PDA

View Full Version : Gat in gitaar



Daniël4
17 november 2009, 18:29
Hey, ik heb pas een nieuwe gitaar gekocht, maar de strap button is verplaatst waardoor er nu op de oude plaats een gaatje overgebleven is...
Hij's gemaakt van Swamp Ash (Moeras Essen) en ik vroeg me af waarmee ik 'm goed zou kunnen dichten, als dat zelfs al nodig is.

Grts,

Daniël.

Sanderltd
17 november 2009, 18:45
Je kunt dit gewoon vullen met een satéprikkertje en lijm. Of als dat niet genoeg zou klemmen, moet je een dikker stokje proberen te vinden en dit erin verlijmen. Dan schuur je het af en lak je eventueel die plaats weer. (tenzij je één of andere moeilijke, exotische kleur hebt)

Sinner1980
17 november 2009, 19:16
Een beetje hars erin gieten als het je echt stoort. Rondom het gaatje goed afplakken. Hoef je ook niet te schuren,lakken enz...

hezz
17 november 2009, 19:16
Is gewoon een passende schroef (zoals van de strapbutton) erop zetten maar met een 'lagere kop' niet iets?

Daniël4
17 november 2009, 19:18
Hmm, 't idee van hars erin gieten klinkt iets netter dan met satéprikkers rommelen :D, moet die plek dan afgeplakt blijven?
Edit: dat is ook wel een idee, hezz XD....

Sinner1980
17 november 2009, 22:38
Nee hoor. Pak een stukje schilderstape en zorg dat je de schroef die erin ging bij de hand hebt. Plakken,schroefje er door heen prikken zodat je precies het gaatje vrij hebt,gieten en het tapeje vlak voordat de hars echt stolt weghalen. Volgens mij heb je dan gewoon weer een mooi glad geheel als je dit een beetje precies doet.

bert k
18 november 2009, 10:51
Goeie tips, maar hars is niet nodig. De mooiste manier om hout te vullen is kneedbaar hout, oftewel Gupa. En dat kan je heel makkelijk zelf maken. Neem een stuk hout in ongeveer dezelfde kleur als waar het in moet. (Maakt niet uit, want er gaat toch lak over.) Pak een stuk grof schuurpapier, en schuur net zo lang tot je een bergje zaagsel hebt. Vermeng het zaagsel met witte houtlijm tot je een mooie pasta hebt. Gat dichtstoppen, dagje laten drogen, bijschuren en lakken.

Tankman
18 november 2009, 12:06
Goeie tips, maar hars is niet nodig. De mooiste manier om hout te vullen is kneedbaar hout, oftewel Gupa. En dat kan je heel makkelijk zelf maken. Neem een stuk hout in ongeveer dezelfde kleur als waar het in moet. (Maakt niet uit, want er gaat toch lak over.) Pak een stuk grof schuurpapier, en schuur net zo lang tot je een bergje zaagsel hebt. Vermeng het zaagsel met witte houtlijm tot je een mooie pasta hebt. Gat dichtstoppen, dagje laten drogen, bijschuren en lakken.

Lol, toen ik de topictitel zag dacht, die heeft gewoon een akoestische gitaar!

Maar ik voeg me bij Bert aan. Ik heb laatst op een Epiphone Les Paul de stemmechenieken verwisseld, bleken de gaten niet gelijk te zijn. De oude heb ik ook op deze manier opgevuld om vervolgens nieuwe te boren. Ziet er strak uit.

DeiDRagonas
18 november 2009, 12:51
Iemand er al aan gedacht dat gaatje gewoon open te laten???

Dat kan geen kwaad en schaadt je geluid niet verder. Ik zeg, gewoon niks aan doen, lekker open laten en niet knoeien met hars, lak en andere troep.

D.

Daniël4
18 november 2009, 14:41
Bedankt voor de tips iedereen :D, het is niet echt nodig om 'm bij te lakken (aangezien 't 1 of andere sunburst kleur is en 't maar een klein plekje zou zijn op de achterkant), ik kijk nog even wat 't makkelijkste is.

Ik denk ik maak er maar een beetje opvallende titel van, Tankman :seriousf:

Is er trouwens niet een kans dat 't hout gaat rotten of iets dergelijks als ik 'm gewoon open laat?

Tokaifan
18 november 2009, 15:43
Bedankt voor de tips iedereen :D, het is niet echt nodig om 'm bij te lakken (aangezien 't 1 of andere sunburst kleur is en 't maar een klein plekje zou zijn op de achterkant), ik kijk nog even wat 't makkelijkste is.

Ik denk ik maak er maar een beetje opvallende titel van, Tankman :seriousf:

Is er trouwens niet een kans dat 't hout gaat rotten of iets dergelijks als ik 'm gewoon open laat?

Tokai Goldtop?

golanhall
18 november 2009, 15:59
Is er trouwens niet een kans dat 't hout gaat rotten of iets dergelijks als ik 'm gewoon open laat?

Tenzij je onder een brug slaapt zou ik me daar geen zorgen over maken.

Daniël4
18 november 2009, 18:24
:seriousf: Nee, ik slaap niet onder een brug


Tokai Goldtop?

Nope, een Cort S2900 :rockon:

vulvasonic
18 november 2009, 19:20
Ik zou er een pleister overheen plakken.

mesaman
19 november 2009, 00:19
ik dacht even dat het over een jem zou gaan....:soinnocent::soinnocent::chicken::blast::s ssh: