PDA

View Full Version : Nieuwe versterker: Waar moet ik op letten? Wat zijn mijn mogelijkheden?



Fender71
15 november 2009, 20:12
Hallo allemaal..

Ik wil graag een betere versterker kopen...
Maar ik heb daar helemaal geen ervaring mee.

Ik ken het verschil niet goed tussen Transistor combos, Buizen combos, Modeling combos en Hybride combos ... Dit zijn soorten versterkers.. Heeft iemand in elk geval ervaring met dit soort dingen? Ik heb al altijd een doodgewone versterker van 15 watt gehad van het merk Laney.. Ik zoek een versterker (misschien liefst van Fender) die mij een mooi clean sound kan geven en effectpedalen beter doet klinken dan op die 15 watt versterker die ik nu gebruik..

Thanks:zz:

Les Strat
15 november 2009, 20:28
moet naar versterkers

TimS
15 november 2009, 20:35
Hallo allemaal..

Ik wil graag een betere versterker kopen...
Maar ik heb daar helemaal geen ervaring mee.

Ik ken het verschil niet goed tussen Transistor combos, Buizen combos, Modeling combos en Hybride combos ... Dit zijn soorten versterkers.. Heeft iemand in elk geval ervaring met dit soort dingen? Ik heb al altijd een doodgewone versterker van 15 watt gehad van het merk Laney.. Ik zoek een versterker (misschien liefst van Fender) die mij een mooi clean sound kan geven en effectpedalen beter doet klinken dan op die 15 watt versterker die ik nu gebruik..

Thanks:zz:
Buizenversterkers gebruiken buizen in de voor- en eindversterker, transistorversterkers gebruiken geen buizen, hybride versterkers gebruiken buizen in de voorversterker en niet in de eindversterker, modelingversterkers doen andere versterkers na.

De meeste mensen vinden buizenversterkers het bestee klinken, vooral op hoger volume. Als je een mooi clean geluid wilt, zou ik idd kijken naar een mooie Fender of Vox.

Wat is je budget?

Fender71
15 november 2009, 21:51
Buizenversterkers gebruiken buizen in de voor- en eindversterker, transistorversterkers gebruiken geen buizen, hybride versterkers gebruiken buizen in de voorversterker en niet in de eindversterker, modelingversterkers doen andere versterkers na.

De meeste mensen vinden buizenversterkers het bestee klinken, vooral op hoger volume. Als je een mooi clean geluid wilt, zou ik idd kijken naar een mooie Fender of Vox.

Wat is je budget?

Het liefst niet hoger dan 600-700 euro.. Kan je even vertellen wat het grote verschil is met buizen in de voor-en eindversterker en enkel in de voorversterker?

TimS
15 november 2009, 22:15
In het kort: alles buizen klinkt beter. Ik weet zelf verder ook niet helemaal hoe het in elkaar zit, er zijn hier veel mensen die het beter uit kunnen leggen.

Versterkers kan je het beste zelf gaan proberen (of of youtube luisteren), een paar ideeën:

- Fender Blues Junior
- Fender Blues Deluxe
- Fender Hot Rod
- Vox AC15
- Laney LC30
- Laney VC30

Van al die versterkers zijn wel filmpjes te vinden op Youtube. Als een van die versterkers je aanspreekt, kan je naar een winkel gaan om hem uit te proberen.

pasqual
15 november 2009, 22:17
Het liefst niet hoger dan 600-700 euro.. Kan je even vertellen wat het grote verschil is met buizen in de voor-en eindversterker en enkel in de voorversterker?

dit zal niet voor alle versterkers op gaan maar als je volledige buizenbak hebt, dus zowel de voor- als eindtrap voorzien van buizen, zal deze amp warmer klinken als een versterker waarvan de eindtrap uit transistors bestaat. vooral op hoger volume klinkt een buizenbak lekkerder. dit is mijn ervaring.
moddeling amps klinken vooral thuis op lager volume lekker ( ook door de digitale effecten en simulaties ) maar daar blijft vaak op hoger volume ( lees: optredens en repetities ) niet veel van over. dit laatste is niet mijn persoonlijke ervaring maar wordt erg vaak geroepen. dan zijn er nog zg. hybride amps waarvan de eindtrap van buizen is voorzien en de pre-amp ( voorversterker ) een transistor bak is. ik heb hier geen ervaring mee maar klinkt volgens mij over het algemeen wel goed.

kortom: zoek je een mooi geluid voor thuis? dan is een transistor of moddeling amp geen slechte keuze maar wil je op hoger volume een warm en lekker geluid, kom je al snel bij buizen uit.

groeten Pasqual.

craftergirl
15 november 2009, 23:17
Ik heb deze Fender buizenbak met een mooi clean geluid:

http://www.rockpalace.com/product/Fender-Vibro-Champ-XD
Ik ben er blij mee en kost je niet de hoofdprijs.
Ideaal als je hem voor thuis wilt gaan gebruiken, mocht je er mee op willen treden lijkt ie mij minder geschikt al zou die wel in een klein cafe aardig wat geluid geven.

Hoe klinkt ie?

http://www.youtube.com/watch?v=ehD3TgcE5G8

Fender71
16 november 2009, 20:53
Zeer nuttige antwoorden, bedankt!
Juist nog dit: Ik heb al veel gehoord dat deze buizen moeten worden "vervangen" en dat dit vrij duur is... Gaan ze dan "kapot", of... ?

sjaak1990
16 november 2009, 21:02
Zeer nuttige antwoorden, bedankt!
Juist nog dit: Ik heb al veel gehoord dat deze buizen moeten worden "vervangen" en dat dit vrij duur is... Gaan ze dan "kapot", of... ?

Ze slijten maar transistor versterkers gaan ook niet eeuwig mee en reparatie daarbij is lastiger. Kosten voor vervangen buizen zijn naar mijn mening niet te hoog, hangt van de amp af hoeveel het kost maar het klinkt zoveel beter.
-2e Koch (vind het helemaal niks maar sommige mensen vinden het wel goed)
-2e Hands fender
-Brunetti Maranello!
-Vox
-Laney
en meer

Orbis
16 november 2009, 21:51
Zeer nuttige antwoorden, bedankt!
Juist nog dit: Ik heb al veel gehoord dat deze buizen moeten worden "vervangen" en dat dit vrij duur is... Gaan ze dan "kapot", of... ?

Hangt ook een beetje van de versterker af. Ik heb zelf een Vox AC4TV en die heeft nauwelijks buizen (ik dacht niet meer dan 2). Maar een 100 watter met reverb en zulks heeft er veel meer, waardoor het vervangen ook kostbaarder wordt. Naar ik begrepen heb zul je bij veel (verschillende) buizen bovendien de versterker opnieuw af moeten laten stellen, ook weer duur.

DeadHerring
17 november 2009, 13:27
Ik denk dat de Fender Champion 600 wel iets voor jou zou zijn. Zolang je niet wil giggen en meer op kamertemperatuur wil blijven heeft de Champion 600 mooie cleans op niet te hoog volume... klinkt vooral goed met single-coils, behoudt zo ook z'n clean langer... overdrive komt er niet veel uit, zeker niet met 'n strat met single coils. Wel geen FX loop. waard om te testen, denk ik.

Orbis
17 november 2009, 15:39
De Champion heeft wel maar een 6" speaker, terwijl een Vox AC4TV een 10" heeft en nog steeds ruim in het budget valt. De combinatie AC4 head en cabinet heeft nog betere speakers en ligt ook nog zeker in de prijsrange (en de looks! Overigens is de Champ 600 ook mooi). Heb je bovendien nog geld voor effecten en zulks. Maar wat de AC4TV vooral bruikbaarder maakt voor thuisgebruik dan de Champ is de mogelijkheid om het terug te schakelen naar 1/4 watt. Toch een mooi, vol buizengeluid zonder dat het echt hard gaat.

DeadHerring
17 november 2009, 16:26
Idd, maar die Vox AC4TV gaat heel vlug in overdrive en klinkt ook helemaal niet als een Fender

Orbis
17 november 2009, 16:58
Idd, maar die Vox AC4TV gaat heel vlug in overdrive en klinkt ook helemaal niet als een Fender

Dat laatste is inderdaad helemaal waar. Op 4 watt kun je nog wel vrij hard voor hij in de overdrive gaat maar toegegeven: voor alle andere plekken dan thuis kun je een clean wel vergeten.

nielsnielsniels
17 november 2009, 17:08
Misschien is het handig om je eerst wat te gaan verdiepen in buizenversterkers. Dat werkte voor mij in ieder geval heel goed. Punt is, er veel onderdelen die een buizenversterker een bepaalde klank geven. Je moet wat rondneuzen en kijken wat je voorkeur heeft en een lijstje maken met die dingen. Je moet vooral veel googelen, forums rondneuzen en filmpjes beluisteren. Als je erachter probeert te komen wat voor geluid elk onderdeel 'algemeen' maakt en wat het verschil is, helpt het je een versterker te kiezen. Overigens is een Blues Deluxe goed aan te raden, zitten veel features op en voor een goede prijs.

Dingen waar je aan kan denken wat je zoekt in een versterker:

-type speaker (ceramisch/alnico, heeft de speaker veel mid/hoog/laag, grootte )
-type eindbuizen ( EL84, 6L6, 6V6, EL34, KT66 etc. )
-gelijkrichter ( transistor / buizen )
-wattage
-onboard effecten ( of buizengestuurde trem/reverb. )
-low/mid/high knopjes of alleen treble/bass of alleen tone etc.
-mastervolume /gain of alleen volume knop
-gewicht

DeadHerring
17 november 2009, 19:39
Dat zijn toch allemaal geen dingen om in acht te nemen als je een nieuw ampje zoekt? Hallo, ik wil een klein ampje kopen, maar hij moet exact 5 watt zijn en en 12ax7 in de preamp en een 6L6 in de power, want ik weet exact hoe alle amps met die buizen klinken? Gaat toch niet man. Onboard effects in een kleine, goedkope buizenversterker? Gaat toch niet man.

Die jongen zocht een kleine Fenderachtige met 'n mooie clean en een goede reactie op pedalen. Je kan 'm toch niet gaan vragen welke buizen hij erin wil hebben, en of 't een solid state rectifier mag zijn, daar heeft ie toch geen boodschap aan. Geef 'm gewoon wat namen, en misschien wat erop zit van knopjes en hoe 't klinkt, en dan kan 'ie rustig gaan testen.

Tankman
17 november 2009, 19:50
In het kort: alles buizen klinkt beter.

Dat is maar een mening he. Er zijn genoeg mensen die zweren bij transistors. Ook pro's. Kijk maar naar een Dimebag Darrell, die pas in de laatste maanden van zijn leven met buizen ging spelen. Zijn hele carriere speelde hij op transistors.

Persoonlijk is mijn mening verdeeld. Er zijn transistors die beter klinken dan bepaalde buizen, en er zijn buizen die beter klinken dan bepaalde transistors.

Modelling vind ik persoonlijk vreselijke dingen. Teveel functies en knopjes. Hou het lekker simpel.

Hybride heb ik niet veel ervaring mee, maar kan me voorstellen dat het ook zijn voordelen heeft.

Mooie cleans uit een transistor:

Peavey Bandit 112
Roland Cube

Mooie cleans uit een buizen:

Peavey Classic 30

Maar dat is ook maar een mening.

Het beste wat de TS kan doen is zelf gaan testen en voor zichzelf bepalen of hij buizen of transistor nou beter vindt klinken. Modelling valt uit denk ik, omdat we zouden kunnen concluderen dat hij al over effecten beschikt en al die ingebouwde troep dus niet echt nodig heeft.