PDA

View Full Version : Zelfbouwamp



Mephistocles
19 november 2009, 12:28
Hoi allemaal. Ik ben nu eindelijk bezig met een amp te bouwen. Een simpele single ended fender champ. Uiteraard wil ik wat aanpassingen.

- Om te beginnen een effects loop.
- Vervolgens een extra kanaal dat extra overstuurd is
- Marshall tonestack voor de oversturingen en effects en een helemaal aan het eind
- Een bypass van direct na de ingang naar extern, om naar andere preamps te gaan zonder plug ergens anders te steken. Een primitieve vorm van looper
- En het meest gewaagde idee: ik zat te denken om twee eindtrappen parallel te gebruiken, net als bij de blue angel (http://www.schematicheaven.com/boogieamps/boogie_blueangel.pdf) alleen dan single ended, en met een potmeter voor de EL84's en een voor de 6L6.

Verder nog wat ideeën, maar eerst bouw ik m van de week af, dus voor die tijd wil ik graag weten wat ik er aan wil veranderen. Dan hebben jullie nog even tijd om te waarschuwen dat ik van een bepaalde stommiteit van mij best wel eens dood zou kunnen gaan ofzo... Zoals jullie altijd doen dus. Ach ja, zo leef je weer iets langer...

Dus brand los: schema's, berekeningen, waarschuwingen, ideeën... Ik wil ze allemaal horen:)

Chris Winsemius
19 november 2009, 12:32
Als je nog geen amp hebt gebouwd: doe dan ajb. 'n simpele Champ ;)

Wat betreft bovenstaand plan, mogelijkheden lijken mij beter tot z'n recht te komen in 'n push-pull amp van minimaal 15-20 Watt.

In het algemeen:
- kijk eerst naar je soundwensen
- kijk dan wat haalbaar is betreffende kennis en ervaring
- werk alleen als je fit bent
- soldeer goed en netjes
- dubbelcheck alle aansluitingen/parts die 'n + en - hebben 3-dubbel

Negative K3 fan
19 november 2009, 12:43
ik kan niet anders dan me bij chris aan te sluiten. Je gooit nu een hoop ideeen op een hoop met nauwelijks ervaring, veel van die ideeen voegen naar mijn idee weinig toe en zullen niet tot een bevredigende sound leiden.

Begin simpel, met een gewone champ en kijk daarna wat je verder wilt, je kunt hem altijd uitbouwen, kies dan wel een chassis met genoeg extra ruimte en een PT die toekomstige uitbreidingen aan kan.

erwin_ve
19 november 2009, 12:49
Breng eerst maar eens levend die champ ter wereld; als dat klaar is praten we weer verder...

Mephistocles
19 november 2009, 16:49
Okee, das duidelijk. Maar ik wil sowieso een effects loop, marshall stonestack... Das heel simpel, zelfs met mijn beperkte kennis en ervaring...

En waar kan ik de tonestack het best plaatsen? Voor de .02uF (tussen 12ax7 en de 6V6) en na dat knooppunt dat voor die condensator zit? (http://www.schematicheaven.com/fenderamps/champ_5e1_schem.pdf)

En die extra oversturing. Bij een champ moet ik m helemaal opendraaien voor een heel klein beetje oversturing. Maar die oversturing is wel erg prettig. Misschien ligt het eraan dat het een klasse A versterker is? Of omdat ie zo hard staat:)? En hoe krijg ik t voor mekaar?

G.G.
19 november 2009, 18:54
marshall stonestack... Zoiets?:


http://www.hunebedhoofdstad.nl/site_images/133_d27.jpg

fredjuh
19 november 2009, 20:06
http://www.schematicheaven.com/fenderamps/champion600_reissue_fullmanual.pdf
Als je een schakelaar voor meer gain wilt kun je een ground lift voor de tonestack maken, als je gain op laag volume wilt maak je een master volume (dit zal niet werken zonder boost omdat ie niet genoeg gain heeft.), als je meer gain wilt maak je een booster;) effects loop kun je trouwens in jouw geval beter passief maken: kwestie van 2 jacks en wat draad.

Mephistocles
22 november 2009, 19:43
Een stonestack ground lift? Nu wordt het toch enigszins ingewikkeld:
http://farm1.static.flickr.com/37/107662664_c359368abd.jpg?v=0

Maar ik wil leren! Een tonestack:
http://www.pentodepress.com/graphs/tonestack.gif
Ground, okee. Das zo'n aarding geval. En wat valt daar aan te liften? Ik heb de term horen vallen bij aardlussen, maar waar het nu weer mee te maken heeft:???:

Btw, stel je hebt een stukkie zo:
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/basis%20schema.JPG

De wordt de oversturing meer of minder als je Rk verhoogt of verlaagt? Met een condensator, moet je dan kijken naar de impendantie? En bepaalt de waarde van de condensator hoe snel hij overstuurt of op welke frequentie hij begint te oversturen? En wat als je er een spoel plaatst? En wat is de functie van Rhoogohmig? Is dan de verhouding Ra en Rk de bias?

nico verduin
22 november 2009, 19:52
Een stonestack ground lift? Nu wordt het toch enigszins ingewikkeld:
http://farm1.static.flickr.com/37/107662664_c359368abd.jpg?v=0

blijven oefenen:seriousf::seriousf::seriousf:


Maar ik wil leren! Een tonestack:
http://www.pentodepress.com/graphs/tonestack.gif
Ground, okee. Das zo'n aarding geval. En wat valt daar aan te liften? Ik heb de term horen vallen bij aardlussen, maar waar het nu weer mee te maken heeft:???:

De verbinding van de 25K naar GND los maken. Geeft je een extra gain van rond de 20dB (= eigenlijk minder verzwakking die je normaliter hebt door de tone stack)


Btw, stel je hebt een stukkie zo:
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/basis%20schema.JPG

De wordt de oversturing meer of minder als je Rk verhoogt of verlaagt? Met een condensator, moet je dan kijken naar de impendantie? En bepaalt de waarde van de condensator hoe snel hij overstuurt of op welke frequentie hij begint te oversturen? En wat als je er een spoel plaatst? En wat is de functie van Rhoogohmig? Is dan de verhouding Ra en Rk de bias?

De versterking van de trap wordt bepaalt door de hoogte van de voedingspanning icm de instelling van Rk. Als je het gehele artikel leest waar je het plaatje vandaan hebt, zul je zien dat met behulp van Ra je een zogenaamde loadlijn kant trekken. daarmee kun je het bias punt instellen van de buis. De combinatie bepaalt tevens de versterking van de trap. Klakkeloos de Rk verlagen waardoor er een hogere stroom loopt zal niet tot een gewenst resultaat leiden vrees ik. Je hebt toch wel een spanningsnivo nodig om de buis in oversturing te krijgen. dus al gauw 2 trappen of een andere voortrap.

Maar gezien je vragen kun je mogelijk beter eerst je basiskennis over wat componenten doen en hoe ze zich gedragen, verbeteren.

Chris Winsemius
23 november 2009, 15:08
blijven oefenen:seriousf::seriousf::seriousf:

Klakkeloos de Rk verlagen waardoor er een hogere stroom loopt zal niet tot een gewenst resultaat leiden vrees ik. Je hebt toch wel een spanningsnivo nodig om de buis in oversturing te krijgen. dus al gauw 2 trappen of een andere voortrap.

"Klakkeloos" is 'n beetje ongenuanceerd maar je kan bij triode-trappen gewoon zelf proberen wat waardes tussen de 820 en de 39k ohm doen betreffende gain, klank en manier van oversturen. Tussen bovenstaande waardes ligt het gros v/d Rk-waarden die je bij +/- alle gitaarversterkers tegenkomt.

Met louter alleen loadlines en formules is het imho onmogelijk gitaarversterkers te ontwerpen omdat je daar bij bezig bent 'n klankmaker te bouwen ipv. 'n totaal lineaire versterkingstrap/versterker zoals bij hifiversterkers.

Hoe 'n bepaalde waarde uitwerkt is weer afhankelijk v/h totale circuit, het aantal gainstages, verzwakking/voicing tussen de stages, etc.

De anode-weerstand heeft ook invloed op de gain.
---------------------------------------------------------------------
Anyway, TS: begin ajb bij de basis. Je wilt 'n soort Rembrand gaan maken terwijl je niet eens 'n Ravensburger in elkaar hebt gezet....

G.G.
23 november 2009, 20:26
"Klakkeloos" is 'n beetje ongenuanceerd maar je kan bij triode-trappen gewoon zelf proberen wat waardes tussen de 820 en de 39k ohm doen betreffende gain, klank en manier van oversturen. Tussen bovenstaande waardes ligt het gros v/d Rk-waarden die je bij +/- alle gitaarversterkers tegenkomt.

Met louter alleen loadlines en formules is het imho onmogelijk gitaarversterkers te ontwerpen omdat je daar bij bezig bent 'n klankmaker te bouwen ipv. 'n totaal lineaire versterkingstrap/versterker zoals bij hifiversterkers.

Hoe 'n bepaalde waarde uitwerkt is weer afhankelijk v/h totale circuit, het aantal gainstages, verzwakking/voicing tussen de stages, etc.

De anode-weerstand heeft ook invloed op de gain.
---------------------------------------------------------------------
Anyway, TS: begin ajb bij de basis. Je wilt 'n soort Rembrand gaan maken terwijl je niet eens 'n Ravensburger in elkaar hebt gezet....

Even voor mijn idee (ben zef ook een beetje aan het studeren op het buizengebeuren). Kan je dat ook met een potmetertje doen, en dan bij de juiste uitkomst, de boel ff opmeten en vervangen door een overeenkomstige weerstand? Lijkt mij de logische manier (als leek).

Jimwoud
23 november 2009, 20:39
Tip: als je single ended wil met tonestack kun je ook voor een kit op Ampmaker.com kijken, die heeft wel een leuk(redelijk te doen) 5 watterje. Ik heb de 18 watt besteld. Staan ook filmpjes op youtube

fredjuh
23 november 2009, 20:44
ja klopt dat is de manier maar dan moet je wel een condensator eroverheenzetten tenzij je niet alleen de klankveranderingen door anders biassen onderzoekt. de weerstand mag zo klein als je wilt(onder normale omstandigheden), maar omdat er dan meer stroom gaat lopen gaat je buis minder lang mee.

Mephistocles
23 november 2009, 21:24
Even voor mijn idee (ben zef ook een beetje aan het studeren op het buizengebeuren). Kan je dat ook met een potmetertje doen, en dan bij de juiste uitkomst, de boel ff opmeten en vervangen door een overeenkomstige weerstand? Lijkt mij de logische manier (als leek).

Ja, daar heb ik over na gedacht, maar kan dit wel ivm maximaal vermogen van een potmeter? Dit zitten geloof ik, afhankelijk van welke je neemt, tussen de 0.2 en 1 watt. Zonde als ie doorbrand... (ja opgelet op school. vandaag een 9 gehaald voor electronica)

Chris Winsemius
23 november 2009, 21:54
Regelbare Rk:

820 ohm weerstand in serie met (bijvoorbeeld) een 50k B (1W) pot, pot dan als regelbare weerstand bedraden.

Door die 820 ohm weerstand kun je ip. nooit te veel stroom trekken als de pot (regelbare R) op nul ohm staat

driftkop
24 november 2009, 16:11
Ik weet niet precies wat een 'Marshall (s)tonestack' is, maar als je liever een Marshall geluid hebt, waarom bouw je dan geen 18W clone? Zoek trouwens ook eens op de TDPRI website naar de posts van JohnnyCrash, hij beschrijft ergens dat hij een schakelaar in zijn 5E3 heeft waarmee hij als ik me niet vergis eenvoudig van het Fender naar het Marshall geluid kan overstappen. Ik weet niet of dat ook werkt in een Champ, maar het zijn allebei Fender Tweed versterkers, dus wie weet.

Verder sluit ik me aan bij de anderen, bouw eerst de stock amp, en kijk dan welke veranderingen je eventueel wilt. Ik heb vorig jaar een 5E3 gebouwd, en gelijk een aantal modkits erbij besteld waar iedereen het over had. En die liggen nu nog ergens in een laatje, ik heb ze niet nodig, de versterker klinkt geweldig zoals hij nu is. :rockon:

G.G.
24 november 2009, 16:49
Nu we het toch over tonestacks hebben en champjes etc..... Kwam op internet ergens bij www.amps.zugster.net (http://www.amps.zugster.net) ergens eens een Dumble tonestack tegen. Helaas heb ik nooit de luxe gehad eens een Dumble aan de tand te voelen maar het lijkt interessant. Helaas is die layout incompleet.

Weet iemand een dergelijke variatie op een fender tonestack te vinden die wel compleet is. Ben (nog) niet in staat om zoiets zelf te ontwerpen, maar een tonestack uit een schema verwijderen en een ander erin tekenen wil ik wel proberen.

Wil zelf een Champ II gaan maken (met hulp van iemand die echt wel buizenkennis heeft (bouwt nu een Champ 600 topje voor me met nog minder vermogen ( +/- 3 watt)). Lijkt me erg leuk om iets meer opties in die Champ II te freubelen.

Chris Winsemius
24 november 2009, 19:15
GG: oude 600 of nieuwe? Die laatste lijkt namelijk veel meer op 'n silverface met preset treble en bass standen dan op 'n tweed model Champ.

Tweed Champ circuit vind ik zelf eigenlijk veelzijdiger omdat je wat meer gain ter beschikking hebt.

Champ II is 'n vrij toffe (Ch)amp maar niet de 1e of 2e diy-starters-keuze, kijk na je eerste project gewoon welke sound je zoekt en welke amp dat geeft.
---------------------------------------------------------------------------
OT:
probeer ajb zo veel mogelijk uit. Het kost heel veel tijd maar je bouwt 'n kennis en ervaring op die je niet uit boeken of v/h www kan halen. Zeker als je 'n amp voor jezelf bouwt kun je beter op eigen smaak en ervaringen afgaan dan v/e willekeurige diy-online-mod imho.

Theoretische kennis omtrent elektronica en buizen is zeker 'n must (!) maar laat je vooral leiden door je eigen oren en ga af op je eigen speelgevoel.

guitarnijboer
24 november 2009, 21:26
Nu we het toch over tonestacks hebben en champjes etc..... Kwam op internet ergens bij www.amps.zugster.net (http://www.amps.zugster.net) ergens eens een Dumble tonestack tegen. Helaas heb ik nooit de luxe gehad eens een Dumble aan de tand te voelen maar het lijkt interessant. Helaas is die layout incompleet.

Weet iemand een dergelijke variatie op een fender tonestack te vinden die wel compleet is. Ben (nog) niet in staat om zoiets zelf te ontwerpen, maar een tonestack uit een schema verwijderen en een ander erin tekenen wil ik wel proberen.

Wil zelf een Champ II gaan maken (met hulp van iemand die echt wel buizenkennis heeft (bouwt nu een Champ 600 topje voor me met nog minder vermogen ( +/- 3 watt)). Lijkt me erg leuk om iets meer opties in die Champ II te freubelen.

Complete tonestack van Dumble is best te vinden op het net en anders weet ik wel hoe die in elkaar zitten. Aan de jazz/rock switch (omschakelen tussen braxandall en tonestack) heb ik nog niet echt voordelen kunnen ontdekken, maar de rest van de schakelopties zijn erg bruikbaar. Mid-boost is vooral handig i.c.m. het oversturen van de volgende trappen en bij versterkerfabrikanten als mesa/boogie schakelt iets soortgelijks standaard aan als je naar het leadkanaal gaat (MKIIC, MKIII, etc.) Een mid-boost als op de fender 75 (wat ook weer een soort preamp-boost is) werkt ook erg goed en in tegenstelling tot de preamp-boost van Dumble blijft je tone-stack nog wel werken, hoewel natuurlijk wel anders en meer mid georienteerd.

Succes met freubelen.

G.G.
26 november 2009, 16:02
Complete tonestack van Dumble is best te vinden op het net en anders weet ik wel hoe die in elkaar zitten.


Als dat aan mijn zou willen verklappen zou dat geweldig zijn. Dan probeer ik het in dit schema te tekenen (is op zijn minst goed voor het leerproces) en ga ik het daarna maar eens proberen toe te passin in de practijk.

http://www.ampwares.com/schematics/champ_ii.pdf

@ Chris: Die Champ 2 vind ik gewoon een vette versterker. Hij lijkt me niet al te ingewikkeld. Zou je toch mee moeten kunnen starten (na zelf een halve Madamp A15MKII en diverse pedaaltjes (waaronder een buizenpedaaltje) gebouwd te hebben. Ik neem gewoon een ruim chassis.