op zich niet veel te betekenen hoor, een kreupel biaspotmeterje kan dit al veroorzaken. Jammer van de buisjes als het zo is.

Frans

Jantje Poen
22 november 2009, 00:44
Een setje nieuwe buizen bij Nico besteld, eens kijken of ik er weer nieuw leven in kan blazen.

Ik zal 'm ook eens wat kouder gaan biassen, scheelt een boel ellende blijkbaar.

Wordt vervolgd ...

GretschGuy
22 november 2009, 02:48
Als er een hoog voltage op de buizen staat (als bij een Deluxe Reverb) is koud biassen niet aan te bevelen. Koude bias = meer spanning op de anode. Meer dan +/- 425V op de anode heeft negatievere gevolgen voor de levensduur van je buizen dan 'n hete bias. 30mA per buis kunnen ze best hebben. Desnoods iets meer, als het voltage dan nog boven de 425 is.

Controleer ook op z'n minst je versterker visueel voor je met nieuwe buizen aan de slag gaat. Als er b.v. een weerstand is doorgebrand, kan je dat meestal wel zien.

Overigens is de beperkte levensduur van buizen in de DR (en daarvan afgeleiden) helaas niets bijzonders.

Jantje Poen
22 november 2009, 10:25
Als er een hoog voltage op de buizen staat (als bij een Deluxe Reverb) is koud biassen niet aan te bevelen. Koude bias = meer spanning op de anode. Meer dan +/- 425V op de anode heeft negatievere gevolgen voor de levensduur van je buizen dan 'n hete bias. 30mA per buis kunnen ze best hebben. Desnoods iets meer, als het voltage dan nog boven de 425 is.

Controleer ook op z'n minst je versterker visueel voor je met nieuwe buizen aan de slag gaat. Als er b.v. een weerstand is doorgebrand, kan je dat meestal wel zien.

Overigens is de beperkte levensduur van buizen in de DR (en daarvan afgeleiden) helaas niets bijzonders.

Bedankt, dat advies van die weerstanden die op de buizenvoetjes zijn gesoldeerd kreeg ik ook van Nico. Ik heb gekeken en gemeten, lijkt mij in orde.

30mA lijkt mij wel heel erg veel, de vorige waren gebiassed op +/- 20mA. Ik wil daar zelfs nog onder gaan zitten.

GretschGuy
22 november 2009, 15:05
Ik zou dat voltage toch ff in de gaten houden. Bij, pakweg, een EL34 werkt het in de praktijk vrij lineair. Hoe kouder de bias, hoe langer de levensduur. Een 6V6 opereert binnen veel krappere marges. Je stuit al snel op een conflict tussen bias en anode-spanning. Omdat ze allebei de levensduur negatief kunnen beïnvloeden.

Als het voltage bij 20mA veel lager is, kan je zo koud biassen als je wilt. Als je het maar goed vindt klinken.

cluseau
22 november 2009, 15:19
30mA lijkt mij wel heel erg veel, de vorige waren gebiassed op +/- 20mA. Ik wil daar zelfs nog onder gaan zitten.


Bij 30mA mag je een V-ak hebben van 325V= uitgaande van 70%. Meet dat ff na. Als het hoger uitkomt krijgen de buizen bolle wangen.

Bij 20mA mag je theoretisch tot 490V= gaan

Frans.

GretschGuy
22 november 2009, 17:09
Zoals de grote Chinese wijsgeer Kung-fu-shoe (achterneef van Confucius, speelde tijdens de Ming dynastie lead-gitaar in de Yellow Sea Surfers) al zei:

"He who puts 490V on a 6V6, best carries a lot of tubes."

cluseau
22 november 2009, 17:49
"He who puts 490V on a 6V6, best carries a lot of tubes."

Ik zei ook......."theoretisch"..... :D

Volgens de datasheet mag een JJ 500V= voor zijn kiezen hebben, bij andere sheets houdt het op bij 250V=. Het ligt er dus maar aan wat voor schakeling en type is toegepast.

Frans.