PDA

View Full Version : Zang



ShredTallicA
15 november 2009, 10:51
Daar was ik weer met een vraag :makeup: Niet over gitaar dit keer, maar hopelijk kunnen jullie me toch helpen :soinnocent:

Zingen terwijl ik gitaar speel wil altijd wel redelijk, alleen ik heb het probleem dat bij bands als Metallica de helft van het nummer geschreeuwd word. Maar als ik dan ook probeer te schreeuwen is dat altijd op fluistervolume, het blijft zeg maar een soort van in mijn keel hangen (als jullie begrijpen wat ik bedoel). En nu was mijn vraag hoe ik echt zo kon schreeuwen/barken als Hetfield & co doen.

voorbeeld:
Dyer's Eve (http://www.youtube.com/watch?v=v6kb5fvv6_A)

bij voorbaat dank!

Tho
15 november 2009, 10:58
Hetfield schreeuwt niet. Hij zingt nog behoorlijk beheerst ook, maar er zit een randje aan.

Ik kan je niet uitleggen hoe je het doet, het is net als bij grunten: Luister er veel naar, oefen veel, stof zodra het pijn gaat doen, en opeens kan je het.

ShredTallicA
15 november 2009, 10:59
Hetfield schreeuwt niet. Hij zingt nog behoorlijk beheerst ook, maar er zit een randje aan.

Ik kan je niet uitleggen hoe je het doet, het is net als bij grunten: Luister er veel naar, oefen veel, stof zodra het pijn gaat doen, en opeens kan je het.

In zijn vroegere jaren wel hoor... :chicken: Nu doet hij het alleen niet meer

Tho
15 november 2009, 11:01
In zijn vroegere jaren wel hoor... :chicken: Nu doet hij het alleen niet meer

Nou ik luister nu naar Dyers Eve, en dat is wel degelijk zingen. Niet schreeuwen. Dat hoor je omdat het erg constant is, en hij een behoorlijke controle heeft over wat hij doet.

Je moet eigenlijk je strot een beetje tot een trechtertje vormen waardoor de lucht er meer uit geperst wordt. Erg moeilijk uitleggen altijd

ShredTallicA
15 november 2009, 11:06
Nou ik luister nu naar Dyers Eve, en dat is wel degelijk zingen. Niet schreeuwen. Dat hoor je omdat het erg constant is, en hij een behoorlijke controle heeft over wat hij doet.

Je moet eigenlijk je strot een beetje tot een trechtertje vormen waardoor de lucht er meer uit geperst wordt. Erg moeilijk uitleggen altijd

Kan het dan zijn dat ik mijn strot teveel dicht knijp? Want bij mij komt er altijd nauwelijks volume uit :chicken:

Tho
15 november 2009, 11:11
Kan het dan zijn dat ik mijn strot teveel dicht knijp? Want bij mij komt er altijd nauwelijks volume uit :chicken:

Ja dat kan absoluut! Maar ik raad aan je aan om eerst controle te krijgen over je natuurlijke zangstem. Wat Hetfield deed was een zeer geschoold schreeuwtje, en dat lukt niet zo maar. Oefenen oefenen oefenen, en de moed niet opgeven, want iedereen kan het namelijk.

Je moet gewoon echt je weggetje er in vinden

Ukeloeder
15 november 2009, 13:56
Ik zag een tijdje terug ergens een "Masterclass Distorted Voice" ofzo... Ik weet niet meer precies hoe het heette. Op YouTube in elk geval...
Een docente Klassieke Zang legde haar leerlingen uit dat de stem die je bij veel rock en metalzangers hoorde meer een trucje is dan echt ongecontroleerd schreeuwen. Wat Tho zegt is absoluut waar, Hetfield heeft een getrainde/geschoolde stem. Zonder zou hij het nooit zo lang volhouden.
Jouw vraag lijkt me meer te draaien om hoe je meer volume kunt krijgen bij het zingen. probeer de Lemmy Kilmister stance eens, komt het wat makkelijker je strot uit. Eventueel zangles nemen (stel je docent dezelfde vraag als je hier stelde anders wordt je een soort Marco Bakker :seriousf:), en niet verbaasd kijken als je in een hoger register gaat zingen... Da's heel natuurlijk.
Veel zingen, je niet generen en vooral; bij pijn stoppen!

ShredTallicA
15 november 2009, 16:59
Ik zag een tijdje terug ergens een "Masterclass Distorted Voice" ofzo... Ik weet niet meer precies hoe het heette. Op YouTube in elk geval...
Een docente Klassieke Zang legde haar leerlingen uit dat de stem die je bij veel rock en metalzangers hoorde meer een trucje is dan echt ongecontroleerd schreeuwen. Wat Tho zegt is absoluut waar, Hetfield heeft een getrainde/geschoolde stem. Zonder zou hij het nooit zo lang volhouden.
Jouw vraag lijkt me meer te draaien om hoe je meer volume kunt krijgen bij het zingen. probeer de Lemmy Kilmister stance eens, komt het wat makkelijker je strot uit. Eventueel zangles nemen (stel je docent dezelfde vraag als je hier stelde anders wordt je een soort Marco Bakker :seriousf:), en niet verbaasd kijken als je in een hoger register gaat zingen... Da's heel natuurlijk.
Veel zingen, je niet generen en vooral; bij pijn stoppen!

Bedoel je soms dit: http://www.youtube.com/watch?v=K1qkiaa15Vg?

Ukeloeder
15 november 2009, 17:13
Ja, dat clipje bedoelde ik. Hoor je hoe ze het aan en uit kunnen 'schakelen'? Zelfs het nivo van distortion kun je dus regelen. Dat allemaal zonder je stem te overbelasten.
Op een gegeven moment lijkt het in het clipje een beetje clownesk te worden, je hoort echter ook dat de docente een amazing controle heeft over haar stem.
Tho zei het al; iedereen kan het.
Je moet gewoon echt je weggetje er in vinden
Nu nog verantwoord er mee om leren gaan.

ShredTallicA
15 november 2009, 17:16
Ok :ok: Eerst maar eens mijn natuurlijke zangstem onder controle krijgen dan he :)

Thundermane
16 november 2009, 15:14
Ik kan je het boek "complete zangtechniek" aanraden.
Daar zit van clean zang tot en met grunts in. Via internet kun je dan ook soundclipjes luisteren en downloaden om mee te luisteren en proberen.
Wat ik je als belangrijkste tip kan geven is naast een stem met "Edge" ook veel puur clean zang te doen.
Een voorbeeld van een zanger die twee uitersten perfect beheerst is Mikael Akerfeldt van Opeth.
Grunt (en wat clean):
http://www.youtube.com/watch?v=w5LmbsVn9vA
Clean:
http://www.youtube.com/watch?v=DnD2maKnVBA