PDA

View Full Version : 6v6 duet voor DLR: welke?



Mr.Bluesbreaker
14 november 2009, 19:54
Hi allen,

ik moet zo zoetjes aan een nieuwe set eindbuizen plaatsen in mijn Valvetech VAC, een soort 2 channel Deluxe Reverb kloon met een duet 6v6.
Op dit moment zit er een set JJ 6v6 in, voorheen was dat Electro Harmonix. Nu heeft het ding aardig wat reparaties ondergaan en kan kan ik niet precies meer plaatsen, nu gebruik ik hem echter weer volop maar welke 6v6 buis is naar jullie mening echt goed?
(Tung-Sol? EH? NOS?)

Wat een 6v6 amp nogal snel heeft naar mijn idee is dat ie wat "boemerig/zompig/onstrak" in het laag wordt als je hem flink op zijn donder geeft. Dat wil ik zoveel mogelijk vermijden.

Chris Winsemius
14 november 2009, 20:04
"Onstrak/zompig" heeft vooral met het circuit en trafo's te maken, heb zelf diverse amps met 6V6s gebouwd en gemodificeerd die dat niet hadden.

Als je amp zeer snel eindbuizen verslijt: laat de rest ook (eerst) checken anders blijf je maar vervangen, werden ze wel goed gebiased?

Op dit moment zijn de Tungsols van de moderne 6V6 merken/types mijn favoriet. JJ 6V6s vond ik zelf tegenvallen qua "6V6-karakter".

master99
15 november 2009, 09:28
Bij dit soort versterkers grijp ik naar Tung Sol 6V6 buizen als je een wat milder en minder fel geluid wilt. Als je juist het tegenovergestelde wilt dan juist de JJ/Tesla 6V6, die ik juist ook minder snel zompig vind. Maar omdat je deze laatste er al in hebt zitten, en de amp toch zompig vindt, zal je het zoals Chris zegt, het niet alleen in de buizen moet zoeken.

Mr.Bluesbreaker
15 november 2009, 11:49
Ik heb deze eindbuizen er nu zo'n 2,5 jaar in en de VAC wordt redelijk intensief het land door gereden voor gigs. Binnenkort staan er wat belangrijke dingen op de agenda, en ik heb het idee dat het weer een stukje frisser kan klinken. Destijds zijn de JJ's gebiasd door Lennart van hier, dat zat wel snor.

Ik heb het idee dat hij met de JJ''s iets "wolliger" is dan met de oude EH's. Nog steeds erg lekker, maar voordat ik een type erinsteek die ik niet ken, wilde ik even checken of dit niet verder wordt versterkt, het losse laag wat de JJ's naar mijn idee hebben. Zit je dan goed met Tung Sol?

Edit: volgens de berichten hier zou ik dan beter af zijn met een set EH?

Bernardduur
15 november 2009, 13:47
Op dit moment zijn de Tungsols van de moderne 6V6 merken/types mijn favoriet. JJ 6V6s vond ik zelf tegenvallen qua "6V6-karakter".

+1 alleen vind ik het karakter van de JJ's eigenlijk best wel lekker. Niet vintage-correct maar wel te pruimen en een eigen karakter. Mijn eigen favo's

GretschGuy
19 november 2009, 14:13
Als het een 1-op-1 kloon is van de DR, staat er een veel hoger voltage op de buizen dan bij enige andere 6V6 amp. Veel buizen kunnen dat helemaal niet aan of klinken in elk geval niet best.

Van de hedendaagse productie kan EH de voltages in elk geval makkelijk aan. Ik vind ze ook goed klinken in dat soort amps. Dat wat heldere en 'bijterige' past wel goed bij het karakter van 'n blackface.

Just my 2 cents...

Chris Winsemius
19 november 2009, 15:25
Als het een 1-op-1 kloon is van de DR, staat er een veel hoger voltage op de buizen dan bij enige andere 6V6 amp. Veel buizen kunnen dat helemaal niet aan of klinken in elk geval niet best.

Van de hedendaagse productie kan EH de voltages in elk geval makkelijk aan. Ik vind ze ook goed klinken in dat soort amps. Dat wat heldere en 'bijterige' past wel goed bij het karakter van 'n blackface.

Just my 2 cents...

Valt wel mee, blackface DR meestal rond de 415-420 Volt. Jim Kelley amps hadden nb. (Sylvania) 6V6s rond de 500 Volt!

Meeste problemen bij "6V6s kunnen geen hoge spanning aan" liggen meer aan bepaalde slechte 6V6 versies en/of gebrek aan bias-instel-kennis imho.

GretschGuy
19 november 2009, 16:07
Volgens de specs in RCA en GE / Western manuals uit de jaren zestig mag er max. 350V staan op 6V6 buizen. De meeste 'klassieke' amps (Fender tweed, Supro, Gibson, Danelectro, etc.) blijven daar zelfs ver onder.

Het was leuk voor Fender dat veel US buizen uit de jaren zestig ook bij hogere voltages fatsoenlijk blijven werken. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Oude Sovjet buizen (zelfs de militaire versies) klinken vaak prima binnen de specs. Zodra het voltage boven de 350 komt is het uit met de pret.

Mr.Jay
19 november 2009, 20:10
ik heb zelf juist net met EH's de meeste uitval gehad in mijn DR. En een wat karakterloze klank vind ik het.
De JJ en nw. TS's kunnen de hogere spanning makkelijk aan. QUa toon is het persoonlijk of je het wat vind.
Mooist vind ik toch nog steeds div. NOS typen. Maar lang leven zullen ze wel niet hebben bij 410V en +.....
Ook vind ik 6V6's toch al 'n kort leven hebben in kleine, compacte combo's, zeker nog es als je het vermogen gaat oppimpen en ene heftige speaker monteert en meer druk uit de amp gaat halen. Ik doe dat ook hoor, killertone met een ouwe G12H30 in een TweedDLX b.v, maar het vreet wel je buizen sneller op. En die zit keurig op specs qua voltage. Het zijn puur de geluidstrillingen die in zo'n kastje ontstaan en waaraan die buisjes bloot gesteld worden, rampzalig vaak.

ccc
19 november 2009, 22:10
Nog nooit problemen gehad met mijn JJ 6V6's in mijn Valvetech's.