PDA

View Full Version : Wat voor soorten olie finishes zijn er?



MVH Guitars
15 november 2009, 18:14
In het verleden heb ik meestal lijnolie gebruikt wanneer ik koos voor een olie finish op een gitaar.
Opzich best aardig spul, maar ik ben nu eens benieuwd naar andere soorten olie, want daar ben ik niet zo in thuis.

Voor mijn huidige bouwproject ben ik geïnteresseerd in iets wat een meer glanzend resultaat geeft.
Zoals dit:

http://i154.photobucket.com/albums/s252/MVHRockbox/KL11.jpg

Ik heb helaas geen idee wat voor olie dit is. Ik weet alleen wel zeker dat het wel een olie finish is. Ik vind dit er best netjes uitzien zo.

Een gitaar laten spuiten in gewone lak is op het moment geen optie, vandaar dat ik wil informeren naar oliesoorten.
Wie kan mij wat moois aanraden en er misschien iets meer over vertellen (beste manier van aanbrengen, kosten, beschikbaarheid etc.)?

barno
15 november 2009, 18:57
ik heb es een bus kwaliteitsparket olie gekocht, soort Danish Oil. Dat verwerkt heel gemakkelijk en is zeker te polijsten tot een mooie satijnglans. Opbrengen: eerst hout heel egaal schuren. met borstel of doek rijkelijk opbrengen, en na een kwartier de vloeibare resten wegnemen met een doek. Dag laten drogen, licht opschuren en twee laag. Ik doe drie of vier lagen. Dan eventueel wat opboenen. Ik lak mijn maple halzen nooit, altijd deze olie, voelt geweldig aan en bescherming is dik ok. Mss dat het na enkele jaartjes nog es moet.

MVH Guitars
15 november 2009, 22:13
ik heb es een bus kwaliteitsparket olie gekocht, soort Danish Oil. Dat verwerkt heel gemakkelijk en is zeker te polijsten tot een mooie satijnglans. Opbrengen: eerst hout heel egaal schuren. met borstel of doek rijkelijk opbrengen, en na een kwartier de vloeibare resten wegnemen met een doek. Dag laten drogen, licht opschuren en twee laag. Ik doe drie of vier lagen. Dan eventueel wat opboenen. Ik lak mijn maple halzen nooit, altijd deze olie, voelt geweldig aan en bescherming is dik ok. Mss dat het na enkele jaartjes nog es moet.

Oh da's een mooie tip!
Ga ik eens naar kijken. Het maakt niet echt uit wat voor parketolie dat is? Gewoon naar de bouwmarkt? Of toch ergens anders? Ik heb een kennis die in parket zit. Misschien eens bij hem langsgaan kan zeker geen kwaad.

barno
15 november 2009, 22:48
ken voor de rest niet zoveel van oliesoorten. Wat ik heb heet Woca, masteroil from Denmark. vraag maar aan je parketvriend, die zal wel meer weten

Kakihara
15 november 2009, 23:02
Kijk hier (http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_tree/1693) eens, onder afwerkingsproducten.
Het verhaal van de bomen en het bos :chicken:

MVH Guitars
15 november 2009, 23:53
Ik heb nog wel eens van die Danish oil gebruikt, 1 keer. Ik heb er eigenlijk nooit meer wat mee gedaan.
Ik heb nog een beetje staan in een flesje (niet de originele blikverpakking dus), zou dat na 2 jaar staan nog goed zijn?

Puerco
16 november 2009, 02:51
Wat oliesoorten op een rijtje:
Lijnzaadolie of lijnolie is er in diverse varianten waaronder rauwe en gekookte. Rauwe is niet geschikt als finish maar word door schilders gebruikt om kwasten soepel te houden. De gekookte versie is mooi goudbruin en onder invloed van lucht polymeriseert het heel langzaam maar het blijft ook behoorlijk lang stinken.
Dit is het beste spul om een fretbord mee te behandelen maar voor een body en hals droogt het te langzaam en te zacht.
Truoil of gunstockoil is op basis van lijnzaadolie met wat toevoegingen en droogt snel en word erg duurzaam, traditionele finish voor geweerkolven.
Tung oil word gemaakt van een noot en ook erg geschikt als finish waarbij het hout veel minder verkleurd dan bij andere soorten het geval is. Kan een mooie glans mee behaald worden.
Danish oil word gemaakt van tungolie of ook lijnolie met toevoegingen word hard en droogt snel en is glanzend af te werken. Geschikt als finish maar kleurt het hout wel iets amberachtig.
Daarnaast zijn er nog veel soorten olie zoals parketolie, tuinstoelenolie, hardhoutolie etc waarbij elke fabrikant zijn eigen ingrediënten en toevoegingen gebruikt en al dan niet geschikt zijn als finish voor gitaren.
Van een product dat bedoelt is voor parket waar op gelopen en geleefd word zou je echter wel verwachten dat het geschikt (in ieder geval duurzaam genoeg) is om op een gitaar te kunnen gebruiken.

edit: aangepast

Zjef
16 november 2009, 09:49
Danish oil word gemaakt van lijnolie maar door toevoegingen word het veel harder en droogt veel sneller en is glanzend af te werken. Geschikt als finish maar kleurt het hout wel wat amberachtig.

Als ik me niet vergis is Danish oil tung olie waar nog andere plantaardige oliën en harsen aan toegevoed werden. Sla me niet dood als ik hier de mist in ga.

Puerco
16 november 2009, 12:11
Als ik me niet vergis is Danish oil tung olie waar nog andere plantaardige oliën en harsen aan toegevoed werden. Sla me niet dood als ik hier de mist in ga.

Ik dacht dus lijnolie maar het blijkt van beide gemaakt te worden volgens wiki, rustins is op tungolie basis.

Mattia
16 november 2009, 19:28
Ik vind 'gewone' ruwe olie vrij ongeschikt als gitaarfinish; liever danish oil of iets als TruOil (bij schietwinkels ook in NL te koop). Olieen met harsen die dus meer een sort vernis worden, en dus duurzamer zijn.

Puerco
16 november 2009, 20:15
Ohja truoil (ook wel gunstock oil) nog vergeten, deze word op basis van gepolymeriseerde lijnolie gemaakt en danish was vnl. op basis van tungolie.