PDA

View Full Version : potmeter gitaar kraakt...



rasmazzer
16 november 2009, 20:53
Hallo,

Ik heb op mijn pacifica 112V een volumeknop en een toonknop (ik denk treble).

Nu die volumeknop doet het perfect, maar de toonknop die kraakt als ik eraan draai. Als ik er af blijf geeft het geen probleem.

De gitaar is nog geen week oud en ik vraag mij af of dat normaal is dat je gekraak hoort als je aan die toonknop draait.

alvast bedankt

groeten

sjaak1990
16 november 2009, 21:02
Zal wel stof inzitten, als je er een tijdje mee heen en weer draait is er ook grote kans dat het over gaat.

Plant
16 november 2009, 21:06
Nee, is niet normaal. Maar de potmeters die hierin zitten zijn toch al niet zo best.

Ik had ooit ook een Pac 112. Uitstekende gitaar, maar al vrij snel deed de volumepotmeter het niet meer. En daarna de schakelaar.

De gitaar op zich is uitstekend, maar de wat goedkopere elektronica doet hier helaas afbraak aan.

De potmeter en schakelaar heb ik toen zelf vervangen en vanaf toen was er geen vuiltje aan de lucht.

Maar als de gitaar pas een week oud is zou ik even mee terug gaan.

TimS
16 november 2009, 21:06
Om je vraag te beantwoorden: het is niet normaal.

Maar zoals hierboven al gezegd heb je grote kans dat dit weg gaat na een tijdje. Ik weet niet of je garantie hebt, maar ik zou het even in de gaten houden, als het nog niet weg is na de knop een tijdje gebruikt te hebben zou ik er even mee terug gaan.

snaarplukker
17 november 2009, 22:58
Dat kan met een Gibson met dure potmeters ook gebeuren. Gitaar heeft tijdens transport en opslag aan verschillende klimatische omstandigheden blootgestaan en kan de potmeter licht geoxideerd zijn. Een minuut of 5 de potmeter open en dichtdraaien wilt vaak wel het probleem oplossen.:soinnocent:

rasmazzer
19 november 2009, 18:14
Gitaar deze morgen binnen gebracht in winkel en net gaan halen.
Het was waarschijnlijk stof, want hij heeft ze een keer gekuist.

Dus vanaf nu 'kraakloos' prullen aan mijn tonen!