PDA

View Full Version : Gitaarlessen geven?



Jay75
19 november 2009, 13:35
Ik ben erover aan het denken gitaarlessen te gaan geven. En dan eigenlijk voor beginners, die komen naar mij met wat ze willen spelen en dan daarnaartoe werken, dat idee zegmaar.
Uiteraard eerst wat chords en shit, maar you get the picture.

Nou is het zo dat ik qua theorie geen achtergrond heb, ( kan ik natuurlijk wel een curus voor volgens ) maar wel al lang gitaarspeel en zeker goed genoeg ben om mensen /beginners enthousiast te krijgen voor het spel, en kan ook goed uitleggen, heb het al vaker gedaan. Alleen komt er dan een punt waarop ik ze niks meer kan leren misschien, dus dan moeten ze verder.

Dat kan dan of zelf, want met wat ik ze zou leren kan je goed verder komen, of naar een meer geschoolde leraar. Of missen ze dan de theoretische achtergrond? Ikzelf ervaar het niet als gemis, maar wat denken jullie? Ik weet wel een en ander natuurlijk door ervaring, en als je mensen wil laten spelen moet je niet met theoretische dingen aankomen maar met liedjes en zo hongerig maken voor meer denk ik...

Maar ik wil weleens wat voor en tegenstanders horen :)

Rick trodat
19 november 2009, 13:48
Zelf geef ik ook les. Ook voornamelijk aan beginners en die zitten niet op theorie te wachten. Juist als ze zich verder willen ontwikkelen komt dat er bij kijken. Dust tip:

- Leer ze akkoorden (dan bladmuziek met akkoorden)
- Dan tab leren lezen
- Leer ze pentatonisch e.d.
- Dan eventueel noten

Willen ze klassiek leren spelen, dan leer je ze eerst noten dan akkoorden.

En belangrijk werk naar een liedje toe, die ze graag willen spelen.

Liquid_Metal
19 november 2009, 13:53
Ik geef zelf gitaarles met een behoorlijke theoretische achtergrond, maar ik merk dat het de leerlingen vaak niet om die theorie te doen is. Uiteraard is noten lezen theorie, maar ik doel meer op het leren van intervallen, dissonanten, etc. De meeste leerlingen willen 'gewoon spelen'.
Die theoretische kennis heb je dus niet direct nodig, maar ik denk dat het wel een stuk kan helpen bij je uitleg. Ik gebruik het niet direct, maar het inzicht dat je erdoor krijgt helpt je wel een helderdere uitleg te kunnen geven.
Als je denkt dat je het zonder kan, kun je dat uiteraard proberen.

Exi
19 november 2009, 14:00
Ik denk dat je twee verschillende groepen hebt die gitaar willen leren spelen:

- De mensen die gewoon gezellig mee willen gaan raggen met hun favoriete muziek. Dit is denk ik verreweg de grootste groep.

- En mensen die "muzikant" willen zijn.

De eerste groep geeft niet veel om theorie en wil alleen wat akkoorden, riffjes en technieken leren.

De tweede groep wil juist zo vroeg mogelijk beginnen met het maken van hun eigen muziek en hebben dus theorie kennis nodig.

Ik denk dat je vooral te maken zal krijgen met de eerste groep en die kan jij dus prima onderwijzen. Als iemand naar je toe komt met de vraag of jij hem gitaar zou willen leren spelen, moet je dus eerst weten wat hij wil leren.

Verder zou ik toch die gasten aan het hoofd proberen te brengen dat enige theoretische kennis wel heel handig is.

Fenderfan
24 november 2009, 17:12
Ik heb zelf ook wel eens met dat idee gespeeld gitaarles te gaan geven.
Zelf docent...maar geen gitaarleraar.
Er is niets mis mee, maar je moet je wel een aantal dingen goed in de "smiezen" hebben. Leer ze geen dingen fout aan! Dus elementen/technieken waarvan ze later veel last gaan ondervinden, mochten ze nog beter willen worden.
Deze foute technieken zijn soms lastig te herkennen, en alleen echt goede gitaristen kennen die allemaal. Als jij denkt ...dat kan ik wel.
Stel dan eens een leerplan op - waar jij je goed bij voelt - en waarmee leerlingen van welk niveau dan ook , op in kunnen stappen. Zoek geijkte liedjes, maar b.v. ook binnen welk tijdsbestek ze dit zouden moeten kunnen etc..

DeiDRagonas
24 november 2009, 18:08
Ik geef zelf ook les en heb het nog niet zo lang geleden hier al genoemd.. Leraren ZONDER theoretische kennis!??
:stop:

Tuurlijk kun je die beginnertjes wat leren en willen ze toch "gewoon lekker spelen" en niet al die theorie dingen weten. Maar jij als leraar MOET ze wel weten vind ik!! Zonder dat ga je ze dingen fout uitleggen en misschien wel fout aanleren!

Daar komt bij dat je in de praktijk je regelmatig zal moeten verontschuldigen bij dingen waar je zelf de kennis niet over hebt. Onzin vind ik het. Als je een familielid onbetaald wat wil bijbrengen oke.. Maar als je ook echt geld wil gaan vragen ben je niet goed bezig. Als je wat bij wil verdienen ga dan wat anders doen ofzo.

Echt waar.. Hoe vaak ik wel niet dat soort "leraren" tegen kom. *zucht*

edit: Tip: Zorg er ook voor dat je (een beetje) noten kunt lezen en dat je gehoor vrij goed is.. In de praktijk zal iemand je een notenbalkje voor je neus gooien en vragen of jij hun dat wil leren. Of ze zetten een cd op en jij wordt geacht ff snel de akkoorden daarvan op te schrijven. Zorg btw ook dat je de modi perfect kent, incl hoe mineur en majeur zich ten opzichte van elkaar verhouden. Een leraar zonder theoretische kennis leert iemand akkoorden... Ik leer mijn cursisten beredeneren hoe je aan die akkoorden komt, zodat je ten alle tijde, zonder akkoordenboek bij de hand, de juiste akkoorden kunt vinden, dat is een groot verschil bijv.

D.

mesaman
25 november 2009, 00:38
doe het goed of doe het niet.damn........


je neukt je vriendin toch ook niet een beetje.......

Fenderfan
2 december 2009, 12:45
je neukt je vriendin toch ook niet een beetje.......[/QUOTE]


Dat klopt, maar er komt bij het N@#ken ook geen theorie bij kijken ;)

Gurby
19 december 2009, 20:31
@Jay75: Als je je theorie wilt verbreden, dan moet je zeker een kijkje nemen in het boek Harmony & Theory van Musicians Institute:)

gorgasm
19 december 2009, 21:57
Ik leer mijn cursisten beredeneren hoe je aan die akkoorden komt, zodat je ten alle tijde, zonder akkoordenboek bij de hand, de juiste akkoorden kunt vinden, dat is een groot verschil bijv.

D.
Velen willen dit echter ook niet weten.(ook al heb je gelijk)
Hen boeit het niet dat een C6 dezelfde noten als een Am7 bevat. Moet je het hen dan geven?
Je hebt veel mensen die snel willen spelen, vooral als jij iets doet wat in hun ogen snel is. Vaak zien/weten/beseffen ze niet dat je daar al best n tijdje mee zoet bent en dagelijks/op tijd je uurtjes in steekt. Als je dan ook nog zegt dat ze om zoiets te kunnen nix anders kunnen doen dan saai scales spele houdt het voor velen op.
Ze willen idd gewoon spelen. Maar ze weten niet wat voor watertjes jij al doorzwommen hebt.
En je mag nog zo creatief zijn als je wil. Op een bepaald niveau/level ga je scales oefenen, punt. Ik ken niemand die het niet gedaan heeft.
Ik zou es de gedachten willen lezen van bv een pat metheny, of een jim hall, als ze een class moeten geven of een student voor zich hebben

mooi vb is thunderstruck

terrasbeest
19 december 2009, 23:40
Interessant als het onderwerp 'theorie' in een andere context ( dan het Theorie forum) tegen het licht wordt gehouden.

terrasbeest
19 december 2009, 23:50
Velen willen dit echter ook niet weten.(ook al heb je gelijk)
Hen boeit het niet dat een C6 dezelfde noten als een Am7 bevat. Moet je het hen dan geven?
Je hebt veel mensen die snel willen spelen, vooral als jij iets doet wat in hun ogen snel is. Vaak zien/weten/beseffen ze niet dat je daar al best n tijdje mee zoet bent en dagelijks/op tijd je uurtjes in steekt. Als je dan ook nog zegt dat ze om zoiets te kunnen nix anders kunnen doen dan saai scales spele houdt het voor velen op.
Ze willen idd gewoon spelen. Maar ze weten niet wat voor watertjes jij al doorzwommen hebt.
En je mag nog zo creatief zijn als je wil. Op een bepaald niveau/level ga je scales oefenen, punt. Ik ken niemand die het niet gedaan heeft.
Ik zou es de gedachten willen lezen van bv een pat metheny, of een jim hall, als ze een class moeten geven of een student voor zich hebben

mooi vb is thunderstruck

Ik heb dat met Ted Greene. Maar bij hem weet je het : hij gaat volledig op in de muziek, maar blijft uitleggen wat er allemaal gebeurt......
Nu ja, Ted Greene is ondertussen ook al een paar jaar voltooid verleden tijd.

FruscianteFan
20 december 2009, 00:34
Velen willen dit echter ook niet weten.(ook al heb je gelijk)
Hen boeit het niet dat een C6 dezelfde noten als een Am7 bevat. Moet je het hen dan geven?
Je hebt veel mensen die snel willen spelen, vooral als jij iets doet wat in hun ogen snel is. Vaak zien/weten/beseffen ze niet dat je daar al best n tijdje mee zoet bent en dagelijks/op tijd je uurtjes in steekt. Als je dan ook nog zegt dat ze om zoiets te kunnen nix anders kunnen doen dan saai scales spele houdt het voor velen op.
Ze willen idd gewoon spelen. Maar ze weten niet wat voor watertjes jij al doorzwommen hebt.
En je mag nog zo creatief zijn als je wil. Op een bepaald niveau/level ga je scales oefenen, punt. Ik ken niemand die het niet gedaan heeft.
Ik zou es de gedachten willen lezen van bv een pat metheny, of een jim hall, als ze een class moeten geven of een student voor zich hebben

mooi vb is thunderstruck
Ik heb in 6,5 jaar gitaarspelen nog nooit toonladders geleerd. Wel improviseer ik ontzettend veel, in verschillende toonsoorten, en dan komt het vanzelf wel. Ik heb gaandeweg wel veel geleerd, maar echt studeren doe ik niet.

Toch denk ik dat je voor het geven van gitaarles zowel moet kunnen motiveren of inspireren als verstand moet hebben van wat je doet. Dat betekent dat je zeker wel wat theorie moet kennen, denk ik.

terrasbeest
20 december 2009, 04:28
Ik heb in 6,5 jaar gitaarspelen nog nooit toonladders geleerd. Wel improviseer ik ontzettend veel, in verschillende toonsoorten, en dan komt het vanzelf wel. Ik heb gaandeweg wel veel geleerd, maar echt studeren doe ik niet.

Toch denk ik dat je voor het geven van gitaarles zowel moet kunnen motiveren of inspireren als verstand moet hebben van wat je doet. Dat betekent dat je zeker wel wat theorie moet kennen, denk ik.

6,5 jaar is nog niet erg lang, ik ben er pas aan begonnen na 40 jaar....ooit wordt je er toe 'gedwongen'.

Rinze
20 december 2009, 10:00
Zonder enige theoretische kennis lijkt het me erg moeilijk om uit te leggen "waarom" muziek zo is als het is. Verder vind ik de juiste houding (bij klassiek iig) en techniek heel belangrijk, daar moet je dan genoeg over weten. Met de verkeerde houding heeft iemand zodra er meer gespeeld wordt zoveel meer kans op blessures, dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Ik geef een eigen dochter en die van een vriend les, ben theoretisch redelijk onderlegd, kan noten lezen en heb zelf erg veel aan houding en techniek gewerkt. Dat laatste vooral nadat ik door een verkeerde houding een peesschede-ontsteking aan mijn rechterduim kreeg en bijna niet meer kon spelen.

Verder hangt het er natuurlijk vanaf wat iemand wil leren. Als ze daar al enig idee van hebben, natuurlijk.

FruscianteFan
20 december 2009, 10:08
6,5 jaar is nog niet erg lang, ik ben er pas aan begonnen na 40 jaar....ooit wordt je er toe 'gedwongen'.
Maar ik denk wel dat als je eraan begint het daadwerkelijk te leren, het eerder uit nieuwsgierigheid of in het kader van het verbreden van je muzikale horizon is, dan 'omdat het moet'. Dat is niet zo als je in je eerste gitaarles al meteen ermee aan de slag gaat.

Gearjunkie
20 december 2009, 15:09
Maar ik denk wel dat als je eraan begint het daadwerkelijk te leren, het eerder uit nieuwsgierigheid of in het kader van het verbreden van je muzikale horizon is, dan 'omdat het moet'. Dat is niet zo als je in je eerste gitaarles al meteen ermee aan de slag gaat.

Klopt! Een keer wil je het weten/snappen/kunnen.
Zelf heb ik een onderwijsachtergrond (docent vakopleiding MBO) en gitaar is mijn hobby, ik ben een abominabel slechte gitarist zeg maar.
Goed onderwijs geven betekent o.a. dat jij als docent de context kent en begrijpt, zodat je zonder er bij na te denken verbanden kan leggen.

Ik ben zo'n 10 jaar geleden begonnen met gitaarles. Ook iemand die dat erbij deed, leuk liedjes die ik zelf aanbracht leren. Geweldige tijd hoor, ik leerde een kunstje.
Na een paar jaar wegens een verhuizing een nieuwe 'docent', zelfde verhaal. Alleen speelde hij vrij matig, waardoor ik niet meer zo geprikkeld was. De gitaar belandde in de Rockstand onder een laag dikke stof.

Onlangs toch weer begonnen met les, ik speel in totaal nu zo'n 12 jaar gitaar. Mijn nieuwe docent is eerlijk, eigenwijs en zet door met ZIJN verhaal. Ik heb nu in 5 of 6 lessen MEER geleerd dan al die tijd ervoor. Wat het moeilijkste nu is? Het afleren van verkeerde houding, verkeerde technieken...
Onderschat niet het effect van 'even iemand wat leren', ik heb er in elk geval nu 'last' van dat ik bij dergelijke types les gevolgd heb.

lodi
20 december 2009, 16:28
Klopt! Een keer wil je het weten/snappen/kunnen.
Zelf heb ik een onderwijsachtergrond (docent vakopleiding MBO) en gitaar is mijn hobby, ik ben een abominabel slechte gitarist zeg maar.
Goed onderwijs geven betekent o.a. dat jij als docent de context kent en begrijpt, zodat je zonder er bij na te denken verbanden kan leggen.

Ik ben zo'n 10 jaar geleden begonnen met gitaarles. Ook iemand die dat erbij deed, leuk liedjes die ik zelf aanbracht leren. Geweldige tijd hoor, ik leerde een kunstje.
Na een paar jaar wegens een verhuizing een nieuwe 'docent', zelfde verhaal. Alleen speelde hij vrij matig, waardoor ik niet meer zo geprikkeld was. De gitaar belandde in de Rockstand onder een laag dikke stof.

Onlangs toch weer begonnen met les, ik speel in totaal nu zo'n 12 jaar gitaar. Mijn nieuwe docent is eerlijk, eigenwijs en zet door met ZIJN verhaal. Ik heb nu in 5 of 6 lessen MEER geleerd dan al die tijd ervoor. Wat het moeilijkste nu is? Het afleren van verkeerde houding, verkeerde technieken...
Onderschat niet het effect van 'even iemand wat leren', ik heb er in elk geval nu 'last' van dat ik bij dergelijke types les gevolgd heb.
+1. ik heb zo'n viertal leerlingen die les gehad hebben van iemand zonder"shittheorie" ze kenden allevier n' paar kunstjes de een al beter dan de andere, in het begin vonden ze hem een groot gitarist, tot ze ontdekten dat ze een hoop fouttechnieken hadden opgeslagen in hun vingergeheugen
bloed zweet & tranen om het eruit te krijgen,na 3 theorielessen (harmonieleer) , wat gerichte techniek, en n' beetje oefenen spelen ze hun vroeger idool naar huis op alle vlakken. toppunt hij vroeg 2 euro méér dan ik per les, zielig, niet?

terrasbeest
20 december 2009, 17:11
Maar ik denk wel dat als je eraan begint het daadwerkelijk te leren, het eerder uit nieuwsgierigheid of in het kader van het verbreden van je muzikale horizon is, dan 'omdat het moet'. Dat is niet zo als je in je eerste gitaarles al meteen ermee aan de slag gaat.
Bedoelde dat het een evolutie is,een logische volgende stap in je ontwikkeling