PDA

View Full Version : Effectenloop of niet... ?



combo
15 november 2009, 12:07
Hey,

Ik speel op een London City Bulldog (100W lampen).

In het begin gebruikte ik 2 marshall pedalen, een boost/blues en een delay, die zette ik tussen gitaar en versterker. Maar wanneer ik op een gainkanaal speel dan heeft die boost weinig zin, ik kom helaas nie luider naar voor.

Onlangs heb ik beide pedals in de effectenloop gezet, en wat een verschil, kon een volumeverschil maken, ongeloofelijk. Wel is er een beetje klankvervorming, dat is wss. omdat die pedaal tussen voor en eindversterker komt...

Nu ga ik wel luider, maar mis scheur, komt te clean over. Ik heb een behringer tube screamer copy geprobeerd en deze geeft wat ik wil.


Ik heb nu een TS9DX gekocht en zou het als volgt proberen. De TS9DX in de effectenloop plaatsen en de delay van marshall tussen gitaar en versterker. Wanneer ik nl delay instamp in de effectenloop gaat mijn volume ook lichtjes naar beneden, vandaar dat ik het zo oui proberen. Is dit iets wat velen zo doen ? De meeste gebruiken hun pedaaltjes voor hun versterker en gebruiken de effectenloop niet, maar voor te boosten lijkt deze wel subliem in mijn ogen...

...?

schizo910
15 november 2009, 12:10
Modulatie effecten worden juist vaak in de loop geplaatst.
Een boost voor je drive zal een gain boost geven een boost na je drive een volume boost.

Maar lees dit topic eens door:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117381

Staan erg veel handige weetjes in!

combo
28 november 2009, 16:39
Ik lees overal dat ik modulatie in de loop moet stoppen en dat begrijp ik ook, dat moet na het vervormde signaal komen, zeker als je de preamp van de versterker hot gebruikt.

Nu zit het zo: ik heb wat zitten experimenteren en laatste repititie had ik een monstergoeie klank. Ik wou eigenlijk een Wah => boost => Overdrive, op een clean kanaal. Dit werkte goed, het boosten en gewoon overdrive had duidelijk een goed volumeverschil, alleen kwam de klank totaaaaaal niet in de buurt van wat ik met de preamp van de bulldog versterker bereik. Dus ben ik teruggekeert naar de zuivere buizenklank, hot ingesteld voor Rock. Zeer content van deze klank zijnde heb ik experimenten gedaan en kwam tot een monsterklank met volgende opstelling:

gitaar => Wah => Preamp => effectloop (TS9 Overdrive => Marshall Echobrain) => EINDAMP

Dit is super voor mij, de TS9 gebruik ik als solo boost en wat sxtra scheur. Die moet niet veel open staan om een gigantisch volumeverschil te krijgen. De Echobrain is een delay extraatje. Ik lees echter overal dat een vervorming niet thuis hoort in de effectenloop... maar als je de preamp hot gebruikt en je hebt volumeboost nodig ???

Het vervormt mss. wel de preamp klank, die TS9, maar heb daar geen last van, want het is vervorming in de zin van meer oversturing (solos vragen dat).

Toch voel ik mij daar raar bij omdat iedereen beweert dat dit niet correct is...

Zijn er betere oplossingen dan wat ik doe ?
Kan het kwaad dat ik een TS9 in de loop gebruik ?


Modulatie effecten worden juist vaak in de loop geplaatst.
Een boost voor je drive zal een gain boost geven een boost na je drive een volume boost.

Maar lees dit topic eens door:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117381

Staan erg veel handige weetjes in!

Mitch
28 november 2009, 16:55
Je stelt enorm veel vragen, je vraagt je van alles af maar wat schizo al zei: er is een FAQ. Daar staat ook dat er wel algemene regels zijn maar dat je het toch altijd zal moeten uitproberen of het werkt. Omdat iedere amp anders is, omdat iedere combinatie anders werkt en iedere gitarist een andere smaak heeft.
Wat je dus doet is prima. Je hebt een goed geluid. Het werkt. Wees blij!

combo
28 november 2009, 17:13
Om concreter te zijn:

Ik stel me vooral vragen bij het gebruik van een TS9 in de effectenloop die ik gebruik als gain, maar vooral volumeboost. Her en der lees ik mensen die dat afraden.


Je stelt enorm veel vragen, je vraagt je van alles af maar wat schizo al zei: er is een FAQ. Daar staat ook dat er wel algemene regels zijn maar dat je het toch altijd zal moeten uitproberen of het werkt. Omdat iedere amp anders is, omdat iedere combinatie anders werkt en iedere gitarist een andere smaak heeft.
Wat je dus doet is prima. Je hebt een goed geluid. Het werkt. Wees blij!

Mitch
28 november 2009, 17:21
JA HOOR HET MAG EN HET KAN.

Ik ken meisjes van 13 met puistjes, een bril en een beugel die minder onzeker zijn :seriousf:

marc_o
28 november 2009, 17:29
Om concreter te zijn:

Ik stel me vooral vragen bij het gebruik van een TS9 in de effectenloop die ik gebruik als gain, maar vooral volumeboost. Her en der lees ik mensen die dat afraden.


Ik vind het zonde voor de TS9, je gebruikt 'm naar mijn mening verkeerd.
Koop voor een volumeboost een EQ pedaaltje met een volumeinstelling, dan heb je puur volumeverschil en kun je de TS inzetten waar ie beter in is, het oppeppen van je rocksoundje.

combo
28 november 2009, 17:45
Allé, een serieuze reactie :-)

Heb ook meer gain nodig bij solo's, vandaar geen EQ. De TS9 kan niet wat de buizenvoorversterking doet vind ik, dus gebruik ik hem enkel als boost en extra scheur. Had hiervoor een Bluesbreaker 2 van marshall die ik om dezelfde reden gebruikte, maar ik miste enorm veel scheur, was alsof mijn rockklankje plots te mooie gemaakt was.


Ik vind het zonde voor de TS9, je gebruikt 'm naar mijn mening verkeerd.
Koop voor een volumeboost een EQ pedaaltje met een volumeinstelling, dan heb je puur volumeverschil en kun je de TS inzetten waar ie beter in is, het oppeppen van je rocksoundje.

iWishmaster
1 december 2009, 14:33
Allé, een serieuze reactie :-)

Heb ook meer gain nodig bij solo's, vandaar geen EQ. De TS9 kan niet wat de buizenvoorversterking doet vind ik, dus gebruik ik hem enkel als boost en extra scheur. Had hiervoor een Bluesbreaker 2 van marshall die ik om dezelfde reden gebruikte, maar ik miste enorm veel scheur, was alsof mijn rockklankje plots te mooie gemaakt was.

Als ik mijn TS9DX voor de preamp zet, met de gain laag en het volume op (bijna) max op het 'tweede standje' (knop linksonder, hoe heet die ookal weer?) heb ik ook een kleine volumeboost. In combinatie met de midboost voldoende om solo's eruit te laten springen. Althans, dat vind ik. Er zijn wel mods om je tubescreamer wat meer volume te geven.

Maar als jij het goed vindt klinken, mooi zo laten! Je kunt er niks mee stuk maken.

vincentvdakker
3 december 2009, 14:42
Het gaat er inderdaad om wat je zelf het beste vindt klinken.

Ik gebruik juist mijn TubeScreamer voor de Pre-amp omdat ik dan de pre-amp buizen kan oversturen, wat voor mij een vette toon geeft.
Daarna gebruik ik direct de modulatie, en dan naar de pre-amp.
Niet helemaal volgens het boekje, maar ik heb gemerkt dat als ik mijn modulatie (in een ME-50) via de Send en Return inschakel, dat ik dan een te computerachtig signaal krijg en ik de kracht van de buizen mis...
Dus het gaat er altijd om wat het beste klinkt...gewoon alles uitproberen en zelf beslissen wat jouw sound is...

the sure thing
3 december 2009, 16:05
Ik sta ook op het punt om de FX loop van mijn amp maar eens te gebruiken.... Maar het idee al dat ik 4 (!) snoeren van mijn pedalboard heen en weer heb lopen (en dat ook elke keer moet aansluiten), heb ik al geen zin in. Voor je t weet heb je een multikabel, en dan een rack, dan Line6 en dan is de lol er definitief af :)