PDA

View Full Version : treble <-> bas, humbucker <-> single coil



rasmazzer
17 november 2009, 21:54
Hallo,

Ik heb een paar beginnersvragen.

Op mijn Yamaha Pac 112V heb ik van nek naar brug: een single coil, een single coil en een humbucker.

Ik heb ook een elementschakelaar met 5 standen. Ik heb niet direct gevonden wat die standen zijn, maar ik gok (van nek naar brug):

1-linkse single coil
2- linkse single coil + middelste
3-linkse single coil + middelste + humbucker
4- middelste + humbucker
5- enkel humbucker

Is dit juist?

Heb ook gelezen dat het basgeluid zich tegen de nek bevindt en het treble geluid tegen de brug. De humbucker vangt dus treble op en de eerste single coil bas? Is het dan zo dat als ik mijn schakelaar gans links zet ik bijna enkel bas hoor?

Tussen stand 1,2,3,4 is de stap klein in geluidskleur, maar tussen stand 4 en 5 is het verschil zeer duidelijk (5 klinkt 'voller', zoals meer gain bv). Ik zet nu mijn schakelaar gans links omdat ik vind dat ik dan minder natrilling krijg van mijn snaren (dus minder gezoem).

Klopt dit allemaal zo'n beetje of sla ik de bal gans mis?

alvast bedankt!

groeten

Arthis
17 november 2009, 22:00
Haha limlander aanwezig?

arcane
17 november 2009, 22:10
Je verhaal klopt redelijk. Hoe de standenschakelaar bij jou is ingedeeld weet ik zo niet, dat wil nog wel eens verschillen.

Echter is het niet zo dat de hals pickup alleen bastonen oppakt en de brug pickup alleen hoog.

Ze hebben een eigen karakter, maar elke pickup pakt de zelfde tonen op.
Het verschil in klank ligt aan o.a. de spoel (het aantal windingen), de magneten en uiteraard de positie van de pickup.

Dat je een groot verschil hoort tussen single coil en humbucker is ook logisch, een humbucker heeft over het algemeen een hogere output, en zal dus sneller een iets overstuurd, minder clean geluid gaan geven.


Voor een uitgebreidere/betere omschrijving zul je moeten wachten op andere reacties ;)

aaronstonebeat
17 november 2009, 23:30
Meestal kun je horen of een pickup aan staat door er tegen te tikken; tegen de pole pieces hoor je het 't best.

Ik heb zo'n zelfde elementenverzameling op een squier strat. Daar zit het als volgt:

1: brughumbucker
2: één spoel van de humbucker + midden element
3: midden element
4: midden + hals element
5: hals element

Liquid_Metal
17 november 2009, 23:35
Tja je stand 5 is een humbucker dus logischerwijs klinkt die voller.
Stand 3 is waarschijnlijk alleen de middelste pup, niet alle drie.

Als je je neckpickup gebruikt zit je bij een gebied waar je snaren meer trillen en er meer boventonen klinken. Je klank wordt opener en warmer. Met je brugpickup (in jouw geval ook nog eens een humbucker) krijg je een strakker en feller geluid.

rasmazzer
18 november 2009, 01:43
Op internet staat idd meestal bij een 5-position pickup selector:

positie 1: brug element (treble)
positie 2: brug + midden
positie 3: midden
positie 4: midden + hals
positie 5: hals (bass)

Positie 1 is als ge uw gitaar met de hals naar boven houdt toch de bovenste stand (de bovenste stand die naar de hals wijst) en positie 5 de onderste (die naar de brug wijst) ?

Dus eigenlijk is dat het tegenovergestelde van de elementen?

Dus als ik mijn switch op 1 zet (naar de hals gericht) selecteer ik mijn humbucker aan de brug?

aaronstonebeat
18 november 2009, 01:49
In mijn hoofd is het steeds net andersom:

Stand 1: helemaal naar achter, richting de potmeters = brug element
...
...
Stand 5: helemaal naar voor = hals element.

Ik dacht toch dat dit de conventie is.

TimS
18 november 2009, 03:13
Het is gewoon zoals je verwacht hoor.

Stand 4 is waarschijnlijk idd maar 1 spoel van je humbucker met de middelste pickup, anders is de humbucker veel te hard.

aaronstonebeat
18 november 2009, 03:22
Het is gewoon zoals je verwacht hoor.

Stand 4 is waarschijnlijk idd maar 1 spoel van je humbucker met de middelste pickup, anders is de humbucker veel te hard.

Stand 2 dan toch :makeup:

Geheel tegen de intuïtie in dringt het element met de lagere impedantie zich op de voorgrond ten koste van het element met de hogere impedantie.