PDA

View Full Version : Telecaster '62 custom afstellen.



Dinkytoy
19 november 2009, 16:31
Hallo,

Ik ben Jeffrey, 24 jaar jong. Ik speel nu zo'n 2,5 jaar gitaar en dat gaat mij goed af.
Ik heb sinds een klein half jaartje een American Vintage '62 Telecaster Custom in 't surf green!
Echt een super gitaartje!!!

Maar nu even naar mijn probleem!
Ik heb 2 weken geleden mijn brugzadels laten vervangen door messing brugzadels omdat ik die "tapeindjes" als zadeltjes niet zo mooi vind staan.
Nu begon mijn gitaar vanaf dinsdag op alle snaren wel een beetje fretbuz te vertonen. Ik ergerde me hier kapot aan, al was het niet echt goed te horen over mijn versterker. Wel merkte ik dat de sustain minder was.
Nu zal je denken, dan ga je toch terug naar de gitaarwinkel!
Maar eigenwijs als ik ben, wil ik 't toch zelf verhelpen. En in de toekomst kan 't alleen maar handig zijn als je zelf je gitaar kan afstellen!
Dus ik op de Fender site alle afstelgegevens gedownload.

http://www.fender.com/support/telecaster.php

Nu bleek dat mijn hals te recht stond. Mijn gitaar heeft een nek radius van 7,25". De Fender site geeft aan dat er een holling moet zijn van 0,3mm. Dit gemeten door een capo op de 1ste fret te zetten, de laatste fret indrukken, en dan met een voelermaat de afstand meten tussen de bovenkant van de 8ste fret en de onderkant van de E-snaar (6de snaar).
Nu kon daar net een voelermaat van 0,2mm tussen. Dus ik de trussrod een klein tikkie losser gezet.
Na een dag wachten opnieuw deze meting uitgevoerd. Nu heb ik zo goed als de afstand van 0,3mm.
Nu de snaarhoogte afstellen, want uiteindelijk ging het mij om de fretbuz op bijna alle snaren. Al had bijna elke snaar het op een iets andere positie (maar dat scheelde niet veel)!
Nu staat er op de Fender site dat de bas kant een afstand van 2mm moet hebben boven de 17de fret en de treble kant 1,6mm boven de 17de fret.
Dus ik de zadels omhoog gedraaid totdat alle snaren deze maat hebben!
Alleen het gekke is dus dat het middelste brugzadeltje zover omhoog is gedraaid dat de 2 stel schroefjes helemaal niet meer uitsteken! Ze zijn ook niet in het messing zadeltje gedraaid maar hebben precies dezelfde hoogte als het zadeltje.
Na dit hele lange verhaal is mijn vraag dus eigenlijk:
Heb ik het afstellen wel op de goede manier gedaan?
En hebben meer mensen het dat de stelschroefjes van het middelste zadeltje niet meer uitsteken maar dezelfde hoogte hebben?

Misschien is er niks aan de hand, maar nu lijkt het optisch alsof de snaren heel hoog staan!
En blijkt dat ik het wel verkeerd heb gedaan, dan kan ik altijd naar de gitaarwinkel terug!
O ja... van beroep ben ik automonteur, dus technisch ben ik wel en kan ook met meetgereedschap overweg!

Ik hoop reactie te krijgen hierop!

Groetjes!

Hendriks
19 november 2009, 16:43
www.donhofstee.nl of op de site van forumlid Rinze , even googelen.

Dinkytoy
19 november 2009, 16:48
Bedankt voor de snelle reactie!
Deze site heb ik inderdaad ook gebruikt bij het afstellen!
Met deze foto's kan je precies zien hoe je het moet doen. De afstelgegevens heb ik van de Fender site gehaald.

barno
19 november 2009, 16:49
hoe die stelschroefjes eruitzien, maakt niet uit, vraag is alleen maar: nu je'm volgens het boekje hebt afgesteld, speelt ie ok? fretbuzz weg?

Dinkytoy
19 november 2009, 16:53
De fretbuz is inderdaad weg. Hij speelt wel oke, maar voor mijn gevoel is de actie rond de 12de fret toch wat hoog!
Alleen ik denk dat dat ook wel een beetje bij dit soort gitaren hoort.
Als je namelijk in de afstelgegevens kijkt zie je dat de vintage gitaren met een radius van 7,25" toch wel de hoogste actie hebben. En zelfs met de trussrod afstellen hebben de 7,25" nekjes de grootste holling!

barno
19 november 2009, 16:56
De fretbuz is inderdaad weg. Hij speelt wel oke, maar voor mijn gevoel is de actie rond de 12de fret toch wat hoog!
Alleen ik denk dat dat ook wel een beetje bij dit soort gitaren hoort.
Als je namelijk in de afstelgegevens kijkt zie je dat de vintage gitaren met een radius van 7,25" toch wel de hoogste actie hebben. En zelfs met de trussrod afstellen hebben de 7,25" nekjes de grootste holling!

idd, en hoe hoger de actie, hoe beter de tone, tot zeker hoogte uiteraard. Nogal wat straticonen spelen met hoge actie, SRV to name but one
Went vlug hoor.

Dinkytoy
19 november 2009, 17:01
Misschien went het ook wel!
Maar op dit moment, als je dan bend en je gaat weer terug, dan schiet de snaar die erboven zit ook terug en komt er een toon extra bij. En daar zit ik niet op te wachten!
Maar dit zal wel een kwestie van techniek zijn! Al had ik er minder last van met die lage actie! (en rammelende snaren)

barno
19 november 2009, 17:05
idd, actie van mijn strat met vintage radius is nog stuk hoger, bendtechniek wat bijsturen. Anderzijds, voor afstelling van gitaren bestaan er geen wetten ,wel een soort gemiddelde, dat wordt aangegeven op die sites, dus je kan naar hartelust experimenteren.

Dinkytoy
19 november 2009, 17:14
Ja ik begrijp dat er op die site alleen maar richt maten aangegeven staan!
Alleen de buz is pas weg als ik ook echt die maten aan hou!
Nou dan wordt 't toch maar mijn techniek aanpassen. :blast:
En vanavond is het koopavond bij mij in 't dorp, ik kan altijd ff langsgaan en om de mening van de gitaarbouwer te vragen.

Trouwens, kan het ook komen door temperatuur verschillen dat ik ineens fretbuz kreeg. Toen mijn gitaar net afgesteld was, had ik geen fretbuz en toch een vrij lage actie!

Dinkytoy
20 november 2009, 16:22
Nou ik ben gisteravond toch ff langs de gitaarwinkel gegaan!
Ze hadden geen tijd om meteen de afstellingen te controleren dus heb ik mijn gitaar daar achter gelaten!

Werd ik vandaag gebeld dat zij de actie ook niet kunnen verlagen omdat of de fretten iets gevlakt moeten worden of de toets. Dat is dus balen want dan ben ik mijn gitaar toch wel ff kwijt. Ach ja... dan kan ik mooi weer mijn akoestische gitaar pakken, want die had ik al ff niet aangeraakt. :ok:

Maar dat er dus fretbuz optreedt komt omdat mijn gitaar zo'n sterke resonantie heeft zei de gitaartech. Als je de snaar aanslaat geeft ie hem als 't ware een zwiep extra. De snaar gaat dus ff versterkt trillen! Dit merkte ik ook tijdens 't uitzoeken van deze gitaar. Ik had meerdere Tele's geprobeert, maar deze gaf die lekkere Tele twang, echt sprankelend. En vergeleken die andere Tele's had deze ook een lekkere sustain.

In de eerste instantie dacht ik een miskoop te hebben gedaan (een gitaar uit 2009!!!), maar de gitaartech gaf juist aan dat deze Tele zo'n sprankelend geluid met zo'n mooie sustain geeft dat dat bijna zeldzaam is tegenwoordig. Dit komt door de juiste houtkeus en constructietechniek vertelde hij (wat tegenwoordig toch ook vrij zeldzaam is).
Hij vertelde ook dat hij vaak zat andere dure Fender's, Gibson's, PRS'en krijgt met zo'n probleem, dat dus de fretten en/of de toets gevlakt moet worden. Dat vind ik dan wel weer een min-punt. Dat mag je toch niet verwachten van gitaren in deze prijsklasse!

Morgen ga ik er even langs. Hij zou dan precies uitgezocht hebben wat nou het werkelijke probleem is waardoor de actie zo hoog moet (fretwerk niet goed gemonteerd of toets niet goed) en hij zou het mij goed uitleggen (gaat via de telefoon wat lastiger)!

Nu maar hopen dat 't niet een al te duur "geintje" wordt! :???:

Ik laat nog wel ff weten wat er uiteindelijk gedaan gaat worden!

Frustastic
20 november 2009, 16:28
Lijkt voor mij bullshit, een vintage reissue Fender(2009) waar de frets gevlakt moeten worden:???:

Kakihara
20 november 2009, 16:33
Lijkt voor mij bullshit, een vintage reissue Fender(2009) waar de frets gevlakt moeten worden:???:

Lijkt me ook. Ik denk eerder dat de 'schuld' moet gezocht worden bij de 7.25 inch radius. Ik denk dat daardoor de actie toch wel wat hoger moet komen te liggen dan de opgegeven 0,3 mm, wil je kunnen benden zonder dat er iets begint te kletteren.

Dinkytoy
20 november 2009, 16:35
Ik vind 't tot nu toe ook niet echt logisch!
Maar de gedachte daarachter is dus dat de frets op verschillende hoogtes zouden liggen! Hierdoor heb je dus op sommige gedeeltes van de hals wel fretbuz en andere gedeeltes niet! Dat was ook bij mij zo!
Het vlakken was dus niet om de reden dat er putten of zoiets in de frets zitten.
Daarom moeten ze het ook nog ff verder uitzoeken want het kon dus ook nog aan de toets liggen die niet mooi vlak is!
Morgen gaan ze het me uitleggen als het goed is. Ik ga daar ook ff langs zodat ik het met eigen ogen kan zien wat er bedoelt wordt!

OJee
20 november 2009, 16:38
Mochten die fretten inderdaad op verschillende hoogtes liggen, dan zou ik toch mooi beroep doen op de garantie. Je zegt dat het een gitaar uit 2009 is, dan moet het gewoon goed zijn. Dat mag je zeker bij een Fender verwachten.

OJ

Dinkytoy
20 november 2009, 16:38
Nou Fender geeft een actie op van 2mm ter hoogte van de 17de fret (6de snaar). De holling van de hals geeft Fender op een hoogte van 0,3mm ter hoogte van de 8ste fret als er een capo op de eerste fret staat en de laatste fret ingedrukt wordt. Dit is aardig hoog hoor!
Maar als mijn gitaar zo afgesteld staat heb je op sommige positie's wel fretbuz en andere niet!

Dinkytoy
20 november 2009, 16:44
Aan garantie heb ik ook al gedacht Ojee!
Maar hier komt 't! Ik heb de gitaar niet nieuw gekocht, maar via marktplaats.
Toen ik hem kocht was ie ook amper bespeeld. Dat kon je zien!
Het is verder een standaard gitaar waar niet mee gekloot is. Het enige wat er verandert is, dat is de 4-standen schakelaar en de messing brugzadels.
Maar ik zou niet weten hoe je dat moet aanpakken zonder aankoopbon. Die heb ik niet gehad van de vorige eigenaar!

Dinkytoy
20 november 2009, 16:52
En toch even op de Fender site gekeken hoe 't nou zit met die garantie!
http://www.fender.com/support/warranty.php

En de volgende informatie haal ik ik van deze PDF af!
http://www.fender.com/support/pdfs/FENDERLIMITED64CE6.pdf

Limitations and exclusions
The following items are not covered by this warranty.
1. Fret wear, saddle wear, nut wear, strings and batteries.
2. Setups, adjustments or routine maintenance of any kind.
3. Damage to finishes or cracks, splitting, or warpage of wood due to changes in
temperature or humidity, exposure to or contact with sun, fire, moisture, body
salts and acids of perspiration, guitar straps, guitar stands/hangers made from
vinyl, plastic, rubber or other synthetic materials, any other chemicals or non-
Fender-approved polishes.
2
4. Damage, corrosion or rusting of any hardware components caused by
humidity, salty air, or exposure to the moisture, body salts and acids of
perspiration.
5. Any damage to an instrument resulting from customization or modification.
6. Normal wear and tear on any part of the instrument, case or gig bag including
jacks, controls, switches, plated surfaces, tuning machines, pickguards,
zippers, clasps, handles, latches, case hardware etc.
7. All other damage and deterioration due to normal usage, wear and tear, aging,
accidents, neglect, abuse, or Acts of Nature.
8. Any instrument, whose serial number is missing, altered or tampered with in
any fashion.
9. Any instrument purchased from anyone other than an Authorized FenderŪ
Dealer.
10. Instruments that have been serviced by unauthorized persons (any person
other than a Fender Certified Technician at an Authorized Fender Service
Center).

Dus ik denk dat dit buiten de garantie valt! :(

barno
20 november 2009, 17:13
van die garantie, vergeet het maar

frets komen goed gevlakt uit de fabriek, ga daar maar vanuit. mss dat er ooit wel es wat fretjes de kop opsteken doordat het hout nog wat werkt. anyways, dit kan je zelf controleren. In principe eerst de hals kaarsrecht zetten met de truss rod en daarna met een liniaal checken. maar met buigzaam stuk plastic kan je het ook checken bij een licht concave hals.

G.G.
20 november 2009, 19:05
Maar dat er dus fretbuz optreedt komt omdat mijn gitaar zo'n sterke resonantie heeft zei de gitaartech.

Wat een gelul!!


Dit komt door de juiste houtkeus en constructietechniek vertelde hij (wat tegenwoordig toch ook vrij zeldzaam is).

Sorry hoor, een tele is een tele. Gewoon een plak elzen of essen met een esdoorn hals erop geschroefd. Zit qua constructie niets speciaals aan. Qua hout is het ook maar gewoon een snijplank.

Persoonlijk zou ik even een goeie serieuze reparateur zoeken.

Dinkytoy
20 november 2009, 19:27
Misschien heb ik de woorden van de gitaar reparateur iets verkeerd begrepen dan. Want een serieuze is 't zeker!

Verder ben ik het niet met je eens G.G.!
Als elke gitaar gewoon een plak hout is zal elke gitaar hetzelfde klinken en aanvoelen. Maar omdat elke gitaar van een ander stuk hout gemaakt is voelt deze anders aan (want hout leeft) en klinkt ie anders!

Anders zou je elke gitaar kunnen kopen zonder uittesten. Want dan zou elke LP hetzelfde klinken, elke Tele zou dan hetzelfde klinken, elke Strat etc etc.

Zodoende test je dus bij aanschaf van een gitaar verschillende exemplaren van hetzelfde model! Anders zou dat overbodig zijn.
Deze gitaar reperateur vertelde mij dat dit een goede keus was omdat het hout zo lekker mee resoneert waardoor de gitaar een mooie toon geeft, lekker sprankelend met een flinke sustain. En dat is zijn mening. Maar dat is ook de reden waarom ik deze verkozen heb boven de andere Tele's die ik getest heb voor aanschaf!

O ja... en Barno, dat van het hout dat nog werkt vertelde de gitaarreparateur mij ook inderdaad. Daarom konden sommige frets iets hoger gaan liggen!
Toch nog bedankt voor deze tip. Ook van dat controleren van die hals!

aaronstonebeat
20 november 2009, 19:37
Ik vind 't ook maar een vaag verhaal van die reparateur. Natuurlijk is elke gitaar een exemplaar dat een beetje anders klinkt dan andere exemplaren. Maar een tele is qua constructie de simpelste gitaar die ik ken; in de bijzonderheid daarvan kan het niet zitten en als het uit de fender-fabriek komt, mag je verwachten dat er degelijk werk is verricht (hoop ik toch :D ).

En je mag ook verwachten dat ze hout hebben gebruikt dat lang genoeg gedroogd heeft zodat het niet (of nauwelijks) meer werkt.

Maar als ze toch gaan vlakken, vraag eens of ze er een compound radius in kunnen vlakken; dan is de radius bij de topkam een fractie kleiner dan bij de brug en zou je actie weer wat omlaag moeten kunnen.

G.G.
20 november 2009, 19:39
EDIT, DIt is een reactie op post #20, Post #21 schoot er net tussendoor.

Dan mag je mij vertellen wat er tegenwoordig "zeldzaam is aan de houtkeus en de constructietechniek".

Maar ik denk dat het wel aan mij zal liggen. Ik zal wel weer geen verstand hebben van hoe een strat of tele in elkaar zit en wat het voor houtsoorten zijn etc.....

aaronstonebeat
20 november 2009, 19:42
Sorry dat ik er tussendoor schoot G.G.; ik ben het helemaal met je eens.

Eko
20 november 2009, 20:22
Het wisselen van temperatuur en , vooral , de vochtigheidsgraad kan in het begin nog wel eens de reden zijn dat een hals zich iets wil ,,zetten,,. Frets kunnen dan nog wel eens iets omhoog komen. Geen paniek , dat is zo te doen. Kleine tik er op en klaar is kees. Als het fretwerk echt ongelijk is . ligt het anders. Maar dat zou van een tele van 2009 niet echt verwacht mogen worden. Ik heb zelf ook een `62 Custom tele en heb die na ontvangst, dezelfde dag , laten herfretten met medium jumbo. In het begin ook even een keer terug geweest omdat een van de frets iets terug kwam , was 2 minuten werk en weer opgelost.
Ook ik heb inmiddels de draadzadels vervangen door ( chroom) andere. Is iets comfortabeler aan de hand tijdens palmmuting.
Het is trouwens een instrument waar je geen afscheid van kan nemen. Retegoed gebouwd en een toon die bij je blijft. Nooit meer weg doen!!

OJee
20 november 2009, 21:55
Nog even over die garantiebepalingen. Fretwear is slijtage, ongelijke frethoogtes is een produktiefout, maar laat die gitaarbouwer maar eens kijken.

Die verhalen over hout en sustain klinken overigens wel erg overdreven. Ook een Fender is gewoon een massaprodukt uit een (goed) stuk hout. Misschien is die van jou uit een nog beter stuk hout, Niks van aantrekken, gewoon blij zijn met je gitaar.

OJ

Dinkytoy
23 november 2009, 15:12
Ik begrijp dat de Tele qua constructie de simpelste gitaar is. Maar wat ik hiermee bedoelde is gewoon dat deze een mooi passende neck pocket heeft, goede houtkeuze (hij klinkt heel levendig).
En dat woord zeldzaam moeten jullie ook niet al te letterlijk nemen, hij bedoelde hier gewoon mee dat ie vaak Tele's tegenkomt die een beetje dood klinken. Ook al begrijp ik dat er zat Tele's zijn die dit niet hebben en misschien nog wel beter klinken. Ook al was mijn keus van deze Tele gebasseerd op het testen van vele Tele's. Een aantal '62 Tele's, '52 Tele's, standaard Tele's etc etc.
Deze kwam voor mij het beste uit de test met gewoon de mooiste klank, onversterkt en versterkt. Ook als ik dus de '62 Tele's met elkaar vergeleek klonk deze iets mooier dan de andere test exemplaren! (mening)

Maar dit allemaal terzijde... en ff ontopic!
Ik ben langs geweest bij mijn gitaartje en heb gezien wat er bedoelt wordt. Er zijn echt een zooitje fret's op verschillende posities omhoog gekomen vooral ook op de hogere posities (rond de 21ste fret en iets daarvoor) en op de lage posities een aantal fret's (de 2de, 3de fret).
Hier baal ik dus echt van, want ik kom er niet onderuit deze te laten vlakken voor een lage actie. Ik kan 't ook voor lief nemen en de actie erg hoog laten, maar ja... je schaft een duur instrument natuurlijk ook aan voor zijn playability! (Buiten dan hoe die klinkt)
Ik vind 't jammer dat ik dit niet bij aanschaf heb ontdekt, maar misschien is 't hout daarna wel gaan werken ofzo... (ik weet 't niet)
Van de week is mijn gitaar weer klaar dus nog maar ff afwachten!!!

OJee
23 november 2009, 20:21
Bij vlakken haal je echt een stukje van de fret af. Dat doe je omdat er putjes in de fret zitten. Bij jou zijn ze door houtwerking omhoog gekomen. Met een gecontroleerde tik zijn die wel weer in positie te krijgen. Ik hoop dat jouw gitaarbouwer dat doet. Een paar mm wil je niet van fret afhalen.

OJ

barno
23 november 2009, 20:41
Bij vlakken haal je echt een stukje van de fret af. Dat doe je omdat er putjes in de fret zitten. Bij jou zijn ze door houtwerking omhoog gekomen. Met een gecontroleerde tik zijn die wel weer in positie te krijgen. Ik hoop dat jouw gitaarbouwer dat doet. Een paar mm wil je niet van fret afhalen.

OJ

pas gefrette halsjes worden ook gevlakt hoor. theoretisch zou dat niet moeten moeten, maar het is mij nog nooit gelukt een hals te fretten die niet op zijn minst een beetje moet gevlakt worden. uiteraard ga je pas vlakken nadat alle frets zo diep mogelijk zijn ingetikt.

Dinkytoy
24 november 2009, 17:01
Het ging gelukkig ook niet om een paar millimeter dat er van de fretten af moet!
De fretten op de hogere posities moeten het meest gevlakt worden liet hij zien (rond de 21ste positie). Bij deze fretten moet er een kleine halve millimeter af legde hij uit. Maar het kon zelfs zijn dat 't nog wat minder is. De praktijk zal het uitwijzen straks!
De gitaarreparateur is tevens gitaarbouwer van eigen gitaren. Ik mag er (hopelijk) dus vanuit gaan dat hij vakkundig genoeg is om eventueel met een gecontroleerde tik de fret iets in positie te krijgen zodat er uiteindelijk minder gevlakt moet worden. Maar ik heb alleen maar goede ervaringen met hem, dus ik vertrouw 't wel!
En anders zal ik in de toekomst toch iets eerder aan een her-fret beurt komen. Al denk ik (geen ervaring mee) dat je wel flink wat jaren intensief moet spelen voordat de fretten echt gaan slijten!

barno
24 november 2009, 18:23
herfret nodig: hangt veel van je speelstijl af. en vooral van hoe vaak je van gitaar wisselt. Ik heb maar twee herfrets nodig gehad tot nu: een strat en een gibson 135 (moet ik nog doen), de twee waar ik jaren intensief of gespeeld heb. tegenwoordig wissel ik zo vaak van gitaar dat het heel lang gaat duren eer er nog eentje moet.

SRV had heel regelmatig herfret nodig, speelde ook agressief (ook wegens heavy strings) en wisselde relatief weinig van gitaar. Ik schat dat een halsje toch een 10tal herfrets moet kunnen hebben. daarna is het op, vrees ik

Fenderfan
30 november 2009, 22:40
Heb je het over een telecaster uit de custom shop of een custom telecaster DInkytoy ?
Heb je die brug er zelf opgezet?
Het is niet normaal dat die gitaarman de fretten gaat vlakken om het probleem met jou nieuwe brugje op te lossen.
Dan wordt het kalf groter dan de koe. Verder - ondanks wat andere denken - denk ik dat je eigen afstel kennis van gitaren wat minder is
dan nodig zou zijn. kortom, heb je zelf niets over het hoofd gezien?