PDA

View Full Version : Nieuwe pre-amp buizen Classic 30 - 12AX7 WA?



mcannegieter
16 november 2009, 16:10
Hallo,

Ik ben van plan om nieuwe pre amp buizen in mijn Classic 30 te stoppen. Ze zijn al een tijdje oud, dus wss wel aan vervanging toe. Nu kreeg ik laatst de tip om 12AX7, type WA erin te stoppen om zo een meer clean geluid te krijgen. Nu zitten er meer High Gain buizen in werd mij verteld. De scheur haal ik toch meer uit pedalen of het overdrive kanaal icm een Tube Screamer, dus wat denken jullie. Type WA proberen? Hebben deze nog andere nadelen en zijn er nog andere mogelijkheden?

Groeten,

Maarten

Chris Winsemius
16 november 2009, 16:17
Preampbuizen kunnen behoorlijk lang meegaan....

Die WA's zullen wel Sovteks zijn, niet mijn eigen keuze qua "tone". Qua gain-verschillen tussen preampbuizen: is er zeker maar verwacht niet dat je van metal naar country gaat oid.

Hier wat suggesties:
- warm en rond maar niet veel tophoog en laag: JJs
- vrij transparant: chinese 12AX7s
- idem maar nog detailrijker en 'n piekje in het midhoog: Tungsol 12AX7
- (mits niet direct microfonisch vanaf TAD) TAD 7025HG, transparant maar niet schel

Voor gainvermindering zou je bijvoorbeeld (NOS) 5751s kunnen gebruiken, of iig. 1tje als eerste (of eventueel als laatste).

MarkV
16 november 2009, 18:15
Bij eurotubes kan je leuke setjes kopen (JJ's) die gematched worden en daarbij kan je je voorkeur achterlaten (https://ssl.eurotubes.com/cart/index.php?page=view_products&category_id=8&sub_category_id=33)

Heibel
17 november 2009, 13:38
Ik heb laatst toevallig mijn voorsterkerbuizen (H&K edition tube 20th) vervangen door de door jou bedoelde Sovtek 12ax7 WA..(eerst TAD 12AX7) Wat mij betreft is er niet zo gek veel verschil in de hoeveelheid drive die ik eruit haal. Maar goed dat zal van versterker tot versterker verschillen door het voorversterker circuit.

sjaak1990
17 november 2009, 14:31
Cleaner geluid zou ik eerder een 5751 voor nemen of een ecc81, ik ben niet zo gek van de Sovteks, vind ze te kil.

Rick trodat
17 november 2009, 15:08
Ik las zelfs laatst op het forum dat iemand zijn preamp buizen na 20 jaar nog niet eens had vervangen.

Ik vervang ze pas, als ik er problemen mee krijg, piepen kraken e.d.

ekkybedmond
17 november 2009, 16:23
Bij eurotubes kan je leuke setjes kopen (JJ's) die gematched worden en daarbij kan je je voorkeur achterlaten (https://ssl.eurotubes.com/cart/index.php?page=view_products&category_id=8&sub_category_id=33)

+1

Bij Bob van Eurotubes krijg je goed advies en je weet precies wat je krijgt.

sjaak1990
17 november 2009, 19:31
Ik las zelfs laatst op het forum dat iemand zijn preamp buizen na 20 jaar nog niet eens had vervangen.

Ik vervang ze pas, als ik er problemen mee krijg, piepen kraken e.d.

Ze klinken al wel minder voordat ze op zijn maar daar wen je langzaam aan maar eerder vervangen is niet perse nodig. Ik doe het altijd wel omdat ik buizen naar mijn smaak kies en verbeter daarmee de klank meestal enorm.