PDA

View Full Version : Verschil 1 of 2 speakers.



ivor
15 november 2009, 12:20
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een versterker met 2 speakers of een versterker met 1 speaker?
Dus dan bedoel ik kwalitatief en/of qua verbetering..

zjanke
15 november 2009, 12:36
Speaker heeft geen vermogen, maar kan een bepaald vermogen aan. Een versterker met 2 speakers heeft wat meer spreiding dan hetzelfde model met maar 1 speaker. 2 speakers zal iets anders klinken omdat er wat meer ruimt nodig is om in te bouwen en dat geeft een iets ander geluid. Beter? Dat is een kwestie van smaak, meestal wordt een grotere kast wel als beter ervaren.

schwalbe
15 november 2009, 13:34
Een versterker met 2 speakers heeft wat meer spreiding dan hetzelfde model met maar 1 speaker.

Technisch gezien geven 2 speakers een slechtere spreiding dan 1 speaker; vooral als ze naast elkaar zitten ipv boven elkaar.
De enige verschillen zijn dat 2 speakers meer druk geven en dat als er maar 1 speaker is die harder op zijn donder zal krijgen en dus anders zal gaan klinken.

zjanke
15 november 2009, 13:36
Technisch gezien een slechtere spreiding? leg die eens uit :???:

schwalbe
15 november 2009, 13:43
Als je 2 speakers naast elkaar hebt dan krijg je uitdovingsverschijnselen in een bepaald gebied. Wordt ook wel kamfilter (comb filter) genoemd. Sommige mensen vinden dit lekker klinken. Het klankverschil (dus niet het volumeverschil) tussen een single coil en een humbucker wordt trouwens door precies hetzelfde fenomeen veroorzaakt.

zjanke
15 november 2009, 13:47
dat gaat toch alleen op als ze uit fase staan?

ivor
15 november 2009, 13:48
Dus het voordeel van 1 speaker is dat je geen combfilter oorzaak krijgt, tenzij je dit dus wel fijner vind

schwalbe
15 november 2009, 13:55
dat gaat toch alleen op als ze uit fase staan?

Omdat er 2 geluidsbronnen zijn krijg je faseverschillen die elkaar uitdoven. Dat is wat anders dan 2 speakers die electrisch uit fase zijn. Sterker nog: als je de 2 speakers uit fase zet en er zou geen kamfiltering optreden dan zou je helemaal niets meer horen omdat ze elkaar perfect uitdoven. Toch hoor je nog een heleboel geluid: dat is het geluid dat anders door kamfiltering uitgedooft zou zijn.

VanMeekeren
15 november 2009, 14:12
dat gaat toch alleen op als ze uit fase staan?

http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll122/images/interfe1.jpg

Waar licht/licht en donker/donker elkaar kruisen krijg je versterking en waar licht/donker elkaar kruisen krijg je uitdoving. De geluidsbronnen stellen natuurlijk de speakers voor. Het hangt dus van je positie tov de speakers af wát je hoort.

In de realiteit is de afstand tussen twee 'golven' heel klein. (bv bij 5000 Hz met een geluidsnelheid van 340 m/s ==> Het je een afstand van een 6.8 cm tussen de golven.) Dit compenseer je natuurlijk sowieso door twee oren en door de grootte van je oren.

Van Meekeren

zjanke
15 november 2009, 14:22
Maar dit verschijnsel is toch iets anders dan spreiding? Dit heeft toch te maken met klankkleur?

VanMeekeren
15 november 2009, 14:28
Dit is inderdaad iets anders dan spreiding. Het zal heel goed kunnen dat het de klankkleur iets aanpast, maar in welke mate zou ik niet weten.

Maar mijn verhaaltje ging ook meer over de interferentie van twee speakers dan over spreinding/klankkleur.

Van Meekeren

schwalbe
15 november 2009, 14:33
Dit heeft effect op zowel de spreiding als de klankkleur.

schwalbe
15 november 2009, 14:40
Als je het effect eens wil horen zet dan een 2x12 cabinet op zn zijkant. Er is dan nog wel kamfiltering, maar nu niet meer in het horizontale vlak maar in het verticale. Je zult merken dat de spreiding verbetert (en de klankkleur ook een beetje)

Midwolda
15 november 2009, 15:00
En als je die twee speakers onderling in een kleine hoek zet, ipv. in elkaars verlengde?

schwalbe
15 november 2009, 15:19
Dan verander je de kamfilterwerking. Maar je voorkomt hem niet.
Maar goed. Zo dramatisch is het ook allemaal niet. 2x12 cabs hebbben al sinds jaar en dag last van dit fenomeen en we leven allemaal nog. 4x12 cabs hebben zelfs kamfiltereffecten in zowel het horizontale als het verticale vlak en behalve dat je snel doof wordt van die dingen hoor je geen klachten.

wiegersma
16 november 2009, 07:20
ach, als je live speelt heb je toch allemaal geluidsgolven die doorelkaar heen kammen:chicken:.

peter_heijnen
16 november 2009, 09:39
Ja, maar niet van een en dezelfde bron.

the sure thing
16 november 2009, 11:01
Leuke natuurkunde allemaal, maar het gaat uiteindelijk om de BELEVING. Vaak LIJKT een 2x12 voller, dikker en vetter klinken. "Breder" en "dynamischer" in het geluid. Lekker vaag, subjectief, dus het is goed :P

RoelTM
16 november 2009, 11:06
En het ziet er meer Rock 'n Roll uit: hoe meer speakers, hoe beter. :cooler:

peter_heijnen
16 november 2009, 11:22
Daar heb je helemaal geen speakers voor nodig. Lege kasten zijn beter voor je rug én het verbruik van je auto. ;)

RoelTM
16 november 2009, 11:23
Dan moet je wel iets zwarts in de gaten hangen, anders zie je dat er niks in zit. :satisfie:

mesaman
19 november 2009, 00:36
gewoon een lekker geil mokkel lekker hoerig laten dansen dan let niemand er meer op .en je gitaar kan zo het mengpaneel in.dat scheelt heel veel problemen vooral met de diagonale geluids golven!horizontaal en verticaal is bekend maar over diagonaal wordt weinig gezegd!dit heeft veel gevolgen!mn bier gaat er snel dood van!hierdoor moet ik heel snel drinken,t nadeel hiervan is dat ik weer rare dingen ga horen.....damn....:sssh:

Mitch
19 november 2009, 11:11
In een gemiddelde oefenruimte of een klein podium geeft in mijn ervaring een open back 1x12 met beam blocker de beste spreiding die je je maar kan wensen. Forumlid piezo heeft daar eens een mooi verhaal over geplaatst, zelf ben ik de exacte verklaring kwijt maar mijn praktijkervaring is wel zo.
Een 2x12 zal vrijwel zonder uitzondering voller klinken, vaak ook 'beter' maar dat is erg subjectief natuurlijk. Het kan wel lastiger zijn qua spreiding zoals al werd aangehaald.

ivor
7 juni 2010, 14:48
meer druk dus, nu snap ik dus wat ik voel bij een concert.. meer speakers :D

Exi
7 juni 2010, 15:48
wauw, dan ben je er na een dik half jaar toch nog achter gekomen!:D