PDA

View Full Version : Marshall sound, bedroom volume...



DeadHerring
13 november 2009, 23:34
Hey gasten...

Ik ben dus van plan om (eindelijk) een goeie amp te kopen. Deze zal voornamelijk gebruikt worden op kamervolumes. Ik zoek een amp die vooral de britse Marshall-voicing kan halen. Na het proces van eliminatie ben ik op de volgende 4 amps uitgekomen:

- Marshall Haze 15W head
- Blackstar HT5 head
- Egnater Rebel 20 head
- Marshall Haze 40W Combo

De Blackstar is natuurlijk een stuk goedkoper, dus da's een duidelijk voordeel voor die amp. Prijs voor blackstar head is 300 euro, Haze/Rebel is 500 euro.

Heeft iemand hier goeie raad? Kan ik ze ergens goedkoper vinden? Welke neem ik best? Welke goedkope cab gaat hier best bij?

Ik wil niet de HT5 combo, want naar ik hoor op youtube is die 1x10 beetje minder voor de sound.


EDIT: haze 40W combo toegevoegd. 1x12... Heb op youtube een hele goeie video gezien, natuurlijk nog geen van enkele getest, dus dat moet nog gebeuren... Die hazes hebben Master volume, maar wil wel zeggen dat je de power valves niet overstuurt natuurlijk... De vraag is of dat wel moet voor kamer spelen hé, en het voordeel is natuurlijk dat ik met die Haze zo nodig ook wel kan giggen uiteindelijk. De Egnater hinkt wat achterop na de youtube klanktesten... features zien er op papier wel heel mooi uit, maar de klank is toch niet de scheur waar ik zo van hou.

Eko
14 november 2009, 07:27
Als je kamer op 15 hoog ligt in het doveninstituut dan kun je de amps wel op de slaapkamer gebruiken. Maar 15-20 watt openzetten voor een mooie drive is echt niet te doen. Een mastervolume zal dus nodig zijn.
De rest zal dan van de speaker(s) afhangen en je smaak.

Midwolda
14 november 2009, 07:41
En op kamervolume is een 12" speaker niet altij een prè, wordt misschien te snel wat bassig, wat losjes onderin.
Een 10" geeft vaak een wat strakker laag en is in veel situaties bruikbaarder dan een 12".

Mitch
14 november 2009, 09:57
Ik heb me gisteren uitermate goed vermaakt met een 5W transistorbakkie thuis en dan vooral wat betreft een Marshallachtige sound. Vox DA5 met nota bene een 6,5"speaker. Voor in mijn woonkamer kon ik ik 'm op de 1,5W stand ongeveer half open zetten. Ter relativering...

Jan Buurman
14 november 2009, 11:43
Voor een Marshallsound in "whispermode" heb ik sinds kort de Marshall Guv'nor I. Ik had hem eigenlijk gekocht (voor weinig) als hebbedingetje maar toen ik hem over mijn cleane kanaal van mijn Blackstar HT5 stackje probeerde heb ik met een glimlach van oor tot oor zitten spelen.

Edit: voor de marshall on steroids heb ik (ook sinds kort) de Emma Reezafratzitz. Meer heb ik (voor thuis) niet nodig..

SloeGin
14 november 2009, 11:58
Voor een Marshallsound in "whispermode" heb ik sinds kort de Marshall Guv'nor I. Ik had hem eigenlijk gekocht (voor weinig) als hebbedingetje maar toen ik hem over mijn cleane kanaal van mijn Blackstar HT5 stackje probeerde heb ik met een glimlach van oor tot oor zitten spelen.

Edit: voor de marshall on steroids heb ik (ook sinds kort) de Emma Reezafratzitz. Meer heb ik (voor thuis) niet nodig..

dus het OD kanaal is maw. niet echt bruikbaar (thuis)?

Jan Buurman
14 november 2009, 12:17
O jawel!! Maar voor een echt laag volume doet het pedaaltje het net overtuigender.
Ik vind die HT5 perfect voor thuis. Ik had eerder een Valve Junior stackje en dat voldeed helemaal niet. Daar is op echt laag volume niets mee te doen.
Ik ben nog steeds van plan om het HT5 headje een keer mee te nemen naar de oefenruimte om hem eens op oorlogsstrekte over een 4x12 te horen..

@topicstarter: HT5 all the way!!! Niet twijfelen.

heavy-metal-thunder
14 november 2009, 12:37
Ik heb me gisteren uitermate goed vermaakt met een 5W transistorbakkie thuis en dan vooral wat betreft een Marshallachtige sound. Vox DA5 met nota bene een 6,5"speaker. Voor in mijn woonkamer kon ik ik 'm op de 1,5W stand ongeveer half open zetten. Ter relativering...

idd. ik gebruik al jaren met veel plezier een Valvetronix VT30. Staat ook achteraan op minimum (1,5W) en gewone controlepaneel ook op max de helft. Dat is niet luid en op dit volume kan er geen enkele lampenbak tegenop. Op repetitie is het een ander verhaal, klinkt de vox ineens niet goed meer.

DeadHerring
14 november 2009, 13:07
Als je kamer op 15 hoog ligt in het doveninstituut dan kun je de amps wel op de slaapkamer gebruiken. Maar 15-20 watt openzetten voor een mooie drive is echt niet te doen. Een mastervolume zal dus nodig zijn.
De rest zal dan van de speaker(s) afhangen en je smaak.

idd, daarom dat ze allemaal een mastervolume hebben, behalve dan de Egnater, die je kan aanpassen qua wattage naar 1W, blijkbaar

guitarnijboer
14 november 2009, 13:32
Als je ooit van plan bent van je slaapkamer af te komen, zou ik alle low-watt versterkers links laten liggen. In een rustige omgeving (slaapkamer) kun je ook 5 watt niet hard zetten, laat staan 15. Je kunt dan dus net zo goed een 30 - 50 watt versterker kopen waar je later in je cariere ook nog mee uit de voeten kan. Het belangrijkste voor een slaapkamer amp is dat ie muis en muis stil is qua bijgeluiden zoals ruis en brom op laag volume. Dit is echt veel belangrijker dan vermogen want daar heb je met 5 watt ook al veel te veel van. Niets is zo iritant als 's avonds laat nog stilletjes willen oefenen en ontdekken dat de brom van de eindtrap je gitaargeluid overstemd.

Om een voorbeeld te geven: Ik heb hier een Fender 75 staan. Deze kun je omschakelen van 75 naar 15 watt. Je hoort echter geen enkel verschil in volumeniveau als je omschakeld van 75 naar 15 watt op huiskamer volume, hij blijft even hard/zacht. Het verschil komt pas tot uitdrukking als je de versterker veel harder zet. Op de 15 watt stand kan de master maar tot 4 om hem clean te houden en gaat ie dan niet meer echt harder, op de 75 watt stand bijft ie clean tot tien en gaat dan ook een stuk harder. Het punt is dat een (stevig) huiskamer niveu ongeveer rond de master op 2 zit dus: Of je dan 15 of 75 watt hebt, het maakt voor de huis- of slaapkamer geen fluit uit!

Chris Winsemius
14 november 2009, 13:40
Ik gebruik thuis gewoon 'n Plexi (style) 50 of 100 Watter met post pi mv zonder gedoe met buren of politie ;)

Zelfs 5 Watt voluit is meestal te hard thuis...

heavy-metal-thunder
14 november 2009, 14:21
Als ik vroeger mijn vibrochamp open zat, dan stond alles te daveren. Dus als dat de bedoeling is van low pomper tube amp, zit je met 6W nog te hoog.

Chris Winsemius
14 november 2009, 14:38
Met 'n doorsnee Celestion speaker (rendement 96-100 dB) zou 'n 50 mW versterkertje nodig zijn (50 milli watt dus) om thuis voluit te kunnen spelen.....

SloeGin
14 november 2009, 17:50
ik ben ook aan het kijken voor dergelijks. Al veel amps zijn afgevallen (zoals Vox Nighttrain, Orange TT, Epi valve jr en consoorten).
Wat overblijft is de Blackstar en de Mesa Boogie Mark IV. Ik moet ze beiden nog wel testen maar de laatste zou naar het schijnt ook goed klinken op laag volume maarja de Mesa is natuurlijk een amp van een heel andere orde :D

DeadHerring
14 november 2009, 21:09
Als je ooit van plan bent van je slaapkamer af te komen, zou ik alle low-watt versterkers links laten liggen. In een rustige omgeving (slaapkamer) kun je ook 5 watt niet hard zetten, laat staan 15. Je kunt dan dus net zo goed een 30 - 50 watt versterker kopen waar je later in je cariere ook nog mee uit de voeten kan. Het belangrijkste voor een slaapkamer amp is dat ie muis en muis stil is qua bijgeluiden zoals ruis en brom op laag volume. Dit is echt veel belangrijker dan vermogen want daar heb je met 5 watt ook al veel te veel van. Niets is zo iritant als 's avonds laat nog stilletjes willen oefenen en ontdekken dat de brom van de eindtrap je gitaargeluid overstemd.

Om een voorbeeld te geven: Ik heb hier een Fender 75 staan. Deze kun je omschakelen van 75 naar 15 watt. Je hoort echter geen enkel verschil in volumeniveau als je omschakeld van 75 naar 15 watt op huiskamer volume, hij blijft even hard/zacht. Het verschil komt pas tot uitdrukking als je de versterker veel harder zet. Op de 15 watt stand kan de master maar tot 4 om hem clean te houden en gaat ie dan niet meer echt harder, op de 75 watt stand bijft ie clean tot tien en gaat dan ook een stuk harder. Het punt is dat een (stevig) huiskamer niveu ongeveer rond de master op 2 zit dus: Of je dan 15 of 75 watt hebt, het maakt voor de huis- of slaapkamer geen fluit uit!
Dat begrijp ik, daarom ook dat ik in eerste instantie van plan was om een Epiphone Blues Custom te kopen... Het probleem is dat, hoewel ik die echt wel lekker wil klinken en qua prijs het heel mooi zou zijn, moet ik daar dan ook een attenuator bij kopen, en dan nog een die de sound niet beïnvloed... daarenboven moet ik dan die Epi nog kunnen testen of ie met die attenuator ook wel een goed geluid aflevert... en of ie zo'n gecompresseerd Marshall-sound kan pompen, dat betwijfel ik.

Een dure amp kan ik me alleszins niet veroorloven, en laten we er ook van uitgaan dat ik niet direct ga giggen. Ik heb geen Fender cleans nodig, ook geen metal distortion, en ik ben niet iemand die heel erg veel wil gaan experimenteren met verschillende sounds... een paar sounds die me heel goed in de oren klinken, ben ik tevreden mee... een amp die goed reageert op de volumeknop van m'n gibby LP, die een master volume heeft, die de britse voicing beheert en geschikt is voor blues, classic rock en hardrock. en die betaalbaar is. Dat verwacht ik er van.

guitarnijboer
14 november 2009, 21:40
Dat begrijp ik, daarom ook dat ik in eerste instantie van plan was om een Epiphone Blues Custom te kopen... Het probleem is dat, hoewel ik die echt wel lekker wil klinken en qua prijs het heel mooi zou zijn, moet ik daar dan ook een attenuator bij kopen, en dan nog een die de sound niet beïnvloed...

Dit begrijp ik niet. Wat moet je in vredesnaam met zo'n powersoak? Ik ken heel veel gitaristen en werkelijk niemand die ik ken speelt thuis met zo'n ding. Ik ken uberhaupt maar 1 iemand die er een heeft en die gebruikt hem live icm een Marshall JMP van 100W. Op de eerste plaats omdat ze duur zijn, daarnaast ook nog eens toon vreten, zeker op standje bijna uit, en ten derde omdat dit de meest zekere manier is om je versterker om zeep te helpen.

Er zijn erg veel leuke buizen combo's waar je op fluisterniveau ook nog een heel lekker geluid uit kan halen. Blues, classic rock en hardrock haal je bijvoorbeeld met gemak uit een Marshall JTM60 combotje die zachjes ook nog lekker klinken. Zo'n ding scoor je tweedehands voor 400,- of zo. Of wat te denken van een Caliber.50+ van Mesa/boogie. Nee die is niet brits, maar tweedehands wel goed te betalen en van behoorlijke kwaliteit. Muistil en en ook zacht een heel lekker geluid en met de EQ kun je alle kanten op.

Een goed clean kanaal op je versterker is trouwen best handig voor thuis. Lekker op de bank met een tubescreamertje ernaast op het cleane kanaal werkt ook heel goed en gegarandeerd beter dan een powersoak. Heb je meteen een volume en gainregeling bij de hand...

David1223
14 november 2009, 23:55
En een Cube?

driesp
15 november 2009, 12:24
En een Cube?

we zoeken een buizenverstekertje, geen transistording

sjaak1990
15 november 2009, 13:02
Waarom altijd weer de cube, een goede buizenamp klinkt zo ongelofelijk veel beter. Ik speel thuis ook met 50/60/100 watt buizenamps, gaat goed. Met een goede mastervolume kan je goed op laag volume spelen. Een laagvermogen amp klinkt anders maar het volumeverschil is minimaal. Een 5 watt eintrapje geeft nooit de umpf van een 100 watt eindtrap en op laag volume klinkt het ook echt anders.

ivor
15 november 2009, 13:05
marshall mg30 fx
marshall mg50 fx
marshall mg250 dfx (wat groter 2x 12")

Prima versterkers voor op een kamer?
prijzen rond de 300 a 500 ofzo

driesp
15 november 2009, 13:15
marshall mg30 fx
marshall mg50 fx
marshall mg250 dfx (wat groter 2x 12")

Prima versterkers voor op een kamer?
prijzen rond de 300 a 500 ofzo

hier terug, we zoeken een BUIZENVERSTERKER, die mg serie's zijn transistorondingen, die zelfs nog geen modelling versterkers zijn imo.

guitarnijboer
15 november 2009, 14:41
Hier een tip: http://link.marktplaats.nl/296120175

Vanaf 400, Euro die boogie MKIIB. Met alle druk en trek knoppen voldoende mogelijkheden op de slaapkamer denk ik zo...

Mukkez
15 november 2009, 15:07
Of misschien een "marshall in a box " pedaal? Mits het alleen voor thuis is.

TopRob
15 november 2009, 17:35
Ik heb onlangs een Blackheart Little Giant (combo) aangeschaft voor op m'n zolderkamer. Deze amp heeft een vermogen van 5 watt en is ook tot 3 watt terug te schakelen. De sound die eruit komt is werkelijk uitstekend, maar geloof me, zelfs op de 3 watt-stand kan ik 'm nog niet voor de helft opendraaien, want dan gaat ie veel te hard.

tillens
15 november 2009, 20:59
Kuch ( niet te verwarren met Koch) zie sig...

kunk
15 november 2009, 22:03
Vroeger een Marshall DSL100 gehad en die ook veel thuis gebruikt. Kun je ook op laag volume een lekker geluid uithalen ondanks 100 watt aan vermogen. Tegenwoordig een Blackstar HT-5 Head en die is voor thuis naar mijn mening ideaal. Ondanks zijn 5 watt trouwens nog nooit helemaal open gedraaid. Daar gaat hij toch echt weer veel te hard voor.

HaroldA
15 november 2009, 22:56
Wat een gezeik allemaal over "slaapkamer volume". :stop:

Gewoon een 50 of 100 watt versterker lekker zacht zetten. Je broekspijpen zullen dan niet wapperen, je hebt geen speaker saturatie en de buren zullen niet klagen.

Lekker voluit gaan doe je maar bij de repetitie of in een geluidscabine!

Zo. :cooler:

munkie
16 november 2009, 20:33
Buizen heb ik ook liever in het oefenhok of op de buehne maar voor thuis hebben veel buizenbakken het nadeel dat ze pas op volume goed gaan klinken. Ik speel thuis gewoon op een Roland Cube 60, kan je alle geluiden uit krijgen op ieder volume.

DeadHerring
17 november 2009, 13:19
Ik heb onlangs een Blackheart Little Giant (combo) aangeschaft voor op m'n zolderkamer. Deze amp heeft een vermogen van 5 watt en is ook tot 3 watt terug te schakelen. De sound die eruit komt is werkelijk uitstekend, maar geloof me, zelfs op de 3 watt-stand kan ik 'm nog niet voor de helft opendraaien, want dan gaat ie veel te hard.

Goeie amp, maar idd, geen master volume. Daarom, en ook voor de kwaliteit van de HT5 zou ik de Blackheart niet kiezen. Voor het geld zou ik eerder voor de Epi Blues Custom 30 gaan, van dezelfde maker, ontworpen door Soldano, en meer features.


De Egnater is een beetje onmogelijk aan't worden... Blackstar HT5 én Haze nog in het lijstje, ben ook ff aan't kijken voor een andere aanvaardbare marshall tweedehands met master volume... Heb er eentje gezien met preamp en output volume, wat natuurlijk i-de-aal zou zijn... maar vooralsnog te duur. Ga de Vox AC15CC ook 'ns testen, maar met weinig vertrouwen... misschien als ik 'n hele goedkope britse AC15 tweedehands kan vinden, maar ik betwijfel het.

tillens
17 november 2009, 23:04
He Dead Herring, wat is eigenlijk nu je budget, want je noemt nu prima betaalbare amps op wat mij betreft....

Di Stefano
17 november 2009, 23:08
Als het is om op kamervolume te spelen lijkt een buizenamp me totaal onnodig. Kan je beter inderdaad een Cube of iets met modelling kopen.

sjaak1990
17 november 2009, 23:09
Ik gebruik buizenamps op mn kamer en in de woonkamer maar het gaat erg goed. Moet zeggen dat ik wel op een erg stevig volume speel maar zon tone red je never nooit met een cube.

DeadHerring
18 november 2009, 09:14
Als het is om op kamervolume te spelen lijkt een buizenamp me totaal onnodig. Kan je beter inderdaad een Cube of iets met modelling kopen.

Ik begrijp helemaal niet waarom iedereen hier zo hoog oploopt met die Cubes. Ik vind ze echt bagger klinken. Ik krijg ook wel wat aanvaardbare sounds uit mijn (goedkopere) Line6 Spider III, maar om te zeggen dat het daarom een geweldige amp is, dat doe ik niet hoor. Het is gewoon goedkope brol, die marginaal beter is dan de andere goedkope brol.


Mijn budget ligt niet vast, maar mag niet te hoog zijn... Ik zoek alleszins iets onder de 600 euro, probeer het bij 3-400 euro te houden, hoogstens 400 voor een head, zodat ik er ook 'n deftige cab kan bijkopen...

Maar ik moet alleszins geen modelling bagger als de Cube. Ik heb al 'n Spider III en die vind ik voor 'n modelling amp best wel oké klinken, ik krijg er alleszins veel betere overdrive sounds uit dan uit die Cube. Hoewel ie voor lead en clean zuigt, maar de Cube klinkt ook niet geweldig.

Ik ben trouwens twee jaar geleden naar muzikantendag geweest in AB-brussel, en dat was één grote Roland-commercial. Daar heb ik zowat alles gezien dat Roland toen te bieden had, en ik was not impressed. Het was zo goed als allemaal digitale bagger. Dus waarom jullie nu zo hoog met Roland oplopen? Tja, het kan goeie prijs/kwaliteit zijn, maar als het klinkt als een geconstipeerde eekhoorn heb ik daar geen boodschap aan. Dan geef ik liever wat meer voor 'n Blackstar of 'n Marshall of zo, waarvan ik weet dat die ook goed klinken.

HaroldA
18 november 2009, 09:49
Tja, het kan goeie prijs/kwaliteit zijn, maar als het klinkt als een geconstipeerde eekhoorn heb ik daar geen boodschap aan. Dan geef ik liever wat meer voor 'n Blackstar of 'n Marshall of zo, waarvan ik weet dat die ook goed klinken.

Ik heb ook niks met modelling maar moet ook niks hebben van 5 watt ampjes of elcheapo Marshall MG's oid. 5 watt heeft gewoon geen ballen.

Ik gebruik thuis nu mijn 2x12" JCM 800 combo, maar dan op standje 0.5. Ik heb er nu zelfs mijn 4x12" G12-65 kastje bij aangesloten, dus speel op 6x12" maar dan op praat/fluisterniveau... :sssh:

DeadHerring
18 november 2009, 11:44
Daar geef ik je eigenlijk gelijk in. Daarom ook dat ik Marshall Haze in de mix gooide. All tube, blues-inspired and de Marshall gain is eigenlijk de enige gain die ik mooi vind klinken. Ik heb de Marshall MHZ40C op bedroom volume gehoord (op youtube weliswaar) en die klinkt eigenlijk wel heel erg goed, en daar kan je dan eventueel ook nog mee giggen. Enig probleem is vooralsnog aan de dure kant, hopelijk kan ik die ergens tweedehands vinden. Een JCM800 2203/4 of een JMP zou natuurlijk ook machtig zijn, provided dat ie doenbaar is op fluisterniveau qua klank, maar die vallen wel net uit mijn budget denk ik. 4 à 500 euro, kheb er zo nog geen enkele gezien hoor. JMP meen ik ook gehoord te hebben dat die heel wat materiaalpech met zich mee kunnen brengen... veel sleutelwerk en zo, buizen springen als je de standby-knop gebruikt, etc.

Blackstar blijf ik als optie beschouwen want goedkoopst en build quality is wsch het best. Minder dan 300 euro voor die head, tweedehands zal dat nog een stukje minder kunnen. Maar ik zal beslissen als ik 'm tegen de Haze gehoord heb. ISF is mij een beetje overbodig, daar ik de warmere Britse voicing genegen ben en dan ook zelden of nooit die Amerikaanse voicing ga gebruiken.

Op youtube vind ik die Haze, zeker de 15W head, alvast erg goed klinken. Nails the Marshall sound, denk ik zo. Hopelijk wordt 'ie niet muddy met m'n Gibson LP ervoor.

HaroldA
18 november 2009, 11:47
JMP meen ik ook gehoord te hebben dat die heel wat materiaalpech met zich mee kunnen brengen... veel sleutelwerk en zo, buizen springen als je de standby-knop gebruikt, etc.

JMP's met mastervolume zijn qua schema identiek aan de enkelkanaals JCM 800's. Ik heb 2 JMP topjes en heb daar nog nooit problemen mee gehad...

Heb je een bron van deze klachten? Ik ben eigenlijk wel benieuwd...

DeadHerring
18 november 2009, 11:52
Denk dat het via een thread op dit forum was, dat het nut/onnut van de standby-switch behandelde... werd naar een thread op een ander forum gelinkt, waar iemand met kennis van zaken precies uitlegde waarom een standby-switch in de meeste amps meer kwaad dan goed doet. De poster gebruikte het voorbeeld van de Marshall Plexi serie, waarbij hij het voortdurend gebruik van de standby switch ronduit gevaarlijk beschouwde. De rest van de klachten heb ik uit losse forumposts, reviews en gesprekken, dus een link kan ik je daarover niet geven. Maar ik zal'ns zoeken naar die standby-link.

Kim Wilson
18 november 2009, 11:55
we zoeken een buizenverstekertje, geen transistording
En waarom zoek je een buizending? Op slaapkamerniveau klinken de meeste modelling-/transistorbakkies overtuigender dan een buizenampje. Naast dat je een buizenbakje uit de 5 watt-klasse ook nooit op een lekkere oversturing krijgt. Ik heb de Epi Valve Jr gehad en vrij vlot weer verkocht. Een lekkere oversturing is voor thuis veel te hard en op een podium heb je er geen kloot aan. Dus óf een modellingbakkie á la Vox AD-nogwat, of wat Mitch zegt een DA5, óf een dikke buizenamp die je ook nog eens op een podium kunt gebruiken, en die voor thuisgebruik een beetje kunt helpen met een pedaaltje. Maar mijn ervaringen zijn dat die mini-buizenampjes het in alle situaties net niet zijn.

Di Stefano
18 november 2009, 12:08
Ik begrijp helemaal niet waarom iedereen hier zo hoog oploopt met die Cubes. Ik vind ze echt bagger klinken. Ik krijg ook wel wat aanvaardbare sounds uit mijn (goedkopere) Line6 Spider III, maar om te zeggen dat het daarom een geweldige amp is, dat doe ik niet hoor. Het is gewoon goedkope brol, die marginaal beter is dan de andere goedkope brol.


Mijn budget ligt niet vast, maar mag niet te hoog zijn... Ik zoek alleszins iets onder de 600 euro, probeer het bij 3-400 euro te houden, hoogstens 400 voor een head, zodat ik er ook 'n deftige cab kan bijkopen...

Maar ik moet alleszins geen modelling bagger als de Cube. Ik heb al 'n Spider III en die vind ik voor 'n modelling amp best wel oké klinken, ik krijg er alleszins veel betere overdrive sounds uit dan uit die Cube. Hoewel ie voor lead en clean zuigt, maar de Cube klinkt ook niet geweldig.

Ik ben trouwens twee jaar geleden naar muzikantendag geweest in AB-brussel, en dat was één grote Roland-commercial. Daar heb ik zowat alles gezien dat Roland toen te bieden had, en ik was not impressed. Het was zo goed als allemaal digitale bagger. Dus waarom jullie nu zo hoog met Roland oplopen? Tja, het kan goeie prijs/kwaliteit zijn, maar als het klinkt als een geconstipeerde eekhoorn heb ik daar geen boodschap aan. Dan geef ik liever wat meer voor 'n Blackstar of 'n Marshall of zo, waarvan ik weet dat die ook goed klinken.

Ik ook niet voor Roland en Boss. Ik liet de naam nu vallen maar ik bedoelde dat de topicstarter eens naar modelling in het algemeen gaat kijken. In mijn ogen/oren moet een buizenamp luid staan om goed te klinken. In een slaapkamer kan je er niks mee aanvangen.

DeadHerring
18 november 2009, 14:08
Dat is mijns inziens een foute benadering... Ik woon niet op 'n kot of zo, dus ik kan 'm geregeld nog wel 'ns wat opendraaien, maar nooit op 'n stand 10 van een 60 watt of zo natuurlijk.

Ik wil gewoon een tube amp voor een aanvaardbare prijs waar een deftige marshall-style gain uitkomt op lagere volumes, en die je in overdrive kunt zetten zonder de ramen uit te blazen en je oren te beschadigen, liefst met een master volume, en met een britse Marshall-achtige voicing, die geschikt is voor hard rock, classic rock en blues.

Maar als je mij een transistor amp kan geven die dat allemaal kan, en beter klinkt als de keuzes die ik nu voorhanden heb (keuzes i.e. de Egnater Rebel, Marshall Haze 15W en Blackstar HT5) voor dezelfde prijs of minder, be my guest, ik zal 'm zeker uitproberen. Maar ik heb 'm nog niet gehoord.

Ik heb wel wat ervaring met transistor amps, en om eerlijk te zijn heb ik er nog geen enkele gevonden die écht goed klonk. Als jij ze wel goed vindt klinken, zie mijn sig; je mag 'm altijd kopen :p

Di Stefano
18 november 2009, 15:18
Transistor en modelling zijn twee verschillende dingen. Met een Line 6 kan je ongetwijfeld een overtuigendere drive halen dan met een echte tube marshall op standje 2. Die dingen zijn eigenlijk niet gemaakt om op laag volume goed te klinken.

driesp
18 november 2009, 15:24
en hoe zit et dan met een "groot geweld" britse versterker met een power attenuator ertussen?

Di Stefano
18 november 2009, 16:26
Dat zou ik al helemaal niet aanraden. Een powersoak knijpt meer tone dan volume weg:)

driesp
18 november 2009, 16:40
en wat gebruiken "pro's" dan in de studio bv?
zie soms filmpjes van bv. een doodgewone plexi op een 4x12 waar ze een prachtige tone uit halen op nogal een normaal volume, waarin ze een soort power regelaar ingebouwd hebben achteraan.

wat is dit dan?

Di Stefano
18 november 2009, 16:57
Normaal volume in een studio is ook nog wel wat anders dan slaapkamervolume. Bovendien kunnen van die filmpjes "verraderlijk" zijn. In studio's worden vaak verschillende technieken gebruikt om de juiste sound te krijgen.

bv soms is het moeilijk om de juiste sound te pakken te krijgen zonder dat iedereen in de kamer doof wordt. Dus wordt de gemicte versterker in een andere kamer gezet zonder dat iemand er last van heeft en wordt iets anders, kleiner of stiller, in de kamer zelf gezet puur als monitoring of voor eventuele feedbackeffecten.

Bovendien wordt tegenwoordig ook in de professionele muziekscene, zowel in de studio als live, meer en meer gewerkt met modelling. Die modelling dingen klinken steeds beter en beter en zijn gebruiksvriendelijker.

Ik wil nu niet beweren dat het onmogelijk is om op acceptabel volume een goede sound uit een buizenamp te krijgen. Maar why bother als het toch maar voor op de slaapkamer is?

RoelTM
18 november 2009, 17:00
Mogelijke toevoeging voor dit topic: is een DSL 401 wat?

driesp
18 november 2009, 17:24
http://www.youtube.com/watch?v=WoZp7yw4yYc

en deze man dan? hij zegt in een ander filmpje zijn marshall 1987x omgebouwd te laten hebben met een mastervolume.
heeft toch wel een prachtige tone vind ik, zoals het zou moeten?

Di Stefano
18 november 2009, 17:55
Ik vind dat geen goede tone:)

sjaak1990
18 november 2009, 20:09
Ik line 6 niet. Heb vaker door een line6 gespeeld en ook door cubes maar vond het 10 keer niks. Een Marshall DSL op 2 klinkt toch al heel aardig hoor en er zijn genoeg amps die veel beter klinken dan wat voor modeling meuk dan ook op slaapkamervolume.

Di Stefano mag ik vragen met welke buizenamps je ervaring hebt op laag volume? Op het moment gebruik ik mijn Brunetti en London City DEA met PPIMV gewoon thuis en het klinkt toch erg goed.

Mukkez
18 november 2009, 21:33
Solodallas heeft z'n ampies wel aardig hard staan hoor. Hij gebruikt op sommige filmpjes trouwens ook guitarrig 3.1. Bekijk die filmpjes al 3 jaar, nog steeds fan. De kortste klap is om 'm even te pm'en op youtube. Ik zit best wel in het zelfde schuitje, maar ik denk dat ik even doorspaar en later gewoon een plexi Marshall haal. Iig succes!

Di Stefano
18 november 2009, 22:14
Ik line 6 niet. Heb vaker door een line6 gespeeld en ook door cubes maar vond het 10 keer niks. Een Marshall DSL op 2 klinkt toch al heel aardig hoor en er zijn genoeg amps die veel beter klinken dan wat voor modeling meuk dan ook op slaapkamervolume.

Di Stefano mag ik vragen met welke buizenamps je ervaring hebt op laag volume? Op het moment gebruik ik mijn Brunetti en London City DEA met PPIMV gewoon thuis en het klinkt toch erg goed.

Zelf heb ik een Marshall JMP, DSL50 en een Carvin Legacy gehad. En heb door zowat alle populaire versterkers gespeeld bij kennissen, winkel enz
Ik merk het ook constant op repetities bij versterkers van anderen.
Zolang het niet luid staat kan ik er niks mee.

Maar het heeft natuurlijk ook te maken met het geluid waar je naar op zoek bent. Voor een crunchy rythm sound zal het nog wel ok zijn. Een groot deel van tone zit gewoon in het pure volume waarop je speelt, en de interactie die je dan met je amp krijgt.

driesp
18 november 2009, 23:17
Solodallas heeft z'n ampies wel aardig hard staan hoor. Hij gebruikt op sommige filmpjes trouwens ook guitarrig 3.1. Bekijk die filmpjes al 3 jaar, nog steeds fan. De kortste klap is om 'm even te pm'en op youtube. Ik zit best wel in het zelfde schuitje, maar ik denk dat ik even doorspaar en later gewoon een plexi Marshall haal. Iig succes!

weetje dan toevallig niet welke mastervolume die man ingebouwd heeft?
volg ook al een heel eind zijn filmpjes, maar vind de oudere met de marshall toch wel beter klinken. Maar guitarrig klinkt zeker ook niet mis

sjaak1990
18 november 2009, 23:37
Zelf heb ik een Marshall JMP, DSL50 en een Carvin Legacy gehad. En heb door zowat alle populaire versterkers gespeeld bij kennissen, winkel enz
Ik merk het ook constant op repetities bij versterkers van anderen.
Zolang het niet luid staat kan ik er niks mee.

Maar het heeft natuurlijk ook te maken met het geluid waar je naar op zoek bent. Voor een crunchy rythm sound zal het nog wel ok zijn. Een groot deel van tone zit gewoon in het pure volume waarop je speelt, en de interactie die je dan met je amp krijgt.

Misschien ligt het er ook aan wat ik slaapkamer volume vind. Met DSL50 speelde ik op 2.5 op het drive kanaal, kwam hij toch een beetje los.
Ik krijg toch wel een lekkere feedback en wel interactie met de amp toch maar het is ook persoonlijk natuurlijk. Boostertje voor de amp helpt ook, dan reageert hij meer alsof hij harder staat. Soms speel ik met mijn Brunetti ook een tijdje op zo'n volume dat de ramen er net niet uitvliegen en dan is het wel lekkerder maar geen wereld van verschil met laag volume. Sommige amps kunnen dus wel goed klinken op laag volume.

DSL50 en JMP klinken ook dun op laag volume sowieso.

DeadHerring
22 november 2009, 02:25
Daarnet es naar de lokale gitaarwinkel gaan testen... 3 amps getest:

Marshall Class 5:
een kanaal met eq. volume opdraaien om gain te krijgen, en de bak klinkt echt naar niks hoor. Geen punch, geen goed clean ook. Teleurstelling.

Blackstar HT5:
2-kanaals, clean gaat luider dan de class 5, klinkt ook goed, distortion is redelijk mooi, ISF, emulated line out, headphone, fx loop... kortom goed ampje, Doet alles zowat goed. ISF is niet zo bijzonder, lapt gewoon wat meer mids en bass erbij, niet echt een verschil in sound. Sound ligt ergens tussen Marshall en Mesa Boogie.

Orange Tiny Terror:
Scheurt heel goed, vond ik een heel goed overdriven geluid. Qua sound, de beste van de drie. Nadeel is; het is een echte one trick pony. Clean doet ie niet zo goed en gaat heel vlug de vervorming op. De enige keuze die je hebt (zonder er pedaaltjes te gaan voorhangen is hoeveel gain je hebt...

De Class 5 is alleszins geen optie. De Tiny Terror en de Blackstar HT5 zijn mogelijkheden. Prijs zal waarschijnlijk beslissende factor zijn in dit verhaal. Misschien moet ik ook maar ergens die Dual Terror gaan checken, hoewel dat waarschijnlijk wat te duur zal uitkomen.

bluegate
22 november 2009, 10:09
Probeer ook even de Haze 15 stack, ik heb 'm laatst voor de grap geprobeerd omdat de verkoper zei "deze moet je even horen...".

Ik vond 'm te gek, voor zo'n kleine head met speakerkastje kwam er een behoorlijk overtuigend geluid uit.
Zowel clean als overstuurd, en zowel zacht als hard.
Waarschijnlijk door de 6V6 buizen klinkt het wat voller en ronder dan de EL84 15-18 Watt versterkers

Mukkez
22 november 2009, 10:49
weetje dan toevallig niet welke mastervolume die man ingebouwd heeft?
volg ook al een heel eind zijn filmpjes, maar vind de oudere met de marshall toch wel beter klinken. Maar guitarrig klinkt zeker ook niet mis

Pff, ik weet alleen dat ie gemod is door David Bray kijk http://www.youtube.com/watch?v=eZ4WQHFV8MA hier is wat info over z'n amp en settings en dergelijke. 1.19 'since i crank it up, pretty loud'

janpetrarca
25 november 2009, 16:10
Ondertussen de Haze al geprobeerd?

Koeloe
25 november 2009, 19:04
Heb de Haze 15W thuis gehad, maar die was gewoon te luid voor in de slaapkamer. Hoger dan 2-3 kun je hem dan echt niet zetten, wat het buizengeluid ook niet ten goede komt.
Crunch werd het pas op stand 5-6, maar was niet om aan te horen hard.

the Fixer
26 november 2009, 08:46
Heeft iemand toevallig ook ervaring met een 20W Koch Studiotone op huiskamervolume?

Chris Winsemius
26 november 2009, 09:01
Pff, ik weet alleen dat ie gemod is door David Bray kijk http://www.youtube.com/watch?v=eZ4WQHFV8MA hier is wat info over z'n amp en settings en dergelijke. 1.19 'since i crank it up, pretty loud'

David Bray gebruikt de zgn. post pi mv.

DeadHerring
26 november 2009, 09:15
Ondertussen de Haze al geprobeerd?

Jammer genoeg nog niet. Staat hier nergens in de buurt.

Mukkez
26 november 2009, 15:30
David Bray gebruikt de zgn. post pi mv.

Oke, ook een MasterVolume dus. Dat wist ik niet.

DEA100MKIV
27 november 2009, 23:44
Je kan altijd nog voor zon vette Stagg gaan.

DeadHerring
27 november 2009, 23:59
Ha ha, nee ik dacht eerder bij Piens zo'n Cool te halen. Topkwaliteit die amps.

ff serieus: heb een orange-ziekte opgedaan... zoek nog altijd naar een heel erg goedkope versie van de Dual Terror of de Rocker 30(dat zou het wel beslissen)... Probleem is dat die Dual Terror nog niet lang genoeg uit is, dus ik moet wachten tot ie wat ouder is, en de Rocker, tja, die raakt wel serieus de topkant van m'n budget... best ook nog ff langer sparen voor zoiets... ben aan't gassen voor zo'n witte rockerverb combo, maar daar moet ik al helemaal niet aan denken, veel te veel geld tout court...

HaroldA
27 november 2009, 23:59
Je kan altijd nog voor zon vette Stagg gaan.

Pardon? En wat bedoel je daarmee? :???:

DEA100MKIV
28 november 2009, 21:23
als je ff niet weet wat je wil, is dat zeker de goedkoopste optie.

DeadHerring
29 november 2009, 13:19
Neen, dan is "niks kopen" alleszins veel goedkoper. En slimmer.