PDA

View Full Version : Mesa Mark III top



MVH Guitars
16 november 2009, 16:02
Ik heb op het moment contact met iemand die een Mesa Mark III top verkoopt.
De verkoper wil er 1250 voor hebben, maar er is over te praten. Ik heb helaas niet al te veel verstand van de Mesa Mark series dus misschien zouden jullie wat indicaties kunnen geven. Ik wil ook geen onzin biedingen uitbrengen namelijk.

Jaren 80 versterker.
100 watt simul class
3 kanalen
5-band EQ
Reverb
Eindbuizen als nieuw JJ electronics 2x EL84 en 2x 6L6
Geen originele footswitch, maar wel een 'Voodooman' footswitch met 4 schakelaars, volgens de verkoper speciaal gemaakt voor de Mark III.

De Mark III is een Amerikaanse, die is omgebouwd tot Europese normen, met behulp van handgewikkelde trafo's. Ook zijn er extra zekeringen aangebracht voor extra veiligheid.

Op de foto's die ik heb gezien, ziet hij er zeer netjes uit.

Wat zeggen jullie ervan?

iWishmaster
16 november 2009, 16:18
Ik vind de prijs wat aan de hoge kant voor een redelijk omgebouwde versterker. Mits het goed gedaan is doet het niet direct iets af een de kwaliteit ervan, dus is enigsinds een gokje wat dat betreft.

'tis met zulke oude bakken een beetje wat de gek ervoor geeft, maar voor een full options originele Mark III is het tegenwoordig een vrij normale vraagprijs volgens mij. Persoonlijk zou ik proberen wat van de prijs af te praten (meer richting de 1000 euro) en kijken wat de beste man ervan zegt. En natuurlijk erover spelen en kijken of het goed klinkt (ook op hoger volume als het even kan).

MVH Guitars
16 november 2009, 16:22
Ja ik dacht ook aan 1000.
Als we het over de prijs eens kunnen worden, ga ik hem vrijdagavond uitproberen. Het is helemaal in Zuid België, bij de Franse grens. Ik zal ook mijn loadbox meenemen zodat ik hem aardig wat open kan draaien.

interessander
16 november 2009, 16:34
1250 lijkt me zeker te hoog, niet gezien de opties maar zeker gezien de ombouw van 110 naar 230V.
Verder neem ik aan dat je 2x EL34 bedoelt ipv EL84 ? (of hij moet dat met THD yellow jackets gedaan hebben)
Die Voodooman switch zal wel iets handiger zijn, alle schakelfuncties (R2, lead, reverb, EQ) in een pedaal ipv drie losse pedalen zoals dat standaard geregeld wordt op de Mark III.

Op ebay.de zie je geregeld Mark III's voor rond de 1000 Euro gaan. Nadeel daarvan is natuurlijk wel dat je hem dan niet kan testen, en als je de amp in kwestie nog niet goed kent dan is dat wel aan te raden.

Forumlid Caliban heeft overigens een mark III coliseum te koop, de zeldzame 150 watt versie, als je dan toch richting Belgie gaat....

MVH Guitars
16 november 2009, 17:37
Forumlid Caliban heeft overigens een mark III coliseum te koop, de zeldzame 150 watt versie, als je dan toch richting Belgie gaat....

Ja die heb ik ook gezien. Maar hij vraagt 1450.

caliban
16 november 2009, 18:29
Ik pm je even. Ik ga hem niet al te goedkoop wegdoen, de coliseums kom je zelden tegen.

AART
16 november 2009, 20:45
De 'handgewikkelde' trafo en de extra zekeringen zijn een beetje vaag. Wie heeft wat gedaan en welke kwaliteit heeft het werk?

Ik zou onder de huidige beschrijving zeker niet hoger gaan dan 1000 euro. Als de ombouw echter door een goede reparateur is gedaan met goede onderdelen is de amp in principe gelijkwaardig, al zal ie qua prijs waarschijnlijk nooit helemaal gelijkwaardig worden omdat ie niet origineel is.

MVH Guitars
16 november 2009, 21:23
De 'handgewikkelde' trafo en de extra zekeringen zijn een beetje vaag. Wie heeft wat gedaan en welke kwaliteit heeft het werk?

Ik zou onder de huidige beschrijving zeker niet hoger gaan dan 1000 euro. Als de ombouw echter door een goede reparateur is gedaan met goede onderdelen is de amp in principe gelijkwaardig, al zal ie qua prijs waarschijnlijk nooit helemaal gelijkwaardig worden omdat ie niet origineel is.

Het is volgens de verkoper wel door een techneut gedaan. Niet door hem zelf dus.

Ik heb zojuist bericht gekregen dat hij hem onder de 1200 niet weg doet. Hmm.

Ednolb
18 november 2009, 14:16
Akkoord met hetgeen hier gezegd wordt: 1200 is teveel. Ik zou ook niet meer dan 1000 geven.
Die transfo, is dat dan een volledig nieuwe transfo? Die Boogie transfo's wegen namelijk wel zwaar door op de degelijkheid en kwaliteit waar de boogie versterkers bekend voor staan. Als er dan een volledig nieuwe inzit en je weet niet wat of waar hij vandaan komt is het wel een twijfelachtige zaak, zeker om er dan 1200 euro voor te gaan geven.
Die EL84 lampen lijkt me ook vreemd. Ik geloof dat een Mark III en IV in simulclass enkel volledig met 4 x EL34, 4 x 6L6 of met de combinatie van 2 x EL34 (of E34L) en 2 x 6L6 werkt.

Qua cosmetica: is die top toevallig in een hardhouten uitvoering? Want dat kan de prijs van een Boogie ook wel wat opdrijven. Als het echter een gewone tolex bekleding is dan is 1000 euro echt wel het maximum.

Nog iets: welke stripe is het? Normaalgezien kan aan de achterkant van de amp naast het snoer een streep in een bepaalde kleur (groen, rood, paars, blauw of zwart (of geen streep)) zien staan, dit kan de waarde ook nog wat lichtjes doen schommelen, maar hangt veelal van persoonlijke voorkeur af denk ik. Ik ben het niet zeker, maar ik geloof dat sommige stripes zeldzamer zijn dan andere. 200 euro verschil zal het echter niet maken.

caliban
18 november 2009, 14:36
Ik ben het niet zeker, maar ik geloof dat sommige stripes zeldzamer zijn dan andere. 200 euro verschil zal het echter niet maken.

Dat denk ik eigenlijk niet hoor. En het verschil tussen de stripes is superklein, ik denk zonder zever 1 of 2 componenten per stripe. En de verhalen die rond de stripes gaan, hebben het meestal over 'lijken op de IIC+'. Zo zou de red stripe het meeste op de mark IIC+ lijken, terwijl ik ergens anders hoorde dat ook de blue stripe er zou op lijken. Bullcrap naar mijn mening. Ik denk dat je met de juiste instelling een mark III 99% het geluid van een IIC+ moet kunnen geven.

interessander
18 november 2009, 14:45
Voor zover ik weet is het enkel mogelijk om 2xEL34(buitenste paar) en 2x6L6(binnenste paar) of 4x 6L6 te gebruiken, 4x EL34 wordt niet aangeraden. El84 is mogelijk door middel van yellow jackets, wat ik eerder aangaf, maar het kan ook zijn dat de verkoper het gewoon fout heeft doorgegeven.
Qua stripes maakt het zeker niet zoveel verschil als bij de Mark II, waar een C+ ver boven de waarde van een B zit bijvoorbeeld.
Voor meer info hierover: http://homepage.mac.com/mesaboogie/dot.html

Verder is een mark III ofwel een 100/60 model ofwel Simul-class (85/15 W)
Een 100w Simul-class bestaat dus niet, maar maar je geen zorgen, die 85 watt gaat harder dan je ooit nodig zult hebben!

Verder sluit ik me aan bij Ednolb, als de tranformator niet origineel is dan zou ik het, en zeker voor die prijs, niet aandurven.



Akkoord met hetgeen hier gezegd wordt: 1200 is teveel. Ik zou ook niet meer dan 1000 geven.
Die transfo, is dat dan een volledig nieuwe transfo? Die Boogie transfo's wegen namelijk wel zwaar door op de degelijkheid en kwaliteit waar de boogie versterkers bekend voor staan. Als er dan een volledig nieuwe inzit en je weet niet wat of waar hij vandaan komt is het wel een twijfelachtige zaak, zeker om er dan 1200 euro voor te gaan geven.
Die EL84 lampen lijkt me ook vreemd. Ik geloof dat een Mark III en IV in simulclass enkel volledig met 4 x EL34, 4 x 6L6 of met de combinatie van 2 x EL34 (of E34L) en 2 x 6L6 werkt.

Qua cosmetica: is die top toevallig in een hardhouten uitvoering? Want dat kan de prijs van een Boogie ook wel wat opdrijven. Als het echter een gewone tolex bekleding is dan is 1000 euro echt wel het maximum.

Nog iets: welke stripe is het? Normaalgezien kan aan de achterkant van de amp naast het snoer een streep in een bepaalde kleur (groen, rood, paars, blauw of zwart (of geen streep)) zien staan, dit kan de waarde ook nog wat lichtjes doen schommelen, maar hangt veelal van persoonlijke voorkeur af denk ik. Ik ben het niet zeker, maar ik geloof dat sommige stripes zeldzamer zijn dan andere. 200 euro verschil zal het echter niet maken.

MVH Guitars
18 november 2009, 14:52
Akkoord met hetgeen hier gezegd wordt: 1200 is teveel. Ik zou ook niet meer dan 1000 geven.
Die transfo, is dat dan een volledig nieuwe transfo? Die Boogie transfo's wegen namelijk wel zwaar door op de degelijkheid en kwaliteit waar de boogie versterkers bekend voor staan. Als er dan een volledig nieuwe inzit en je weet niet wat of waar hij vandaan komt is het wel een twijfelachtige zaak, zeker om er dan 1200 euro voor te gaan geven.
Die EL84 lampen lijkt me ook vreemd. Ik geloof dat een Mark III en IV in simulclass enkel volledig met 4 x EL34, 4 x 6L6 of met de combinatie van 2 x EL34 (of E34L) en 2 x 6L6 werkt.

Qua cosmetica: is die top toevallig in een hardhouten uitvoering? Want dat kan de prijs van een Boogie ook wel wat opdrijven. Als het echter een gewone tolex bekleding is dan is 1000 euro echt wel het maximum.

Nog iets: welke stripe is het? Normaalgezien kan aan de achterkant van de amp naast het snoer een streep in een bepaalde kleur (groen, rood, paars, blauw of zwart (of geen streep)) zien staan, dit kan de waarde ook nog wat lichtjes doen schommelen, maar hangt veelal van persoonlijke voorkeur af denk ik. Ik ben het niet zeker, maar ik geloof dat sommige stripes zeldzamer zijn dan andere. 200 euro verschil zal het echter niet maken.

Het is inderdaad 2x EL34 en 2x 6L6 voor deze Mark III.
De stripes weet ik niet. Is nergens vermeld en ik heb er nog niet naar gevraagd.
Het is geen hardhouten uitvoering. Gewoon een standaard tolex uitvoering.
Hier is de link naar de ad...de foto's zijn niet al te best, maar voor zover we kunnen zien, ziet hij er wel netjes uit.
http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/mesa-boogie-mark-iii-65857916.html?qq=mesa

Dat Boogie logo viel mij wel op: Dat is toch het nieuwere logo? Ik dacht dat Mark III versterkers meestal het grote logo met voluit Mesa/Boogie erop hadden.

interessander
18 november 2009, 15:00
Je hebt juist veel oudere Mesa's met het Boogie logo, onder andere ook de III.

Maar dat ziet er wel anders uit inderdaad:
http://i96.photobucket.com/albums/l199/gwarner911/boogie2.jpg


Edit, het tolex lijkt ook een stuk nieuwer op de Mark III van jouw advertentie, misschien is de versterker ooit in een nieuwe headshell geplaatst.

Ednolb
18 november 2009, 20:18
Dat Boogie logo viel mij wel op: Dat is toch het nieuwere logo? Ik dacht dat Mark III versterkers meestal het grote logo met voluit Mesa/Boogie erop hadden.

Bij de Mark III versterkers kom je veelal een mix van de twee tegen.
De versterker waar dit topic over gaat zit zeker in een nieuwe headshell, te zien aan de tolex. Die tolex zijn ze pas in '94 beginnen gebruiken denk ik, toen ze de Mark IVb begonnen te maken (of mss al bij de rectifiers??).