PDA

View Full Version : Trussrod vervangen?



Nicks
16 november 2009, 15:56
Hi,
ik heb hier ooit een goedkoop zelfbouw pakketje van een telecaster met korina body gekocht en een hals met sexy trapezium inlay. Tevens heb ik met wat meubel olie mooie tekeningen gekregen in de maple hals daar bovenop speelt hij ook nog eens heerlijk dus het is voor mij moeilijk om de hals maar gewoon weg te doen. Ik merk alleen dat hij enkele weken na het afstellen van de trussrod nog steeds stabiel moet worden. Waar ik dus in week 1 geen last van fretbuzz heb kan het in de 2e week zomaar verdwenen zijn en vice versa. Nu vermoed ik dat het gewoon een bagger trussrod is die erin zit.

Omdat de maten nogal custom zijn en ik verliefd ben op de hals heb ik geen zin om een nieuwe aan te schaffen. Dus ik vroeg me af, zijn trussrods te vervangen? (of moet ik dan het fretboard eerst verwijderen?)

ziekdier
16 november 2009, 16:23
hoi

het kan zijn dat je hals vochtgevoelig is. daardoor kan het zijn dat je dan wel en dan geen buzz hebt.


volgens mij kan het niet aan je truss liggen. die is goed of niet en niet de ene week wel en de week erop niet...


maar mocht je wel een andere truss willen monteren:

ik heb het ooit eens moeten doen met een eigenbouwsel. Ik had in de haast de truss 180 graden verkeer in de hals gelegd. ( wie maakt er geen fouten in het begin...??, ok wel een heeeeele domme fout maar toch..)

ik heb toen de bus met imbuskop van de truss afgehaald, ( gewoon los draaien) daarna een koppelmoer op de truss geplaatst. aan de andere kant van die koppelmoer een lange M6 bout ingedraaid. Een beetje grotere moer tussen 2 M6 moertjes gedaan zodat ik een wat groter oppervlak had om op te slaan. ik moest wel eerst de tunnel waar de truss in lag, wat opruimen. Ik had het laatste stukje tunnel smaller gefreesd waar de stelkop van de truss zit. dus eerst met een mini beiteltje ( gemaakt van dat mooie stainless steel keukenmes die mijn vrouw sindsdien niet meer kan vinden...) het hout weggehaald zodat de truss er in principe uitgetrokken zou kunnen worden.

dit ging wel met het nodige geweld gepaard maar het is gelukt. Ik was al lang blij dat ik de truss niet gelijmd had met epoxy oid. maar goed, ik moest dus de zelfde truss er weer in zetten en in jouw geval wil je een andere plaatsen.

Het is dus maar de vraag of je aan precies een zelfde model kan komen.

ik zou als ik jou was eerst de luchtvochtigheid eens meten in huis...voordat je je gitaar moet slopen... want het is nog niet gezegd of je jouw truss er zo uit kan krijgen... ik weet zo niet wat de ideale luchtvochtigheid is maar ik denk dat er wel iemand is die dat wel weet... of ff google'en

succes!

@je

Nicks
16 november 2009, 16:31
:crazyhappy: luchtvochtigheid!! dat is het, natuurlijk wat stom!
Ik heb de hals gewoon behandelt met beschermende meubelolie voor buitenmeubels omdat ik een donkere gloed wilde maken :seriousf:

Ik dacht dat het wel goed zou zijn omdat de olie net als danish olie licht ontvlambaar is in bijvoorbeeld een papierprop, het spul rook ook ongeveer hetzelfde (frituurvetachtig) en werd enigzins hard.

Maarrrr, wat nu? :???: wachten totdat ik op een goede luchtvochtigheid zit en er dan alsnog danish oil overheen plempen? of misschien maar aflakken? (wat ik jammer zou vinden want ik vind zo'n smerige maple hals prachtig om te zien)

ziekdier
16 november 2009, 17:00
Hoi Nicks,

het gaat niet zozeer om de luchtvochtigheid in je hals maar in de lucht.

De ruimte waar je gitaar staat heeft een bepaalde luchtvochtigheid.

hier is een linkje naar de site van Rikkers gitaarbouw in Groningen..

http://www.rikkersgitaarbouw.nl/details.php?lang=nl&Base=tips&Node=5

lees dit maar eens door..

succes!

@je

Nicks
16 november 2009, 18:04
Hoi Nicks,

het gaat niet zozeer om de luchtvochtigheid in je hals maar in de lucht.

De ruimte waar je gitaar staat heeft een bepaalde luchtvochtigheid.

hier is een linkje naar de site van Rikkers gitaarbouw in Groningen..

http://www.rikkersgitaarbouw.nl/details.php?lang=nl&Base=tips&Node=5

lees dit maar eens door..

succes!

@je

Bedankt voor de info, het is alweer zo'n 3 a 4 maanden geleden dat ik hem daarmee had ingesmeerd. Ik realiseerde me alleen niet dat het al zo snel over zou zijn met de bescherming van het hout. Maar als de lucht droger is dan ontrekt natuurlijk ook vocht uit het hout, vandaar mijn redenering. Nu we in wat vochtigere maanden terecht zijn gekomen en de bescherming van de olie dikwijls voorbij is durf ik me wel hard te maken dat ik hem opnieuw moet behandelen. Maar dit moet dus voortaan om de 3 maanden? of is er ook een olie die langer blijft bestaan in het hout? Dat kan ik namelijk niet helemaal opmaken uit je site.

Nu rest mijn vraag, wanneer kan ik daar het beste mee beginnen. Want ik kan moeilijk zien aan het hout of het te droog of nat is.

ziekdier
16 november 2009, 20:48
ik heb de tip van rikkers zelf ook nog even gelezen. ik denk dat je daar op elk moment mee kunt beginnnen.

je moet in elk geval denk ik even de luchtvochtigheid in je huis checken. een simpel hygrometertje heb je volgens mij al voor een euro of 10/15.


misschien is het wel extreem droog of juist heel vochtig in je huis...

volgens mij niet alleen belangrijk voor je gitaar maar ook voor jezelf...
maar goed, dat is weer een heel ander verhaal...

succes!

@je

G.G.
17 november 2009, 19:42
of misschien maar aflakken?

Aflakken wordt wel heel erg lastig op zo'n vettige bende.