PDA

View Full Version : Raam?



skabouter
18 november 2009, 17:59
Ik ben even benieuwd, voor iedereen die een studio heeft, of die heeft opgenomen in een studio:

Had/heeft die/jouw studio een raam tussen de control-room en de opnameruimte?

Hoeveel vinden jullie zo`n raam nou waard? Natuurlijk zijn studio`s met een raam gezegend en kan je het beter wel hebben dan niet, maar als je over een hele low-budget situatie praat, is zo`n raam dan de moeite waard om in te bouwen (kost zoiets niet duizenden euro`s, tenzij je zelf heel handig bent en alles kan installeren?)

Ik heb zelf opgenomen in diverse studio`s met raam en zonder raam. De meerwaarde is mij niet altijd duidelijk, ik heb het niet gemist in situaties waar het raam ontbrak. Communicatie gaat natuurlijk via mics/headphones/talkback etc. Je kan met een raam wel meer met lichaamstaal doen, maar hoe hard heb je dat nodig als je opneemt? zijn er nog meer voordelen?

Wat is jullie mening hierover?

http://www.lebearprod.nl/STUDIO%201985.jpg

Thiez
18 november 2009, 18:09
ik heb opgenomen in studio's met en zonder raam ook en vind het ergens wel fijn dat je de persoon ziet waarmee je communiceerd en je ziet ook vaak aan zijn lichaamstaal of het goed gaat of niet.

buiten dat vind ik het niet heel veel toevoegende waarde hebben.

Frits van Mourik
19 november 2009, 01:12
In mijn studio heb ik bescheiden ruiten in de deuren tussen opname- en regiehok.
Als je wilt, is er visueel contact, maar één stapje opzij en je bent buiten beeld.
Veel muzikanten stellen dit erg op prijs, zeker als ze voor de zoveelste keer
die paar maten solo gaan inspelen (nu gaat 'ie echt goed..!)
en in de regie zit de zanger te slapen, de bassist in z'n neus te peuteren...
Daarbij komt, dat een (grote) ruit akoestisch een onding is.

Jimi Hendrix
19 november 2009, 10:55
als je een producer hebt (dus niet puur een opnametechnicus) vind ik een raam wel een meerwaarde. Als aanvulling op talkback.
Hoe meer je kunt communiceren als in de echte wereld, hoe makkelijker het is om een goed resultaat te krijgen.

OT: Als sessiemuzikant is niets vervelender dan een producer die z'n mond houdt na een take of niet duidelijk weet te maken wat ie wil.
Als producer is het erg fijn om te kunnen zien in welke staat 't slachtoffer van dienst is, dan kun je veel makkelijker inschatten wat je moet zeggen om de volgende take beter dan de vorige te laten zijn of om duidelijk te maken dat deze take het was.

Han S
19 november 2009, 10:59
Er is ook nog een tussenweg, een camera en monitor, kun je zien of de gitarist klaar is met stemmen.

Harald
19 november 2009, 11:55
Ik vind zo'n raam toch wel prettig, ook al is de control room vaak vooral een donker gat waar je helemaal niet al te veel ziet. Maar dat is ook maar goed, want na een paar takes zit het gros van de mensen die op jou wachten niet meer zo heel oplettend erbij tenslotte. (en geef ze eens ongelijk) Maar de mogelijkheid om met gebaren te werken is toch wel prettig. Is ook makkelijk om aan te geven dat je een take wilt afbreken. Voor de andere mensen is zo ook te zien of het tijd voor een pauze wordt, of dat de volgende take nog de moeite loont.

Duur of niet hangt van de situatie af. Ik heb in mijn oefen/les hok annex bescheiden homestudio wel zo'n raam zitten. Dat had mijn schoonvader nog staan incl. kozijn, en konden we er dus heel makkelijk inzetten. Is ook handig met lesgeven. Terwijl ik bezig ben kan de volgende al binnenkomen en in de 'controlroom' stemmen. Je hebt dan toch gelijk visueel contact zonder dat het te veel afleiding veroorzaakt.

skabouter
21 november 2009, 14:20
het kan idd prettig zijn voor sommige artiesten als ze niet het gevoel hebben bekeken te worden! ik vind de videocamera/monitor ook wel een handig idee!