PDA

View Full Version : Hoe zet ik effecten parallel?



telecastermaster
15 november 2009, 13:45
Guys, ik heb twee effectdozen voor het rack dat ik aan het bouwen ben: een digitale Lexicon MPX-1 en een analoge buizen-reverb,een Peavey Valverb met galmveren. Die Valverb gebruik ik niet altijd. Is er een mogelijkheid dat ik ze zo kan inbouwen dat ik die Valverb af en toe uit kan laten?

hole
16 november 2009, 08:33
Hoe je effecten parallel zet en of je 'm af en toe kunt bijpassen zijn 2 verschillende vragen

Parrallel: met een mixer
Bypassen: met een 'router' zoals bv. de VoodooLabs GCX of een Axxess GRX4

peter_heijnen
16 november 2009, 10:02
Op de valverb zit toch een footswitch aansluiting? Ik neem aan om te bypassen.

WillemdaGuide
16 november 2009, 19:00
parallel altijd met mixer, ander is ie serieel met bypass.
Dus je pre naar de inputs van beide units en droog op de mixer, de output van beide units ook in de mixer.
Zoiets dus.

telecastermaster
16 november 2009, 23:01
parallel altijd met mixer, ander is ie serieel met bypass.
Dus je pre naar de inputs van beide units en droog op de mixer, de output van beide units ook in de mixer.
Zoiets dus.

En hoe doe je serieel met bijpass? Dat kan zeker met zo'n audio switcher. Het moet in principe ook met een patchbay kunnen, natuurlijk, maar dat is misschien een klein beetj omslachtig met een patchkabeltje.



Op de valverb zit toch een footswitch aansluiting? Ik neem aan om te bypassen.

Klopt, maar dat is alleen voor de tremolo (meen ik). Ik zal het nog eens proberen..

telecastermaster
17 november 2009, 12:51
Het gaat eigenlijk om het volgende dilemma.

http://farm3.static.flickr.com/2799/4109818141_c31dd6793c_o.jpg

Dit zijn (in een testopstelling) de spullen die ik aan elkaar wil knopen.

Twee ervan zijn digitaal met MIDI: de voorversterker (Yamaha DG-1000) en effectprocessor (Lexicon MPX-1), en
twee ervan zijn analoog met buizen en zonder MIDI: de ADA Ampulator en de Peavey Valverb.

Ik gebruik het eigenlijk voornamelijk thuis in mij homestudiootje (en omdat ik momenteel toch geen band heb). Het idee was om een goed direct recording geluid te creeren (daar zorgt de ampulator voor - een voorversterkingsbuis in een poweramp configuratie). Als eindtrap kan dan een eenvoudige solid state versterker dienst doen (in dit geval een ADA Microtube 100 met nog twee voorversterkingsbuisjes). (Voordat ik de Yamaha had gebruikte ik een ADA MP-1 zodat een bijna een heel ADA rack had :) . Maar ik vind de Yahama beter).

Het punt is:

1) die buizenspullen zijn kwetsbaar en duur in onderhoud, terwijl ik die geluidskwaliteit niet altijd nodig heb (bv. als ik een nummer instudeer oid).

2) Die buizen spullen zijn niet MIDI-programmeerbaar terwijl ze wel een invloed op het totale geluid hebben (alle 4 hebben ze bv een EQ regeling). Ik wil nog een midi controler (Behringer FC1010) aansluiten maar 2 units kan ik er dan niet mee bedienen. Hoe doen anderen dat met hun rack?

Om die redenen zou ik die buizenspullen het liefst willen bypassen wanneer ik dat nodig vind.
De valverb heeft vorigens wel een mix regelaar voor de verengalm en die kun je op nul zetten.

Thx

Liquid_Metal
17 november 2009, 13:02
Bypassen kun je doen met een looper (Voodoolab GCX, Axess GRX4 oid). Als je ze parallel wilt hebben zou je zo'n hele looper parallel kunnen zetten, maar ik verwacht (net zoals Peter) dat de toestellen wel gewoon aan/uit te zetten zijn met relais. In dat geval kun je een mixer aanschaffen en de boel parallel zetten.
Maar ik denk eigenlijk dat een looper in jouw geval fijner kan werken en je de boel gewoon serieel wilt zetten. Kleurt wellicht wat meer, maar werkt een stuk prettiger.

peter_heijnen
17 november 2009, 14:07
Ik zou doen: yamaha>ampulator>lexicon.

De outputs van de lexicon kun je dan respectievelijk aansluiten op:
-A: peavey>poweramp
-B: je geluidskaart/opnamesysteem/homestudio.

Je kunt daarbij kiezen voor steeds handmatig omsteken, maar dat kan natuurlijk ook met een looper, al dan niet ahv midi.

Wil je de peavey reverb aan en uit zetten met je voeten maar de footswitch voorziet daar niet in, dan zul je een extra looper, al dan niet midi, nodig gaan hebben om de peavey uit je signaalweg te kunnen halen.