PDA

View Full Version : Toonladder zoeken



Steven Otto
13 november 2009, 21:46
Hallo

Ik heb een tokkeltje verzonnen, maar ik weet niet welke toonladder ik daarbij kan gebruiken. Hoe moet ik dit aanpakken?



E||------------------------------|------------------------------|
B||---------0-------------0------|---------0-------------0------|
G||-------5---5---------5---5----|-------5---5---------5---5----|
D||-----7-------7-----7-------7--|-----7-------7-----7-------7--|
A||--0-------------6-------------|--0-------------6-------------|
E||------------------------------|------------------------------|



-------------------------------|--------------------------------||
-------------------------------|--------------------------------||
---------0--------------0------|---------0--------------0------*||
-------7---7----------7---7----|-------7---7----------7---7----*||
-----9-------9------9-------9--|-----9-------9------9-------9---||
--0-------------10-------------|--0-------------10--------------||

Jeroensnake
13 november 2009, 23:06
Vakjes tellen, naam van alle tonen noteren, in volgorde zetten en kijken wat je eventueel mist ;

a - b - c - d - dis - e - fis - g

Overcompleet zelfs! Die dis (of es, wat je wilt) zal de tokkel waarschijnlijk spannender maken. Laat je 'm weg, dan heb je A dorisch of E aeolisch. Ik zou gaan voor A dorisch, omdat je begint met een A als basnoot (die voelt dus als referentie => grondtoon)

aaronstonebeat
14 november 2009, 01:23
In A is die dis wel de 'blue note' (of 'the evil triton'). Voor zover ik weet, doet die het in heel veel genres prima.

Verder kom ik op dezelfde kerktoonladders uit.

-=JEROEN=-
14 november 2009, 10:09
In een ander onderwerp werd gevraagd naar onheilspellende muziek. Ik vind jouw tokkel eigenlijk wel een goed voorbeeld. Hangt er wel een beetje vanaf hoe je het speelt, maar zoals ik het net speelde klonk het heerlijk onheilspellend. Ik veranderde die 10 op de E wel heel snel in de 8 op de E (c ipv d).

En ik zou hier A mineur over spelen ipv A dorisch. Vind ik toch lekkerder klinken, zeker met die c in de baslijn.

Om te bepalen wat voor ladder het is begin ik meestal met een stukje pentatonisch (D5 D7 G5 G7, dit is een mooi blokje) en dat schuif ik dan op tot ik de juiste positie heb gevonden. En de rest vul ik dan al snel aan tot de volledige ladder. Hoe dat ding dan heet, vind ik niet zo belangrijk. Als je maar begrijpt welke verhoudingen je speelt en hoe je deze ook op andere posities kan spelen.

Steven Otto
14 november 2009, 12:50
Hé bedankt allemaal!
Ik heb even het tokkeltje even geupload zodat je kan horen hoe ik het speel.
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=997485&content=music
De timing en zo is niet zo goed ingespeeld, maar het geeft een idee :p

Ik heb inmiddels wel wat ideetje om erover te spelen :)
Ik hoop iets als 'Trial by Fire (http://www.youtube.com/watch?v=etyhp2R1-gA)' achtigs te verzinnen

-=JEROEN=-
15 november 2009, 21:53
Als alternatief zou je over dat eerste gedeelte van je tokkel (vanaf het punt dat je x6750x speelt) ook E harm.min kunnen spelen ipv E min.

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=+0&scch=E&scchnam=Harmonic+Minor&get2=Get&t=0&choice=4

Daarmee versterk je het mysterieuze karakter een beetje.