PDA

View Full Version : Gezoem



UncomfortableDotOrg
8 april 2003, 12:37
Mijn gitaar (rg320) zoemt nogal, vooral als ik met distortion speel...

als ik iets aanraak, mijn versterker (marshall avt100), mijn tuner, of de snaren van mijn gitaar dan wordt het wel minder maar het gaat niet weg...

kan ik hier op de een of andere manier iets aan doen?

Chris Wolstenholme
8 april 2003, 12:49
volgens mij is je stopcontact niet geaard?

Ohzoso
8 april 2003, 12:56
Doen die Ibanez`en allemaal!!

Dude
8 april 2003, 13:31
probeer eens een verwarmingsbuis vast te pakken als je je gitaar ook vast hebt !

als je hoofd nu licht gaat geven is er iets niet goed !

Kjiratsiekoedel
8 april 2003, 13:51
Er is iets niet goed geaard in je gitaar. Bekijk de bedrading eens (of laat er naar kijken) en zoek naar schema's om je gitaar te aarden. Kijk of dit overeenkomt. Zo niet, dan ff omsolderen.

sash
8 april 2003, 14:06
Op 2003-04-08 13:31, schreef iamyou:
probeer eens een verwarmingsbuis vast te pakken als je je gitaar ook vast hebt !

als je hoofd nu licht gaat geven is er iets niet goed !


Jah dat heb ik een keer geflikt. Braken spontaan 2 snaren...

Barret Wallace
8 april 2003, 14:25
WOJOO :eek:

Electrical Storm
8 april 2003, 14:46
Hoort niet bij Ibanez maar gewoon bij Single Coils. Ik heb het ook met mijn Fender Strat, maar alleen als ik over m'n sc's speel (heb ook een hum). Daarnaast gebeurd het ook alleen maar met mijn Marshall-amp, en soms is het heel erg maar soms hoor ik ook helemaal niks...

UncomfortableDotOrg
8 april 2003, 15:31
Een RG heeft alleen geen single coils...

ik heb er een maand geleden een dimarzio inlaten zetten... misschien is daar iets fout mee gedaan.... effe kijken of het het alleen bij het brugelement doet dan

Electrical Storm
8 april 2003, 16:16
Oh

Kjiratsiekoedel
8 april 2003, 17:11
Op 2003-04-08 15:31, schreef UncomfortableDotOrg:
Een RG heeft alleen geen single coils...

ik heb er een maand geleden een dimarzio inlaten zetten... misschien is daar iets fout mee gedaan.... effe kijken of het het alleen bij het brugelement doet dan


op de site van seymour duncan (kan ook dimarzio zijn) staan schema's om je elementen aan te sluiten. Loop deze dan maar eens goed na.

Je elementen zijn namelijk geaard aan je brug. Als er dus een (lek)spanning op staat, dan vloeit dit dus naar je hand. Dan heb een stroompje lopen (=geluid, in de vorm van een plopje). Daarna is er geen stroomverschil meer, en dan houdt de ruis ook veel meer op.

Ik had dit met mijn strat. Ik heb hem geshield (www.guitarnuts.com), maar daar staat het alleen voor strats en teles. Maar het hielp wel bij mij.

Moonchild
8 april 2003, 21:31
je hebt toch niet toevallig je floyd geblockt op je Ibanez he?

M Kactus
8 april 2003, 23:33
Ik bedenk net iets: als ik gitaar speelde op kot, en ik raakte iets ijzers aan (in dit geval: de kachel) dan kreeg ik stroom... Ga je niet bepaald sneller van spelen, want deed een paar keer echt pijn (vergeten dat je de gitaar vast hebt, zit op de zetel, pakt je snaar vast: PAF, lamme vingers).
Hoe komt dat dan? Ben absoluut geen elektronica-kenner...

PS: heb de gitaar verkocht en er vergeten iets van te zeggen... Overlijdensberichten eens nalezen? :wink:

M Kactus

Kjiratsiekoedel
9 april 2003, 07:58
Zoals ik al zei: je gitaar is (ook) via je brug geaard, jouw handen dus!!!!

Als er dus iets fout zit in de bedrading, dan staat er dus spanning op je snaren/brug. Als jij dat en een verwarming beetpakt, dan kan er stroom gaan lopen.

UncomfortableDotOrg
9 april 2003, 11:25
Ik heb mijn tremolo inderdaad gefixt jah... maar dat is niet het probleem denk ik want ik heb er nog steeds 1 veer inzitten...

waar ik wel achter kwam is dat mijn stopcontact niet geaard is, ligt het daaraan dan?