PDA

View Full Version : Gear van professionele/beroemde gitaristen



soup
14 november 2009, 15:11
Ik zag juist een optreden van the artic monkeys op tv en de zanger speelde op een fender mustang. Niet een van de duurste gitaren ( dure gitaar is natuurlijk niet gelijk aan goede sound) maar nu vraag ik me af, vraagt zo iemand dan aan zijn gitaar tech. om deze gitaar aan te passen, lees: andere stemmechanieken, andere potmeters, andere elementen of gebeurt dit niet noodzakelijk?

Ik kan me voorstellen dat je als gitarist toch wel zekerheid wilt en je dus verwacht dat alles goed gaat/zal werken. Wordt er dus veel gemodificeerd?

En hetzelfde bij de amps, worden er veel dingen aangepast?

macwilliams
14 november 2009, 15:29
Ach bij die lui is het toch van; hij roept en zij draaien. Wat ze dan ook vragen het wordt allemaal gedaan. En daar betalen ze dan ook voor.

Midwolda
14 november 2009, 15:41
Stel dat (STEL DĄT) ik ooit m'n brood zou verdienen met het spelen op een gitaar,
dan zou ik toch bijzonder graag willen dat iedereen met z'n takken van mijn instrumenten afblijft!

Quicksilver
14 november 2009, 15:44
Stel dat (STEL DĄT) ik ooit m'n brood zou verdienen met het spelen op een gitaar,
dan zou ik toch bijzonder graag willen dat iedereen met z'n takken van mijn instrumenten afblijft!

Als jij elke avond een gig hebt en 's middags ook vaak bent volgeboekt dan heb je niet veel keuze, dan ben je nu eenmaal een hulpje nodig die voor jou de boel regelt.. Ik vind het persoonlijk ook niet een fijn gevoel dat ik dan afhankelijk ben van die technician, maar veel keuze zal je daarin toch niet hebben.. :chicken:

Midwolda
14 november 2009, 15:47
Okee, dan wil ik m'n geld wel verdienen met het hulpje zijn dat de hele dag aan een ander z'n gitaren loopt te sleutelen.
:ok:

barno
14 november 2009, 15:47
geloof me vrij, als jij on tour bent, day in day out, zal je heeel dankbaar zijn voor een goede tech. dan heb je helemaal geen zin meer om aan gitaren te gaan prutsen.

Michael AE
14 november 2009, 16:41
Ik doe ook wel eens gitaartech werk en het enige wat van je verwacht wordt is dat je de gitaar zo bespeelbaar mogelijk houdt. Als er dus iets niet werkt, moet het vervangen of gerepareerd worden. Dat varieert van iets vast solderen tot het vlakken en/of polijsten van de frets en het vervangen van slechte onderdelen.

Gitaren die echt authentiek gehouden moeten worden omdat ze zeldzaam zijn, zijn een hel voor de tourende muzikant en vooral zijn gitaartech. Ik heb wel eens iemand met een 60's strat op pad gehad en daar wordt je niet blij van. Dan moet je als artiest toch wel heel erg van zo'n instrument houden en alle nadelen overwegen voordat je er een podium mee bespringt.

Nee, ik hou als tech meer van nieuwere instrumenten of vintage waar aan gerommeld mag worden. De sound wordt niet slechter van een nieuwe potmeter, maar de resale value wel, helaas.

De CS modellen van zowel Gibson als Fender zijn heerlijk, IMO. Die zijn zo mooi gesoldeertddttdt en zijn erg roadproof.

Orbis
14 november 2009, 16:48
Het hangt denk ik ook een beetje van de band af. Als ze gewoon met twee, drie gitaren spelen die allemaal EADGBE zijn gestemd, zullen de artiesten het wel zelf kunnen. Maar kijk voor de aardigheid eens hier (http://www.sonicyouth.com/mustang/eq/gear.html) naar de gear van Sonic Youth. Een vrachtwagen gitaren, allemaal anders gestemd. Zij hebben dan ook een team techs nodig om dat allemaal werkend te houden.

Brewskie
14 november 2009, 16:52
Ik doe ook wel eens gitaartech werk en het enige wat van je verwacht wordt is dat je de gitaar zo bespeelbaar mogelijk houdt. Als er dus iets niet werkt, moet het vervangen of gerepareerd worden. Dat varieert van iets vast solderen tot het vlakken en/of polijsten van de frets en het vervangen van slechte onderdelen.

Gitaren die echt authentiek gehouden moeten worden omdat ze zeldzaam zijn, zijn een hel voor de tourende muzikant en vooral zijn gitaartech. Ik heb wel eens iemand met een 60's strat op pad gehad en daar wordt je niet blij van. Dan moet je als artiest toch wel heel erg van zo'n instrument houden en alle nadelen overwegen voordat je er een podium mee bespringt.

Nee, ik hou als tech meer van nieuwere instrumenten of vintage waar aan gerommeld mag worden. De sound wordt niet slechter van een nieuwe potmeter, maar de resale value wel, helaas.

De CS modellen van zowel Gibson als Fender zijn heerlijk, IMO. Die zijn zo mooi gesoldeertddttdt en zijn erg roadproof.

Als je het echt niet weet, hier een taalhulpje: het zijn twee gesoldeerde potmeters, dus schrijf je gesoldeerd met een d !

Michael AE
14 november 2009, 16:59
Hahahaha, thanks!

schizo910
14 november 2009, 17:13
Ik denk dat sowieso de meeste groote acts hun gear puur als gereedschap zien. Ik zeg niet dat het geen gearfreaks zijn die het niet boeit, maar ze zullen zich niet zo druk maken om hun gitaar als de meeste van ons, die liever niemand aan zijn plank laat komen. Voor hun is het dagelijks gereedschap zoals een hamer voor een timmerman. Voor ons is het juist datgene dat ons lostrekt van ons werk en de dagelijkse beslommeringen. Een stuk hout waar we lang voor hebben gespaard en waar we zuinig op zijn.

Tankman
14 november 2009, 17:18
Gitaristen hebben vaak erg veel contact met hun Techs. Het zijn mensen die ze erg vertrouwen met hun spel. Een tech is dus niet de eerste de beste. Het zijn vrienden en maken zowat ook deel uit van de band.

Ik heb het contact tussen bijvoorbeeld Jordan Rudess van Dream Theater en zijn tech zitten bekijken in Ahoy, en die twee hadden de grootste lol samen, zelfs tijdens nummers toen Rudess moest spelen. Petrucci werkt al jaren met dezelfde.

Hetfield en Hammett hebben veel custom en one-of-a-kind gitaren. Ik denk niet dat ze die als gereedschap zien. Het is eerder het geen tijd hebben tijdens een tour om zelf aan die dingen te gaan sleutelen. Ze hebben dus ook al jaren dezelfde techs, die ook gewoon aanwezig zijn in hun HQ.

Braindead
14 november 2009, 17:20
Als ik even op de Thomann site kijk dan zie ik dat een Mustang 799 kost. Het kan aan mij liggen maar ik snap de vraag niet zo goed. Suggereer je dat je voor 799 geen goede betrouwbare gitaar kan maken? Volgens mij kan je met een Fender Mustang rustig het podium op hoor, zelfs als je hem gewoon origineel hebt gelaten. Ik zou het wel aan durven iig ;)

Tankman
14 november 2009, 17:26
Het komt er denk ik op neer, vanuit het oogpunt van de topic starter, dat het opvalt dat meeste pro's custom of signature gitaren spelen.

Staat er zo'n gast van de Arctic Monkey's met een stock gitaartje op het podium. Hij vraagt zich dus af of Stock dan ook meteen voldoet aan de eisen van een pro, of dat die pro's die gitaren helemaal laten hot rodden, upgraden etc etc etc en het alleen stock oogt, maar het helemaal niet is. En of ze dit zelf doen of hun techs dit laten doen, aangezien aanpassingen aan gitaren vrij persoonlijk zijn.

Braindead
14 november 2009, 17:39
Als je Yngwie moet geloven dan speelt ie gewoon op stock Strats. (wel van die oude vintage gevallen dacht ik maar toch(en natuurlijk scalloped fretboard)).

Ik denk dat als pro's hun gitaren modden ze dat vooral doen omdat ze het net even anders willen hebben. Volgens mij niet omdat de gitaar van de fabriek af niet betrouwbaar zou zijn oid.

ps: Ik kan me trouwens wel (lang geleden) een Slayer concert herinneren waarbij 1 van de gitaristen een los contact had of iets. Daar kon ik me echt onwijs aan ergeren aangezien ze daar niet voor een appel en een ei stonden, maar dat lag niet aan de stock uitrusting lijkt me, eerder aan de crappy emg's :D

TimS
14 november 2009, 17:51
Ik denk trouwens niet dat het een Mustang van 800 van Thomann is, zal wel een vrij oude zijn die beter klinkt en al bewezen heeft betrouwbaar te zijn. Los daarvan zou ik het best aandurven om te touren met een gitaar van 800 euro, ik zou eerder bang zijn dat mijn snoeren, effecten of versterker het begaven.

barno
14 november 2009, 17:52
sommige profs zijn wel degelijk gearheads, anderen interesseert het geen bal maar eens on the road, heeft iedereen toch liefst zo weinig mogelijke tech problemen. Dat veel guitartechs meer zijn dan alleen maar man met soldeerbout is zeker. mijn tech voor 10 jaar was een van mijn beste vrienden die vaak beter wist wat ik wilde dan ikzelf, heerlijk om zo iemand bij te hebben. Gitaar heeft te maken met electriciteit en hele dunne draadjes enz... als er iets fout loopt op een grote gig, sta je in je blote kont. Iemand die je op zo'n moment heel snel perfect helpt, is een hele geruststelling.

Malle Eppie
14 november 2009, 19:03
ps: Ik kan me trouwens wel (lang geleden) een Slayer concert herinneren waarbij 1 van de gitaristen een los contact had of iets. Daar kon ik me echt onwijs aan ergeren aangezien ze daar niet voor een appel en een ei stonden, maar dat lag niet aan de stock uitrusting lijkt me, eerder aan de crappy emg's :D

Dat was volgens mij de JCM800 van Hanneman die kuren had. Zag hem idd een paar keer van het podium aflopen om vervolgens een hel epoos weg te blijven. Overige bandleden speelden gewoon door...

Braindead
14 november 2009, 19:06
Dynamo open air 96 was dat als ik het me goed herinner.


Dat was volgens mij de JCM800 van Hanneman die kuren had. Zag hem idd een paar keer van het podium aflopen om vervolgens een hel epoos weg te blijven. Overige bandleden speelden gewoon door...

ackm
14 november 2009, 19:26
Kleine opmerking:

Ik denk dat je de Fender Bronco bedoeld en niet de Fender Mustang , hoewel die er erg op lijkt ;)

Luke-wannabe
14 november 2009, 19:31
Denk niet dat je dit zelf wilt onderhouden: http://www.youtube.com/watch?v=3D8qUqAmyRY

Quicksilver
14 november 2009, 19:36
Denk niet dat je dit zelf wilt onderhouden: http://www.youtube.com/watch?v=3D8qUqAmyRY

Lijkt me wel leuk voor 1 dagje, waarvan je de helft stiekem meer aan het spelen bent dan werkelijk afstellen. :cheerup:

soup
14 november 2009, 22:22
Als ik even op de Thomann site kijk dan zie ik dat een Mustang 799 kost. Het kan aan mij liggen maar ik snap de vraag niet zo goed. Suggereer je dat je voor 799 geen goede betrouwbare gitaar kan maken? Volgens mij kan je met een Fender Mustang rustig het podium op hoor, zelfs als je hem gewoon origineel hebt gelaten. Ik zou het wel aan durven iig ;)


Het komt er denk ik op neer, vanuit het oogpunt van de topic starter, dat het opvalt dat meeste pro's custom of signature gitaren spelen.

Staat er zo'n gast van de Arctic Monkey's met een stock gitaartje op het podium. Hij vraagt zich dus af of Stock dan ook meteen voldoet aan de eisen van een pro, of dat die pro's die gitaren helemaal laten hot rodden, upgraden etc etc etc en het alleen stock oogt, maar het helemaal niet is. En of ze dit zelf doen of hun techs dit laten doen, aangezien aanpassingen aan gitaren vrij persoonlijk zijn.

Wat tankman dus zegt.

Ik zou denken dat met het budget dat ze ter beschikking hebben gewoon eender welke gitaar kunnen kopen zodat het qua afwerking en materiaal direct goed zit. En misschien ook een voorkeur hebben voor vintage/custom materiaal en dergelijke. Hoe duurder gitaar =/= hoe beter maar je begrijpt me wel. :)

En omdat het toch hun beroep is lijkt het me ook dat ze veel gear kunnen testen en zo misschien eerder geneigd zijn om bepaalde gitaren met X pick-ups te hebben.

Noid
15 november 2009, 10:37
Dynamo open air 96 was dat als ik het me goed herinner.
Ik was d'r ook, maar 't is me ontgaan. Maar of het nou de amp of de gitaar was, met een back up zou dat snel verholpen moeten zijn.

Veel (grote) bands hebben vaak back up's van amps bij zich. Zie bijvoorbeeld hier gear van John Petrucci, met 2 mesa's. De onderste is een back up, voor het geval de bovenste ineens kuren krijgt tijdens een optreden.
http://www.musicplayers.com/features/guitars/2007/images/petrucci_rig1.jpg

Mitch
15 november 2009, 11:03
Gearnerds zijn er genoeg, zeker weten. Of misschien beter gezegd: soundnerds. Maar voor een tour gaat het toch om betrouwbaarheid. Iets simpels als een goede topkam waardoor je gitaar niet snel ontstemt is dan zo'n modificatie die weinig kost, maar waar je zowel als pro, semi-pro of amateur erg veel plezier kan hebben.

Eko
15 november 2009, 13:56
Als je speelt om geld is er maar 1 belang en dat is spelen. Het moet dus werken. En om de boel draaiende te houden is er onderhoud en reparatie nodig. Dat is bij allerlei instrumenten. Een goedkope gitaar hoeft niet slecht te zijn. Wel is het prettig om materiaal te hebben wat stevig is. Geen el cheapo schakelaars of inputs bv.
Een gitaartech doet datgene waar jij geen tijd voor hebt. Een goede tech weet jouw wensen om te zetten in afstellingen. Aan een half woord genoeg hebben betekent voor hem/haar zelf kunnen spelen en weten wat je dus bedoeld.
Je instrumenten op een podium kies je om hun betrouwbaarheid. Niet op prijs. Voor de geluidskwaliteit hoef je het niet echt te doen. Het verschil tussen een US standard strat of een CS timemachine hoort geen mens in de zaal. Dat geld net zo goed voor een Les Paul natuurlijk.

guitarkid
15 november 2009, 16:47
Stel dat (STEL DĄT) ik ooit m'n brood zou verdienen met het spelen op een gitaar,
dan zou ik toch bijzonder graag willen dat iedereen met z'n takken van mijn instrumenten afblijft!

Dan zou je eens naar de tech van Keith Richards moeten kijken. Die bepaald af en toe gewoon op welke gitaar Keith een nummer gaat spelen....
Check de volgende site: http://members.tripod.com/blue_lena/guitar2.html

"Sometimes Keith doesn't know what guitar Pierre is going to hand him. Not very often, of course... but sometimes as a surprise Pierre will bring out the Dan Armstrong or something he acquired that day that KR hasn't even seen yet, and Keith will give it a workout and see what happens."

Kwestie van gemak en vertrouwen..!!
Ik heb zelden de situatie meegemaakt dat ik een gitaartech had, maar de keren dat het wel handig was (opnamen live-cd en dvd) zorgde een gitaarspelende vriend met veel ervaring ervoor dat de 5 gitaren die ik gebruikte 100% zuiver waren en speelklaar stonden bij de wisselingen. Heerlijk gevoel en smaakt naar meer!! Maar ja.....

Gr. C.