PDA

View Full Version : duidelijke sound/ headroom?



pasqual
15 november 2009, 22:44
hoi allemaal,

ik vraag me wel eens af hoe het komt dat als ik het clean kanaal gebruik ik veel minder volume nodig heb dan het vervormd kanaal. als ik vanuit het cleankanaal overdrive en boost gebruik blijft het geluid heel duidelijk en moeiteloos hoorbaar ( headroom? ). zogauw ik het vervormd kanaal gebruik met de gain van de versterker zelf, moet het volume een stuk hoger om ook duidelijk hoorbaar te blijven. dit heb ik bij veel versterkers zo ervaren.
ik heb trouwens een peavey valveking 212 maar heb dit ook bij een stuk duurdere versterkers zo gehoord. waardoor wordt dit veroorzaakt? heeft dit met bepaalde frequenties te maken?

ik moet er wel bij vermelden dat ik ondanks dit verhaal toch goed hoorbaar ben op het vervormd kanaal, maar hier mee wil zeggen dat het clean kanaal met véél minder volume ook door de mix "prikt".

groeten Pasqual.

TimoSomers
15 november 2009, 22:57
Volgesmij is clean altijd duidelijker omdat gain en overdrive eigenlijk het vergroten is van het tonenspectrum (met allerlei harmonische 'bijgeluiden' als het ware, wat de 'scheur' veroorzaakt), dus clean is eigenlijk een veel geconcentreerdere sound dan overdrive, waardoor het denk ik dus ook beter door de mix prikt.

pasqual
15 november 2009, 23:18
oké Timo, bedankt. maar hoe verklaar je dan dat als ik vanuit het cleankanaal met pedaaltjes een lekkere gain toevoeg ( overdrive met boost ) ik toch duidelijker ben als met de gain van het vervormd kanaal ( dus vanuit de gain van de amp zelf ) ?
begrijp je waar ik naar toe wil? luister maar eens naar gilmour, die gaat van een clean kanaal uit en voegt daar alleen maar pedaaltjes toe om z'n sound te krijgen. misschien een slecht voorbeeld omdat wij deze man natuurlijk nooit op een repetitie zullen horen....;)

groeten Pasqual.

TimoSomers
15 november 2009, 23:31
Hmmm, ja volgesmij houdt je dan toch de duidelijkere cleane frequenties. Als je de gain van de amp gebruikt gaan die verloren en komt er meer vervorming (dus onduidelijkheid) dan dat je die vervorming bovenop de cleane frequenties zet.

(Overigens is dit maar een brainstorm, zou het niet zeker weten).

HaroldA
15 november 2009, 23:45
Wat zijn je settings op het drive kanaal? Je gebruikt daar toch niet te weinig mid of te veel laag en treble?

pasqual
16 november 2009, 22:07
gainkanaal: ik heb de bas op 4 uur, de mid op 2 uur en de treble ook op 2 uur.
de gain staat op 12 uur ( op de helft dus ). presence en resonance op 12 uur.
reverb op 9 uur.

maar ff voor de duidelijkheid: ik heb géén klachten over mijn geluid qua duidelijkheid op het gainkanaal. dat is namelijk geen probleem.
waar het mij om gaat is dat het zo veel makkelijker is om door de mix te prikken vanuit je clean kanaal ( ongeacht hoeveel pedalen je ervoor zet ) dan vanuit je gainkanaal. dus eigenlijk klinkt de brainstorm van Timo nog niet zo vreemd.

groeten Pasqual.

MarkS
16 november 2009, 22:16
Ik heb het vaker gehoord bij gitaristen met een mid-scooped lead geluid. Na het overschakelen van bijv. het cleane intro lijkt het volume ineens wat in te kakken. Maar aan jouw mids ligt het niet. Minder laag misschien?

pasqual
16 november 2009, 22:37
uit een valveking 212 komt niet zo gek veel laag hoor ( open back ). en ik speel met een strat met single coils. wat dat betreft hoor ik het wel van de bassist als er teveel bas in zit. hij zegt altijd dat hij voor de bas is en ik voor het gitaar geweld. en daarbij hebben we ook nog toetsen en we moeten elkaar niet in de weg zitten qua frequenties anders wordt het zo'n brei.
als je wil kan ik wel ff een link posten van een repetitie opname waarbij ik het gainkanaal gebruik?

groeten Pasqual.

sjaak1990
16 november 2009, 23:12
Ik hoor met mijn amps clean eigenlijk net zo goed als drive. Ligt misschien ook aan de amps. Cleane kanaal met pedaaltje klinkt anders maar wel zelfde idee qua prikken.