PDA

View Full Version : Down en up strokes in de maat...



TinMachine
13 november 2009, 15:53
Dag gitaarliefhebbers,

Hier mijn eerste post, over het spelen van down en upstrokes in een nummer in de juiste maat. Ik vat iets niet helemaal maar ik hoop jullie wel, ik ben echt nog een starter.

Ik heb altijd geleerd om te tellen in de maat. 1-2-3-4 en als je met 16-en werkt in vierkwartsmaten 1-te-ne-te 2-te-ne-te 3-te-ne-te 4-te-ne-te. Het cijfer en de "ne" is dan altijd een downstroke, de upstrokes zijn de "te".

Zit ik op YouTube wat gitaarlessen van Handsome Alvin te spelen, krijg ik bij Iris van GooGoo Dolls het volgende ritme per maat aangereikt:

D UDU D UDDDU (let op de spaties, die staan er niet voor niets)

Ik krijg dat niet netjes in een vierkwartsmaat gezet, dus niet in achtstes en ook niet ik 16-es. In 16-es zou get er zo uit moeten zien (volgens mij dan) (hoofdletter is aanslaan):

DudU DUdu DudU DuDu - DU

Achter het liggend streepje klopt het niet meer dus. Waarom nu dit gedoe en niet zelf even pauzeren? Omdat ik graag met mijn hand in de maat mee wil gaan en zo een natuurlijk ritmegevoel in mijn hand in wil bouwen om altijd in de maat aan te slaan en zo. Anders wordt het nooit wat met TinMachine op slaggitaar. Please help me out!

--=HANS=--
13 november 2009, 16:09
Gewoon goed naar de muziek luisteren en mee spelen. Niet te veel op die uitgeschreven strokes letten. Als je het de googoo dolls op verschillende opnames hoort spelen zal het ook niet identiek zijn.

Troy
13 november 2009, 16:48
Ik sluit me daar bij aan. Gewoon verstand op nul zetten en proberen mee te spelen met het nummer. Of je nu een up- of downstroke gebruikt doet er op zich niet zo toe. Dat is iets wat automatisch komt door te oefenen.

Als ik me niet vergis is Iris trouwens gedeeltelijk in een walsritme...dus moet je tot drie tellen ipv tot vier

FruscianteFan
13 november 2009, 17:15
Ik denk dat je op zich de rechterhand heel automatisch op en neer kunt laten gaan: gewoon op de tel een downstroke, na de tel een upstroke. Je moet alleen een beetje variëren met wanneer je de snaren ook echt aanslaat, denk ik zo.

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij wat eerder gezegd is: dit soort dingen gaan het makkelijkst als je even goed luistert en dan op gevoel naspeelt.

LaurentB
13 november 2009, 21:12
Ik sluit me daar bij aan. Gewoon verstand op nul zetten en proberen mee te spelen met het nummer. Of je nu een up- of downstroke gebruikt doet er op zich niet zo toe. Dat is iets wat automatisch komt door te oefenen.

Ja, maar het is het wel het meest natuurlijk als je aanslaghand in één ritme doorbeweegt, of je nu aanslaat of niet.
Dus je hand blijft (meestal) in achtsten op en neer bewegen, of je al die achtsten nu aanslaat of niet.

TimS
13 november 2009, 21:40
Er klopt gewoon geen hol van die hele uitleg, moet je het filmpje maar eens kijken.

TinMachine
13 november 2009, 22:31
OK, antwoorden zijn wel duidelijk. "Op gevoel" is best moeilijk, denk maar aan alles waar een eerste keer aan zit. Ik wil graag ritmegevoel kweken, dat is mijn hele puntje. Ik zou ook erg geholpen zijn als iemand een slagritme kent dat wel past in een maat en meetelbaar is, zeker als de vriend van het filmpje er een potje van bakt

FruscianteFan
13 november 2009, 23:11
OK, antwoorden zijn wel duidelijk. "Op gevoel" is best moeilijk, denk maar aan alles waar een eerste keer aan zit. Ik wil graag ritmegevoel kweken, dat is mijn hele puntje. Ik zou ook erg geholpen zijn als iemand een slagritme kent dat wel past in een maat en meetelbaar is, zeker als de vriend van het filmpje er een potje van bakt
Ik snap dat je het wilt leren, maar het aanslaan van akkoorden is gewoon iets wat heel intuïtief gaat. Je kunt het wellicht ook wel leren, maar mijn ervaring is dat je uiteindelijk nooit aanslaat in een patroon waar je over na moet denken.

in deze video kun je zien hoe het aangeslagen kan worden:
http://www.youtube.com/watch?v=ZwAhNy0w5oE&feature=fvst

(heb ook maar wat van youtube geplukt)

Ik denk dus dat je het volgende moet doen:



1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 -
V ^ V ^ V ^ V ^ V ^ V ^
x x x x x x x x


1e regel is het tellen, tweede regel is de beweging die je rechterhand maakt en de 3e regel is of je aanslaat of niet.

Maar het kost mij - ik speel zulke ritmes al jaren zonder problemen - best veel moeite om het uit te werken, dus als je het zo van papier wilt leren kan het nog moeilijk worden. Ik hoop dat je er wel wat aan hebt!

edit: ik heb het even aangepast want het is 6/8 en niet 3/4. Maakt voor de aanslag verder niet uit, alleen voor het tellen.

TimS
13 november 2009, 23:26
Ik snap dat je het wilt leren, maar het aanslaan van akkoorden is gewoon iets wat heel intuïtief gaat. Je kunt het wellicht ook wel leren, maar mijn ervaring is dat je uiteindelijk nooit aanslaat in een patroon waar je over na moet denken.
Dan moet je een ritme dus gewoon net zo lang oefenen totdat je er niet meer bij na hoeft te denken :dontgeti:

FruscianteFan
13 november 2009, 23:28
het punt is dat ik me nauwelijks kan herinneren dat ik bij een ritme moest nadenken, tot de toetsenist van mijn band een nummer schreef in 5/4.

Troy
14 november 2009, 02:37
Dan moet je een ritme dus gewoon net zo lang oefenen totdat je er niet meer bij na hoeft te denken :dontgeti:

Tja, eigenlijk wel. Aanslagritme is iets heel gevoelsmatig. Ik kan je bijvoorbeeld aanraden om zo veel mogelijk verschillende nummers na mekaar te proberen spelen. Als ze een beetje beginnen te lukken schakel je meteen over naar een nieuw nummer. Zo krijg je die standaardbewegingen in de rechterarm onder de knie. Na een tijdje gaat dat vanzelf.

Veel beginnende gitaristen hebben ook schrik om hun gitaar pijn te doen (bij wijze van spreken). Het kan zeker geen kwaad om eens goed op die snaren te rammen ipv up- en downstrokes te zitten tellen. Dat geeft een bevrijdend effect ; )

Muzieknono
14 november 2009, 07:39
OK, antwoorden zijn wel duidelijk. "Op gevoel" is best moeilijk, denk maar aan alles waar een eerste keer aan zit. Ik wil graag ritmegevoel kweken, dat is mijn hele puntje. Ik zou ook erg geholpen zijn als iemand een slagritme kent dat wel past in een maat en meetelbaar is, zeker als de vriend van het filmpje er een potje van bakt

Ga anders ens naar deze site, ik heb er veel aan gehad, je leert er akkoorden en slagritmes.
http://akkoord.be/
Veel succes.
Grtz. Dirk Jan :B

TinMachine
16 november 2009, 12:02
Ok mensen, dank voor de reacties! Ik weet weer even genoeg, wat mij betreft, ga rustig verder, wie ben ik om een goed gesprek af te breken, maar wat mij betreft mag de thread die ik ben gestart worden gesloten. Ik start een nieuwe over goede tabs, ik wil er ook best wat voor betalen op eerlijke websites, want ik w2ordt gek van al die verschillende versies van songs die worden aangeboden :mad:

Moet ik dat sowieso aangeven, of moet ik de thread netjes op een bepaalde manier sluiten (vraagje eigenlijk aan de mod of doorgewinterde forumbezoekers)

FruscianteFan
16 november 2009, 20:14
Ok mensen, dank voor de reacties! Ik weet weer even genoeg, wat mij betreft, ga rustig verder, wie ben ik om een goed gesprek af te breken, maar wat mij betreft mag de thread die ik ben gestart worden gesloten. Ik start een nieuwe over goede tabs, ik wil er ook best wat voor betalen op eerlijke websites, want ik w2ordt gek van al die verschillende versies van songs die worden aangeboden :mad:

Moet ik dat sowieso aangeven, of moet ik de thread netjes op een bepaalde manier sluiten (vraagje eigenlijk aan de mod of doorgewinterde forumbezoekers)
Je kunt het aangeven, maar dat is niet per se nodig. Als niemand reageert, zakt het topic vanzelf weg en heeft niemand er last van.

acousticmats
24 november 2009, 14:35
probeer te luisteren naar de muziek, dat hele DDUUDDDDU gedoe heb je weinig aan

gisteren zat ik met iemand mister jones van counting crows te spelen, en nadat ie me bezig zag vroeg hij; waarom speel je dat DDDUD DDDUD ?
ik speelde het nog eens en telde zelf, en blijkbaar speelde ik dat dus zo, terwijl hij het in DUDUDUDUDU zat te spelen

bottom line
het klonk allebei als mister jones, alleen het eerste was mijn versie, het tweede die van hem

:))