PDA

View Full Version : Van Ibanez JS6000 naar...



caliban
17 november 2009, 22:28
Heel wat veranderingen in mijn versterkersetup, en nu wil ik hetzelfde in het gitaardepartement. Ik heb nu een Ibanez JS6000, mooie gitaar, maar toch net niet helemaal dat. De kans zit erin dat ze ondertussen al verkocht is, hopelijk gaat de deal goed lopen.
Nu heb ik nog mijn cheapo squier strat met een humbucker in de brug, dus ik kan wel een maandje of langer zonder een 'fatsoenlijke' gitaar, in afwachting op nieuws.
In plaats van mijn gitaar nu zou ik een Gibson les paul (classic) willen, en daarbij voor de harde dingen een niet al te dure EMG-gitaar of in ieder geval iets specifiek voor metal en dergelijke (Schecter ofzo). Afhankelijk van wat ik juist voor de Ibanez ga krijgen, ga ik mijn nieuw budget opmaken (ik ga sowieso een beetje bijleggen, hoop voor de Ibanez minimum 1300 te krijgen).
Maar nu: wat kunnen jullie aanraden. Wat mag ik tweedehands aan een Gibson Les Paul geven. En wat kan je aanraden van metal spul?

Alvast bedankt

Sinner1980
17 november 2009, 22:44
Een knappe 2e hands les paul kost je rond de 1300 euro,een studio uiteraard minder maar dat moet je even afwegen tegenover elkaar.
En voor de metalafdeling...tja,zoveel moois. Ikzelf ben bezig met een Ibanez Iceman maar zowel Ibanez,als Schecter als ESP (LTD) en Jackson bieden mooi spul aan. Testen,testen en nog eens testen,je budget checken en binnenhalen.
Verkijk je niet teveel op actieve elementen,leuk hoor,daar niet van maar ikzelf ben er toch achter dat ik het geluid van passieve elementen prettiger en dus ook mooier vind. Kijk naar de bands die je goed vind en waar ze op spelen enz.
Kom je vaak een heel eind in de richting. Ik weet ook niet wat je totaal budget is want zo'n les paul is natuurlijk al aardig aan de prijs.

caliban
17 november 2009, 23:01
Ja mijn bedoeling is dat ik met de JS de les paul kan betalen. De voorlopige geďnteresseerde heeft op het forum waar hij me langs gecontacteerd heeft enkele jaren geleden een JS6000 te koop aangeboden voor 1500 euro, en even later was ze verkocht. Op zich moet het dus mogelijk zijn om van hem minstens 1300 voor mijn gitaar te kunnen krijgen.
De metalgitaar ga ik waarschijnlijk dan wel even mee wachten. Tweedehands zou ik hier hopen op iets onder de €500. Ik zou de gitaar echt alleen als metal-beest laten dienen en dacht daarom aan actieve elementen, maar passief is in principe ook zeer oké.

Rock Bottom
18 november 2009, 13:19
De meeste schecters zijn nieuw nog geen 500.

caliban
18 november 2009, 14:30
En zijn die kwalitatief in orde? Ik kan heel slecht uit aan het aanbod van Schecter. Hellraiser, Blackjack, totaal geen logica in vind ik?

Rock Bottom
18 november 2009, 15:06
Ik had gisteren toevallig bij een gitaarzaak bij mij om de hoek een schechter tempest custom in mijn handen en voor de 450(zie ze online ook voor riching de 700) waar hij voor weg mocht vond ik hem supergoed.

Sinner1980
18 november 2009, 16:59
De meeste schecters zijn nieuw nog geen 500.

Ja vooral de slechte...

Sinner1980
18 november 2009, 17:00
Ik had gisteren toevallig bij een gitaarzaak bij mij om de hoek een schechter tempest custom in mijn handen en voor de 450(zie ze online ook voor riching de 700) waar hij voor weg mocht vond ik hem supergoed.

Aha,in de aanbieding dus...ok,verklaart een hoop. Tweedehands RG Prestige, als je mazzel hebt,moet ook wel lukken...

Rock Bottom
18 november 2009, 17:10
Was daar niet eensin de aanbieding, was net nieuw binnen.
Dus sla je slag bij een van de bekendste dode apeldoorners http://www.gertnijkamp.nl/

caliban
18 november 2009, 19:38
Vandaag eentje gaan testen. Tweemaal EMG HZ pickup. Speelt fijn, klinkt oké, maar ik heb niet over mijn eigen amp en cabinet kunnen testen, dus valt nooit perfect te vergelijken.
Over de HZ pickups heb ik op een of andere manier een slecht vooroordeel, is dit vooroordeel terecht?

Quicksilver
18 november 2009, 19:41
Vandaag eentje gaan testen. Tweemaal EMG HZ pickup. Speelt fijn, klinkt oké, maar ik heb niet over mijn eigen amp en cabinet kunnen testen, dus valt nooit perfect te vergelijken.
Over de HZ pickups heb ik op een of andere manier een slecht vooroordeel, is dit vooroordeel terecht?

Dat hoeft helemaal niet, ik vind HZ pups prima klinken maar de output is niet zo heel hoog.

yhcmarc
18 november 2009, 19:43
Waarom speel je ook niet gewoon metal op die les paul dan? imho blaas je daarmee die metalplanken van het podium af, je moet alleen je techniek wat aanpassen vanwege de low/medium output elementen die er op zitten.

caliban
18 november 2009, 20:14
Waarom speel je ook niet gewoon metal op die les paul dan? imho blaas je daarmee die metalplanken van het podium af, je moet alleen je techniek wat aanpassen vanwege de low/medium output elementen die er op zitten.

Ik heb in principe wanneer ik de ibanez zou verkopen nog een SD distortion op overschot, dus ik zou die altijd in de gibson kunnen steken. Wat me tegenhoudt voor metal op de Gibson is de dikkere neck. Een dunnere nek speelt altijd een beetje vlotter.

TimoSomers
18 november 2009, 20:33
Vandaag eentje gaan testen. Tweemaal EMG HZ pickup. Speelt fijn, klinkt oké, maar ik heb niet over mijn eigen amp en cabinet kunnen testen, dus valt nooit perfect te vergelijken.
Over de HZ pickups heb ik op een of andere manier een slecht vooroordeel, is dit vooroordeel terecht?

Had ik zelf ook, dacht dat EMG HZ prul was, tot ik ze daadwerkelijk goed getest had.
Heb nu een gitaar met EMG HZ's en ik vind ze erg gaaf klinken! (wel indd. beetje low output, maar STRAKKK, echt extreem strak).
Overigens zijn er ook nog een berg verschillende HZ's geloof ik, schijnt onderling ook erg veel te verschillen.

EDIT:
Ik heb zelf een Dimarzio superdistortion in m'n gibbie, daar kun je echt wel dikke metal mee spelen hoor, blaas je de meeste van die dunne metalgitaren mee weg.
Welke nek heb je geprobeert? Ik heb zelf een 60's neck, die is echt aanzienlijk dunner dan de 50's neck. 50's vind ik zelf ook way too dik.

yhcmarc
18 november 2009, 20:35
Ik heb in principe wanneer ik de ibanez zou verkopen nog een SD distortion op overschot, dus ik zou die altijd in de gibson kunnen steken. Wat me tegenhoudt voor metal op de Gibson is de dikkere neck. Een dunnere nek speelt altijd een beetje vlotter.

Waarom je dan een SD Distortion in een Les paul wilt stoppen is me weer een beetje een raadsel, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

caliban
18 november 2009, 22:11
Waarom je dan een SD Distortion in een Les paul wilt stoppen is me weer een beetje een raadsel, maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Omdat de distortions belachelijk veel output hebben :).
Eens mijn gitaar verkocht is, ga ik denk ik eerst werk maken van de les paul, hopelijk vind ik tweedehands wat fatsoenlijk. De Schecter of dergelijk is dan voor wanneer ik wat meer geld heb verzameld.

yhcmarc
18 november 2009, 22:17
Als je goed hard aanslaat heb je dat met medium/low output humbuckers ook en kun je met veel meer dynamiek spelen, maarja een ieder zijn ding natuurlijk.

caliban
18 november 2009, 22:25
Als je goed hard aanslaat heb je dat met medium/low output humbuckers ook en kun je met veel meer dynamiek spelen, maarja een ieder zijn ding natuurlijk.

Ik begrijp wel wat je wil zeggen hoor denk ik, maar een high output element geeft op een of andere manier een krachtige feel. Ook zou ik schrik hebben dat de les paul pickups te veel bas weergeven, waardoor het geluid minder strak wordt.

yhcmarc
18 november 2009, 22:33
Gewoon op je amp wat terugdraaien en meer mids erin, gain terug en hard aanslaan, je zult versteld staan van de kracht ervan ;)

Ik gebruik voor mijn rockband P90's (les paul special) of minihumbuckers (Gretsch electromatic pro jet) en in mijn stoner/doom band een Dimarzio DP192. Voor mij meer dan kracht genoeg, vooral die Dimarzio, holy shit, op een JCM800 + V4 en een T-rex mudhoney, damn wat een geweld.

caliban
18 november 2009, 23:08
Je toonnregeling zit in principe bij de meeste high-gain amps na de delen die gain 'opwekken', alleen bij bijvoorbeeld een mesa mark kan je bas wegdraaien voor het grootste deel van de preamp komt.
Ik ben geen kenner van doom, maar ik stel me daar bij voor dat het wel bruut is, maar je weinig snelle stukken hebt, waardoor de strakheid van je sound minder uitmaakt. Let op, ik zet strakheid en niet vetheid. Een niet-strakke tone kan nog altijd supercool klinken.

yhcmarc
18 november 2009, 23:25
het is vooral hard en traag idd, maar als ik bv. at the gates riffs speel in B is het me strak genoeg hoor, maar misschien heb ik gewoon een iets andere definitie van een strakke sound, dat kan ook.

caliban
19 november 2009, 11:14
het is vooral hard en traag idd, maar als ik bv. at the gates riffs speel in B is het me strak genoeg hoor, maar misschien heb ik gewoon een iets andere definitie van een strakke sound, dat kan ook.

Uiteindelijk zie je best wel wat metalcore gitaristen met een LP spelen, dus waarschijnlijk klopt het helemaal wat je zegt.
Ondertussen een reactie gekregen van iemand die zijn zwarte Les Paul Standard aan me wil verkopen voor 1280. Foto's komen nog en ik heb ook gevraagd uit welk jaar zijn gitaar is. Is dit te overwegen, of moet ik afpingelen?

yhcmarc
19 november 2009, 12:44
1280 voor een standard lijkt me wel ok, mischien dat je nog wat omlaag kan pingelen naar 1200.

Maarja, strakheid van sound ligt ook grotendeels aan je spel ipv alleen maar je spullen. Wat bv. ook een hoop scheelt is je snaardikte, ik speel in B (Ibanez ST200, dubbelcut les paul achtige met gelijmde neck, dimarzio tone zone) met een set 0.14 erop, de B snaar is .68 dik meen ik. Het is wel ff werken met die snaren, maar het klinkt wel echt dik, strak en vooral duidelijk.

Aangezien ik de voorkeur geef aan oude 1 kanaals amps is voor mij een medium output humbucker of P90 meer voor de hand liggend dan een high output pickup omdat ik ook nog clean wil kunnen spelen en gebruik dus een pedaaltje om mijn signaal te boosten / distorten. Dus uiteindelijk is de methode anders maar waarschijnlijk het resultaat nagenoeg hetzelfde.