PDA

View Full Version : Afstellen gitaar: fretbuzz



Liquid_Metal
15 november 2009, 22:24
Hey,

Ik heb wat problemen met mijn Musicman Sub1. Ik had een beetje fretbuzz als ik de lage E hard aansloeg (los) en kwam er later achter dat het grootste deel van de snaren buzzt vanaf fret 12 à 15.
Allereerst had ik de trussrod losser gezet en de brugzadels wat hoger, maar natuurlijk kreeg ik hiervan meer buzz op de hogere frets. De buzz op losse snaren werd wel minder.
Nu heb ik de hals net weer wat strakker gezet (moet morgen waarschijnlijk nog een slag) en gaan de zadels wat lager want de actie werd me véél te hoog. Het probleem is een beetje: het liefst heb ik een actie van minder dan 2 mm, maar dat lukt me nu niet.
ALLE frets (iig van snaar 3 t/m 6) buzzen op de hogere frets dus ik kan me niet voorstellen dat er gevlakt moet worden. De brugzadels hoger zetten is een optie maar ik wil graag lage actie. Ik heb nu de trussrod aangedraaid en ga morgenochtend het resultaat bekijken, maar doe ik het nu wel goed? Of kan iemand me zeggen wat ik moet doen?

Overigens schijnt het zo te zijn dat je neckbow eigenlijk niet moet kunnen zien. Dat is nu dus wel het geval, vandaar het weer aandraaien :P.

JTB
16 november 2009, 09:21
Ik ben hier ook nieuwsgierig naar, heb op de lage E ook een beetje fretbuzz echter ik hoor het niet terug via de versterker. Echter ik houd ook van een lage actie. Gitaar is overigens vorige week opnieuw afgesteld en geïntoneerd.

Midwolda
16 november 2009, 09:50
Lichte fretbuzz die je onversterkt wel, maar versterkt niet hoort, zit mij nooit in de weg.
Sterker nog, ik stel m'n elektrische gitaren altijd zò af dat ze onversterkt nèt beginnen te buzzen...
in 99% van de gevallen heb je dan een lekkere lage actie en door de amp een prima geluid.
Voor het overige: topkam al nagekeken?

RoelTM
16 november 2009, 10:17
Lichte fretbuzz die je onversterkt wel, maar versterkt niet hoort, zit mij nooit in de weg.
Sterker nog, ik stel m'n elektrische gitaren altijd zò af dat ze onversterkt nèt beginnen te buzzen...
in 99% van de gevallen heb je dan een lekkere lage actie en door de amp een prima geluid.
Voor het overige: topkam al nagekeken?
Ben je niet bang dat die lichte buzz (negatieve) invloed heeft op je sustain?

Midwolda
16 november 2009, 10:23
Ben je niet bang dat die lichte buzz (negatieve) invloed heeft op je sustain?

Neuh, valt wel mee... en met lichte buzz bedoel ik ook ècht LICHTE buzz he.
Het eventuele verlies aan sustain, daar merk ik in de praktijk niet zoveel van.
Tijdens het afstellen sla ik ook anders aan dan tijdens een potje herrie maken,
ik zoek dan echt naar de buzz, op alle posities.
En soms geef ik 'm ook weer een tikkie terug hoor, als het me tijdens het spelen wel in de weg zit.
De actie afstellen is toch meer een gevoels-kwestie dan een exacte wetenschap.

Liquid_Metal
16 november 2009, 11:26
Sla je bij het afstellen dan juist zachter aan dan normaal? Want als je HEEL hard loopt te rammen buzzt alles wel :P.
Ik denk dat ik er ook voor ga om een klein beetje buzz te laten schieten. Ik heb vanmorgen de hals weer wat rechter gezet en de buzz werd wat groter (logisch). Blijkbaar moet je neckbow niet kunnen zien als je schuin op de hals kijkt, dus ik heb er vanmorgen nog een slagje bij gedraaid. Hopelijk kan ik de brugzadels ook mooi afstellen.

jutter
16 november 2009, 12:06
Ik vind het niet erg dat je versterkt ook wat fretbuzz hoort. Bijna elke gitaar heeft daar wel wat last van. Ik heb wel het idee dat je bij single coil gitaren het wat meer hoort...

Liquid_Metal
16 november 2009, 12:16
Ik heb het toch liever niet, dus als ik het er uit kan krijgen met een lage actie doe ik dat graag.