PDA

View Full Version : Gitaar 'doe het zelf' bouwpakket



StagD
18 november 2009, 22:23
Hallo mensen, ik wil echt dolgraag beginnen met het sleutelen/bouwen van gitaren. Ik heb hier alleen nog geen ervaring mee, en toevallig zag ik een soort 'doe het zelf' kit staat op een website genaamd Thomann.de

Link:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_e_guitar_kit_t_style.htm

Het punt is alleen dat er bijstaat 'certain amount of craftsmenship is necessary', en misschien ligt het aan mij maar dat interpreteer ik dat je wel al enige ervaring moet hebben...of het ik het nou helemaal mis? :p

Wat ik eigenlijk gwoon wil vragen is: Hoe kan ik het beste beginnen met sleutelen aan gitaren (pickups veranderen, neck veranderen enz enz). Ik denk dat zon bouwpakket wel mooi is want het is goedkoop en waarschijnlijk zit er ook meteen een handleiding bij...of is er een betere, simpele manier?


Alvast bedankt,
StagD

barno
18 november 2009, 22:38
als je echt gitaar wil bouwen, zou ik niet beginnen met zo'n pakketje, tenzij je nog nooit schroeven hebt vastgedraaid, want echt veel meer komt daar niet bij kijken. oké, je zal de gitaar ook wat moeten afstellen enz...

ikzelf zou mss eerder denken aan tweedehands cheapo gitaartjes uit mekaar halen en wat knutselen

snaarplukker
19 november 2009, 09:20
Inderdaad is het in mekaar zetten van dat pakket een kwestie van wat schroeven indraaien met kruiskopschroevendraaiers en een passend sleuteltje voor de tuners. Voor het solderen van de electronica heb je kennis en ervaring met de soldeerbout nodig. Voor de afwerking is het een kwestie van hoe goed jij met verf om kan gaan. Als laatste moet je dan weten hoe je een gitaar moet afstellen qua juiste halsholling, actie, stemming en intonatie.;)

marc_o
19 november 2009, 09:51
Verwacht er niet veel van, dan valt het mee.
Aan de andere kant kun je voor die € 88,- een hoop leren en plezier hebben......en voor dat geld kun je 'm ook nog eens weggeven aan een klein neefje ofzo.

mrweird
19 november 2009, 11:21
Oeh da's best wel een leuk ding, ik wilde al een tijd een goedkope telecaster voor d'r bij.

McVenco
19 november 2009, 11:33
Verwacht er niet veel van, dan valt het mee.

Als ik alleen al het hout van de body op dat plaatje zie verwacht ik er inderdaad heel erg weinig van.

Als je écht interesse hebt in het bouwen/versleutelen van gitaren zou ik me de kosten en moeite van zo'n El Cheapo pakketje besparen. Verdubbel je budget en je kunt een zee aan leuk (en beter) "prefab" materiaal kopen en daar een hoop lol mee beleven. Kijk eens bij The String, Gitaarmarkt.nl of op marktplaats voor losse body's en halzen en snuffel eens bij Vox Humana, GuitarSupplies en GuitarFetish voor hardware. Volgens mij heb je voor 175-200 euro vier keer zoveel kwaliteit dan zo'n Harley Benton bouwpakketje...

Hedge
19 november 2009, 12:18
Als ik alleen al het hout van de body op dat plaatje zie verwacht ik er inderdaad heel erg weinig van.

Als je écht interesse hebt in het bouwen/versleutelen van gitaren zou ik me de kosten en moeite van zo'n El Cheapo pakketje besparen. Verdubbel je budget en je kunt een zee aan leuk (en beter) "prefab" materiaal kopen en daar een hoop lol mee beleven. Kijk eens bij The String, Gitaarmarkt.nl of op marktplaats voor losse body's en halzen en snuffel eens bij Vox Humana, GuitarSupplies en GuitarFetish voor hardware. Volgens mij heb je voor 175-200 euro vier keer zoveel kwaliteit dan zo'n Harley Benton bouwpakketje...

Zelf body maken geeft dan nog weer een extra plus aan het bouwen. Niet heel moeilijk, maar wel leerzaam en leuk.

McVenco
19 november 2009, 12:31
Zelf body maken geeft dan nog weer een extra plus aan het bouwen. Niet heel moeilijk, maar wel leerzaam en leuk.

True, maar dan ben je weer het nodige extra kwijt aan gereedschap. Ik heb voor mijn eerste zelfbouw nu al zo'n 350 ŕ 400 euro aan gereedschap uitgegeven, en nóg mis ik dingen (ik maak dan wel al vrij veel zelf, zoals de body en hals)...

marc_o
19 november 2009, 12:51
Daarom zeg ik, kijk of het iets voor je is voor die € 88,-, daar kun je je geen buil aan vallen. Wellicht word je enorm enthousiast, en dan kun je altijd nog verder gaan.

snaarplukker
19 november 2009, 13:00
Oeh da's best wel een leuk ding, ik wilde al een tijd een goedkope telecaster voor d'r bij.

Kan je beter voor deze (http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Jack-Danny-YC-TL-Black-/art-GIT0000934-002) gaan. Koop er nog wat bij voor minimaal een euro en het wordt gratis thuisbezorgd. Deze gitaren zijn 200% beter dan die zelfmaak dingen en je kan ze gelijk gebruiken na het stemmen.:soinnocent:

Nicks
19 november 2009, 15:57
ik heb er 1 op ebay gehaald, telecaster van korina hout. Prima gitaartje geworden uiteindelijk alleen zit dat ding vol met custom maten dus upgraden is een bitch. Ik had er bijvoorbeeld een andere brug voor maar uiteindelijk heb ik alleen de zadels van de orginele brug kunnen vervangen. Maar na een pickup upgrade klinkt het ding heerlijk. Warmer dan een normale tele maar ik hou wel van gitaar met eigen karakter :)