PDA

View Full Version : stratocaster opknap



Scrollcock
15 november 2009, 09:54
Hallo,

Ik ben nu een stratocaster aan het opknappen en daar heb ik een paar vragen over, maar allereerst zou ik mij even voorstellen,

Ik ben mart, ik woon in Houten, ben 16 jaar en ik luister met name blues en jazz (SRV, Jimi Hendrix, Buddy Guy, Wes Montgomery). Maar ik vind indie rock bands als the kooks en arctic monkeys ook heel tof. Verder heb ik 4 elektrische gitaren 2 goede en 2 slechte. mijn 2 redelijk goede gitaren zijn een japanse fender jaguar 62' reissue en een epiphone dot cherry. ik heb nog een slechte telecaster van dimavery en een strat van samick die ik dus ga opknappen. verder heb ik als amp een vox AD30 VT. Ik kijk hier op gitaarnet al twee jaar rond zonder iets te posten en ik dacht laat ik dat nu maar doen.

zo nu over op het zakelijke gedeelte van deze post:

Mijn vraag is: welke spuitbus van welk merk lijkt erg op dapne blue en zijn die bruikbaar voor het spuiten van de gitaar?

groeten, mart

Scrollcock
15 november 2009, 09:57
En ik ben nog vergeten te vertellen dat ik de gitaar eerst heb opgeschuurd en er daarna een hele sterke 2 componenten lak (epoxy als ik mij niet vergis)
over heb gesmeerd

groet, mart

barno
15 november 2009, 16:41
welkom
al goed voorzien op prille leeftijd, goed man:)

ik zou zeggen Motip autolak (maar ik ken dan ook niet echt andere merken). Die hebben een uitgebreid kleurenassortiment waar wel iets daphne blue achtig tussenzit.

succes

Scrollcock
15 november 2009, 17:41
bedankt barno,
en die zijn gewoon te koop bij de gemiddelde praxis?
groet mart

barno
15 november 2009, 17:45
in België vooral in autospeciaalzaken, in NL ook denkik

Scrollcock
26 januari 2010, 14:00
Ik ben inmiddels al aardig op weg in het verven van de gitaar, uiteindelijk is het toch surf green geworden. Nu heb ik een vraag over de bedrading. Hier ligt mijn oude setje elementen en potmeters etc, van een oude samick strat.

Probleem is: ik weet niet welk element de middel, bridge en neck element is. (ik ben een noob in elektronica)

een ervan heeft een rode draad, de andere en grijze en de laaste een gele. daarnaast hebben 2 ervan een kleine 52 (?) op het plastic staan en de andere een 50. verder zit er niet echt verschil in. ik hoop dat iemand hier veel verstand van heeft en mij verder kan helpen.

daarnaast zijn er verschillende draden losgeraakt, onder andere van de switch.

Kan iemand mij vertellen hoe je een foto moet posten dan kan ik misschien wat beter laten zien wat ik bedoel.

hoop dat jullie kunnen helpen
mart

aaronstonebeat
26 januari 2010, 14:42
Eigenlijk heb je een universeelmeter nodig (lenen?) om de weerstand van de elementen te meten. Die met de grootste weerstand hoort bij de brug, die met de kleinste bij de hals.

Op de site van Seymour Duncan zijn een hoop bedradingsschema's te vinden; elders op het internet ook. Wij hebben hier de 'electro-faq'.

Foto's moet je uploaden naar een host (imageshack, photobucket, mijnalbum ed.). Daar vind je een link naar je foto en die moet je hier in je bericht plakken door op het gele knopje in de balk boven je 'reageer-venster' te klikken.

snaarplukker
26 januari 2010, 14:54
Je kan ook de afstanden van de polepieces meten. Ik denk dat waar 50 op staat een polepiece afstand van 50 milimeter heeft en zou in de neck komen.
De 52 in het midden en als de laatste groter is in de brug. Je kan het misschien ook zien aan de lengte van de draden, lange draad verder weg.

Scrollcock
26 januari 2010, 16:06
bedankt, voor de info! ik ga mijn best doen met jullie tips.

Scrollcock
26 januari 2010, 17:49
ik heb inmiddels zoon meter gevonden alleen weet ik niet hoe ik dit moet meten. kan iemand dit mij vertellen?

verder heb ik in paint een tekening gemaakt met de draden. hierop zijn met nummers de draden die los zitten te zien en de plekken waar die draden volgens mij op moeten. ik weet alleen niet in welke volgorde.http://img27.imageshack.us/i/naamloosvz.jpg/

ik hoop dat de foto het doet

groet mart

aaronstonebeat
26 januari 2010, 18:28
Zo'n apparaat heeft 2 snoeren. De ene (zwart) zit in 'COM', voor de andere heb je meestal een paar mogelijkheden; kies het gat waar Ω (Ohm) bij staat en stel het apparaat in op een bereik tot 20 kΩ (kilo-Ohm). Sluit de pennen of klemmen van de universeelmeter aan op het element en lees de waarde af.

Ik zie nog geen plaatje.

Scrollcock
2 februari 2010, 13:55
Ik nog een vraag, ik kan nergens vinden welke kleur pickup covers en knoppen op de 57' stratocaster (surf green) zitten, ik denk aan parchment, maar het kan misschien ook wel mint green zijn of gewoon wit. http://www.dv247.com/assets/products/41124_l.jpg

ik hoop dat het plaatje het doet,

kan iemand mij dit vertellen??

hartelijk bedankt, mart

Scrollcock
3 februari 2010, 08:46
ik vond dit:http://www.guitarsupplies.nl/b_1224.jpg
krijg ik hiermee het gewenste effect voor de hals? (een mooie dikke laag lak als op mijn jaguar, een beetje vintage kleur)

snaarplukker
3 februari 2010, 12:33
ik vond dit:http://www.guitarsupplies.nl/b_1224.jpg
krijg ik hiermee het gewenste effect voor de hals? (een mooie dikke laag lak als op mijn jaguar, een beetje vintage kleur)
Nee dat blijft transparant. De hals zou je met beits in de gewenste kleur moeten maken. De echte vintage kleur komt door blootstelling aan UV straling.

Scrollcock
3 februari 2010, 15:50
bedankt voor je reactie,

maar weet je toevallig of het mooi wordt als ik de hals eerst beits en daarna die rustins gebruik?

groet, mart

Scrollcock
10 februari 2010, 21:14
http://www.stewmac.com/shop/Finishing_supplies/Colors,_tints,_and_stains/ColorTone_Concentrated_Liquid_Stain.html?actn=1001 01&xst=3&xsr=1016


denken jullie dat dit spulletje in de kleur vintage amber de goede kleur geeft voor de hals? en hoe kan ik dit dan het beste opbrengen?

en moet ik dit ook op het fretboard smeren, want deze moet ook die kleur krijgen, of wordt het dan een smeerboel?


jullie zullen mij vragen wel helemaal zat worden, sorry maar ik weet niet waar ik deze dingen moet vinden.

in ieder geval bedankt,

mart

aaronstonebeat
10 februari 2010, 21:26
Beits is wel bedoeld voor kaal hout; en dat betekent ook echt helemaal kaal, want op plekken waar nog lak of lijm zit, trekt de stain niet in.

Hetzelfde geldt voor de toets. Als die van esdoorn is, is hij gelakt. Dat krijg je er volgens mij alleen goed vanaf als je de frets verwijdert.

Scrollcock
11 februari 2010, 14:01
en als je nou ecoline in de goede kleur mengt met die rustins ofzo, krijg je dan ook een goed effect, ik hoopte eigelijk dat ik de frets erin kon laten.

aaronstonebeat
12 februari 2010, 12:55
Ik weet niet of ecoline mengt met die plastic coat; maar als het met iets op kleur is te brengen, moet het kunnen.