PDA

View Full Version : Fender



the feable
16 november 2009, 15:44
Ik ben al enige tijd bezig in mijn hoofd met een Fender amp.
Ik zit alleen te twijfelen tussen een Twin Reverb of een Deluxe Reverb. Verder zou ik het liefst voor een silverface gaan en die beetje op knappen en laten blackfacen.
Wat zijn volgens jullie de nadelen/voordelen van de DR en de TR ten opzichte van elkaar.
Vragen:
Wat is het verschil qua klank?
Wat is het verschil qua volume?
Wat is het verschil in gewicht?

Dank voor reactie

Lexvandoef
16 november 2009, 15:48
Qua gewicht en volume heeft de twin de overhand, hij is veel zwaarder en luider.

Qua klank, tsja kwestie van smaak, mocht je echt spatje spatje clean willen ten alle tijden dan is een twin wel leuk. De combi van niet altijd spatje clean willen hebben, gewicht en afmetingen doen mijn voor de Deluxe Reverb kiezen.

Chris Winsemius
16 november 2009, 15:51
Verschil in gewicht:
beetje sjouwen of 'n hernia ;)

Belangrijkste verschillen:
DR speelt meestal wat soepeler en overstuurt makkelijker/lekkerder (hoewel 'n SuperReverb ook heerlijk gaat).
Volume: Twin is gewoon heel lang clean, bij 'n DR kun je soms net wat te kort komen qua clean vermogen naast 'n luide drummer, vanaf een "randje" is het voor de meeste kroegen toereikend imho

Beide amps zijn trouwens, naast blackfacing, etc. ook nog te modden voor meer clean of meer scheur, etc.

Tokaifan
17 november 2009, 13:05
Verschil in gewicht:
beetje sjouwen of 'n hernia ;)

Belangrijkste verschillen:
DR speelt meestal wat soepeler en overstuurt makkelijker/lekkerder (hoewel 'n SuperReverb ook heerlijk gaat).
Volume: Twin is gewoon heel lang clean, bij 'n DR kun je soms net wat te kort komen qua clean vermogen naast 'n luide drummer, vanaf een "randje" is het voor de meeste kroegen toereikend imho

Beide amps zijn trouwens, naast blackfacing, etc. ook nog te modden voor meer clean of meer scheur, etc.

Ik heb een keer bij Purple Guitars een Bassman Blackface top zien staan waarvan het eerste kanaal gemod was voor high-gain (het bas kanaal is dat volgens mij). Zou dat bij een Deluxe Reverb ook mogelijk zijn? Dat je het eerste kanaal bijvoorbeeld gebruikt voor gain en dat je dan de andere input gebruikt als normaal zeg maar.

Pepe
17 november 2009, 13:33
Het komt mij als volslagen irrationeel en vooral bezopen over om een deluxe te kopen en die vervolgens te gaan modden naar scheurkanaal. Why?

Chris Winsemius
17 november 2009, 13:52
Het komt mij als volslagen irrationeel en vooral bezopen over om een deluxe te kopen en die vervolgens te gaan modden naar scheurkanaal. Why?

Maak het hier zeker mee, wel in iets mindere mate dan bij de grotere Fenders. Vaak gehoorde reden: compact formaat en sound/opties op wens.

Anderzijds kan ik je volledig volgen, 'n beetje puike DR met wat classic fx is ook zeer veelzijdig.

Pepe
17 november 2009, 15:18
Een mod op een fender preamp moet wel heel goed uitpakken wil hij beter klinken dan gewoon een goed pedaal ervoor. Maar modden op het totaalbeeld is een ander verhaal natuurlijk.
Niettemin blijft het raar om een oude amp te kopen voor zijn geluid en vervolgens daar aan te gaan sleutelen omdat je niet tevreden bent met zijn geluid.

Chris Winsemius
17 november 2009, 15:33
Een mod op een fender preamp moet wel heel goed uitpakken wil hij beter klinken dan gewoon een goed pedaal ervoor. Maar modden op het totaalbeeld is een ander verhaal natuurlijk.

Eindresultaat is afhankelijk v/h ontwerp, zelf ga ik bijvoorbeeld niet uit v/d "standaard" mods als het om meer gain gaat met behoud v/h "Fender-karakter".



Niettemin blijft het raar om een oude amp te kopen voor zijn geluid en vervolgens daar aan te gaan sleutelen omdat je niet tevreden bent met zijn geluid.

Ik sta er ook weleens van te kijken ;)
Tov. van bijvoorbeeld rei. Fenders is het voordeel van de meeste silverface dat de basis (layout/trafo's) beter is en dat door de onderdelenmontage (op 'n fibreboard ipv. pcb) vervangen, tweaken en testen sneller gaat dan bij veel modernere amps.

Voor de rest is het natuurlijk te vergelijken met het tunen/upgraden v/e oude (players) gitaar maar ipv. elementen/trem-blokken/zadels/etc. gaat het bij amps om spanningen, waardes v/d weerstanden en condensatoren, etc.

Tokaifan
17 november 2009, 16:52
Ik bedoelde zelf ook de Deluxe Reissue. Mike Ness gebruikt naar mijn weten ook gemodde Bassmans. De man heeft toch een mooie sound.

Eko
17 november 2009, 20:24
De reverb met tremelo op een Twinreverb is nergens mee te vergelijken. Hij pakt pedalen alsof hij er voor gemaakt is en het clean is onovertroffen. De 2 x 12 inch zorgen voor een prachtig geluid en dat is niet voor niets de standaard al gedurende vele jaren, zo niet tientallen jaren.
Als alternatief , indien je meer scheur wilt, is bv een Mesa. Ik heb een tijd een IIB gehad en die had bijna alles. Het enige nadeel, vond ik , de gekmakende toonregeling waar alles elkaar beinvloed. Dat kan heel goed aan mij liggen. Ik heb een hekel aan knoppen draaien.

the feable
18 november 2009, 10:37
Maar Als jullie moesten kiezen tussen een Twin of een DR waarz ou jullie voorkeur naar uitgaan. Dat eventueel modden komt pas in tweede instantie. Ik wil eerst de keuze maken tussen een van deze twee amps. Wie heeft er hier een Twin en wie een DR en waarom?

Bedankt overigens voor alle andere info ;)

Kim Wilson
18 november 2009, 10:46
Waarom beperk je je tot deze twee types? En waarom juist deze, die qua klank en karakter toch redelijk bij elkaar vandaan liggen? De één is 22 watt, de ander 100. Daartussen zit ook nog het nodige. Vibrolux Reverb, Vibroverb, Super Reverb, noem maar op. Waarom dan slechts deze twee?

Wat zoek je precies in je amp? Wil je een briljant clean, moet je een Twin Reverb. Wil je een lekker vette ouderwets oversturende amp, dan is de Deluxe Reverb een optie. Wil je een vette strakke sound, Super Reverb. Wil je iets minder kabaal dan de Super Reverb: Vibrolux Reverb.

Kortom: wat zoek je?

eggen_h
18 november 2009, 11:58
mocht je een fender amp met een strakke redelijk highgain scheur willen, dan kun je ook voor een fender supersonic gaan. Klinkt lekker.

the feable
18 november 2009, 17:21
Ik zoek een 1-kanaals versterker ( oid liefst zonder drive) die goed reageerd op pedalen. Goed clean is dus heel belangrijk. Diepe warme cleane sound met gemiddeld belletje. Wel redelijk sprankelend maar niet de scherp. Genoeg vermogen voor een gemiddeld meppende drummer en dan beetje reserve nog. Dat wil zeggen dat hij dan nog echt bruikbaar clean moet blijven. Ik snap dat het geluid steeds meer randje krijgt dat is niet heel erg maar niet echt gaan oversturen. De twin reverb leek mij een goede kanditaat omdat hij in iedergeval genoeg vermogen heeft. Ik heb heel de plaat van mijn band opgenomen op een Quad-Reverb en vond dat fantastisch! Verder is het denk ik de meest gebruikte fender amp. Ook zie ik veel van mijn voorbeelden erop spelen... Echter het vermogen en gewicht zouden wel eens teveel kunnen zijn... vandaar de DR.

De amp wil ik gebruiken in repertoire dat doet denken aan de volgende artiesten:

Mark Knopfler!!
Radiohead!!
Sting
QOTSA/Desert Session
SRV
Pop-muziek

Ik ben niet zo weg van de Vibrolux, weet ook niet waarom maar het geluid staat me niet aan.. Te weinig warmte/diepte. En niet zo'n herkenbaar geluid als een Twin...

Lang verhaal... Ik hoop dat het duidelijk is. Ik sta open voor andere opties hoor.

Pepe
18 november 2009, 19:48
De vibrolux ri of zijn voorganger de brownface vibroverb ri, grofweg dezelfde amp. Die klinken diep en warm, iets over de 20 kg. Mijn Fender 30 klinkt als een kruising tussen de vibroverb en een silverface deluxe, niet zo diep en wat meer compressed als de eerste maar ook niet dat steile en scherpe hoog wat een silverface kan hebben. Silverface Bassman zit is ook wat bluesier en ronder, wat minder complex dan de vibroverb. Er is veel meer tussen hemel en aarde dan een deluxe of twin he.

the sure thing
18 november 2009, 21:39
Welke je ook kiest, de supersonic (of prosonic) zou ik niet kiezen. Die staan qua clean IMHO "te ver" van de ouder Fenders af. Ik vond ze in ieder geval qua clean zwaar tegenvallen.

Kim Wilson
19 november 2009, 09:53
Ik ben niet zo weg van de Vibrolux, weet ook niet waarom maar het geluid staat me niet aan.. Te weinig warmte/diepte. En niet zo'n herkenbaar geluid als een Twin...

Lang verhaal... Ik hoop dat het duidelijk is. Ik sta open voor andere opties hoor.
Ik denk dat een Deluxe Reverb niet lang genoeg clean blijft.

Ik weet niet welke Vibrolux je geprobeerd hebt, maar mijn naar blackface gemodde SF Vibrolux Reverb heeft niet echt een tekort aan warmte en/of diepte. Hij heeft genoeg power om ook op bovengemiddeld volume clean te blijven. En het is een 2x10 combootje van maar 22 kilo. Voor SRV-doeleinden is het zeker het proberen waard. Als je ook op de meeting bent, kun je die van mij eens testen.

jurgend
19 november 2009, 11:12
Check eens een fender protube twin. Die heeft 2 kanalen (een fender clean + een machtig scheur kanaal). Beide kanalen zijn appart in te stellen met elk een eigen toon regeling. en er is ook reverb en tremolo aanwezig.
Er is mogelijkheid om te schakelen van 100W naar 25W met een switch. Kortom de iedeale amp (gewicht niet inbegrepen).
Ik heb er zelf ene en ben er heel content van... .

Riste
19 november 2009, 11:13
En is de Fender Princeton 65 Reverb dan geen optie?

the feable
19 november 2009, 13:14
Ik denk dat een Deluxe Reverb niet lang genoeg clean blijft.

Ik weet niet welke Vibrolux je geprobeerd hebt, maar mijn naar blackface gemodde SF Vibrolux Reverb heeft niet echt een tekort aan warmte en/of diepte. Hij heeft genoeg power om ook op bovengemiddeld volume clean te blijven. En het is een 2x10 combootje van maar 22 kilo. Voor SRV-doeleinden is het zeker het proberen waard. Als je ook op de meeting bent, kun je die van mij eens testen.


Ja, het punt is dat die 10" speakers erg gaaf klinken voor blues ( SRV en Knopfler) maar voor het meer sferische rock ( radiahead, desert sessions en QOTSA) wil ik toch liever een 12" aangezien die minder strak is.

Misschien toch maar een Twin end an wat meer sjouwen...

Princeton heeft denk ik ook te weinig vermogen.. is een echte studio amp