PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Junior



TimS
16 november 2009, 22:04
Ik vond een tijdje geleden een leuke review van een oude Junior (link (http://www.youtube.com/watch?v=FInjFmM8qR0)) en de gitaar sprak me wel aan. Nu wist ik dat dit een erg oude was en ik was benieuwd naar hoe de reissue klonk en speelde. Nu heb ik vorige week een Junior reissue geprobeerd en dat viel me alles mee. In tegenstelling tot de Les Pauls en SG's uit dezelfde prijsklasse speelde de Junior wel lekker.

Ik heb hem geporbeerd op een POD die er stond en later in het testhok op een Vintage Modern. Op beiden klonk hij goed, maar het was een beetje lastig beoordelen omdat ik mijn gitaar nooit over een van die twee heb gehoord.

Nu hoopte ik dus dat jullie me hiermee konden helpen:

- Hoe is de kwaliteit van de Junior t.o.v. een Amerikaanse strat? Valt hij snel uit elkaar, is het geluid ruk? Ik heb hier nu een Squier met humbuckers staan waarvan ik het idee had hem te gebruiken als scheurgitaar, maar m'n Fender klinkt zo veel beter dat ik hem eigenlijk nooit meer aanraak. Ik bennn bang dat ik straks hetzelfde heb met deze gitaar.

- Wat is het verschil met een Special (bijvoorbeeld deze (http://www.thomann.de/nl/gibson_lp_special_1960_tvy_sc_vos.htm)). Beiden hebben een body en hals van mahonie, een rosewood toets en P90 pickups. Het lijkt mij niet dat die ene extra pickup nou 900 euro kost, dus blijkbaar is er bij de Junior bezuinigd op hardware en kwaliteit van het hout. Kan ik nou beter een tweedehands Special kopen of een Junior?

vulvasonic
16 november 2009, 22:51
De Special waar jij naar linkt is sowieso een model uit de Custom Shop van Gibson en daarmee per definitie een heel stuk duurder.

jutter
16 november 2009, 23:20
TimS, u heeft een PM!

Rock Bottom
17 november 2009, 13:39
TimS, u heeft een PM!

Gaat er bij jou een alarmbel af als er op gitaarnet de letters jr verschijnen;)

TimS
17 november 2009, 20:50
De Special waar jij naar linkt is sowieso een model uit de Custom Shop van Gibson en daarmee per definitie een heel stuk duurder.

Ja dat zag ik ook, kon niet zo snel een normale vinden.

Weet verder niemand het antwoord op (een van) mijn vra(a)g(en)?