PDA

View Full Version : Korte Jam op mijn nieuwe Fender Richie Kotzen Signature Strat



Divine
18 november 2009, 00:25
Beste GN'rs

De titel zegt het eigenlijk al. :)

Check out it here:

http://www.youtube.com/watch?v=QirXn_QOQqQ

Feedback/commentaar is welkom!

Peace,

Divine

Das Schaap
18 november 2009, 20:21
Yo dude, best ok voor een jam.

Alleen je sound had wat dikker gemogen, of wat meer pit in je picking. Ik weet niet welke van de 2, maar het was een jam dus ach hecht er niet veel waarde aan. Ik neig meer naar de sounds bij de 2e luisterbeurt.
Je vibrato is minder Gilbert meer euh.... Kotzen ?:chicken:
Iig minder Gilbert.

Divine
18 november 2009, 20:37
Hey Schaap,

Thanks voor je reactie! Ik ben nog aan het tweaken met sounds, dit is mijn eerste strat en dat vergt weer hele andere geluidsinstelingen dan de instellingen waar ik al jaren mee speel. Ik heb m'n vox tonelab gebruikt, volumeknop op de gitaar op 9 en de toneknop op 5. Omdat het een modeler is verlies ik wat 'bite'. Ik sla namelijk vrij hard aan. ;)

TimoSomers
18 november 2009, 20:46
Vette gitaar!
Ik mis in je sound een klein beetje de echte strat twang zegmaar, een beetje te weinig bite.
Verder vind ik dat je qua timing wel wat meer mag varieren, meeste wat je nu speelt zit steeds zo'n beetje in dezelfde timing (goed voorbeeld van spelen met timing is sowieso Richie zelf :D, die gast flirt echt met de tijd).
Voorderest lekker gespeeld!

benwave
18 november 2009, 20:52
Pracht gitaartje ...klinkt lekker

Divine
18 november 2009, 22:36
Bedankt timo en benwave!

@Timo, zie de post boven jou over de bite. Timing ben ik 't zeker met je eens! Echter ben ik in deze opname bewust voor een 'simpele' timing gegaan, maar ik speel niet alles op de 1 hoor, een aantal phrases beginnen op de upbeat, maar inderdaad meer variatie zou er zeker in kunnen. Wat Richie doet is bijna niet te volgen. Ik probeer weleens zijn licks te transcriben, maar dat kost echt tijd. Hij gooit kwintolen, septolen, sextolen etc. allemaal door elkaar. :eek:

Ben je nog naar zijn optreden(s) geweest het afgelopen weekend?

ateng
20 november 2009, 20:45
Hey Schaap,

Thanks voor je reactie! Ik ben nog aan het tweaken met sounds, dit is mijn eerste strat en dat vergt weer hele andere geluidsinstelingen dan de instellingen waar ik al jaren mee speel. Ik heb m'n vox tonelab gebruikt, volumeknop op de gitaar op 9 en de toneknop op 5. Omdat het een modeler is verlies ik wat 'bite'. Ik sla namelijk vrij hard aan. ;)

Geen probleem met 'bite' als ik over mijn Tonelab speel dus ligt denk ik aan hoe je m hebt afgesteld en welke ampmodeler je gebruikt.

Divine
20 november 2009, 21:35
Geen probleem met 'bite' als ik over mijn Tonelab speel dus ligt denk ik aan hoe je m hebt afgesteld en welke ampmodeler je gebruikt.

Ben ik niet helemaal mee eens. Als ik de dynamiek vergelijk met mijn HT5 (kleine buizenamp) komt daar toch echt veel meer dynamiek uit. Zoals eerder aangegeven speel ik met mijn volumeknop en toneknop iets teruggedraaid. Bij modelers raak je dan veel dynamiek kwijt. Mijn RK Tele is perfect afgesteld, maar ook daarbij merk ik aanzienlijk verschil. Aan de strat moet ik nog wat zaken aanpassen.

Maar... dit is mijn eerste strat ooit en heb jaren met alleen maar humbucker gitaren gespeeld. Wellicht heb je tips hoe ik dynamiek over die modeler zou kunnen verbeteren? Ik heb geen zin om steeds die HT5 te miken. Welke ampmodels + cabs gebruik je bijvoorbeeld als je met een strat opneemt?

HvV
20 november 2009, 23:07
Ben ik niet helemaal mee eens. Als ik de dynamiek vergelijk met mijn HT5 (kleine buizenamp) komt daar toch echt veel meer dynamiek uit.

Prachtige Stratocaster. Vindt er maar weinig echt mooi (looks & sound) maar dit is er wel een van. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe die klinkt over je HT-5..

Divine
20 november 2009, 23:35
Prachtige Stratocaster. Vindt er maar weinig echt mooi (looks & sound) maar dit is er wel een van. Ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe die klinkt over je HT-5..

Dank HvV! Als ik eens iets serieus' ga opnemen ga ik het met de HT5 proberen. Hoever zet jij 'm eigenlijk open als je de mic ervoor zet?

deefke666
21 november 2009, 07:42
hey divine heb je hem eindelijk :rockon:

in één woord fantastisch vind ik die strat....
dit is één van de mooiste die ik al gezien heb...

grtz d

Divine
21 november 2009, 12:54
Haha ja. Dan wacht je bijna een maand, heb je 'm eindelijk binnen en staat de drukte weer op de stoep.. Maar ik heb 'm tenminste.

Bedankt deefke!

ateng
21 november 2009, 13:55
Ben ik niet helemaal mee eens. Als ik de dynamiek vergelijk met mijn HT5 (kleine buizenamp) komt daar toch echt veel meer dynamiek uit. Zoals eerder aangegeven speel ik met mijn volumeknop en toneknop iets teruggedraaid. Bij modelers raak je dan veel dynamiek kwijt. Mijn RK Tele is perfect afgesteld, maar ook daarbij merk ik aanzienlijk verschil. Aan de strat moet ik nog wat zaken aanpassen.

Maar... dit is mijn eerste strat ooit en heb jaren met alleen maar humbucker gitaren gespeeld. Wellicht heb je tips hoe ik dynamiek over die modeler zou kunnen verbeteren? Ik heb geen zin om steeds die HT5 te miken. Welke ampmodels + cabs gebruik je bijvoorbeeld als je met een strat opneemt?

Tja ieder zo zn eigen ervaring en mening. Ik heb er in ieder geval geen last van zowel met optreden en in de studio dus denk niet dat het aan de Tonelab ligt.
Ik gebruik verschillende ampmodeler afhankelijk wat voor sound ik wil en de combi met de juiste speaker is ook belangrijk.

Hier bijvoorbeeld gebruik ik een UK Blues met een Tube OD om het op te peppen en dan krijg je dat van Halen sound

http://www.youtube.com/watch?v=8ydk2zjt4J0


En hier gebruik ik ook mijn voorste element
http://soundclick.com/share?songid=7990460

Divine
21 november 2009, 14:30
Tja ieder zo zn eigen ervaring en mening. Ik heb er in ieder geval geen last van zowel met optreden en in de studio dus denk niet dat het aan de Tonelab ligt.
Ik gebruik verschillende ampmodeler afhankelijk wat voor sound ik wil en de combi met de juiste speaker is ook belangrijk.

Hier bijvoorbeeld gebruik ik een UK Blues met een Tube OD om het op te peppen en dan krijg je dat van Halen sound

http://www.youtube.com/watch?v=8ydk2zjt4J0


En hier gebruik ik ook mijn voorste element
http://soundclick.com/share?songid=7990460

Ik vind die soundclip op je soundclick helemaal niet zo dynamisch eigenlijk. Klinkt vrij dof, te weinig helderheid met enige voordeel dat ik je pick attack goed hoor. Op een gegeven moment ga je naar een andere pickupstand, daar hoor je wel dynamiek, maar dat is wat makkelijker in die stand. Met enkel de neck pickup is het moeilijk die echte tube sound te krijgen bijvoorbeeld a la SRV (om maar iets te noemen), dat blijkt nu ook uit je soundclip.

'Dynamiek' met meer scheur is voor mij overigens ook geen probleem: http://www.youtube.com/watch?v=nGY0oOUkEeE en http://www.youtube.com/watch?v=Y-iIsO7bUZE (check deze vanaf 2:14, waarin ik into 'overdrive' kick)

Het gaat mij voornamelijk om enkel de neck pickup van een strat (met een lichte overdrive), de dynamiek daarvan is erg lastig te krijgen met de tonelab t.o.v. een buizenversterker.

ateng
21 november 2009, 20:33
Ieder zo zijn eigen mening maar hoor genoeg bite denk ik. Maar dan draai je toch meer presence bij of gebruik je een ander speakermodeler.
Maar met een ander ampmodeler hoor je het beter dan de UK Blues want gebruik nu een Fender modeler. Vanaf 0:12 speel ik met mijn neckpickup
http://soundclick.com/share?songid=7992831

En dat laatste stukje van jou vanaf 2:14 heeft niks met dynamiek te maken alleen een ander sound maar dat is logisch als je switch naar een ander soort gitaar dus snap niet waar je het over hebt. Dynamiek heeft te maken met hoe je versterker reageert op je aanslag en volgens mij is dat met mijn soundclip goed te horen.

Maar goed, smaak verschillen en dat is maar goed ook want anders klinkt iedereen hetzelfde toch ;)

Divine
21 november 2009, 22:37
Ieder zo zijn eigen mening maar hoor genoeg bite denk ik. Maar dan draai je toch meer presence bij of gebruik je een ander speakermodeler.
Maar met een ander ampmodeler hoor je het beter dan de UK Blues want gebruik nu een Fender modeler. Vanaf 0:12 speel ik met mijn neckpickup
http://soundclick.com/share?songid=7992831

En dat laatste stukje van jou vanaf 2:14 heeft niks met dynamiek te maken alleen een ander sound maar dat is logisch als je switch naar een ander soort gitaar dus snap niet waar je het over hebt. Dynamiek heeft te maken met hoe je versterker reageert op je aanslag en volgens mij is dat met mijn soundclip goed te horen.

Maar goed, smaak verschillen en dat is maar goed ook want anders klinkt iedereen hetzelfde toch ;)

Nogmaals: Mijn punt is dat ik met vettere sounds ook een goede dynamiek krijg, maar met de neck pickup enkel (single coil) minder snel een dynamische sound krijg op mijn tonelab. Dat vanaf 2.14 geef ik aan, omdat ik daar een vettere sound gebruik met andere pickup configs, het stuk ervoor is dus totaal irrelevant. ;)

Je 2e soundclip is vet, erg goede dynamiek! Ik ga ook eens experimenteren met die amp modeler.

Mikos
22 november 2009, 18:35
Goede sound en goede jam !
Ik moet zeggen dat ik de gitaar ook heel erg tof vind !
:strat:

Divine
22 november 2009, 22:28
Dank u Mikos! Jouw 40th is ook niet verkeerd! :cooler:

Stratman70
3 december 2009, 00:17
Tof geluid, toffe jam, maar ik zou zelf toch iets meer voor een eigen geluid gaan. Ik vind je geluid, hoe netjes etc. ook, niet bijster origineel. Meer echt een typisch (algemeen) strat geluid, goed gespeeld en goed opgenomen. Niet meer en niet minder.

Divine
3 december 2009, 11:40
Dankje Stratman70. Ik heb nooit eerder een strat gehad, dus het is nog even uitproberen. In deze opname was mijn strat nog niet (volledig) goed afgesteld. Nu wel en klinkt 'ie VEEL beter! Binnenkort neem ik weer eens iets nieuws op. Overigens klinkt deze RK strat veel moderner dan een normale strat.