PDA

View Full Version : Harley Benton CG500CE nylon electric



guitarkid
13 november 2009, 20:00
Hallo allen.

Heeft iemand ervaring met deze Harley Benton gitaar ?

http://www.thomann.de/nl/harley_benton_cg500ceam.htm

De samples klinken verrassend goed, maar hoe is het met de bespeelbaarheid, stemmechanieken etc. Voor het geld lijkt het me zeer interessant, maar om er nou gewoon maar één te bestellen..
B.v.d. C.

Hiro
13 november 2009, 21:33
brrr wa een lelijk ding zeg, maarja als ie mooi klinkt en voor dat geld kan je je geen bult vallen toch?
Anders is ie snel genoeg doorverkocht dacht ik zo ;)
Al vind ik de samples niet zo mooi klinken, maar das mijn mening

Maar voor deze prijs, weet ik niet of dat de qualiteit dan nog wel zo goed is, zo laag heb ik ze nog nooit gezien, nieuw.

Little Jay
16 november 2009, 11:28
He ja man, ik heb 'm!

Al wel eens in andere topics opgemerkt, maar dit zijn mijn ervaringen er mee:

De lak is op diverse plekken veel te dik aangebracht en de binding is zelfs aangetast daardoor. De lak-afwerking is daarom ronduit slecht te noemen, alhoewel je dat allemaal van meer dan een meter afstand niet meer ziet. Ik heb even overwogen 'm terug te sturen, want de doorsnee-afwerking van Chinese gitaren is veel beter, dus het lijkt me exemplarisch. Toch niet teruggestuurd want;

Fretbord, frets en hals bevielen mij uitstekend! De snaren iets aan de hoge kant maar desondanks hartstikke lekker bespeelbaar. Het eerste van ik wel gedaan heb is de kam even geschuurd, want daar zat gewoon zo'n scherp randje aan van de mal van gieten van het plastic. (de kam is uiteraard goedkoop plastic).

De snaren die erop zaten zijn ongelooflijk goedkoop en het ding ontstemde ontzettend. Dat lag echter niet aan de stemmechanieken want ik heb de snaren eens netjes opnieuw opgelegd en goed opgerekt en nu blijft 'ie perfect op stemming! (Binnenkort gaan er eindelijk nieuwe snaren op.... ;-). De supergoedkope stemmechanieken doen dus gewoon goed hun werk (ik had gedacht dat ik die als eerste zou moeten vervangen).

Met de goedkope snaren was ik echter al aangenaam verrast van het geluid! Dat is gewoon goed, redelijk natuurgetrouw en klinkt zoals 90% van de gitaren met een piezo. Wil je het beter krijgen dan wordt 't schrikbarend duurder. De eenvoudige voorversterker heeft erg weinig mogelijkheden, maar werkt prima en klinkt dito, zonder kraak of ruis in de schuifregelaars (hoe lang dat laatste zo blijft is natuurlijk afwachten). Klein minpunt: door de plaatsing van de schuifregelaars raak je ze snel aan tijdens het spelen, vooral het volume. Overigens zet ik de treble schuif bijne helemaal dicht voor het beste geluid, maar dat doe ik altijd op alle piezo's en is een beetje persoonlijke voorkeur.

Ik gebruik deze gitaar in een gitaarduo, Hear2play, zie de MySpace (www.myspace.com/duohear2play). Het nummer Ain't No Sunshine dat je daar vindt (het laatste in de player geloof ik) is live opgenomen terwijl ik de Harley Benton bespeelde, dus je kunt 'm daar beluisteren. De melodie in het begin wordt gespeeld door de andere helft van het duo op een Epiphone SST Classic en ik doe daar dus de begeleiding op de HB en verderop een solo. Hij speelt in dat nummer met plectrum, ik met de vingers. De gitaren zijn opgenomen met microfoon voor de speakers van een klein PA-systeem (Behringer mengpaneeltje met HiTec Powered Speakers/Monitors).

Ik vind de Epiphone wel een wat betere gitaar, maar ook 100 euro duurder. Opvallend vind ik wel dat de HB - voor mij althans - beter bespeelbaar is, de hals van de SST vind ik te vierkant en plat, terwij de HB een aangename vette ronde hals heeft (net als mijn klassieke Contreras).

En ik vond 'm juist helemaal niet lelijk :-) Omdat ik er voornamelijk jazz op speel vond ik de 2 klankgaten wel richting een archtop gaan en dat sprak me wel aan.

Kortom: voor een absolute low-end el cheapo gitaar was ik aangenaam verrast en ik doe er gewoon optredens mee waar ik geld voor durf te vragen.... :-)

guitarkid
16 november 2009, 12:27
Hallo Little Jay.

Wat een prima verhaal! Dank voor je moeite en ik heb 'm zojuist besteld!

Gr. C.

BTW, klinkt lekker op jullie site..!

Little Jay
16 november 2009, 13:05
Te gek dat ik je van dienst heb kunnen zijn, graag gedaan!

guitarkid
16 november 2009, 13:30
Te gek dat ik je van dienst heb kunnen zijn, graag gedaan!

Als hij er is kom ik er hier zeker nog op terug...!!

Gr. C.

Little Jay
25 november 2009, 14:13
En? is 'ie al binnen?

guitarkid
25 november 2009, 15:14
En? is 'ie al binnen?

Ja, maar nog niet bij mij. Hij gaat eerst even bij een vriend langs die 'm ook wil bestellen en er nu een kort tourtje mee gaat doen.
Ik heb 'm dus nog niet in handen gehad...

Gr. C.

guitarkid
3 januari 2010, 18:23
OK.

't Heeft even geduurd, maar ik kan er nu meer over zeggen.
De gitaar die binnen kwam zag er goed afgewerkt uit, maar had één groot probleem: de g-snaar was absoluut onaanvaardbaar niet octaafzuiver. De rest wel, maar ja... Zonder enig probleem de gitaar retour gestuurd en kort daarna kwam no. 2. Qua afwerking iets minder, maar qua octaafzuiverheid beslist goed.
Het geluid is ook verrassend goed en de bespeelbaarheid eigenlijk ook.
Kortom, er zitten maandagochtend-modellen tussen, maar het kan dus een serieus instrument zijn.
Klein beetje risico nemen en hij kan altijd nog terug of geruild. En dat voor dat geld.
Ik kan me vrijwel 100% aansluiten bij het verhaal van Little Jay in dit topic.

Gr. C.

Little Jay
3 januari 2010, 20:07
Lang leve Harley Benton!

(nou ja, dat is natuurlijk nog ff afwachten.... ;-)

guitarkid
3 januari 2010, 21:36
Lang leve Harley Benton!

(nou ja, dat is natuurlijk nog ff afwachten.... ;-)

:) :) :) :)

Gr. C.

Riffmaster
10 januari 2010, 15:13
Harley Benton is natuurlijk wel gewoon het huismerk van thomann...:punk:

guitarkid
10 januari 2010, 17:25
Harley Benton is natuurlijk wel gewoon het huismerk van thomann...:punk:

Ja en.... ?? ;)

Gr. C.

Riffmaster
10 januari 2010, 19:34
Ja en.... ?? ;)

Gr. C.
Idd, dit is ook gewoon een kwestie van smaak, maar goed, in zo'n Harley Benton zit natuurlijk ook niet zoooveel karakter hè

VariAxe
10 januari 2010, 22:24
... Zonder enig probleem de gitaar retour gestuurd Wat kost dat nou (terugsturen van zo'n gitaar naar Thomann) ??

Little Jay
10 januari 2010, 23:00
Idd, dit is ook gewoon een kwestie van smaak, maar goed, in zo'n Harley Benton zit natuurlijk ook niet zoooveel karakter hè

Dat leg je er zelf in door karaktervol te spelen! ;-)

Tuurlijk, een vergelijkbare gitaar (thinline nylon-electro) de Multiac van Godin bijvoorbeeld zal echt wel beter spelen en klinken (is ook 1200 euro ipv 179,-), maar voor het geld is de HB een zeer bruikbaar basisinstrument, dat gewoon niet in de weg zit en daarom goed gereedschap is om je eigen creativiteit en de muziek uit je binnenste te vertolken en ten gehoren te brengen en daar gaat het uiteindelijk om. Als je dat niet lukt met deze HB, zal het je ook echt niet lukken met een duurder instrument is mijn stelling.

En zo'n thinline nylon is toch al een compromis: wil je opnamen maken op een nylonsnaar, dan neem je ook geen dure Godin waarschijnlijk, maar een kwalitatief goede klassieke gitaar met een microfoon ervoor. Ik heb daarvoor een handgebouwde Contreras, maar die is op het podium weer vrijwel onbruikbaar...... 't Is echt zo'n instrument dat je sporadisch gebuikt, in mijn geval dan. Heb al een strat, een archtop, een thinline, een staalsnaar en om dan ook weer een bult geld uit te geven voor deze.... had ik dus geen zin in, dus deze HB is perfect!

(Sorry als ik misschien een beetje fel overkom, niet zo bedoeld hoor! Als het echt m'n hoofdinstrument zou zijn, was ik waarschijnlijk wel voor de Godin gegaan.)

guitarkid
11 januari 2010, 07:36
Ik kan me alleen maar aansluiten bij het verhaal van Little Jay...!!!

@VariAxe: het kost niets: Thomann betaalde de kosten. De gitaar werd bij me thuis afgehaald.

Gr. C.