PDA

View Full Version : Hoe gebruik ik een plectrum?



gitaargod
14 november 2009, 20:02
Hallo,

Ik heb me voorgenomen een gitaargod te worden en heb vandaag een gitaar, versterker en een boek gekocht, fasttrack deel 1.

Ik wil nu beginnen met de lessen die in dat boek staan, maar ik kan helaas nergens zien hoe je met een plectrum moet omgaan. Ik weet wel hoe je dat dingetje vast moet houden, maar hoe zit het met de aanslag? Gewoon elke noot van boven naar beneden aanslaan, of om en om? Dus noot 1 naar beneden, noot 2 naar boven, noot 3 weer naar beneden, enz.... .

Ik wil het graag meteen goed doen en niet over een jaar of zoiets er achter komen dat het fout is.

En heb ik echt een voetenbankje nodig?

Helaas kan ik hier in dit forum niet zoeken met een zoekfunctie, ander zou ik het antwoord wel zelf gaan zoeken.

Bedankt!!!:noob:

gitaargod
14 november 2009, 23:52
Jongens en meisjes, ik wil graag beginnen met mijn carriere, heeft iemand misschien een goed advies???

Bluze
15 november 2009, 00:37
Dit even doorlezen:

www.marcelcoenen.com/theorieboek/TechniekWijzer.doc

gitaargod
15 november 2009, 10:02
Dit even doorlezen:

www.marcelcoenen.com/theorieboek/TechniekWijzer.doc

Oké, dat ziet er duidelijk uit. Ik zal er eens lekker voor gaan zitten en wat proberen.

Bedankt!

Thmz
15 november 2009, 10:39
Ze zeggen dat er geen juiste en geen verkeerde manier is om je plectrum vast te houden. Je mag m nemen zoals je wilt eigenlijk. De meesten gaan hun plectrum met binnenkant duim en binnenkant wijsvinger (en eventueel middenvinger) nemen. Dit deed ik eerst ook. Tot ik na een jaar tot de conclusie kwam dat dit eigenlijk geen stabiliteit gaf in snelle dingen. Ik ben dan moeten overschakelen naar binnenkant duim met zijkant wijsvinger. Hier is je hand in een veel beter houding om snelle stukken te spelen en 'tricks' te doen.

Om noten te spelen kan je best de 1ste noot omlaag aanslagen, de tweede noot omhoog, de derde weer omlaag, de vierde omhoog enzovoort. Dit noemt alternate picking. Hiermee kan je later dan ook de snelste snelheden mee halen. In sommige partijen is er natuurlijk wel uitzondering op deze regel :p

En dit topic staat trouwens verkeerd ;) 'Lessen' is om te zoeken naar een leraar en niet om uitleg te vragen. Voor uitleg is er 'Speeltechniek en theorie'

Metallic90
16 november 2009, 00:55
Hey gitaargod,

Ik heb een leuk filmpje voor je, zal je zeker nuttig vinden:
http://www.guitardistrict.net/videos/lesson/47-paul-gilbert-discussing-pick-mechanics/

Trouwens, met een voetenbankje speelt de gitaar wat lekkerder (vind ik).
Ik zou zeggen probeer het uit met een stapel boeken, en als je het wat vindt, koop je er een :D

jubei
16 november 2009, 02:00
de juiste manier is niet te veel druk uitoefenen,maar net genoeg
op een gegeven moment floept hij dan vanzelf naar binnen
vooral niet te hard! dat kan hij je aambeien alleen nog maar verergeren

Reel Big Fish
16 november 2009, 09:12
Verplaatst naar Speeltechnieken & Theorie.