PDA

View Full Version : MB Mark IV - zeer groot verschil tss pickups?



deftone82
18 november 2009, 16:12
Hallo allemaal

Sinds een week ben ik de zeer trotse eigenaar van een (ondertussen) derdehands Mark IV. Echt super bak! Wel ff wennen aan de gevoeligheid, maar na mijn crappy Line6 modelling amp ben ik al wat gewend qua knopjes draaien.

Ik speel meestal met een Gibson SG standard. Momenteel vind ik dat er een gigantisch toonverschil zit tussen de brug-stand en de middenstand.
In brug pickup klinkt ie (uiteraard afhankelijk van de setting van amp) vaak te schel/hoog terwijl hij in de middenstand naar het modderige toe gaat. Meestal stel ik amp in tot de middenstand van gitaar goed klinkt. Als ik dan switch, klinkt ie echt te scherp en schel in de brug pickup.

Misschien toch vermelden dat mijn over-ijverige neefje een maand geleden de toon-knop van de nek pick-up heeft over gedraaid (kwam er pas twee dagen later achter!). Ligt dat verschil nu aan mijn kapotte pot?
Of ligt het gewoon aan de gitaar? Ik heb met mijn Line 6 nooit zo grote verschillen in pickup-standen gehoord...

iWishmaster
18 november 2009, 17:01
Allereerst gefeliciteerd met je versterker!


Misschien toch vermelden dat mijn over-ijverige neefje een maand geleden de toon-knop van de nek pick-up heeft over gedraaid (kwam er pas twee dagen later achter!). Ligt dat verschil nu aan mijn kapotte pot?
Of ligt het gewoon aan de gitaar? Ik heb met mijn Line 6 nooit zo grote verschillen in pickup-standen gehoord...

Op zich is het vrij normaal dat het middenstandje redelijk modderig klinkt met 2 humbuckers: gebruik ik ook nooit met gain eigenlijk, alleen clean. Als de toonpot op helemaal dicht staat kan dat ook wel wat modderiger gaan klinken trouwens.

SG's zijn op zich ook wel redelijk felle / schelle gitaren. Een andere brugpickup zou kunnen helpen, maar icm met een SG kan ik je daar geen advies bij geven (andere vast wel).

Line 6 Spiders voegen zoveel kleuring toe dat het verschil tussen de standen amper meer opvalt, dat klopt. De Mark series zijn behoorlijk transparante versterkers die het verschil veel beter laten horen.

Met meer spelen met de instellingen van je versterker kom er misschien ook wel verder mee. Stel je rythm-geluid (met distortion) in met je brug pickup en je clean / 'lowgain' met het middenstandje en je neck pickup. Zo wordt het door veel gitaristen gedaan.

Negative K3 fan
18 november 2009, 17:06
Dat kan zeker veroorzaakt worden door een kapotte toon knop, is je nek element ook veel donkerder?

deftone82
19 november 2009, 08:48
de neck pickup is ook iets donkerder, maar dat is ie altijd geweest. Ik hoor daar nu niet heel veel verschil tussen.

@ iwishmaster: bedankt voor de tip, misschien dat ik het zo eens ga proberen...

Toch dit weekend proberen langs de EHBO te gaan met mijn gitaar om de pot te laten maken. iemand idee hoeveel me dit gaat kosten?

iWishmaster
19 november 2009, 09:48
Toch dit weekend proberen langs de EHBO te gaan met mijn gitaar om de pot te laten maken. iemand idee hoeveel me dit gaat kosten?

Nieuwe potmeter + inzetten zal nooit meer als 20 euro kosten verwacht ik, is ook niet eens zo lastig om zelf te doen als je kunt solderen. Als er al een nieuwe pot in moet, misschien is het wel gewoon wat ontzet en kan het mechanisch rechtgezet worden.

AART
19 november 2009, 10:54
Hallo allemaal

Sinds een week ben ik de zeer trotse eigenaar van een (ondertussen) derdehands Mark IV. Echt super bak! Wel ff wennen aan de gevoeligheid, maar na mijn crappy Line6 modelling amp ben ik al wat gewend qua knopjes draaien.

Ik speel meestal met een Gibson SG standard. Momenteel vind ik dat er een gigantisch toonverschil zit tussen de brug-stand en de middenstand.
In brug pickup klinkt ie (uiteraard afhankelijk van de setting van amp) vaak te schel/hoog terwijl hij in de middenstand naar het modderige toe gaat. Meestal stel ik amp in tot de middenstand van gitaar goed klinkt. Als ik dan switch, klinkt ie echt te scherp en schel in de brug pickup.

Misschien toch vermelden dat mijn over-ijverige neefje een maand geleden de toon-knop van de nek pick-up heeft over gedraaid (kwam er pas twee dagen later achter!). Ligt dat verschil nu aan mijn kapotte pot?
Of ligt het gewoon aan de gitaar? Ik heb met mijn Line 6 nooit zo grote verschillen in pickup-standen gehoord...

Gefeliciteerd! Over een SG en de verschillende pickupstanden kan ik je weinig vertellen.De Mark IV is echter wel een losse amp als je de bas knop erg hoog zet. Speel je met veel gain dan is het aan te raden de bass niet verder dan 2 a 3 te zetten en de bass dan te boosten met de grafische eq.

Daarnaast gebruiken de meeste mensen voor zover ik weet enkel de brugpickup voor rythm met veel gain. Ik iig wel.

caliban
19 november 2009, 11:29
Ik gebruik bijna altijd enkel het brug element, nek en gemengd is voor clean, of soms voor lead die wat minder strak mag klinken.
Wat voor settings gebruik je juist?

deftone82
19 november 2009, 14:42
Dat van de bas had ik eerder gelezen, die gaat nooit hoger dan 2. En dan inderdaad de EQ aan om bas bij te geven!

Maar misschien dat ik dan mijn sg ook op brug element zet (in Gain-mode) en dán de amp afstel? En dan andere standen hou voor mijn clean. Want ik speel mijn cleans meestal ook met gemengde elementen...

Aangezien ik de amp nog maar een kleine twee weken heb en ik telkens:
1. bijna in mijn broek schi*t van de kracht van dat ding en
2. ontroerd raak door het geluid, ben ik nog niet echt gaan "zoeken" naar mijn geluid, vooral veel "geprobeerd" in de settings.
In de clean vindt ik snel een mooi geluid. In Rhy2 en Lead is het nog ff zoeken. In de Rhy2 wil ik wel op zoek naar een G'nR/Qotsa geluid of iets waar ik met crunch/gain het plectrum hoor op de snaren (als jullie begrijpen wat ik bedoel). In de Lead wil ik een strakkere metallica ritme toon (duh!).

Maar ik hoor veel mensen spreken over mods: andere lampen, andere speakers, bijkomende speaker (thiele?)...dat is iets waar ik nu zoveel mogelijk over probeer te weten te komen. Dus als iemand goede tips heeft?

Ik hoor dat 6L6 + EL34 in de eindtrap wel geinig zijn en een V30 speaker?