PDA

View Full Version : DIY 18 watt Ampmaker kit



Jimwoud
16 november 2009, 17:57
Eindelijk, na een hele tijd te hebben nagedacht om zelf een buizen amp te maken, vandaag de beslissing genomen. Ik heb een 18 watt clone van Ampmaker (http://www.ampmaker.com) besteld, de PP18.

Ik heb al een aantal stompboxes gemaakt en het solderen ging altijd wel goed. Ik heb ook al een aantal keer de online manual gelezen, en ik weet zeker dat het helemaal goed gaat komen.

Ik zal proberen er een beetje een verslag van te maken. Ik heb voor deze kit gekozen omdat het met zijn 18 watt toch bruikbaar is en de layout ziet er erg overzichtelijk uit. Een kit van Madamp is misschien is ongeveer even duur maar dit is toch een wat klassierer circuit wat me toch wel wat meer aanspreekt.

Zijn er meer mensen hier die deze kit gemaakt hebben?

http://www.ampmaker.com/ak03f.jpg

caliban
16 november 2009, 18:32
Ik had nooit van ampmaker gehoord, maar hun uitleg lijkt me best wel duidelijk. De kits van musikding vind ik de uitleg niet heel overzichtelijk bij.
Het ziet een mooie kit uit, maar ik zou eerder voor die 5watter gaan, een tonestack is altijd fijn, maar 5 watt is niet makkelijk om clean te houden denk ik.

orreltak
16 november 2009, 19:26
waar ga je hem in bouwen?een head of combo?
heb ook laatst een 18watter van ceriatone besteld.hoop dat ie morgen binnen is.verders heb ik geen ervaring met ampmaker.
veel plezier ermee.

Jimwoud
16 november 2009, 20:22
5 watt vind ik niet bruikbaar om er eventueel mee op te treden. Als de bouw goed verloopt ga ik wel kijken om er een ppimv in te bouwen.

Ik ga er een head van maken, ik heb alleen maar heads en dat vind ik gewoon het handigst.

peter_heijnen
17 november 2009, 12:46
Een zelfbouw buizenamp heb ik nog niet aangedurfd maar die 5 watter ziet er toch wel heel erg goed uit, hmm.... ;)

AvU
18 november 2009, 10:58
Er is een zelfde soort kit te koop bij ceriatone, de Lead en Bass. Is iets goedkoper en dan heb je 2 kanalen, kun je dmv een patch kabeltje de kanalen blenden maar de kwaliteit van deze kit ken ik niet.

http://ceriatone.com/productSubPages/BS20WLead&Bass/BS20WLead&Bass.htm

Chris Winsemius
18 november 2009, 15:00
Heb de man van Ampmaker wel 'n keer gesproken op 'n beurs; kwam zeer ok over ;)


Er is een zelfde soort kit te koop bij ceriatone, de Lead en Bass. Is iets goedkoper en dan heb je 2 kanalen, kun je dmv een patch kabeltje de kanalen blenden maar de kwaliteit van deze kit ken ik niet.

http://ceriatone.com/productSubPages/BS20WLead&Bass/BS20WLead&Bass.htm

Ik word er niet warm van.
Als je voor echt speelplezier en 'n goede sound gaat zou ik zelf naar andere kits kijken.

Kars-
18 november 2009, 18:01
Ik heb onlangs de SE5A (5watter) van hem gekocht, en meteen in elkaar gezet. Ik ben nu nog steeds bezig met de bouw van de behuizing (heb ik er niet bijgekocht). Natuurlijk heb ik hem wel eventjes getest (dwz alle electronica met elkaar verbonden op een plankje hout), en hij klonk clean wel lekker! Met gain op 10 en volume op 10 wordt je gewoon nog doof, erg veel geluid voor een 5watter.
Ben momenteel bezig de behuizing te maken en er een 2e preamp in te zetten, voor meer gain (valt namelijk best tegen...)

Jimwoud
18 november 2009, 23:05
Met die van ceriatone kom je veel duurder uit met shipping en btw.

Ampmaker kan de kit pas 24 nov shippen dus heb hem hopelijk eind volgende week met een beetje mazzel.

flo123
22 november 2009, 12:42
Als je voor echt speelplezier en 'n goede sound gaat zou ik zelf naar andere kits kijken.
Sorry dat ik even "inbreek" maar:
Welke 18W amp kits vind je wel zeer goed?

Chris Winsemius
22 november 2009, 13:23
Sorry dat ik even "inbreek" maar:
Welke 18W amp kits vind je wel zeer goed?

Eigenlijk geen 1.
Wat ik weleens doe voor klanten: kit zelf samenstellen, chassis v/d ene leverancier, trafo's v/d andere, etc.

Maar (zonder de interne spanningen te weten, B+ moet iig. rond de 325 Volt zitten) die S2 kit v/d vereenvoudigde 18 Watter komt zeer ok over.

flo123
22 november 2009, 15:02
... die S2 kit v/d vereenvoudigde 18 Watter komt zeer ok over.
Heb je misschien een link?
Of bedoel je misschien:
http://www.s2amps.com/kits.html

Jimwoud
28 november 2009, 14:40
De kit is gister binnen gekomen. Heb alle hardware al geinstalleerd. M'n camera is helaas leeg dus kan even geen foto's nemen.

Ben nu bezig met het turret board. Alleen lukt dat niet erg lekker. M'n soldeer loopt heel snel in de turrets en er komt niet snel zo'n bolletje op. Waar moet je je soldeerbout houden als je turrets soldeerd. En ik gebruik 1mm soldeer met hars erin, is dit misschien te dun?

Alvast bedankt!

gr Jim

cluseau
28 november 2009, 15:07
De kit is gister binnen gekomen. Heb alle hardware al geinstalleerd. M'n camera is helaas leeg dus kan even geen foto's nemen.

Ben nu bezig met het turret board. Alleen lukt dat niet erg lekker. M'n soldeer loopt heel snel in de turrets en er komt niet snel zo'n bolletje op. Waar moet je je soldeerbout houden als je turrets soldeerd. En ik gebruik 1mm soldeer met hars erin, is dit misschien te dun?

Alvast bedankt!

gr Jim

Kortere soldeertijd, harskern heb je nodig als vloeimiddel. Neem een 50Watt boutje om snel te kunnen verwarmen, met een 15 of 30 wattertje is geen werken. Zorg ook dat de turret goed vol zit en let op dat je geen sluiting krijgt omdat het toegevoerde soldeer doorzakt naar de onderkant. Dun soldeer gaat wel maar je moet dan sneller toevoeren. Al met al het zit in de tijd dat je de zaak laat vloeien. En nog een tip: slechts één keer verwarmen en niet bewegen tijdens het stollingsproces.

Frans.

Jimwoud
28 november 2009, 15:50
Hey Frans,

Bedankt, die turrets moeten dus ook echt vol? Ik heb een 48watt bout en hij is heet genoeg. Ik moet aan de onderkant ook nog draaden in de turrets doen vandaar dat ik er even naar vroeg. Maar als ik die draden toevoeg gaat het soldeer weer vloeien uiteraard, gaat dat allemaal goed dan?

gr Jim

cluseau
28 november 2009, 16:05
Hey Frans,

Bedankt, die turrets moeten dus ook echt vol? Ik heb een 48watt bout en hij is heet genoeg. Ik moet aan de onderkant ook nog draaden in de turrets doen vandaar dat ik er even naar vroeg. Maar als ik die draden toevoeg gaat het soldeer weer vloeien uiteraard, gaat dat allemaal goed dan?

gr Jim

Jim, het is gewoon een kwestie van oefenen. Je moet de las eigenlijk binnen drie seconden gemaakt hebben. Iets korter is beter. Neem eventueel een paar stukken los draad om te oefenen. Het mooiste is om de verbinding pas te solderen als alle draden aanwezig zijn. Achteraf draden toevoegen is niet bevorderlijk voor de las zoals je zelf al hebt ondervonden. Soldeer desnoods even de stukjes draad van voldoende lengte mee en knip die later op maat. Boutje is wel oke denk ik maar soldeer is aan de dunne kant, nadeel is dan dat je snel soldeer moet toevoeren om de turret vol te krijgen. Als je moeite hebt de turrets vol te solderen omdat ze te veel ruimte overlaten kun je er ook één of meer stukjes blank draad instoppen en die later afknippen.

Frans.

Jimwoud
28 november 2009, 17:08
Bedankt voor de tip. Ik zal inderdaad dan sneller moeten werken. Maar er zitten nu ook klonten soldeer aan de onderkant van m'n board. Ik heb ook het idee dat de verhouding hars en soldeer niet goed is met dat dunne tin/ soldeer.

cluseau
28 november 2009, 17:30
Bedankt voor de tip. Ik zal inderdaad dan sneller moeten werken. Maar er zitten nu ook klonten soldeer aan de onderkant van m'n board. Ik heb ook het idee dat de verhouding hars en soldeer niet goed is met dat dunne tin/ soldeer.

Maak je over de harsverhouding maar niet druk, die zal echt wel goed zijn. Als je te lang verhit is alle hars alleen verbrand en krijg je een korrelige waardeloze las. Die klonten zul je eerst moeten verwijderen. Ik weet niet of je het board nog los kan maken? Als dat wel kan maak dan de las heet en klop het board op de tafel. Het overtollige soldeer zal eraf vallen. Elegantere manier is een stukje zuiglint of tinzuiger. Ik neem aan dat je die niet hebt dus terug naar opl 1. En nogmaals oefen met een paar stukken koperdraad, die zijn goedkoper dan een kit.

Frans.

Frits van Mourik
28 november 2009, 23:25
Vreemd toch, dat Jan& alleman in die turrets zit te solderen, terwijl het oorspronkelijke idee is/was, om aan de turrets te solderen!
Je slaat de draad van je componenten een hele slag om de turret, knipt af & stookt de boel dan vast.
Dat maffe gemier in die gaatjes... nooit zo bedoeld!
Dan kun je beter eyelets nemen...

cluseau
28 november 2009, 23:57
Vreemd toch, dat Jan& alleman in die turrets zit te solderen, terwijl het oorspronkelijke idee is/was, om aan de turrets te solderen!
Je slaat de draad van je componenten een hele slag om de turret, knipt af & stookt de boel dan vast.
Dat maffe gemier in die gaatjes... nooit zo bedoeld!
Dan kun je beter eyelets nemen...

Helemaal waar...maar het staat toch wel netter in de turrets als er tenminste niet te veel op aangesloten zit. Ligt natuurlijk ook een beetje aan de type turret en de soldeer vaardigheid van de bouwer. Mijn voorkeur gaat iig uit naar ptp montage. Niet omwille van de netheid maar meer om de stabiliteit. (en ook een beetje de ouwe looks natuurlijk, lekker old school) Maja, ieder zijn smaak.

Frans.

Jimwoud
29 november 2009, 13:46
Om de turrets heen gaat ook veel makkelijker. Heb nu ook wat papierplakband onder de turrets geplakt tegen het uitlopen van het soldeer, werkt ook beter. Ik moet nu alleen nog draden aan de onderkant van de turrets aansluiten, maar ik denk toch dat ik het eerst toch maar laat controleren. Heb wel alles met een multimeter getest op verbindingen en die zijn allemaal goed, maar op sommige punten gaan toch wel een hoop volts doorheen dus het moet gewoon goed zijn. Het had makkelijker geweest als er midden in die turrets een 'verdieping' zou zitten zodat het soldeer er nit uitloopt. hehe.

Zodra m'n camera het weer doet zal ik wel even wat plaatjes schieten.

Jimwoud
29 november 2009, 13:59
Deze fotos zijn van mn telefoon, dus erg slecht. Ben nu wel iets verder.

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/SNC00202.jpg

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/SNC00203.jpg

cluseau
29 november 2009, 14:40
Deze fotos zijn van mn telefoon, dus erg slecht. Ben nu wel iets verder.

Zo op het eerste gezicht ziet het er toch wel netjes uit toch? Tenslotte ben je beginner in het solderen. Ik heb wel slechter gezien hoor. Ga zo door.

Frans.

Jimwoud
29 november 2009, 15:00
Bedankt Frans,

Ik heb nu alleen wat aarde banen langs de turrets gemaakt, maar dan moet je weer verwarmen en dan zakt toch weer wat soldeer in de turrets, en ik moet nu ook nog wat draaden aan de onderkant van de turrets solderen, dus moet ik het weer verwarmen. Als ik die draaden eraan heb, dan ga ik het zooitje wel even laten nakijken. Is er toevallig iemand in A'dam die dat voor mij kan doen?

Jimwoud
20 december 2009, 14:40
Hallo,

Ik ben weer wat verder. Ik heb net de heater wiring gedaan. Alleen alle heater punten op de tube sockets maken contact met elkaar. klopt dat? Door de AC?

Foto's
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/SDC10981.jpg

Jimwoud
20 december 2009, 14:41
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/SDC10983.jpg

Sorry voor de crappy foto's. M'n camera is klote en ik kan geen foto's maken.

cluseau
20 december 2009, 15:00
Sorry voor de crappy foto's. M'n camera is klote en ik kan geen foto's maken.

Zo te zien klopt dat wel, voor de kleine buisjes 4 & 5 aan elkaar op één draad, de andere draad op 9 en dan doorlussen naar de volgende buis. Bij de eindbuizen is het anders, voor een EL84 is het 4 & 5.

Frans..

Jimwoud
20 december 2009, 22:37
Ja klopt maar als ik op de EL84's de weerstand meet tussen 4 en 5 is die 0, dus maakt contact. Zelfde bij 12ax7's pin 4+5 en 9 meet ik ook 0. Die horen toch geen contact met elkaar te maken?

cluseau
20 december 2009, 22:43
Ja klopt maar als ik op de EL84's de weerstand meet tussen 4 en 5 is die 0, dus maakt contact. Zelfde bij 12ax7's pin 4+5 en 9 meet ik ook 0. Die horen toch geen contact met elkaar te maken?

Heb je de trafo ook al aangesloten?

Jimwoud
21 december 2009, 11:38
Heb je de trafo ook al aangesloten?

Ja, dat heb ik als eerste gedaan.(zie foto 1) Ben van daaruit begonnen. Kan ik hieruit opmaken dat het dan klopt?

cluseau
21 december 2009, 11:41
Ja, dat heb ik als eerste gedaan.(zie foto 1) Ben van daaruit begonnen. Kan ik hieruit opmaken dat het dan klopt?

Tja, de gelijkstroomweerstand van de secondaire wikkeling is slechts enkele tiende ohms, dat is wat je meet :ok:. Geen angst dus.

Frans.

Jimwoud
21 december 2009, 11:59
Tja, de gelijkstroomweerstand van de secondaire wikkeling is slechts enkele tiende ohms, dat is wat je meet :ok:. Geen angst dus.

Frans.

Gelukkig, zoiets dacht ik al. Kon ook nergens wat vinden in de bedrading. Dan kan ik nu weer gerust verder gaan met de wiring. Maar die secundaire wikkeling is toch wisselspanning?

cluseau
21 december 2009, 19:47
Maar die secundaire wikkeling is toch wisselspanning?

Correct, wat is daar mee dan...?

Jimwoud
21 december 2009, 21:30
Correct, wat is daar mee dan...?

Omdat je het had over de gelijkstroomweerstand.

cluseau
21 december 2009, 21:56
Omdat je het had over de gelijkstroomweerstand.


Klopt, over de secondaire spoel kan wel een wisselspanning staan maar de wikkeling heeft een zeer lage gelijkstroom weerstand. Tientallen windingen van ca 1mm dik draad heeft nauwelijks weerstand. De impedantie van de winding is vele malen groter.

Frans.

Jimwoud
24 december 2009, 16:18
Hij is KLAAR, Getest, alles goed. En hij klinkt echt fantastisch. Echt een tip als je een simpele 15-18 watt amp zoekt om te bouwen. Ik ken het origineel niet maar de sound is een beetje een mix tussen vox ac15 en de marshall sound. Heb niet echt de headroom getest, maar volgens mij niet heel veel. Heb hem in m'n berging getest, ik kon hem helemaal vol open draaien zonder dat het pijn deed aan m'n oren, en dan zit er toch wel aardig wat gain in het circuit. Voor in m'n appartement is hij toch wel te hard. Ga nu op zoek naar een goede master volume. Is het mogelijk om een PPIMV in dit schema te bouwen???

Als iemand het plan heeft iets te bouwen is die van harte welkom om deze Ampmaker kit te testen. Ik zal morgen als ik tijd heb wel wat foto's plaatsen.

Frans en de rest, hartelijk bedankt voor de tips!

gr Jim

^smurf
25 december 2009, 11:23
Voor een MV schijnt de zogenaamde VVR zeer geschikt te zijn in de 18 watter,
hiermee pas je de hoogspanning in de amp aan dmv een FET en nog een paar componenten (4tal in totaal). Hiermee heb je zelfs de keuze om heel de amp op lagere spanning te zetten, of alleen de eindbuizen.
Voor meer info moet je is op 18watt.com kijken, staan tal van topics over de VVR.

nico verduin
25 december 2009, 11:37
Het is een beetje het verhaal rondom powerscaling. Meningen over het geluid zijn verdeeld omdat je nu de buizen gaat gebruiken in een niet lineair gebied en daardoor een hele andere klank gaat krijgen. Maar je kan wel zo het vermogen naar beneden krijgen. Je kan ook experimenteren met een 250K 0.5W (minimaal) potmeter in serie met een 100 ohm weerstand (zit waarschijnlijk al op de print) tussen de B+ en GND, en de loper op de G2. Draai hem maar eens terug........
Spanningsregelaar met Mosfet kan ook. Doe je hem op de volledige B+ , dan wel de mosfet koelen....

bollocks37
25 december 2009, 16:39
Hij is KLAAR, Getest, alles goed. En hij klinkt echt fantastisch. Echt een tip als je een simpele 15-18 watt amp zoekt om te bouwen. Ik ken het origineel niet maar de sound is een beetje een mix tussen vox ac15 en de marshall sound. Heb niet echt de headroom getest, maar volgens mij niet heel veel. Heb hem in m'n berging getest, ik kon hem helemaal vol open draaien zonder dat het pijn deed aan m'n oren, en dan zit er toch wel aardig wat gain in het circuit. Voor in m'n appartement is hij toch wel te hard. Ga nu op zoek naar een goede master volume. Is het mogelijk om een PPIMV in dit schema te bouwen???

Als iemand het plan heeft iets te bouwen is die van harte welkom om deze Ampmaker kit te testen. Ik zal morgen als ik tijd heb wel wat foto's plaatsen.

Frans en de rest, hartelijk bedankt voor de tips!

gr Jim


Heb je een geluidsclipje?

Jimwoud
26 december 2009, 11:05
Heb je een geluidsclipje?

Deze staan ook op de site van ampmaker, maar die zijn niet zo. ik zal wel even een youtube filmpje maken.

Jimwoud
26 december 2009, 11:13
Schema van pp18:
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/pp18.jpg

Als ik het rode gedeelte vervang voor het onderstaande blauwe gedeelte, werkt het dan, of kan ik de 470k weerstanden zo laten.

http://www.brown-note.com/schematics/18_watt_postpi_mv.gif

Pepe
26 december 2009, 12:20
Sympathieke site die S2, niet te brallerig en lekker to the point.

Micro2™ M2 - Van Plexi Tone

A British gentleman by the name of Jim made a killer amp in 1968. It was a transitional design which was not in production very long, but a Dutch fellow seized upon it and made rock and roll history. Our scaled-down version takes you back to 1968 with authority and is even helpful enough to internally jumper the channels for you.
Controls: Drk Volume, Brt Volume, Treble, Middle, Bass, Presence, Voltage
Tubes: (3) 12AX7, (2) EL91

Ik breek mijn hoofd over onze dutch fellow though.. wie wordt hier mee bedoeld?

Rinze
26 december 2009, 12:56
Ik breek mijn hoofd over onze dutch fellow though.. wie wordt hier mee bedoeld?

Eddie? Is de enige die ik kan bedenken.

Pepe
26 december 2009, 13:31
Natuurlijk http://www.vpsingles.com/pics/shead.gif .. seized upon..

hoewel de plexi in de tussentijd wel een paar keer eerder upon geseized is..

Jimwoud
27 december 2009, 15:57
Heeft iemand een idee of het bovenstaande wat ik gepost hebt klopt?

Een video:

Klik hier voor een filmpje!! (http://www.youtube.com/watch?v=Hidq8U_Ne-Q)

flo123
27 december 2009, 16:08
Die PPIMV mod info van hierboven lijkt te kloppen naar mijn idee.

EpiCenturiesAWAy
28 december 2009, 11:42
mooi gedaan man! klinkt ook wel lekker in het clipje..

Ben er nu zelf heel hard aan aan het denken van zo'n 5 watter te bestellen, maar ik twijfel nog tussen de de 5 of 18 watter.. Hoewel het enkel voor thuis te spelen is..

Jimwoud
28 december 2009, 13:35
mooi gedaan man! klinkt ook wel lekker in het clipje..

Ben er nu zelf heel hard aan aan het denken van zo'n 5 watter te bestellen, maar ik twijfel nog tussen de de 5 of 18 watter.. Hoewel het enkel voor thuis te spelen is..

Bedankt,

Als je hem echt alleen voor thuis wilt gebruiken, zou ik voor die 5 watter gaan. Die 18watt is nog best lastig te temmen zonder MV.

Aad-d-h-d
8 januari 2010, 12:07
Hey Jim ouwe TONIE!!

Merk nu pas dat jij het bent!

Ik ben wel benieuwd want ik wil ook graag een amp maken! Beginnen met zoiets als jij hier hebt gebouwd.

Chris Winsemius
8 januari 2010, 12:10
Sympathieke site die S2, niet te brallerig en lekker to the point.

Micro2™ M2 - Van Plexi Tone

A British gentleman by the name of Jim made a killer amp in 1968. It was a transitional design which was not in production very long, but a Dutch fellow seized upon it and made rock and roll history. Our scaled-down version takes you back to 1968 with authority and is even helpful enough to internally jumper the channels for you.
Controls: Drk Volume, Brt Volume, Treble, Middle, Bass, Presence, Voltage
Tubes: (3) 12AX7, (2) EL91

Ik breek mijn hoofd over onze dutch fellow though.. wie wordt hier mee bedoeld?

DE amp van EVH schijnt trouwens 'n '67-er te zijn.....

Chris Winsemius
8 januari 2010, 12:15
Schema van pp18:
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/pp18.jpg

Als ik het rode gedeelte vervang voor het onderstaande blauwe gedeelte, werkt het dan, of kan ik de 470k weerstanden zo laten.

http://www.brown-note.com/schematics/18_watt_postpi_mv.gif


Zijn idee inschattende: 470k-s niet gebruiken en die pot en twee 1M weerstanden gebruiken.

Ipv. de 470k weerstanden zou je ook gewoon een dual 500k log pot kunnen gebruiken (bedraad als die bovenstaande dubbele 1M pot) en geen extra weerstanden monteren.
(Kapotte wipers heb ik nog steeds niet meegemaakt in ruim 10 jaar bij post pi mv's....)

Jimwoud
9 januari 2010, 17:43
Chris, bedankt voor de uitleg. Ik heb even gekeken hoe dit fysiek moet gaan worden in de amp. Het mooiste zou zijn als er nog 2 turrets bij zouden komen, maar dan moet alles weer uit de amp. Ik zal wel een voorbeeldje maken hoe het nu zit en hoe het dan zou moeten.

@Aad: Hoe is het jonge? Speel je nog in een band? Als je deze versterker wilt proberen is dat goed hoor. Laat maar weten. Heb je ook meer een idee naar het eindresultaat.

Jimwoud
25 januari 2012, 15:11
Ik ben nog steeds van plan om PPIMV in te bouwen, bij deze nog even de schema's. Komen die 470R weerstanden nou te vervallen als ik een dual 500k pot gebruik?

Schema PP-18:
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/diy/pp18.jpg

PPIMV:
http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/diy/18wattMV.gif

cluseau
25 januari 2012, 15:17
Ik ben nog steeds van plan om PPIMV in te bouwen, bij deze nog even de schema's. Komen die 470R weerstanden nou te vervallen als ik een dual 500k pot gebruik?


Klopt, precies zoals in onderste schema dus. De potmeter neemt de taak van de weerstanden over en mocht daar iets mee misgaan zit er als extra veiligheid een 1M aan het rooster. Deze zou ik iets groter nemen, bv 2M2.

edit, het is wel 470K ipv 470R. Scheelt een factor 1000

Jimwoud
25 januari 2012, 15:52
Dus die 470K weerstanden blijven gewoon daar zitten? Wat is in een schema lug 1 2 3 ?

Nog even een praktisch plaatje met de layout, hoe is het praktisch te doen, de weerstanden naar de potmeters verhuizen iig.

http://www.guitarkitbuilder.com/img/pp18_turret.jpg

cluseau
25 januari 2012, 15:59
Dus die 470K weerstanden blijven gewoon daar zitten? Wat is in een schema lug 1 2 3 ?

Als jij nou vraagt of ze komen te vervallen en ik antwoord met "klopt" dan neem ik aan dat ze weg moeten. Tenminste volgens mijn logica. Om een lang verhaal kort en duidelijk te maken, 470K er uit en potmeter op die plaats met lug 1 en 3. Lug 2 gaat dan naar R14 (of 15 voor de andere buis)


Een afbeelding van de potmeter met de nummering staat in het schema. Van beide potmeters lug 1 aan massa. Lug 2 is het pijltje. Lug 3 moet aan de cap van 10N. Letop! dit geldt met de as naar je toe. Is de as van je af is 1 en 3 omgewisseld.

In onderstaand plaatje van wiki is de dichtstbijzijnde lug nr 3

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Potentiometer.jpg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Potentiometer.jpghttp://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Potentiometer.jpg

Jimwoud
25 januari 2012, 16:15
ok, dus ik heb nodig 2 weerstanden 2M2 (1 watt?) en een dual pot 500K (A = log toch?)

De lugs op de potmeter zelf zijn me duidelijk maar in een (algemeen) schema niet, maar zal wel van boven naar beneden 1, 2 en 3 zijn?

cluseau
25 januari 2012, 16:20
ok, dus ik heb nodig 2 weerstanden 2M2 (1 watt?) en een dual pot 500K (log/lin?)

2M2 1/8Watt is meer dan voldoende. En idd een dual potmeter van 500K log

cluseau
25 januari 2012, 16:35
Nog even een praktisch plaatje met de layout, hoe is het praktisch te doen, de weerstanden naar de potmeters verhuizen iig.


Das heel mooi, we noemen de potmeters even a en b

1 Verwijder R14 en R15 8K2 en bewaar deze.
2 Verwijder R12 en R13 470K.
3 Draad van onderzijde R12 naar lug 1a en 1b, op de potmeter doorverbinden.
4 Draad van onderzijde C7 naar lug 3a.
5 Draad van onderzijde C8 naar lug 3b.
6 Draad van lug 2a naar bovenzijde R14.
7 Draad van lug 2b naar bovenzijde R15.
8 De draad op pin 2 van de buisvoet maak je los en soldeer daar de bewaarde weerstand van 8K2 aan vast. De draad natuurlijk aan deze weerstand bevestigen.
9 Soldeer de 2M2 weerstand bij beide potmeters tussen lug 2 en lug 1.

Youre done.

Heb ik dat even voor je uitgekauwd of niet?

succes.

Jimwoud
25 januari 2012, 16:41
haha, top, bedankt Frans!!

Ga vanavond bestellen.

cluseau
25 januari 2012, 16:46
Met plezier....:ok:

Jimwoud
2 februari 2012, 20:44
Het leeft!!!

Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar het werkt echt goed!!!

Iets anders gedaan dan Frans omschreven heeft. En helaas is m'n plexi frontje gescheurd tijdens het boren, bestellen we wel weer eens een nieuwe.

Nogmaals bedankt Frans!!!

excuses voor de grote foto's

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/diy/IMG_0411.jpg

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/diy/IMG_0412.jpg

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/diy/IMG_0413.jpg

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/diy/IMG_0414.jpg

bass blom
2 februari 2012, 20:59
yo, goed man, balen van dat boren.

en hoe klinkt het?

Jimwoud
2 februari 2012, 21:22
Klinkt echt goed, woensdag met de band proberen, TS ervoor en gaan. Kan hem nu ook echt goed zacht krijgen.

Op laag volume heeft ie niet zo heel veel gain, als ik het vergelijk met voluit. Maar ja dan zullen de eindbuizen ook wel oversturen neem ik aan. Eigenlijk zou een goede TMB tonestack ook wel vet zijn. Maarja dat ga ik nu echt niet meer doen.

Maar met andere worden als je deze of een andere 18 watter wilt maken meteen een PPIMV erin bouwen.

bass blom
2 februari 2012, 21:24
ja ik heb het bij mijn JTM45 meteen in de bouw gedaan en er geen spijt van.
alleen jammer dat het zo'n krap regelbereik heeft :chicken:

cluseau
2 februari 2012, 22:06
Het verdient niet de schoonheidsprijs

Je hoeft je niet te schamen hoor, heb veel erger gezien. Je soldeerwerk ziet er gewoon netjes uit. Nette lasjes en geen verschroeide isolatie, pluim.

Jammer van het frontje. Probeer zo min mogelijk druk uit te oefenen met boren, maw de boor rustig laten schillen. Je kan nu wel mooi de juiste methode uit proberen op het oude front.

Jimwoud
7 januari 2015, 12:39
Goedemiddag Heren, Dames,

Het is even geleden, maar ik heb deze versterker nog steeds uiteraard. 2 dingen zou ik graag nog aanpassen.

-Er zit toch aardig wat bas in de versterker, en merk met verschillende dist/od pedalen dat ik ze niet lekker afgeregeld krijg. Wat zou ik kunnen aanpassen?

- Ik zou graag een poweramp input willen hebben. Is dat mogelijk, voor de PPIMV uiteraard.

Onderstaand het schema: (zonder de PPIMV)

http://i232.photobucket.com/albums/ee6/jimsoprano/diy/pp18.jpg

Thiez
7 januari 2015, 12:56
Je eerste gainstage is nu volledige gebypassed door de 47uF condensator. Dit wil zeggen dat hij het volledig frequentiegebied gelijkmatig versterkert. Wanneer je deze condensator kleiner gaat maken (hoorbaar vanaf 25uF) ga je steeds meer laag weghalen.
Je zou eens wat verschillende waarde kunnen bestellen. 10uF, 4.7uF, 1uF en gewoon kijken wat het beste klinkt voor je.

Voor de visualisering:
http://www.freewebs.com/valvewizard2/PartialBypass.jpg

Wat bedoel je met een poweramp uitgang? een uitgang waarmee je de preamp van deze versterker kan aansluiten op een eindversterker met meer vermogen?

cluseau
7 januari 2015, 12:57
C7 en C8 verkleinen, hoewel ze zijn al zo klein. Snap niet dat je met deze waarden nog veel bas hebt. Misschien zit het probleem in de preamp.

Een poweramp in is heel goed mogelijk hoor.

fredjuh
7 januari 2015, 13:23
C7 en C8 verkleinen, hoewel ze zijn al zo klein. Snap niet dat je met deze waarden nog veel bas hebt. Misschien zit het probleem in de preamp.

Het probleem zit hem inderdaad in de preamp. Bij dit type versterker is het aan te raden C2 echt klein te maken, dus 500p, 1n, 2n2. Liefst met een draaischakelaar maar volgens mij is daar geen ruimte meer voor. Als je nog meer mogelijkheden wilt om de toon aan te passen: probeer een cut-control a la vox, en sleutel wat rond de toneknop.
http://chasingtone.com/yourguitaramp/guide-to-single-knob-tone-controls/

cluseau
7 januari 2015, 13:44
Als je nog meer mogelijkheden wilt om de toon aan te passen: probeer een cut-control a la vox, en sleutel wat rond de toneknop.

Fred, de cutcontroll van de AC30 snoept hoog af. Ook het filter in jouw link doet dat. In dit geval is er juist wat meer mid/hoog nodig

fredjuh
7 januari 2015, 14:12
In dit geval is er juist wat meer mid/hoog nodig

Daarom mijn suggestie voor het sterk verkleinen van C2.

Met de cutcontrol stuurde ik naar een configuratie waar ik goede ervaringen mee heb, namelijk C2 klein maken en een beetje hoge tonen weghalen. Met een kleine C2 maak je namelijk de overdrive strak, en met de cut control tem je het hoog.

In de link staan 14 verschillende tonecontrols. Ik wilde uiteindelijk sturen naar een mogelijkheid om wat mids weg te halen aangezien dat zorgt voor meer helderheid in je geluid, iets waar de TS kennelijk naar zocht.

Uiteindelijk komt het erop neer dat je voor een goeie (overdrive) sound een fijne mid-control nodig hebt, vóór de overdrive voldoende bas weghaalt, en na de overdrive eventueel de mogelijkheid om het hoog te temmen.

fredjuh
7 januari 2015, 14:36
Probeer dit eens. Getest en goed bevonden. Haalt ook 6 dB bas weg.
http://i61.tinypic.com/2d0bbpj.png

Jimwoud
7 januari 2015, 18:38
Bedankt voor de reacties!

Ik ga wel wat klooien met C2, nog een voorkeur qua merk/ type voor de tooonneee.... wil het liefst eerst wat proberen te vervangen, voordat er meer knoppen in geprutst gaan worden...

Poweramp in, is dat een kwestie een input(met schakelaar) ertussen rond R9 of C5?

Alvast bedankt,

gr Jim

cluseau
7 januari 2015, 19:30
Poweramp in, is dat een kwestie een input(met schakelaar) ertussen rond R9 of C5?

Alvast bedankt,

gr Jim


C5 ligt idd in de lijn van de mogelijkheden. Met R9 berijk je niks.

Jimwoud
7 januari 2015, 22:48
C5 ligt idd in de lijn van de mogelijkheden. Met R9 berijk je niks.

een kwestie van proberen dus? ik heb werkelijk geen idee haha, maar idd C5 lijkt logisch... maar ervoor of erna?

fredjuh
7 januari 2015, 22:51
Wat voor cap? Gewoon een axiale 630V polyester. Merk maakt weinig uit. Ik kan wel echt aanraden om powerscaling op je eindbuizen te zetten, al dan niet in combinatie met je ppimv. Ik heb alleen nog ervaring met een normale master + powerscaling op de PI en eindbuizen maar ppimv + powerscaling op de eindbuizen gaat sowieso goed komen, en is misschien nog beter.

Wellicht is het ook leuk om van de preamp triode die je eigenlijk overhebt een DC gekoppelde kathodevolger te maken. Kun je gelijk een tonestack eraan hangen en met een boost ervoor gaat ie dan mooi compressen.

Om het geluid van een nieuw gebouwde versterker te tweaken heb ik een grafische EQ liggen. Die zet ik dan in de signaalketen, en dan kan ik precies de respons aanpassen. Heb ik dan een curve gevonden die ik goed vind klinken, dan bouw ik die in de versterker met een netwerkje van weerstanden en condensatoren.

Om een send/return te maken moet je de lijn van VR1 naar C5 "breken" en daar jacks tussen zetten.

Succes

cluseau
7 januari 2015, 22:54
een kwestie van proberen dus? ik heb werkelijk geen idee haha, maar idd C5 lijkt logisch... maar ervoor of erna?

Uiteraard ervoor, je wil het signaal toch vrij van DC naar buiten koppelen. De roosterzijde voert een flinke spanning. De potmeterkant is spanningsvrij.

edit:

Misschien wil je een signaal dat niet is beinvloed door je potmeters, je kan dan beter aftakken na C2 en via je jackswitch weer terug naar de potmeters.