PDA

View Full Version : niet goed afgesteld?



joelvereycken
13 november 2009, 16:13
Hallo mensen, ik kom er net achter dat ik de G B en E snaar niet gelijk krijg kwa stemming op de twaalfde fret. Los staan ze goed gestemd, maar op de twaalfde fret zijn te tonen te laag. Bij de bovenste drie zijn ze op de 12e fret net te hoog.

Is mijn gitaar (Mayones Setius) niet goed afgesteld?

Mr.Fingers
13 november 2009, 16:16
Correct, zadeltjes dus naar voor schroeven

Gothra
13 november 2009, 16:17
Je intonatie is inderdaad niet goed afgesteld. Dit kan je makkelijk zelf afstellen! Gewoon bij google zoeken op intoneren en dan vind je het vanzelf. Wat voor brug heb je?

Midwolda
13 november 2009, 16:21
Als je een vaste brug of een Strat-tremolo hebt: http://www.guitarfacts.nl/artikel/53/Intoneren_Gitaar.html
Als je een FR-achtige tremolo hebt dan weet ik het ook niet... :chicken:

Hiro
13 november 2009, 16:26
als je er beeld bij wilt hebben gewoon ff op youtube kijken heeft mij in t begin ook enorm veel geholpen

joelvereycken
13 november 2009, 16:27
maar bij flageolet is hij wel goed gestemd, alleen als ik hem heb ingedrukt niet...

Mr.Fingers
13 november 2009, 16:36
als uw snaar gestemd staat, is een flageolet ALTIJD juist...

als uw 12e positie gefret lager klinkt dan de 12e positie-flageolet, moet je je zadels wat naar voor schroeven.

Ukeloeder
13 november 2009, 16:44
maar bij flageolet is hij wel goed gestemd, alleen als ik hem heb ingedrukt niet...


De flageolet geeft het midden van de snaar aan. De 12de fret geeft (bij benadering) het midden van de gitaar aan. Alleen wanneer die twee in overeenstemming zijn is de gitaar juist "geïntoneerd".

joelvereycken
13 november 2009, 17:27
ik heb het gedaan en het is gelukt, op de B snaar na. De schroef is helemaal, hoe noem je dat? (de gleuf is te groot geworden) en kan daarom niet aangedraaid worden met een schroevendraaier. Is zo'n schroef te vervangen?

TimoSomers
13 november 2009, 17:31
dolgedraaid?

Alles is wel te vervangen, als het een echte brug voor alleen mayones is zou zo'n schroefje wel asociaal duur kunnen zijn (voor een schroefje).
Als het gewoon een standaard schroef is dan moet je ff bij een gitaarzaak langs gaan.

Midwolda
13 november 2009, 17:45
ik heb het gedaan en het is gelukt, op de B snaar na. De schroef is helemaal, hoe noem je dat? (de gleuf is te groot geworden) en kan daarom niet aangedraaid worden met een schroevendraaier. Is zo'n schroef te vervangen?

Kun je niet de B-snaar even heel erg los draaien, het zadeltje + schroef er uit wippen en
het geheel even met de hand op (ongeveer) de goede afstand zetten?
Zo zou ik het met een Tune-O-Matic doen.

joelvereycken
13 november 2009, 18:09
hoe moet ik dat dan doen? want als ik de snaar er zelfs helemaal naast heb, krijg ik het zadeltje met de hand niet in beweging?

Midwolda
13 november 2009, 18:23
Geen wired bridge dus, okee...
Als de snaar er af is, kun je dan het schroefje ook niet draaien met een punttangetje o.i.d.?

Gothra
13 november 2009, 20:43
Als je gelukt hebt en alleen de kop van de schroef anders is kun je ook alleen deze vervangen voor een andere, die even lang is. Heb ik ook bij de locking nut van mn jackson gedaan.