PDA

View Full Version : Rare glansvlek ?!



Tele-freak
15 november 2009, 15:52
Hoi allemaal,

Heb 2 jaar een mooie richwood RJ-16 (grote gitaar voor grote jongen) :) Zit ik 'm gisteren ff leuk op te poetsen na al die tijd, zie ik aan de linkerkant van 't geluidsgat en onderaan de body 2 rare glanzende vlekken.(de plekken dus waar ik mn arm en hand laat rusten)
In 't begin zat dit er niet. Komt dit nou door zweet ofzo. En wat kan ik er aan doen, want een gitaar zonder glans met 2 glanzende plekken is een beetje weird.(vind ik althans).

Alvast bedankt

LaurentB
15 november 2009, 18:24
Da's een goed teken, dat wil namelijk zeggen dat jij zoveel op die gitaar speelt dat je met je mouw twee stukken van je gitaar gepolijst hebt in de loop der tijd.
Moet je mijn satijnglans afgewerkte Hopf uit 1978 eens zien...

Noid
15 november 2009, 18:31
... En wat kan ik er aan doen, ...
De hele gitaar polijsten. Of de betreffende stukken heeeeeeel voorzichtig met nat schuurpapier, korrel 1500 of 2000 of zo weer proberen te matteren.

budje
15 november 2009, 18:44
Gewoon laten zitten. Dat is koel

als je lang doorgaat krijg je zoiets (http://www.youtube.com/watch?v=iZaZqx9v3dU)

Tele-freak
17 november 2009, 15:53
En wat als ik nou eens in plaats van de gitaar weer helemaal mat te krijgen, hem juist wil laten shinen. Is die GHS Guitar gloss dan wat. Ik zag het op de site van alphenaar staan en dacht dat me gitaar ook niet veel slechts zou doen. Weten jullie wat over dit spul. En als ik het gebruik, hoe dan. En gaat me gitaar zou hard glimmen dat ik bijna blind wordt, want dat wil ik eigenlijk ook niet.

MurphyFan
18 november 2009, 12:54
Niet van wakker liggen, ik heb net hetzelfde met mijn matgelakte akoestische gitaar. Ook waar mijn duim de hals raakt (speel nu ruim 2 jaar denk ik zowat dezelfde dingen, open akkoorden vooral met hier en daar eens een barré, maar niet verder dan de 4-5de fret ofzo) is ook al heel wat lak weg. Nuja of die lak echt weg is, weet ik niet maar er is wel net zoals bij jou een 'andere' glans gekomen. Sommige mensen hebben er een hekel aan, anderen hebben dan weer hoe meer gebruiksporen hoe liever.

Ik onderhoud mijn spullen (of probeer dat toch) en heb me onlangs zo'n een setje dunlop productjes gekocht, eentje voor de lak te polijsten, en eentje voor het fretbord. Na een paar keer ermee over die lak geweest te hebben zie ik niet echt veel verschil... Ofwel rommel, ofwel verkeerde product, ofwel zoals het gitaarspelen : mijn techniek waar het rommelt. :)
Ik gok dat laatste, hehe.

Mathidal
18 november 2009, 14:46
En wat als ik nou eens in plaats van de gitaar weer helemaal mat te krijgen, hem juist wil laten shinen. Is die GHS Guitar gloss dan wat. Ik zag het op de site van alphenaar staan en dacht dat me gitaar ook niet veel slechts zou doen. Weten jullie wat over dit spul. En als ik het gebruik, hoe dan. En gaat me gitaar zou hard glimmen dat ik bijna blind wordt, want dat wil ik eigenlijk ook niet.

Altijd opletten als je hem een nieuw kleurtje gaat geven, zo'n paintjob heeft invloed op je geluid. ;)

Noid
18 november 2009, 15:51
Dat GHS spul is bedoelt voor een gitaar die reeds glanzend is, maar waarvan de glans doffer is geworden door vuil en kleine beschadigingen. Dat spul zorgt ervoor dat de glans weer goed terug komt. Het is dus geen verf (in tegenstelling tot de indruk die Mathidal wekt).

Bij jouw gitaar is er sprake van een matte lak. Die gaat dus echt niet hard glanzen van dat GHS spul. Hoogstens wordt de lak schoongemaakt van vuil dat er op zit. Om jouw gitaar te laten glanzen zul je eerst de matte lak moeten polijsten, om deze net zo glanzend te krijgen als de glimmende stukken.

Je kunt dat polijsten zo gek maken als je zelf wilt: een beetje glanzend, of als een spiegel. In het onderdeel zelfbouw van dit forum kun je veel informatie vinden over polijsten. Wellicht een idee om daar eens te kijken en je vraag te stellen?

Tele-freak
18 november 2009, 16:53
Allen bedankt voor de reacties. En ik ga inderdaad ff in zelfbouw kijken. Nu maar hopen dat dat polijsten niet een al te lastige klus is, want anders laat ik 't dekn ik maar zo.
Nogmaals bedankt