PDA

View Full Version : zwakke output brugelement



Robbertt
15 november 2009, 18:45
Ik heb in mn Les Paul custom de volumepotmeter van het brugelement vervangen en precies hetzelfde aangesloten als voorheen.

Na het solderen heb ik de gitaar aangesloten en klonk zoals het hoorde, maar na enige tijd verliest het brugelement zn kracht en vooral hoog. Dit is duidelijk te horen bij het overschakelen naar het nekelement.

het wiringschema is het standaard Les Paul schema met 2 humbuckers.

heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

aaronstonebeat
15 november 2009, 19:32
Da's een mooie bizarre binnenkomer :ok: Welkom!

Het zou kunnen dat die nieuwe potmeter kapot is en/of dat de solderingen niet goed zijn.

Robbertt
15 november 2009, 21:02
dank je wel! ben er zelf alleen wat minder blij mee...

het is al de 2e nieuwe potmeter, dus het lijkt me sterk dat ze allebei kapot zijn.
En net na het solderen werkte alles prima, dus mij lijkt dan dat de soldeerpunten ook goed zijn.... als een soldeerpunt vast zit dan zit het toch vast en veranderd er niks meer mee in het gebruik?

aaronstonebeat
16 november 2009, 00:21
Ik kan het me voorstellen; altijd vervelend, dat soort problemen, zeker als ze ook nog hardnekkig blijken.

Doormeten (met multimeter) is eigenlijk de enige manier om te zien wat er aan de hand is. Potmeters (weerstanden sowieso) raken makkelijk beschadigd als ze bij het solderen te heet worden.

Slechte solderingen kunnen ook rare problemen veroorzaken hoor. Een goede soldering ziet er glanzend en schoon uit en het soldeer is overal tussen en omheen gevloeid. Bij het solderen moet je het draad en het lipje met de bout heet maken en de soldeertin niet tegen de bout laten smelten (maar tegen hetgeen je wil solderen). Tijdens het stollen mag er niets bewegen; als dat wel gebeurt, krijg je een doffe soldering en een slechte verbinding.
Voor elektrische verbindingen moet je ook nooit soldeervet ofzo gebruiken.

Een beetje vreemd is het inderdaad wel.

Nagramoth
19 november 2009, 11:15
Nou ja zeg, ik kreeg gisteren een gitaar in mijn handen gedrukt van een collega, en die heeft precies hetzelfde verschijnsel (de gitaar, niet de collega).

Het is een waardeloze Aria uit '81, dus ik ga er niet teveel tijd aan besteden. Maar mocht ik iets vinden, dan laat ik wel weten...

Martijn-w
19 november 2009, 11:21
Zitten er condensators in?

Zou kunnen dat die langzaam vol of leeglopen.

Shaggy
20 november 2009, 13:42
Komt bekend voor. Ik heb nu een strat waarvan de stock beter klinkt dan de suhr v60lp 8-0

Waarschijnlijk door mijn waardeloze soldeerskills. Het is niet mooi glad, waarschjinlijk ligt dat aan mijn soldeerbout. Ik heb zo kleintje voor precisiewerk. De zwarte draden aan de volumepot moeten mooi in grote klodder soldeertin maar dat lukt me niet.

Dar gaat dus ten koste van hoog !?