PDA

View Full Version : Waarom verschillende maatsoorten?



gitaargod
15 november 2009, 19:52
helaas doet het zoeken niet, dus daarom lanceer ik hier maar even m'n tweede knullige vraag:

Ik ben dus gisteren begonnen met gitaar spelen en heb een leuk boekje waar veel interessants en goeds in staat, maar toch heb ik weer een vraag.

Ik lees verschillende maatsoorten: C, 4/4, 2/4, 3/4, 6/8

Is het echt zo simpel C en 4/4 = gewoon steeds weer 4 tellen, 2/4 = 2 tellen, 3/4 = 3 tellen en 6/8 = 6 tellen???

Als ik de metronoom aanzet dan maakt het niet uit of iets 4/4 of 3/4 is, het is gewoon doortellen. Waarom is er dan niet gewoon 1 maat, zeg maar steeds tot 4 tellen?

Maar iets zegt mij dat het met gevoel te maken heeft, klopt dat?

4/4 = pop, rock
3/4 = country, klassiek (wals)
2/4 = ?
6/8 = ?

Zijn er nog meer maatsoorten? Bijvoorbeeld 6/12, 12/24???

Alvast bedankt!

-=JEROEN=-
15 november 2009, 22:01
Het verschil is dat als je 1 2 3 4 telt (en het accent op de 1 legt), dit heel anders klinkt als 1 2 3 (met accent of de 1). Zoals je zelf al ontdekt had ;)

1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4

klinkt heel anders als

1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4
(lastig tellen heh :p)

Check deze metronoom: http://www.all-guitar-chords.com/metronome.php

Andere maatsoorten dan 4/4, 3/4 en 6/8 zou ik me nog niet aan wagen.

Orbis
16 november 2009, 21:47
Het zit het inderdaad vooral in de feel die je in het nummer kunt leggen door middel van de maatsoort. Persoonlijk let ik er niet echt op, maar speel ik een nummer gewoon zoals ik het lekker vind klinken. En of dat dan volledig in de maat is zal me een worst wezen.

Zo mag ik graag Black Dog van Led Zeppelin spelen, maar dat nummer wisselt op verschillende plaatsen van een 2/4 naar 5/4 maat. Ik maak het mezelf gewoon niet moeilijk en doe gewoon wat ik het beste vind klinken ;) .

Fistfunk
23 november 2009, 13:30
Nja, da's een beetje naief en als je verder gaat in moeilijkere maatsoorten kom je daar niet meer mee weg. In het begin in ieder geval niet.

Uiteindelijk gaat het er inderdaad om dat je de maatsoort voelt en niet constant hoeft te tellen, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, vind ik, en daarvoor zul je toch echt moeten gaan zitten, uitzoeken en meetellen de eerste paar keer.

edje kadetje
23 november 2009, 15:48
Andere maatsoorten dan 4/4, 3/4 en 6/8 zou ik me nog niet aan wagen.

Mee eens hoor.
Wel grappig dat ik zelf bijna als eerste een 7/8 maat kon spelen. Wist ik veel wat ik aan het doen was. Overigens heb ik dat nog wel. Ik bedenk soms riffs waarvan ik er pas na lang uitzoeken en tellen achterkom wat de maatsoort is. Dat is weleens lastig want mijn 4/4 gevoel is niet zo sterk. En het is ook weleens handig, ik zit daar met schrijven niet zo aan vast.