PDA

View Full Version : SONAR 7 recording software gekregen, ervaring iemand ( ik weet niets )



bagheera
17 november 2009, 18:56
Hallo iedereen,

vorige avond waren we thuis bij het avond eten aan het discussiėren over mijn muziek meer serieus nemen.
Opnemen - Opschrijven - laten registreren.
Ik zei dat ik dat materiaal niet had en de software niet had.
Mijn grootvader die mij heel erg steunt met mijn muziek zie dat hij misschien wel aan dat soort software kon geraken hij ging rondbellen.
Vandaag komt hij terug met :

SONAR 7
Mijn broer is het denk ik (hoop ik ) nu aan het installeren hij heeft wel een goede PC.
Heeft er iemand ervaring met dit programma op een home recording forum had ik veel positiefs gelezen dat maakte met toch al blij maar ik hoop hier toch meer NOOB info te krijen.
BV ik heb nu de software maar welke Hardware heb ik nodig :chicken:
Hoe gebruik je zo iets :???:
Ja ik heb nog veel te leren maar mijn broer studeert informatica hij zal me wel bijstaan.
Mijn eigen kleine producer :seriousf:

Zo ik ben benieuwd wat jullie denken over SONAR 7 , en natuurlijk of jullie mij wat op weg kunnen helpen

bagheera
17 november 2009, 20:06
vreemd ik had al reactie verwacht misschien is mijn titel weer niet aantrekkelijk genoeg :seriousf: .

Ach ja jullie weten vast wel raad hoor.
Welk apparaat heb ik nodig om dit programma goed te gebruiken.
Ik denk dat het firewire noemt ofzo maar ja de welke is dan weer goed en gaat dit via een mic en welke mic is dan weer goed ?

Ries89
18 november 2009, 13:13
Misschien dat je even op google moet zoeken en lezen over opnemen en sonar 7, en op youtube wat tutorials kan zoeken. Meestal zit er ook gewoon een digitale handleiding als pdf bij de software, hierin staat precies uitgelegd hoe de software werkt en hoe je ermee om kan gaan. Ook is er op dit forum al heel veel geschreven over opname, interfaces, sequencers en alles wat daarbij komt kijken. Over het hele opname proces zijn vele boeken en complete opleiding geschreven, dus dat is niet iets wat je even in een post voor kan kauwen.

Om je op weg te helpen, de software die je hebt gekregen heet een sequencer. Er zijn er veel van (protools, cubase, sonar, nuendo, reaper enz.) Sonar staat vrij goed bekend.

Als je de software heb draaien kan je er op 2 manieren audio inkrijgen. Files die al eerder opgenomen zijn door ze te importeren. Of met een interface zelf opnemen.

Wat jij dus nodig hebt is een interface. Deze zijn er in veel verschillende soorten en merken, variėrend van 100 euro tot een paar 1000 euro. Wat je jezelf moet gaan bedenken is wat je wil. Hoeveel kanalen wil je tegelijk op kunnen nemen. Met een 1 kanaals interface, kan je dus 1 kanaal tegelijk opnemen. Bijvoorbeeld eerst gitaar, daarna bas, daarna zang, enz.
Hou hierbij ook rekening met de toekomst. Stel dat je over een jaar ofzo een beetje handig bent geworden, en een bandje van bekenden vraagt of je een demo op wilt nemen, is het handig als je spullen hier al op berekent zijn.
Probeer dus ook in te schatten wat je er in de toekomst mee zou willen doen. Gaat het (nu) alleen om gitaar opnemen, of ga je iets met een band doen, of met andere muziekanten.

Het 2e waar je over na moet denken is hoe je het geluid in je interface wilt krijgen. Dat kan door (een) microfoon(s) bij je gitaar (versterker)/bas (versterker)/drumstel/zanger/harp/lier/whatever te zetten, door met gitaar/effectpedaaltjes/bas via een d.i. je interface in te gaan. Afhankelijk van wat je wil bereiken.
Over het hoe en wat van microfoons is met name door Han heel veel geschreven, er staat een sticky topic bovenaan de topic pagina.

Laatste wat je nodig hebt is een set monitoren. Dit zijn luidsprekers die bedoelt zijn om het geluid weer te geven zoals het is, ipv zo mooi mogelijk. Een slechte mix moet op monitor speakers slecht klinken, en een goede mix moet goed klinken. Ook hier is op internet en op dit forum veel over geschreven.

Ik hoop dat ik je nu een beetje een idee hebt gegeven waarnaar je moet zoeken. Ga jezelf flink inlezen, en bedenk dan wat je nodig hebt. Mocht je termen die ik gebruikt heb niet begrijpen dan is de uitleg uitgebreid te vinden via google.
Websites waar je kan kijken voor interfaces en andere apparatuur:

www.musicstore.com (bij recording)
www.peterverspuy.nl
www.feedback.nl
www.thomann.de
www.m-audio.com

bagheera
19 november 2009, 21:07
http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/-/art-SYN0003545-000 ben ik hier ook iets mee ( wel van fame )

http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/M-Audio-KeyStudio-49i-USB-MIDI-Keyboard-Controller/art-SYN0003073-000 of beter deze m audio

interfaces nog niet gevonden ik heb ook op de m audio site gekeken maar die dingen zijn of wel rack ofwel heel klein ( zo klein dat ik het niet vertrouw :chicken: )

bagheera
19 november 2009, 21:58
ik heb op you tube net een filmpje bekeken ik mag hopen dat mijn broer er weg mee weet want ik begin al te flippen zodra ik zie wat er allemaal instaat.
Wat ben ik soms toch een aap, ja hoor ik wil lekker een studiotje hebben thuis , EUH ken je er iets van ? EUH neen moet dat dan :chicken::???::stop: wat ben ik soms toch een aap :)

Ries89
19 november 2009, 23:31
De dingen die je laat zien zijn midi keyboards. Dit zijn keyboards zonder eigen geluiden, die je op de computer, of een ander keyboard/(rack)synthesizer aansluit, om daar de geluiden uit te halen of mee te maken. Met de meeste kun je ook een aantal software funkties besturen.

Wat je nodig hebt is een interface of een externe geluidskaart. Deze zijn er speciaal voor gitaar of bas (zoals de dingen van line6: toneport, pod(xt) enz.) En allround interface voor microfoons en d.i. En sommige ook een combinatie daarvan, bijvoorbeeld 8 microfoon/d.i. ingangen en 1 instrument ingang (gitaar of bas).

Edit: Hier (http://www.musicstore.com:80/en_EN/EUR/Computer/Audio-Interfaces/cat-COMPUTER-PCMAUDIOI) Zie je alle interfaces die ze bij music store koln hebben. Je moet kijken bij firewire of usb. Dit is de aansluiting die gebruikt word. Usb heeft tegenwoordig elke computer, firewire vaak ook, maar check het wel even. Firewire is in princiepe beter, zeker wanneer je veel sporen tegelijk opneemt (meer dan 8). Maar in de praktijk zal je hier niet zoveel van merken, tenzij je echt uitgebreide dingen gaat doen. Welke interface je het beste kan kopen hangt ervanaf wat je ermee wilt doen.

Als je nog vrij pci(e) sloten hebt in je computer kan je ook een pci(e) geluidskaart met een aantal ingangen kopen. Maar dit is wat minder praktisch omdat de aansluitingen dan over het algemeen op de achterkant van je computer zitten (tenzij er een break-out box bijzit, zoals bij de m-audio delta 44). Een externe interface zet je gewoon op je bureau, zodat je er makkelijk bijkan.

yhcmarc
21 november 2009, 10:35
vorige avond waren we thuis bij het avond eten aan het discussiėren over mijn muziek meer serieus nemen.
Opnemen - Opschrijven - laten registreren.


Waarom zou je dat laatste in godsnaam willen doen?

Han S
21 november 2009, 11:13
De zoekfunctie van het forum werkt weer prima en snel en op al je vragen vind je in dit subforum een antwoord. Kijk even boven, daar staan een paar klevers.

Iceman
23 november 2009, 10:34
http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/sonar+power/Ntk/media_all/Ntx/mode+matchallpartial/Nty/1/N/0/Ne/0/search/true/searchType/qck/index.html?_requestid=16353

Op amerikaanse sites kun je ook Sonar Power 7 krijgen.
Ik raade dit boek echt aan, anders zie je door de bomen het bos niet meer.