PDA

View Full Version : hoe het beste lak verwijderen



Jim Haagmans
13 november 2009, 18:05
Hallo,

ik heb een squier classic vibe strat en ben van plan hem te gaan verven. Het is alleen een hels karwei om de lak ervanaf te krijgen. allereerst heb ik geschuurd maar dat werd helemaal niets (het spul werd alleen witter en verschilferde heel licht). Daarna ben ik gaan krassen met een mesje en ik ben op die manier wel een eindje gekomen maar dat gaat zo vreselijk traag dat ik ook daar geen heil meer in zie. Ik vroeg me dus af of iemand een betere methode heeft om de lak te verwijderen?

groovieguitarguus
13 november 2009, 18:06
Alebastine verfafbijt... werkt perfect...

Ash ketchum
13 november 2009, 18:09
Wie was hier op het forum met een verfbrander aan de gang geweest? Olaftheholy toch?

macwilliams
13 november 2009, 18:14
Bandschuurmachine:ok:
lastoorts :ok:
verfafbeit:ok:

in willekeurige volgorde.

guitarkid
13 november 2009, 18:18
Ik ga er van uit dat je hem dekkend wilt verven in dit geval.
Ik heb een gitaar zelf opnieuw geverfd en 'm eerst geschuurd, zoals jij ook hebt gedaan (dat het witter wordt). Daarna gewoon grondverf erop gespoten en die, na voldoende drogen, vrij glad geschuurd. Toen een dekkende kleurlak (wit in mijn geval) in heel veel beurten (nevelen, zeker niet te haastig doen) en toen die goed droog was voorzichtig heel licht opgeschuurd en tot slot een blanke lak ook weer in dunne laagjes opgebracht. Die ook weer glad geschuurd en uiteindelijk gepolijst. Het resultaat is erg goed geworden. Haast is heel erg slecht in dit geval, ik spreek uit ervaring....
Ik heb ook ooit een Squier uit 1986 eerst helemaal blank gemaakt. Een hels karwei met afbijtmiddel, schuren etc. Doe ik nooit weer, want het is er niet mooier van geworden dan met de andere methode.
Ik heb Motip lak gebruikt en ook wel lak van de Gamma. Deze twee soorten nooit door elkaar gebruiken: blaasjes en veel ellende !!!

Gr. C.

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Versie2b.jpg

barno
13 november 2009, 18:26
dit soort vragen stellen voor je eraan begint, het was nl helemaal niet nodig geweest om de laklaag eraf te halen... toch op voorwaarde dat je met een compatibele lak zou verder gaan

nu je toch aan het schuren bent: Bandschuurmachine idd, gaat heel snel.

guitarkid
13 november 2009, 18:34
dit soort vragen stellen voor je eraan begint, het was nl helemaal niet nodig geweest om de laklaag eraf te halen... toch op voorwaarde dat je met een compatibele lak zou verder gaan

nu je toch aan het schuren bent: Bandschuurmachine idd, gaat heel snel.

Goede tip, die eerste, Barno.
Maar die bandschuurmachine...?? Dat weet ik niet, je schuurt zo een ander model in je Strat.

Gr. C.

niekb
13 november 2009, 18:42
Goede tip, die eerste, Barno.
Maar die bandschuurmachine...?? Dat weet ik niet, je schuurt zo een ander model in je Strat.

Gr. C.

Ik zie het probleem niet zo :soinnocent:

Het was idd makkelijker geweest om m licht op te schuren en dan te herlakken.

Afbijt kan je proberen anders stug door blijven schuren.

Ash ketchum
13 november 2009, 18:49
Ik zou trouwens wel voor een nitrocellulose lak gaan, als je de body toch helemaal gaat kaal schuren. Nitro-lak ademt meer in mijn oren dan een polyesterlak. Het verschil was heel duidelijk nadat ik mijn telecaster een refinish heb gegeven met nitrolak.

Sinner1980
13 november 2009, 19:08
Afbeit en een scherp krabbertje (voorzichtig!!!) en eventueel ipv afbijt een föhn (schildersföhn wel te verstaan). Vervolgens kun je je kale gitaar gronden en dan licht opschuren om m zo glad mogelijk te krijgen. Kaal hout schuren is uit den boze! Neem wel fijn schuurpapier (minimaal 220p).
Daarna kun je je gitaar SCHILDEREN...en dus niet VERVEN!!! Dat woord irriteert me zo,wordt veelal gebruikt door kakkers en kleuters,bah. Stoppen dus.
Persoonlijk zou ik niet kwasten of rollen maar spuiten,veel mooier effect (geen kwastenstrepen of sinaasappelhuidje) en uiteraard met nitrolak.
Neem dat maar aan van de schilder;)

guitarkid
13 november 2009, 19:18
Afbeit en een scherp krabbertje (voorzichtig!!!) en eventueel ipv afbijt een föhn (schildersföhn wel te verstaan). Vervolgens kun je je kale gitaar gronden en dan licht opschuren om m zo glad mogelijk te krijgen. Kaal hout schuren is uit den boze! Neem wel fijn schuurpapier (minimaal 220p).
Daarna kun je je gitaar SCHILDEREN...en dus niet VERVEN!!! Dat woord irriteert me zo,wordt veelal gebruikt door kakkers en kleuters,bah. Stoppen dus.
Persoonlijk zou ik niet kwasten of rollen maar spuiten,veel mooier effect (geen kwastenstrepen of sinaasappelhuidje) en uiteraard met nitrolak.
Neem dat maar aan van de schilder;)

Laten we het vanaf nu dan hebben over "spuiten"...!
Waarom mag je kaal hout niet schuren, Sinner?

Gr. C.

Sinner1980
13 november 2009, 19:24
Laten we het vanaf nu dan hebben over "spuiten"...!
Waarom mag je kaal hout niet schuren, Sinner?

Gr. C.

Zeg maar Mike,anders klinkt het weer zo luguber.
Door kaal hout te schuren rul je in principe het oppervlak op ipv het mooi glad te maken. Doe je er daarentegen eerst een laagje primer op zodra het kaal is, zodat de poriën van het hout zich kunnen volzuigen,laat het houtr zich veel makkelijker schuren waardoor je een prachtig glad resultaat kan behalen wat vervolgens een prima ondergrond is voor je eventuele finish.
Ik heb het zelf ook niet verzonnen,allemaal theorie die zich in de praktijk ruimschoots heeft bewezen. en ja...het werkt echt;)

wietse
13 november 2009, 19:40
afbijt bij een poly lak, veel succes, dit wil niet altijd goed, brander is wel heel effectief, effe branden tot de lak begint te borrelen, dan daar schrapen terwijl de lak nog warm en dus zacht is.

geert1976
13 november 2009, 19:47
dit soort vragen stellen voor je eraan begint, het was nl helemaal niet nodig geweest om de laklaag eraf te halen... toch op voorwaarde dat je met een compatibele lak zou verder gaan

nu je toch aan het schuren bent: Bandschuurmachine idd, gaat heel snel.

juist wel, hoe minder lak, hoe meer vrije resonantie= meer sustain:ok:

guitarkid
13 november 2009, 19:49
Zeg maar Mike,anders klinkt het weer zo luguber.
Door kaal hout te schuren rul je in principe het oppervlak op ipv het mooi glad te maken. Doe je er daarentegen eerst een laagje primer op zodra het kaal is, zodat de poriën van het hout zich kunnen volzuigen,laat het houtr zich veel makkelijker schuren waardoor je een prachtig glad resultaat kan behalen wat vervolgens een prima ondergrond is voor je eventuele finish.
Ik heb het zelf ook niet verzonnen,allemaal theorie die zich in de praktijk ruimschoots heeft bewezen. en ja...het werkt echt;)

Bedankt Mike. Prima tip die me zeker nog van pas gaat komen !

Gr. C.

Sinner1980
13 november 2009, 20:05
Bedankt Mike. Prima tip die me zeker nog van pas gaat komen !

Gr. C.

Graag gedaan C.

Sinner1980
13 november 2009, 20:07
afbijt bij een poly lak, veel succes, dit wil niet altijd goed, brander is wel heel effectief, effe branden tot de lak begint te borrelen, dan daar schrapen terwijl de lak nog warm en dus zacht is.

Een föhn is makkelijker als een brander (zeker voor een beginner).
Voorkomt ook schroeiplekken enz. tenzij je je föhn er te lang ophoudt natuurlijk.
Met een brander gaat het wel sneller. Met een föhn iets minder maar wel gecontroleerder...en makkelijker:cooler:

Hiro
13 november 2009, 21:29
inderdaad het werkt perfect maar als je niet weet wat je doet ook heel gevaarlijk zon brander ;)

Sinner1980
13 november 2009, 22:24
inderdaad het werkt perfect maar als je niet weet wat je doet ook heel gevaarlijk zon brander ;)

Echt wel,voor je het weet heb je geen gitaar meer over...en geen huis ook:soinnocent:

Jim Haagmans
14 november 2009, 18:23
bedankt voor alle tips, denk dat ik voor de fohn ga. en over kakkers gesproken, ik vind het soms maar bevreemdend hoe star en principieel sommige mensen zich uitspreken over andermans plannen met een gitaar. ik ga hem gewoon verven met een kwast, zelfs met acryl verf.

erg he..

but i like :)

geert1976
14 november 2009, 18:33
bedankt voor alle tips, denk dat ik voor de fohn ga. en over kakkers gesproken, ik vind het soms maar bevreemdend hoe star en principieel sommige mensen zich uitspreken over andermans plannen met een gitaar. ik ga hem gewoon verven met een kwast, zelfs met acryl verf.

erg he..

but i like :)

ach paar stickers erop en hij is helemaal punky:ok:

als die maar goed speelt en klinkt, looks zijn mooi meegenomen:ok:

Sinner1980
14 november 2009, 19:02
bedankt voor alle tips, denk dat ik voor de fohn ga. en over kakkers gesproken, ik vind het soms maar bevreemdend hoe star en principieel sommige mensen zich uitspreken over andermans plannen met een gitaar. ik ga hem gewoon verven met een kwast, zelfs met acryl verf.

erg he..

but i like :)

Schilderen met een kwast...
Je noemt een schilder toch ook geen verfer...zucht

Succes in ieder geval

Jim Haagmans
14 november 2009, 19:52
Schilderen met een kwast...
Je noemt een schilder toch ook geen verfer...zucht

Succes in ieder geval

ik begrijp niet wat je bedoelt. In mijn optiek is het in zijn geheel een andere kleur geven van een stuk hout heel iets anders dan een schilderij maken. voor mij is het gewoon verfen. en ik heb ook wel eens een kast geverfd met een kwast, of heet dat dan ook schilderen?

TimS
14 november 2009, 19:58
Schilderen met een kwast...
Je noemt een schilder toch ook geen verfer...zucht

Succes in ieder geval

Je noemt verf toch ook geen schilder

Sinner1980
15 november 2009, 13:40
ik begrijp niet wat je bedoelt. In mijn optiek is het in zijn geheel een andere kleur geven van een stuk hout heel iets anders dan een schilderij maken. voor mij is het gewoon verfen. en ik heb ook wel eens een kast geverfd met een kwast, of heet dat dan ook schilderen?

Ja, dat heet schilderen,met een roller ook trouwens hoor. Zodra je verf op iets aanbrengt dan heet dat lakken of schilderen. Maar als jij het verfen wilt noemen...be my guest,ik zal er niet minder om slapen hoor:ok:

Sinner1980
15 november 2009, 13:41
Je noemt verf toch ook geen schilder

Bij deze genomineerd voor sufste opmerking van 2009...:soinnocent:

Quicksilver
15 november 2009, 13:45
Bij deze genomineerd voor sufste opmerking van 2009...:soinnocent:

Eensch. :seriousf:

+123456789

Jim Haagmans
15 november 2009, 14:03
Ja, dat heet schilderen,met een roller ook trouwens hoor. Zodra je verf op iets aanbrengt dan heet dat lakken of schilderen. Maar als jij het verfen wilt noemen...be my guest,ik zal er niet minder om slapen hoor:ok:

wijsneus.. het moet maar: http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=schilderen

Jim Haagmans
15 november 2009, 14:05
ik zal trouwens even een foto posten als ik hem geverfd heb. heb de slagplaat namelijk ook geverfd in 4 verschillende kleuren en met het paars denk ik dat het er leuk uit gaat zien

macwilliams
15 november 2009, 14:35
bedankt voor alle tips, denk dat ik voor de fohn ga. en over kakkers gesproken, ik vind het soms maar bevreemdend hoe star en principieel sommige mensen zich uitspreken over andermans plannen met een gitaar. ik ga hem gewoon verven met een kwast, zelfs met acryl verf.

erg he..

but i like :)


Ben jij er ook zo een die de R uitspreekt zoals in het gooi?
Dan snap ik je woordkeus "verfen" ipv "schilderen" want dat kunnen jullie niet uitspreken toch?

Succes met het aanbrengen van een nieuwe kleur!

barno
15 november 2009, 14:35
Het is mss de Vlaamsche invloed op het ABN? bij ons wordt er al vlug gesproken over verven :)
ach 't is allemaal subjectieve connotatie. Daarom spreken we het best over een "refin", dat staat chique :)

Jim Haagmans
18 november 2009, 20:05
Ben jij er ook zo een die de R uitspreekt zoals in het gooi?
Dan snap ik je woordkeus "verfen" ipv "schilderen" want dat kunnen jullie niet uitspreken toch?

Succes met het aanbrengen van een nieuwe kleur!

Nee ik spreek de r niet uit zoals het in het gooi, en ik kan 'schilderen' wel uitspreken. Dus nu snap je mijn woordkeus nog niet, ondanks dat ik naar een bron heb verwezen waar je kan zien dat daar niets mis mee is. Wat wil je hier dus eigenlijk mee zeggen? Dat je dom bent?

Sinner1980
18 november 2009, 20:45
Hey....houden we het gezellig?

guitarkid
18 november 2009, 21:50
Hey....houden we het gezellig?

Moeten we wel doen, maar ik snap Jim wel een beetje. Taal is een mooi ding en die moet je elkaar gunnen...! ;)

Gr. C.