PDA

View Full Version : Stemming gitaar?



Dommedik
15 november 2009, 12:40
Hallo,

Ik lees de laatste tijd veel hier op het forum over mensen met allerlei gitaren die anders gestemd zijn. Miss een domme vraag, maar waarom zjin jullie gitaren niet standaard/gewoon gestemd maar in een andere toon? Wat is hier het voordeel van? Ik dacht dat dat alleen bij bepaalde liedjes van toepassing was? KUn je dan wel gewoon met andere liedjes meespelen/improviseren?

Tankman
15 november 2009, 13:51
Om mezelf als voorbeeld te gebruiken:

Mijn Schecter Omen-7 Extreme staat in Bes. Gewoon standard tuning dus, en dan alles een halfje omlaag. Dit vanwege onze zanger zijn bereik. Het ligt zijn stem gewoon beter om alles een halfje lager te spelen. Het is niet mogelijk om gewoon een andere toonsoort uit te kiezen met onze muziek (heavy metal). Riffjes, loopjes en solos worden dan gewoon onspeelbaar.

Mijn Peavey HP Special staat ook een halfje omlaag in Eb. Deze is ook voor de band. Dit is voor de nummers waar ik geen 7-stringer voor nodig heb.

Mijn PRS Tremonti SE staat over het algemeen in E of drop-D. Dit is mijn gitaartje waar ik thuis mee oefen als ik covers wil instuderen die in E of drop-D staan. Ook gebruik ik deze live als backup in Eb.

Persoonlijk hou ik het liever bij E en drop-D, maar vanwege onze zanger hebben we toch gekozen voor Eb.

Midwolda
15 november 2009, 15:05
Ik speel al bijna 40 jaar gitaar en ik heb nog nooit iets anders geprobeerd dan EADGBe.
Zelfs een capo gebruik ik niet graag. Als ik iets niet mee kan spelen, dan speel ik wat anders.
Er is voor mij genoeg te doen met zes snaren in de standaard stemming.

Geoffrey
15 november 2009, 15:47
Mijn gitaren staan in drop-C, dit is D-G-C-F-A-D die je naar C-G-C-F-A-D stemt.
Drop-C vind ik makkelijker vooral powerchords, zo kan je ze met één vinger spelen.
Momenteel speel ik met een setje 010-052 maar er komt nu een setje 012-056 op, de snaren komen iets strakker te zitten dan met de 015-052 set.

Eko
15 november 2009, 18:34
DE stemming EADGBE is een meest gebruikte stemming , maar daarom niet verplicht. Veel slidespelers doen liever een open G / A / E als standaard. Ligtn er maar net aan wat je prettig vind. Als je slide probeert kom je daar wel achter.
Gitaristen als bv Keith Richards zijn bekend om open G en A stemming zonder slide te spelen.

acousticmats
17 november 2009, 15:59
ik gebruik gewoon een capootje ;D
kan je open chords op elke plaats van de neck spelen en alles klinkt zoveel anders en tegelijk hetzelfde (: <3