PDA

View Full Version : Korg multi-effect bak AX1500G vs AX3000G



MurphyFan
18 november 2009, 09:05
Hey folks,
betreffende deze 2 multi-effects, welke zou je opteren:

- ax1500g, okazie, voor 95€ (vlakbij huis, op 15 minutjes)
- ax3000g, okazie, voor 130€ (uurtje rijden om op te pikken)
- ax3000g, nieuw, met garantie 180€ bij euroguitar te Lille (FR),
(ben toevallig zaterdag in Lille)

wegen de nieuwe functies op tegen de meerprijs?
zijn de modeling sounds zoveel beter bij nieuwere versies?
het lijkt me best handig om het aan de pc te kunnen hangen(voor patches)
en de layout/gebruiksgemak lijkt bij de ax3000g ook wel iets beter.

euh, en voor ik het vergeet, mijn kennis van efffecten is 0, zero, null, nothing.
laat staan multi-effecten. Wat ik wel weet is dat ik geen hopen wil uitgeven aan apparte pedaaltjes als het in 1 unit kan, waarbij ik dan nog makkelijk eigen voorkeuren kan opslaan. (ttz: nu weet ik dat, morgen kan ik weer van mening veranderd zijn, hehe).

Bedankt voor jullie bevinden en adviezen.
Ohja, mochten er mensen de mogelijkheid hebben om soundsamples op te nemen (bij voorkeur de acoustic sim), dan apprecieer ik dan ten zeerste.

Groetjes en bedankt!
MF.

JER00N
18 november 2009, 13:10
Ik heb de 1500 gehad voor een jaar of 2, ook tweedehands gekocht voor 100 euro. Was wel een fijn ding, vooral de chorus en delays vond ik wel lekker. Acoustic simulator was niks, maar ik ben nog nooit een goeie acoustic sim tegengekomen, ook niet op m'n Boss GT10... Niet te veel verwachten van die ac. sims dus. Distortion ging wel. Maar bedenk wel dat die 1500 G al een jaar of 10 oud is dus de meeste modernere effectplanken klinken wel beter. Maar als je niet al te veel wil uitgeven en toch meteen een hoop bruikbare effecten wil is zo'n ding wel leuk. Met de 3000 heb ik geen ervaring.

laneythijs
21 november 2009, 20:06
Ik heb de AX1500G, marktplaats voor €75,-.
Nieuwstaat.
Heel fijn, gewoon de 1e 2 dagen proberen en je snapt het zo.
Vooral de distortions zijn chill.
en je kan jezelf opnemen en dan de lead-partij eroverheen spelen.
ik ken de 3000 niet maar deze heeft eigenlijk alles.
Ook de cabinet simulaties zijn erg fijn.

josan
26 februari 2011, 23:42
Ik heb nu de ax1500g, nadat ik de ax3000g verkocht heb. Kwaliteit effecten is gelijk. Beide hebben een zeer eenvoudige bediening. De ax3000g heeft wat meer effecten, meer cleane pre-amps en de Expression Step Sequencer. Die laatste kun je echt missen. Wat in de ax1500g wel en in de ax3000g niet zit, is de phrase trainer (afspelen met verlaagde snelheid en behoud van toonhoogte!), sample and play en de metronoom, alledrie zeer handige oefendingetjes. Verder is de 1500 wat compacter, helemaal van metaal en ik vind hem mooier. Dus ik zou voor de 1500 (http://www.ultimate-guitar.com/reviews/guitar_effects/korg/ax1500g/index.html)gaan, is ook nog iets goedkoper dan een 3000. Voor onder de 100,- kun je ze van mp halen

refused199
26 februari 2011, 23:52
Offtopic,
Maar ik zou beide effectpedalen niet echt aanraden hoor.
Ik heb de ax3000G gehad en ook op de ax1500g gespeeld maar de kwaliteit van de effecten is eigenlijk redelijk laag. Enkel de delay en chorus was wel redelijk, de rest was eigenlijk bagger (vooral het expressiepedaal!!!).
Daarnaast is uiteindelijk dat hele ESS ook 1 grote flop waar je helemaal niks aan hebt. Ik ben er tijden lang mee bezig geweest en heb er alles uit gehaald wat er in zat, maar echt nuttig bestede tijd vond ik het achteraf niet... Al met al vind ik die Korg ax serie leuk voor even maar je bent er snel op uitgekeken, dus wees gewaarschuwd.

Wil je een betere effectenbak in die prijsklasse dan zou ik 2ehands voor de Boss ME50 of 70 gaan, hebben misschien wat minder opties maar klinken stukken beter! En daar heb je veel langer plezier van.

josan
27 februari 2011, 00:10
Nu komen we een beetje op het smaakverhaal, maar ik vind de Korg-effecten lekker organisch/analoog klinken. Dit in tegenstelling tot veel Boss, Zoom, Digitech spul dat verhoudigsgewijs nogal steriel en kunstmatig klinkt. Ik heb de ME50 gehad, maar nooit veel plezier aan beleeft vanwege dat een beetje kunstmatige geluid. De Vox Tonelab serie, die uit dezelfde stal als Korg komt, vind ik daarentegen ook goed klinken.
Wat denk ik wel zo is, is dat de ax1500g inmiddels 10 en de ax3000g zeker 6 jaar oud is. De verwerkingskracht van DSP's is in die tijd sterk toegenomen en de modernere digitale effecten hebben een wat grotere dynamiek. Voor de goede luisteraar thuis hoorbaar, maar op opnames en in livesituaties niet terug te horen.

refused199
27 februari 2011, 11:32
Natuurlijk is het verschil in klank een smaak kwestie en valt dat niet voor een ander voor te schrijven. Maar wat mij opviel was de grote mate concessies die zijn genomen bij beide korg pedalen om er zo veel mogelijk zooi in te stoppen voor een lage prijs.
Bij de boss ME's had ik dat minder en leek hij ook een stuk degelijker. volledig metaal robuust en de knopjes zouden niet zijn afgebroken na een uitschieter van hand of voet.
Ik vraag me dus af, ookal is het nog altijd offtopic, of de TS al daadwerkelijk de markt heeft verkent voordat hij bij Korg is aanbeland. Mede doordat hij aangeeft werkelijk nog 0.0 verstand te hebben van effecten lijkt het mij belangrijk het volledige aanbod in zijn budget te bekijken voordat hij zich gaat beperken tot 1 merk.