PDA

View Full Version : Gibson SG Special voor Acdc Songs



Acdc
19 november 2009, 16:51
Hallo Allemaal.

Ik ben al een enige tijd een grote bewonderaar van de band Acdc voornamelijk de gitarist Agnus Young.
Met de band spelen we nummers zoals Highway to hell, Whole lotta rosie, Shook me all night long.
Ik merk als ik deze nummers speel dat dan bij mij alles op z`n plaats valt en ik me uren kan vermaken met het spelen van deze nummers.
we willen geen acdc cover band worden waardoor we ook nummers van zz top,Black sabbath, saxon en iron maiden speel kortom goude oudjes.
Ik speel nu op een Ibanez grg ( koste nieuw iets van 200 euro )
Dus ik ben opzoek naar een nieuwe gitaar.
Nu weet ik dat Agnus Young op een Gibson Sg speelt.
Nu zat ik zelf aan een EP Sg te kijken maar toen kwam ik dit tegen.

Gibson SG Special voor 599 euro bij tonika

http://www.tonika.nl/shop/Product.asp?p=SGSPWB

Dit geld ben je ook kwijt voor een EP maar nu heb je een echte Gibson.
Mijn vraag is dit wat
beter als een duurdere Epiphone?
Komen de Acdc nummers op zijn plaats en ook de andere nummers.
Of is dit een slecht exemplaar van Gibson.

Kortom ik heb vele goedkope gitaarjes gehad en ik ben nu opzoek naar een gitaar waar ik jaen plezier mee kan hebben zonder dat het naar een tijdje weer tegenvalt.

mijn amp is trouwens een Blues De ville mischien ook wel belangrijk om te weten of dit in combinatie goed te gebruiken is.

Sinner1980
19 november 2009, 16:58
SG special is een prima gitaar en leent zich uiteraard prima voor ACDC en Sabbath,die andere stijlen komt ook goed denk ik.
Lekker testen en als ie bevalt kopen. Vergelijk voor jezelf nog wel ff met Epiphones al ou voor mij de keuze al snel gemaakt zijn

synapse
19 november 2009, 17:05
prima gitaar,
behoud beter zijn waarde dan een epiphone.
Jammer dat hij niet op voorraad is.

Midwolda
19 november 2009, 17:32
Een Gibson kopen, daar doe je jezelf altijd een plezier mee.
En die van 599 is gewoon het instapmodel, Gibson maakt geen slechte gitaren.
Denk wel dat je ook eens naar je versterker moet kijken?
Ik vraag me af of een Blues deVille de fijnste versterker voor jouw muziek is.
(En ik dacht dat het Angus Young was?)

Franc
19 november 2009, 18:11
Heerlijke gitaar, ik heb er zelf ook een (faded brown).
Maar trap niet in de 'actie' want deze gitaar kost nergens 895,- euro maar overal rond de 600,-

EDIT: bij Max in Den Haag bijvoorbeeld. http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=1208 630,-

Acdc
19 november 2009, 18:17
haha klopt Angus young type foutje.(plaktoets haha)
Trouwens zoals iedereen weet staat ibanez bekend onder zijn metal gitaren.
fender onder de blues, funk, rock enz.
maar met welke bedoeling is de SG gemaakt.

Zoals ik het hoor is iedereen erg lovefull over deze gitaar.
Dus geen beginner gitaar maar een gitaar waar je je leven lang plezier van wil hebben of is dit een gitaar wat streeft op den duur naar meer. ( wat ik nu dus ook heb )

kenx
19 november 2009, 18:44
Zoals ik het hoor is iedereen erg lovefull over deze gitaar.
Dus geen beginner gitaar maar een gitaar waar je je leven lang plezier van wil hebben of is dit een gitaar wat streeft op den duur naar meer. ( wat ik nu dus ook heb )

Ga je altijd blijven hebben :D
Nee hoor, met een Gibson SG zit je ALTIJD goed ;) Je gaat er lang plezier aan beleven!

acousticmats
19 november 2009, 19:03
Ga je altijd blijven hebben :D
Nee hoor, met een Gibson SG zit je ALTIJD goed ;) Je gaat er lang plezier aan beleven!

ja, altijd is dan ook weer wat overdreven, want hoe goed je gear is
je wilt zowizo uiteindelijk toch een ander modelletje (':

:strat::lp::noob::zz:

geert1976
19 november 2009, 19:49
haha klopt Angus young type foutje.(plaktoets haha)
Trouwens zoals iedereen weet staat ibanez bekend onder zijn metal gitaren.
fender onder de blues, funk, rock enz.
maar met welke bedoeling is de SG gemaakt.

Zoals ik het hoor is iedereen erg lovefull over deze gitaar.
Dus geen beginner gitaar maar een gitaar waar je je leven lang plezier van wil hebben of is dit een gitaar wat streeft op den duur naar meer. ( wat ik nu dus ook heb )

En als je hem gekocht hebt en je hebt een maestro geritseld schroef ik die er wel voor je op (Angus heeft er ook eentje opzitten)

Ik heb zelf ook een meastro op mijn SG gezet en het functioneerd prima en het is een super geil gezicht:lovelove::lovelove:

OJee
19 november 2009, 20:25
TS, bedenk wel dat het hebben van dezelfde gitaar nog niet betekent dat je meteen hetzelfde klinkt. De rest van je spullen en je vingers (en in dit geval de vingers van Angus) bepalen voor het grootste deel het geluid. Je ziet bands ook in de loop van de tijd van type gitaar wisselen, zonder dat hun geluid echt anders wordt. Hank Marvin (Shadows) heeft ook een hele tijd op een Burns gespeeld. Zijn Vox bepaalde mede het typische Shadows geluid.

Neemt niet weg dat je met een Gibson nooit (nou ja, bijna nooit) een kat in de zak koopt.


OJ

geert1976
19 november 2009, 21:26
TS, bedenk wel dat het hebben van dezelfde gitaar nog niet betekent dat je meteen hetzelfde klinkt. De rest van je spullen en je vingers (en in dit geval de vingers van Angus) bepalen voor het grootste deel het geluid. Je ziet bands ook in de loop van de tijd van type gitaar wisselen, zonder dat hun geluid echt anders wordt. Hank Marvin (Shadows) heeft ook een hele tijd op een Burns gespeeld. Zijn Vox bepaalde mede het typische Shadows geluid.

Neemt niet weg dat je met een Gibson nooit (nou ja, bijna nooit) een kat in de zak koopt.


OJ

Angus speelt altijd op SG's, das algemeen bekend.

guitarkid
19 november 2009, 21:38
Trouwens zoals iedereen weet staat ibanez bekend onder zijn metal gitaren.
fender onder de blues, funk, rock enz.
maar met welke bedoeling is de SG gemaakt.


In het kort:

De SG was bedoelt als opvolger van de Les Paul en heette eerst ook zo.
Er zijn dus echt oude SG-modellen die een Les Paul-plaatje hebben en er zijn ook re-isssues die Les Paul heten
Daarom is de pu-configuratie etc. ook identiek aan de LP, hoewel hij er (dacht ik) ook direct al met drie pu's was.
Les Paul (de man zelf dus) vond "die plank" maar niks en wilde zijn naam daar niet aan verbinden. Het model is onstaan omdat Gibson een wat moderner uiterlijk wilde en Fender ook plattere modellen maakte.

Gr. C.

OJee
19 november 2009, 21:46
Angus heb ik nooit op iets anders kunnen betrappen, hoewel :)
http://www.freakingnews.com/pictures/30500/Angus-Young-AC-DC--30764.jpg

Ik zit vaak Youtube filmpjes te kijken en het valt me op dat bands in de loop der jaren nog wel eens van gear willen wisselen. (en trouwens ook qua sound en das wel zo lastig als je als coverband een nummer zo goed mogelijk wilt naspelen...daar zijn we dus maar van afgestapt)


OJ

Sinner1980
19 november 2009, 22:47
Angus speelt altijd op SG's, das algemeen bekend.

In de begintijd ook op een telecaster (interview Guitar World Magazine)
Hij prefereert de SG wel vandaar de complete overstap...

geert1976
19 november 2009, 23:18
In de begintijd ook op een telecaster (interview Guitar World Magazine)
Hij prefereert de SG wel vandaar de complete overstap...

Hij is net als ik (had vroeger de Tele, totdat ik de SG ontdekte) als je eenmaal de geneugten van een SG hebt geproeft;)

Acdc
19 november 2009, 23:56
Klopt het preciese geluid van agnus young is mischien wel nooit te krijgen.
want hij is eenmaal in mijn ogen een leggende en is door zijn sound en gitaartechniek niet voor niets zo groot geworden.
ik speel nu nummers van acdc op een Ibanez GRG dus dat zal met een sg een groot verschil maken en mocht ik hem wel kopen kan ik er altjid nog andere elementen in gaan zetten.
Ik weet trouwens niet wat voor pu Young mee speelt ik zal eens kijken of ik dat kan vinden en mischien is dat een idee om die pu er in te gaan zetten om nog dichter bij het geluid te komen en idd zo`n maestro staat er erg gaaf op ik weet ook niet of die in verschillende types te krijgen zijn en welke het beste zijn.
en heeft het ook echt een doel/ functie of is het puur voor de uiterlijk

geert1976
20 november 2009, 00:01
Klopt het preciese geluid van agnus young is mischien wel nooit te krijgen.
want hij is eenmaal in mijn ogen een leggende en is door zijn sound en gitaartechniek niet voor niets zo groot geworden.
ik speel nu nummers van acdc op een Ibanez GRG dus dat zal met een sg een groot verschil maken en mocht ik hem wel kopen kan ik er altjid nog andere elementen in gaan zetten.
Ik weet trouwens niet wat voor pu Young mee speelt ik zal eens kijken of ik dat kan vinden en mischien is dat een idee om die pu er in te gaan zetten om nog dichter bij het geluid te komen en idd zo`n maestro staat er erg gaaf op ik weet ook niet of die in verschillende types te krijgen zijn en welke het beste zijn.
en heeft het ook echt een doel/ functie of is het puur voor de uiterlijk

vooruut, pak je tisseus maar:)

dit is mijn Gibson SG'tje puur sex, vind ik zelf, De gibson waar ik het meest blij mee ben.

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/030-1.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/029-1.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/028-2.jpg

aaronstonebeat
20 november 2009, 02:09
Ik denk eigenlijk niet dat er bijzondere pickups nodig zijn voor het geluid van onze held. In een interview heb ik hem horen zeggen dat hij de SG vooral koos vanwege de duivelse hoorntjes, het lage gewicht en de heel dunne hals van dat exemplaar (men wast niet al te zeer uit de kluiten in huize Young).

Elders vertelt hij dat hij met een veel cleaner geluid speelt dan de meeste mensen denken en dat iedereen steevast verrast is door zijn dunne geluid als ze hem eens in z'n eentje horen spelen.

Een SG met humbuckers, een goede versterker met een Marshall-achtig geluid en niet teveel gain; dan kom je een heel eind, denk ik.
En een kabel natuurlijk :D

Sinner1980
20 november 2009, 17:39
Aan de andere kant...tuurlijk is Angus geluid stoer,maar om dat nou ook precies te willen (knappe jongen als het je lukt trouwens)...
Ik heb zoiets van : ok,neem een voorbeeld aan zn sound maar geef er lekker je eigen draai aan of je moet echt in een ACDC coverband zitten,dan is het een ander verhaal...

Sinner1980
20 november 2009, 17:41
Hij is net als ik (had vroeger de Tele, totdat ik de SG ontdekte) als je eenmaal de geneugten van een SG hebt geproeft;)

Idd,maar tochben ik meer voor de tele,zeker als er humbuckers inzitten ipv single coils...maar het blijft allemaal super persoonlijk natuurlijk.
Het zijn beide sexy planken natuurlijk...

Acdc
20 november 2009, 19:06
klopt exact na spelen en de zelfde sound te krijgen valt niet mee
al moet ik wel zeggen als ik dat mag zeggen? dan ben ik erg op de goede weg kwa de techniek die young gebruikt
ik lees geen tabs ik ga puur op mijn gehoor af en verdiep mij het meest in de licks en tricks die Young speelt.zodat ik dichter in de buurt kom bij het orgineel.
Ik ben al enige jaren een grote fan Acdc vooral Angus Young.
Mijn doel is dan ook om alle nummers te kunnen spelen van Acdc.
Een grote opgave waar jaren en jaren over heen zal gaan maar je moet een streven hebben.

trouwens die foto`s van je SG Zijn echt super wat een instrument ik ben jaloers.....Prijs je geluk !!!!!

fredv
21 november 2009, 18:01
Mijn advies: ga voor een Gibson SG Special. Veel gitaar voor een fatsoenlijke prijs (afhankelijk van je budget natuurlijk). Beste is om er een 2e hands te pakken te krijgen: scheelt je zo een paar honderd euro op de nieuwprijs als je mazzel hebt.

Ik heb zelf de afgelopen 10 jaar op diverse SG's gespeeld: SG-standard uit 1997, SG Classic (P90's) uit 2007, SG Special uit 1971 (P90's), en ook wel eens vergeleken met Epihone SG's. De Epihones vielen me qua klank en bespeelbaarheid echt tegen t.o.v. de "echte" SG's ; voor ACDC klonk mijn Standard het beste (alhoewel ik tegenwoordig ACDC op een Fender 52-er RI Telecaster doe......), en ik vond dat de "goedkope" SG Special die ze de laatste 10 jaar maken, net zo goed klonk en speelde als de veel duurdere Standard.

Veel succes met zoeken!

Jailbird
21 november 2009, 18:25
Ik ben al enige jaren een grote fan Acdc vooral Angus Young.
Mijn doel is dan ook om alle nummers te kunnen spelen van Acdc.
Een grote opgave waar jaren en jaren over heen zal gaan maar je moet een streven hebben.


I can do that.. Zeg ik niet om op te scheppen, maar ik had en heb dezelde passie voor deze band als jij !
Speel hun muziek ook al jaren na en heb elke track wel gehad...
Heb hier voor altijd een "normale" Epiphone SG G400 gebruikt en die is prima voor de muziek. Als je niet voor de Gibson gaat, raad ik je deze aan , echt een prima gitaar.
Maar als je de cash hebt (ik niet:downpayment blues) zou ik voor de Gibson gaan!!
En dan gewoon zonder pedaal ertussen, zoals accadacca 't ook doet.
Inderdaad niet veel gain (zoals de meeste denken)
Dan moet het wel lukken denk ik zo !

Wel ff foto's posten he, als je een nieuwe SG hebt.
Als je nog vragen over de muziek/band hebt kun je bij mij terecht ;)

Rock on!

Acdc
23 november 2009, 00:33
Voor mij zal dat ook een grote opgave worden maar als je echt iets wilt dan is dat na mijn idee ook mogelijk.
Ik ga wel voor een Gibson met alle respect voor bezitters die een EP SG in hun bezit hebben.
ik heb jaren op een EP Les paul gespeeld en een Fender Mexican.
Ik heb ze toen alle 2 verkocht en een Usa strat gekocht en vanaf heden speel ik nog steeds elke dag op deze Fender ( meer als mijn vorige fender mex)
Dus ik ben er van overtuigd dat als je iets langer door spaart dat je daar ook langer plezier mee hebt.
Ook ik heb wel 10 tallen low budget gitaren gehad, En moet zeggen ik heb ook een Ibanez GrG 170DX die nieuw 200 euro koste, niet een slechte gitaar is kwa geluid is hij super, maar de fretten onstemmen enz enz herken je dat dit lowbudget gitaren zijn. En als ik dan terug denk had ik een perfecte SG kunnen hebben als ik niet al die beginners gitaren had aangeschaft:(
Dus nu wil ik het goed doen. A GUITAR FOR LIFE.
nu zie ik dat er ook veel nieuwe SG`s aangeboden worden voor 998,- Euro
zijn deze zoveel beter als de special want dan ben ik bereid om door te sparen.
ik wil jullie in iedere geval bedanken voor de nuttige reacties:rockon:

Eko
23 november 2009, 07:54
Een groot gedeelte van het geluid van Angus komt van de amp. Een Marshall op vol vermogen , samen met de SG , geeft nogal kleur in het leven van Angus en z`n maatjes.

Jay75
23 november 2009, 19:22
Ik heb net mijn nieuwe gitaar binnengekregen, en die klinkt pas ECHT AC/DC!!!

Een Gretsch Jet Firebird, waar Malcolm op speelt, want dat is stiekem eigenlijk de sound van AC/DC ;)

Hoe klinkt dat dan?

ZO DUS:

http://www.youtube.com/watch?v=_UaJ9UKM7kk


en die van mij klinkt ook ECHT ZO VET!


Of je moet gewoon deze SG van me overkopen, ben je ook klaar voor je leven: http://link.marktplaats.nl/298883432

:)

Ferraririk
23 november 2009, 19:26
Angus heb ik nooit op iets anders kunnen betrappen, hoewel :)


Ik zit vaak Youtube filmpjes te kijken en het valt me op dat bands in de loop der jaren nog wel eens van gear willen wisselen. (en trouwens ook qua sound en das wel zo lastig als je als coverband een nummer zo goed mogelijk wilt naspelen...daar zijn we dus maar van afgestapt)


OJ


Angus speelt altijd op SG's, das algemeen bekend.

altijd op een sg?


Dit lijkt me toch echt wel een dikke es hoor: http://www.youtube.com/watch?v=w3WgK3IPla4

aaronstonebeat
23 november 2009, 21:05
altijd op een sg?


Dit lijkt me toch echt wel een dikke es hoor: http://www.youtube.com/watch?v=w3WgK3IPla4

Klopt, maar dit lijkt me geen representatief voorbeeld. Ik geloof dat dit zo ongeveer de enige keer is geweest dat de broertjes iets buiten AC/DC hebben gedaan.

Psychomantis
23 november 2009, 21:14
Een groot gedeelte van het geluid van Angus komt van de amp. Een Marshall op vol vermogen , samen met de SG , geeft nogal kleur in het leven van Angus en z`n maatjes.

idd, de enige amps waar ik echt die AC/DC sound uit hoor komen zijn marshalls, zeker de slp van onze gitarist (die gebruikt angus ook als ik het goed heb)

Dick Wolkendeck
23 november 2009, 21:32
(...)
maar met welke bedoeling is de SG gemaakt.
...)

Ach de bedoeling... De Les Paul was eerst een soort jazzgitaar voor meneer Les Paul. Maar Led Zeppelin gaat er ook prima op. SG spelers: naast ac/dc velen, ik vind daar vooral Frank Zappa erg leuk van, en Santana (vroeg werk), The Who, van alles.

geert1976
23 november 2009, 21:39
altijd op een sg?


Dit lijkt me toch echt wel een dikke es hoor: http://www.youtube.com/watch?v=w3WgK3IPla4

ja in 99,99999999999999999% van de gevallen speelt Angus op een SG, ik keek en luisterde deze muziek al toen jij waarschijnlijk nog aan het zwemmen was:seriousf:

geert1976
23 november 2009, 21:47
Ach de bedoeling... De Les Paul was eerst een soort jazzgitaar voor meneer Les Paul. Maar Led Zeppelin gaat er ook prima op. SG spelers: naast ac/dc velen, ik vind daar vooral Frank Zappa erg leuk van, en Santana (vroeg werk), The Who, van alles.

know your historie,

De Les Paul is technisch afgeleid van een eigenbouwsel van meneer Les Paul en hij heeft het principe meermalen aan Gibson aangeboden, maar werd daar weggelachen, totdat Leo Fender met zijn gitaren op de markt kwam en vervolgens hebben ze op basis van zijn elektrische gitaar een signature gemaakt en dat is de Gibson Les Paul.

De SG was eigenlijk bedoelt als opvolger van de Les Paul en heette in den beginne ook Les Paul SG en zag het levenslicht in 1961, tussen 1962 en zo uit mijn hoofd 1967 zijn er geen Les Paul geproduceert.

De SG was toch een heel andere gitaar dan de Les Paul en daarom is de Les Paul in 1968 weer in productie gegaan, naast zijn beoogde opvolger de SG.

Jimmy Page speelde heel veel gitaarpartijen in op een Telecaster...

overigens is de Les Paul nimmer specifiek gemaakt voor Jazzmuziek, maar gewoon als high output gitaar voor iedereen die hem kopen wilde :ok: