PDA

View Full Version : Een goede ez81 buis belangrijk?



nielsnielsniels
18 november 2009, 22:48
Ben een retube aan het plannen voor mijn 1974x, is het belangrijk om een goede gelijkrichter buis te hebben? Heeft deze veel impact op je sound? Zijn de huidige productie ez81 goed genoeg of is NOS 'the way to go' ?

-Niels

Basmandries
19 november 2009, 00:27
Ik denk niet dat de EZ-81 invloed heeft op het geluid van de versterker.
Het is de rectifier-buis, de buis de de wisselstroom gelijkricht.
De elco's en een eventuele smoorspoel zorgen voor een mooie afvlakking
en zo lang je dus een mooie constante spanning hebt, zonder rimpel in de
vorm van brom denk ik dat iedere gelijkrichtbuis goed genoeg is !

Ik ga voor de NOS EZ-81 !

GretschGuy
19 november 2009, 02:53
Zo lang de gelijkrichter maar het correcte voltage levert en de 'vraag' van het circuit (in Amperes) aan kan, maakt het niet uit. Ik heb wel eens heel goedkope Russische (eigenlijk USSR) NOS EZ81 / 6CA4 geprobeerd in een oude Gibson amp (zat oude RCA in). Werkte prima, geen verschil te horen.

cluseau
19 november 2009, 07:55
...... is het belangrijk om een goede gelijkrichter buis te hebben? ......

Ja natuurlijk, een gezonde amp begint met een gezonde voeding. Al je vermogen gaat door deze buis. Als hij goed is zal er geen invloed op je geluid zijn maar die kon je waarschijnlijk zelf ook wel bedenken. Met goede elko's zal je het niet zo snel aan het geluid merken maar je max vermogen loopt wel terug als de buis verslijt. De inwendige weerstand (mate van slijtage) van de buis is trouwens te meten. Wat GretschGuy zegt klopt dus aardig.

Frans.

Chris Winsemius
19 november 2009, 09:40
Ik denk niet dat de EZ-81 invloed heeft op het geluid van de versterker.
Het is de rectifier-buis, de buis de de wisselstroom gelijkricht.
De elco's en een eventuele smoorspoel zorgen voor een mooie afvlakking
en zo lang je dus een mooie constante spanning hebt, zonder rimpel in de
vorm van brom denk ik dat iedere gelijkrichtbuis goed genoeg is !

Ik ga voor de NOS EZ-81 !

Heb zelf weleens vergelijkingen gedaan tussen JJ, Sovtek, (NOS) Siemens en (NOS) Mullard GZ34s, de rest v/d amp hetzelfde en de verschillen waren behoorlijk, zowel qua tone als qua feel.

In 'n 1974 zit geen smoorspoel.

Je kan 'n gitaarversterker technisch zien als 'n gemoduleerde stroombron, het ingangssignaal bepaalt de stroomafname uit het lichtnet. Met deze kennis is het misschien wat duidelijker dat onderdelen in de voeding en ook de voedingstrafo zelf gewoon invloed op de sound en feel hebben.

Negative K3 fan
19 november 2009, 12:45
ik heb al jaren een UOS phillips ez81 in een van mn amps, naar mijn idee is betrouwbaarheid de belangrijkste troef en dan zit je waarschijnlijk met oude productie buizen goed.

nielsnielsniels
19 november 2009, 14:28
Bedankt voor de reacties.

Wat Chris zegt lees ik wel eens vaker terug op forums dat het wel enigszins impact heeft op je geluid en dynamiek en al die andere 'termen'. De NOS die je vind op internet kosten ongeveer evenveel als huidige productie, kan iemand onder de NOS merken nog iets aanraden?